"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja de har lättare att låsa ryggen därav passen. Men vi vill inte ha en låst rygg i tölten. För att hästen ska hålla i längden och inte bygga underhalsmuskel krävs att hästen orkar bära upp sig själv. Men många bl.a. Femgångare blir lätt låsta i ryggen oavsett.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det jag upplever skiter sig i tölten om man tänker dressyr-samling a la klassiska kriterier är att ryggen måste spännas statiskt i tölten iom att den är samsidig. Där skiter det sig för den samling jag vill ha i min värld.


Klart rasen KAN samla sig. Men just tölten har iaf jag aldrig sett samlad enligt de kriterier jag går efter. Och jag förstår inte hur det skulle gå till.
Men mindre på framdelen eller mer.. Ja, det går ju säkert.


Ja precis, det är så jag tänker, rörelsemönstret i sej gör det omöjligt, och därför anser många som till skillnad från mej kan isisar att det är omöjligt!

Däremot rasen har jag inte heller sagt något om, enbart tölten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Haha.. Jag är inte så lättstött.
Så jag har inte tagit illa upp här på ngt vis. Jag tycker alla har haft trevlig ton.
Jag är medveten om att jag har e hel del kontroversiella åsikter. Då får man vara beredd på att folk inte håller med. Helt ok!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror inte på att ändra innebörden av ord. Däremot att läsa på om ordets ursprung.

Och nej, jag har hittills aldrig sett en samlad tölt. För jag har bara sett tölt med "felvänd" överlinje sas. Aldrig sett en tölt där halsen är ute ur manken. Och det är för mig en väldigt viktig del.

Jag skulle dock vara det första att bli glad om jag fick se det!

Ingen kan tvinga dig att själva ändra innebörden av ord, men andra lägger in en annan betydelse ibland. Och vi skulle knappt kunna förstå vad de gamla mästarna sade, språket ändras konstant. Jag har testat att läsa svenska som är några hundrå år gammal och begrep inte mycket. Isländska ligger nära "fornsvenskan" än dagens svenska och den förstår då inte jag mycket av även om det tar sig.

Jag undrar dock vad du anser man ska kalla en korrekt utförd sluta i tölt, samlande är uteslutet om chansen att samla hästen är nära noll. Då kan den per definition inte vara samlande.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men hur ska man i tölten med dess rörelsemönster få ut halsen ur manken och därmed göra så att buken håller ihop så att det blir annan vinkling bak än den lite rakare man ser i "samlad tölt".

Tölten i sig anser jag, okunnig kring tölt, motverkar samling med sina rörelser. Att man då kan få lite mer mot samlade hållet.. ja..

För i min värld är ju även skritt inget som går att samla helt.. Så det hör ju inte enbart Islandshästar till. För skrittar gör ju alla hästar.

Jag har dock i år lärt känna en Islandstränare som har har tagit en del till SM och finaler. Så jag ska ta den här diskussionen med henne framöver. Be henne visa.. För nyfiken är jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja men det är en bra tokig benämning att kalla något samlande om det inte kan leda till samling eller hur? Då bör man ju kalla det något annat eller hur? Och så undrar jag med en dåres envishet, vad ska man kalla resultatet av en samlande rörelse såsom öppna/sluta på stadierna innan namn uppnår samling. Rimligen blir hästen mer och mer samlad innan man uppnår det som man benämner samlad (egentligen oavsett vad man avser för nivå). Jag söker alltså ett adjektiv och inte ett verb.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag vet inte om jag tror man kan göra en sluta korrekt utförd i tölt.;)
I min värld ska ju hästen vara på tygeln för att en skola ska vara verksam. Och den form man rider hästar i i tölt är inte den jag anser vara på tygeln.

Jag har ett synsätt som grundas i vad jag anser vara som mest hälsosamt för hästen att röra sig i. Det som jag anser är tveksamt om det gynnar hästen skiter jag i.
Tölt om den är slitsam är alltså för mig inget självändamål.
Och idag tror jag tyvärr den är ngt slitsam.(nu blir jag nog halshuggen!:eek:;))
Men jag ser gärna att någon visar en tölt som är endast stärkande. Då ändrar jag mig blixtsnabbt.

