Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Jag vet inte om jag tror man kan göra en sluta korrekt utförd i tölt.
I min värld ska ju hästen vara på tygeln för att en skola ska vara verksam. Och den form man rider hästar i i tölt är inte den jag anser vara på tygeln.
Jag har ett synsätt som grundas i vad jag anser vara som mest hälsosamt för hästen att röra sig i. Det som jag anser är tveksamt om det gynnar hästen skiter jag i.
Tölt om den är slitsam är alltså för mig inget självändamål.
Och idag tror jag tyvärr den är ngt slitsam.(nu blir jag nog halshuggen!
)
Men jag ser gärna att någon visar en tölt som är endast stärkande. Då ändrar jag mig blixtsnabbt.
Jag har alltså en extrem syn iom så mycket rehabjobb med hästar, en den som dömts ut och fått en sista chans med specialutformad träning. Det är jag väl medveten om.
Ang språket så är det väldigt intressant att läsa de gamla ridhandböckerna om man har kunskap nog att förstå det generella sammanhanget så kan man om man inte förstår ett lösryckt ord inse ordets betydelse iaf.
Jag såg att man kallade piaff "takt" i en bok. Det var ngt ord för passagen också som var annat. Men även om man på den tiden inte använde sig av det i folkmun och det faktiskt fanns franska ord för det som de flesta fackfolk använde så kan man lära sig av att han kallade det takt. För takten är ju så viktig i allt. Och i just piaffen får man gärna tillföra energi i takt med trampet på en del hästar. Man sätter takten. Som man på en del andra raser också får göra i trav på annat sätt iom framavlad förmåga att separera ben i otakt för att ta sig igenom terräng på karga öar.
Det är inget alla behöver syssla med. Men som tränare bör man det absolut.