Jag har alltså en extrem syn iom så mycket rehabjobb med hästar, en den som dömts ut och fått en sista chans med specialutformad träning. Det är jag väl medveten om.

Ang språket så är det väldigt intressant att läsa de gamla ridhandböckerna om man har kunskap nog att förstå det generella sammanhanget så kan man om man inte förstår ett lösryckt ord inse ordets betydelse iaf.
Jag såg att man kallade piaff "takt" i en bok. Det var ngt ord för passagen också som var annat. Men även om man på den tiden inte använde sig av det i folkmun och det faktiskt fanns franska ord för det som de flesta fackfolk använde så kan man lära sig av att han kallade det takt. För takten är ju så viktig i allt. Och i just piaffen får man gärna tillföra energi i takt med trampet på en del hästar. Man sätter takten. Som man på en del andra raser också får göra i trav på annat sätt iom framavlad förmåga att separera ben i otakt för att ta sig igenom terräng på karga öar. ;)
Det är inget alla behöver syssla med. Men som tränare bör man det absolut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur menar du med "få ur halsen ur manken"? Tänker du att det lätt blir som hoptryckt? Man håller i för mkt (är ett ganska vanligt problem). Jag ser inte riktigt problemet med raka bakben (sålänge vinkeln är korrekt och takten är ren). Sen är det inte meningen att det ska vara jättemycket samling i tölten som i tex piaff, lite annan grad på samlingen om man säger så ;).

Ska oxå ta upp detta med mina vänner som tävlar på sm/vm nivå och se vad de säger och med min tränare vad han tycker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men vad ska man kalla resultatet av samlande övningar innan man når piaff? Oavsett om man kan göra skolorna korrekt eller inte i tölt så har det en positiv effekt om man utför dem så gott det går. Jag kallar det olika grader av samling ( från ingenting och uppåt) vad kallas det i din värd? Alltså resultatet, det känns som du undviker frågan, att det inte finns något svar.

Kan man inte ens prestera ett godtagbart namn på något så kommer jag fortsätta att kalla det olika grader av samling, om inte annat för att jag inte själv kan komma på något bättre och htydligen ingen annan åtminstone hittills. Det är väl mycket begärtnatt man ska byta ut ett ord om det inte finns alternativ.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det där med raka ben är ett problem, många islandshästar liksom skyfflar in benen istället för att arbeta korrekt och bära upp sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Njae, just det där med att de inte får ut halsen ur manken har inte alltid att göra med att man drar in dem. De vill själva gärna dra in halsen så och inte välva den upp och ut framför manken(så att ryggraden och halsen hänger ihop i en jämnare båge och därmed också muskelkedjorna i kroppen som håller ihop). Hästar gör så för att hålla balansen. Gärna i just övningar som lägger vikt bakåt eller då man höjer halsen(som i sig blir lite gungbräda och flyttar vikten). Man måste skola dem att tänka ut med halsens bakre del. Det kommer inte av naturen.
Det är lite därför man har stångbett i samling. För att kunna länga överlinjen och då om man gör det rätt få ut halsen ur manken. Gör man fel med stång får man ofta ännu mer halsen in i manken.

Jag funderar en del kring om detmed tölten och halsplaceringen kan påverka varför Islandshästar är överrepresentaterade jämfört med halvblod tex i spatt. Detsamma gällande araber. Varför har de mer anlag för det?
Båda raser har ju anlag för att "välva sig åt fel håll" och köra raka bakben om de får.
Araber har ju dock lätt att vinkla sig rätt om man gör rätt som ryttare.
Jag spånar mycket.. Kanske för mkt.. :P
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag lägger inte så stor vikt på just bakbenen eftersom rider man korrekt och är noga så kommer det på köpet med en bra vinkel (om nu inte hästen är halt lr nått och då ska man ju givetvis inte rida alls). Man ser ju på hela hästen inte bara en del. Jobbar ryggen och hästen ser ut att arbeta med hela kroppen och är eftergiven så är raka bakben ett minne blott. Så inte för mkt fokus just där tycker jag men det kan ju vara en fingervisning om hur resten av kroppen arbetar/mår. Nu har jag ju snöat in mig hos eliten :rofl: men kommer kolla lite extra på detta med bakkärran sen till våren. Nej ska ju kolla vintermästerskapen nu för förta gången så då får jag sätta på kontrollantblicken :D ;).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jaha du tänker så! Låter mer som att i de fallen måste man gå tillbaka. Analysera är det bara i tölten och åtgärd på detta. För visst finns det islandshästar med bra båge på halsen och inte bara halsen utan hela överlinjen! Prata med din vän om det oxå :). Detta med spatt och just överrepresentanterna är islandshästar har jag faktiskt inte ens reflekterat över. Måste spåna vidare på det nu bara för det :p.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker inte jag undviker frågan. För jag tycker jag svarat på det flera ggr. Jag tycker man kallar det samlande arbetet just samlande arbete. Och det är olika bra i olika grader, absolut. Men samlat är det först då det är just samlat. För mig..

Att man kommer fortsätta kalla det som man gör är inte något jag kommer ligga sömnlös över.;)
Jag är så pass luttrad att jag köpt att alla inte tänker eller gör på samma sätt.
Speciellt iom att jag åker runt i så många olika "kretsar" så har jag accepterat att det ser väldigt olika ut.
En av mina närmaste och jag går stick i stäv ang vad man kallar samling. Han har även hållit på en hel del med western, om än också med engelskt på olika vis och med trav.
Vi har sagt att vi accepterar varann men håller inte med just där, om ordet samlings betydelse.

Dock har jag ju också insikt i att man tex i western pratar om samling och då menar ngt helt annat än jag menar då jag pratar i dressyrtermer. Men det köper jag helt iom att westernridning kommer sig från att man ska kunna valla boskap en hel dag. Det finns inte en häst i världen som skulle orka gå i GP-form en hel dag. Och att sitta och arbeta så som ryttare vore heller inte hållbart. Det hade blivit skit på alla sätt. Sen säger ju de samling om dåhästen är på arslet på deras vis och vändbar etc. Dock är den inte i samling i en vändning i rörelse framåt så som jag ser det. För deras rörelser går inte framåt på det viset jag ser som framåt.
Så även ordet framåt har ju olika betydelse.
(Jag har mer insikt i western än gångartsridning på Islandshästar)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag upplever definitivt svaret som undvikande, jag frågar efter vad du kallar resultatet av "samlande arbete" och du svarar "samlande arbete". Det är inte ens ett ordentligt svar utan en upprepning av vad jag skrev, missuppfattade du mig igen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Resultatet kommer för mig lååångt fram och det samlande arbetet är vad det kallas tills det kommer till den färdiga produkten. Det är alltså allt jag kallar det. För i mina ögon är det inte samlat och klart.
Precis som vatten kokar vid 100 grader och inte mer eller mindre för att det är på 30 eller 70 grader.

Sen att du inte håller med och vill ha fler benämningar för alla steg innan det är klart är en annan femma. Man tycker inte lika alltid..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ska man fortsätta liknelserna så är det inte ett hus för mig om man har 3 väggar jämfört med om man har 1 vägg.. Även om man tillför fler saker så är det inte färdigt förrän det är färdigt med ALLA ingredienser.

Förstår du hur jag tänker?
Även om du inte håller med.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Spännande diskussion! :)

Jag förstår både vad du tuap och Lobelia menar med ordet "samling", att använda ett ord felaktigt eller i sin icke rätta betydelse gör en diskussion begränsad. Eller tyder på bristande kunskap? Men ord har alltid utvecklats och ändrat betydelse att jag inte ser något fel med det.. att så länge man vet vad det innebörden av det. Men det gör oundvikligt att man pratar förbi varandra.

Om jag håller med dig tuap att piaffen är samlad, vad är då det vi kallar en samlad skritt/trav/galopp?
En mer skolad gångart? Mer balanserad? (Skola är kanske ett mindre bra ord när man inte talar om öppna/sluta?)
Om du skulle sätta ord på det, hur hade du då uttryckt dig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp