"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad snällt av dig att förklara för mig...:crazy:

filmen lade jag upp som demonstration av hur en välutbildad westernhäst använder bakdelen.
Beklagar om jag förklarade nåt som var självklart för dig. Ville bara visa på varför det fungerade så bra för hästen att jobba som han gjorde. No offence.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Folk använder de ord de tycker är praktiska och passar in i sammanhanget, ingen bryr sig om att forska på olika betydelser innan de anammar ett ord. Och i synnerhet inte ett ord som samling som förekommer så frekvent i språket i alla möjliga sammanhang. Ordet samling är förövrigt en översättning så just de ordet har troligen inte använts av en enda mästare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Visst att du vill stå kvar och envisas med din inställning att samling är vad du anser att det är men då blir en diskussion helt meningslös och ointressant, men å andra sidan kan du ju tölta runt i samling och känna dej nöjd;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är lugnt, det finns andra att diskutera med som är både intressantare och som framför sina synpunkter på ett trevligt vis.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för intressant inlägg och läsning. På våran islandsridskola är det mer att ryggen ska vara med samlingen vi eftersträvar. Alltså den som hon visar i paiffen.

SVAR till alla här inne!
Läst en hel del här nu. Jag håller med alla lite till och från.

1 samlingen sitter i din sitts, du jobbar med magen, sitter rakt och annvänder sittsen att samla. Hästen går på lång tygel, då ska man enligt mej inte jobba med förhållning/ eftergift med handen för då blir det som Axel säger otroligt skarpt! Rider man med långa tyglar så rider man med sittsen. Samlar i traven, ökar och minskar genom att rida lätt fortare eller saktare och fångar upp enrgin med din kropp. Tar förhållning med din kropp.

2. Du rider på kortare tyglar och jobbar med förhållning och eftergift, rider både med handen och sätet.

3. En häst ska aldrig ridas upp långa stunder ur lång och låg fören den har musklerna att bära med sej ryggen upp. Går man för fort fram så slår de av i ryggen och du får aldrig rätt lösgjordhet osv.

4. man släpper tyglarna helt och hästen går med näsan vid backen vid upp och avskrittning, av travning efter hårda pass. Annars så försöker man hitta dit hästen inte går innanför eller utanför lod osv.

MAn kan lika mycket rida en häst som går uppåt med huvudet på bogarna om hästen inte har med sej sin rygg. Detta senarie ser man ofta i hög dressyr!! Inte på alla, men på en del. För att hästen ska kunna få rätt gångarter och visa sitt steg ha med ryggen osv så är det detta som gäller. Hör att han säger att det tar 1-2 år. Dressyr tar TID och att lyfta upp huvudet med en gång och trycka ihop. Förstör hästen och bildar spänningar ex om du ställer hästen på volten och håller kvar böjningen med handen så bygger du spänningar. Tar du förhållning, hästen böjer sej och du ger eftergift hästen stannar kvar av egen fri vilja. Blir inga spänningar. Man tar om förhållningen i böjningen om hästen går ur den.
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys


EN häst som är väl samlad osv kan man släppa så som TS som lagt ut bilden från början rider. När de är väl lösgjorda osv så går de i sin samling själv. Den är väl lösgjord osv. Då kan man ha de på lång tygel, då att man rider med säte. EJ handen och sätet funkar precis lika bra :O) Jag rider själv mycket utan något just för att få in sätet osv.
Mycket bra övning. Lägg ner tyglarna och rid in stanna, öka osv utan tyglar.


Jag rider Islandshästar, wester och dressyr :O) Ridit inför tränare på samtliga.

När hästen inte har med sej ryggen, går den inte rent i gångarterna och går på bogarna även om du lyfter upp huvudet eller har den på längre tyglar. Jag har sett folk rida piaff utan träns och sadel, barbaka med ryggen med. Men dte krävs mycket träning och få in energin till samling i din kropp. Samlingen har en speciell energi som man måste hitta hos sej själv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tycker du inte att länken med hon som ansåg att hästens överlinje ska vara rundad i den mån den går o sen lära om hästen o bara rida korta snuttar med tölt- att helt enkelt stärka den i en mer gynnsam form?

Även hon ansåg att manken åkte ner om huvudet bars för högt- frånkopplad från övrig form vilket oxa gav sänkt bröstrygg.

Jag tyckte att det såg fint ut.. jag;)

Jag gillar när duktiga ryttare med bagage av andra raser o dressyr både sadlar o rider sina isisar som alla andra hästar rids- på tygeln o får en elastisk häst istället för racer.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror att det är väldigt viktigt att på en isis kunna vara så pass behjälpsam o skicklig att man kan få till takten i var gångart. i synnerhet om de inte är naturtöltare. Man kanske ska undvika sådant som man är mindre bra på o ta hjälp av en tränare o varför inte en ren dressyrtränare som kan det där med takt. Ren takt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

EN häst som är väl samlad osv kan man släppa så som TS som lagt ut bilden från början rider. När de är väl lösgjorda osv så går de i sin samling själv. Den är väl lösgjord osv. Då kan man ha de på lång tygel, då att man rider med säte. EJ handen och sätet funkar precis lika bra :O) Jag rider själv mycket utan något just för att få in sätet osv.
Mycket bra övning. Lägg ner tyglarna och rid in stanna, öka osv utan tyglar.

Var ser du samlingen i TS häst?
Och hur kan du se lösgjordheten utan att ha en susning om ex energin?, det är bara stillbilder......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja en bild ger inget. Har sett en massa bilder på en häst som SÅG ut att ridas med energi, men... på film var det singersymaskin.

nu rider TS i djup snö som ger en naturlig uppbromsning- är mer i balans.
På den första bilden är bakbenet långt bak. Inget som jag själv skulle anse var bra. för var hamnar belastningen?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men man kommer inte dit genom att bara strunta i att förklara för hästen... Det är ju hästar - de fattar inte vad vi vill att de ska göra, om vi inte förklarar tydligt och enkelt för dem. De är inte heller helt korkade, det är skitsvårt och jobbigt för dem att bära, svårt för dem att dra upp magen och höja ryggen - det är inget som de bara gör automatiskt.

Det är ju helt meningslöst att bara kunna plocka ned näsan på dem, om inte resten av kroppen är mer.

Men att rida med väldigt lösa tyglar betyder ju inte att man överger hästen och att man struntar i att förklara för hästen. Det är två helt skilda saker för mig. Man kan rida med lösare tygel och förklara/hjälpa hästen. Ryttaren har ju en kropp som givetvis är med i ridningen. Som balanserar, stöttar och allt är en enhet som hänger ihop. Ryttaren ska ju inte sitta och åka med utan rida. Bara för att ryttaren har en mycket lätt kontakt med bettet så innebär det inte alls att hästen är övergiven.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror att det är väldigt viktigt att på en isis kunna vara så pass behjälpsam o skicklig att man kan få till takten i var gångart. i synnerhet om de inte är naturtöltare. Man kanske ska undvika sådant som man är mindre bra på o ta hjälp av en tränare o varför inte en ren dressyrtränare som kan det där med takt. Ren takt.

På ett av alla de islandsstall som finns i min närhet har de en längre tid ridit dressyr för en dressyrdomare. (som också är en väldigt skicklig ryttare). Fler borde ta efter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja en bild ger inget. Har sett en massa bilder på en häst som SÅG ut att ridas med energi, men... på film var det singersymaskin.

nu rider TS i djup snö som ger en naturlig uppbromsning- är mer i balans.
På den första bilden är bakbenet långt bak. Inget som jag själv skulle anse var bra. för var hamnar belastningen?

"TS bilder visar ingenting då de är ögonblicksbilder.. Däremot kan vi kunniga hästmänniskor med koll se att hennes häst ej är samlad, har oaktiverad rygg, har bakbenen där, huvudet där och bla bla bla.." Blir så trött..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, jag använder ju de ord som finns. Jag är noga med att diskutera kring det och förklara kring det. Men sen använder vi samlad trav, samlad skritt etc iom att det är vad det kallas. Just för att kunna prata med andra, tävla etc. Men jag vill inte att mina elever ska tro att det är samlat och klart vid samlad trav, att det är är slutprodukten och högsta trappsteget sas.

Förr använde man ju just orden skolskritt om den mer samlade skritten och galoppen. Idag med. Men då får man samla lite mer än det som kallas samlad skritt och samlad galopp. Skolgaloppen är ju tex fyrtaktig pga att man samlat så långt att man separerat inner bak och ytter fram till egna steg.

Jag är själv inte så intresserad av att namnge saker. Jag är mer intresserad av den egentliga, första innebörden. Just för att man då i ridning kan tänkas få en aha-upplevelse av en del ord och begrepp. Jag vill få igång en tanke kring varför man först började med vissa övningar. För att man ska förstå hur man kan stärka de 8 bakben som jag anser att en häst har.

Ah! Det var jag som inte riktigt förstod. Fick för mig att det var fel att använda ordet alls om man inte pratade om piaff. :)
Jag tycker också att det kan vara bra att veta vad som ska vara slutmålet eller inte, det gör skillnad med detaljerna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Japp så är det håller med. Dte går inte att se på stillbilderna, men frågan var om det går att rida en häst i samling med långa tyglar och det går det! Men det krävs att man är väldigt duktig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Japp så är det håller med. Dte går inte att se på stillbilderna, men frågan var om det går att rida en häst i samling med långa tyglar och det går det! Men det krävs att man är väldigt duktig.

Film, annars har det inte hänt :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Delvis KL, angående diskussionen om samling (Tuapua och Lobelia)

Jag gillar när duktiga ryttare med bagage av andra raser o dressyr både sadlar o rider sina isisar som alla andra hästar rids- på tygeln o får en elastisk häst istället för racer.

Det här håller jag delvis med om, men en femgångare kan inte ridas "som alla andra hästar" med ett vettigt resultat, dvs. att kunna tölta rent. Och har man som ryttare inte intresset att tölta skulle man förhoppningsvis inte skaffat en femgångare från första början! Även islandshästar ska givetvis arbetas i korrekt form, men vad denna form och eventuell samling innebär kan inte direkt överföras från dressyrhalvblod till islandshäst. Du har själv kommenterat att islandshästens exteriör skiljer sig, och så gör även dess nervsystem!

Diskussionen om nervsystemet har förts i islandshästforumet, se här för vetenskaplig referens: http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/?id=1906&area=2

Kort sagt har islandshästar (och även vissa andra raser) en genetisk mutation som förändrar deras rörelsemönster på neurologisk-mekanisk nivå. De har sänkt uttryck av ett protein i ryggmärgen som bidrar till att koordinera rörelser via stäck- och böjmuskulatur, därav den laterala rörelsetendensen. Detta tillsammans med exteriör och temperament gör att isisen kan röra sig på ett sätt som en dressyrhäst inte kan, men saknar samma förmåga att samla sig diagonalt.

Den "samling" som framförs som begrepp av dressyrryttare här i tråden avseende piaff, är tvåtaktig och diagonal. En femgångare kan knappast uppnå denna samling i någon gångart, och i tölt är det per definition omöjligt. Jag tycker vidare inte att man behöver lägga någon värdering i att en isis inte kan samla sig på detta sätt. Islandshästen har liksom andra styrkor! Man köper väl inte en islandshäst för att träna piaff om man har någon verklighetskontakt. Det kräver mycket kunskap och träning för att få en islandshäst bärig och taktren. Det finns ingen anledning för islandsägare att få mindervärdeskomplex i det här sammanhanget, då det kräver nog så mycket skicklighet, balans och timing för att matcha sin islandshäst. Möss som har tidigare nämnda mutation föds "rörelsehandikappade" och det säger något om hur mycket styrka och balans det krävs för att en femgångare ska kunna storma fram taktren och lösgjord i ökad tölt!

Ber om ursäkt för att jag kanske spunnit vidare på ett delvis off topic-ämne, men jag kände att jag var tvungen att yttra mig här :p Jag har ju, hör och häpna, både ett kapabelt halvblod och en underbar islandshäst! On topic när det gäller långa tyglar är varken jag eller hästarna väluppfostrade eller musklade nog för att komma på tanken. Jag eftersträvar att de ska bära sig men mer eller mindre tygelkontakt har jag vare sig jag rider ökad tölt eller galoppombyten :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Intressant verkligen!

Jag tror du har rätt i mycket och framförallt att man inte ska ha mindervärdeskomplex och gå igång som isisägare, vem sa att hästen är sämre för att tölt inte kan samlas?:confused:

Men sen är jag skeptisk av naturen och detta är uppenbarligen första studien där man visat detta. Som vanligt kommer väl fler studier så småningom som visar att det fanns mera att se och man reviderar kanske bilden. Vad är resultat av avel under århundraden, tex?

Ja sorry att jag låter skeptisk men det är mycket man hittar som senare visar sig vara nåt annat, och att isisar är annorlunda rent fysiskt har ju debatterats tidigare också.

Men ändå, tack för jätteintressant inlägg :bow: Det förklarar mycket och kanske taggar ner lite känslor :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men sen är jag skeptisk av naturen och detta är uppenbarligen första studien där man visat detta. Som vanligt kommer väl fler studier så småningom som visar att det fanns mera att se och man reviderar kanske bilden. Vad är resultat av avel under århundraden, tex?

Forskningen jag refererar till är tvärvetenskaplig mellan både möss och hästar. Man har även funnit samma anlag hos travhästar och där finns det indikation för att ta fram gentester för avel. Detta pga att det finns så stora pengar i travsporten att det skulle löna sig att inte avla på hästar med fel anlag. Hos travarna är det laterala anlaget önskvärt därför att dessa individer tar längre travsteg och galopperar inte lika gärna (jfr med femgångs-isisar som gärna langar iväg i traven och har svårt för tretaktsgalopp). Är du intresserad av ämnet så googla, det här är ett enormt genombrott i forskningen och intressant för alla genetiker överlag.

Jag förstår inte riktigt din skepsis, för mig är det en självklarhet vad århundraden av avel har lett till! Det vill säga att hos de flesta raser har man avlat bort de laterala anlagen till fördel för de diagonala och fått fram den sporthäst vi har idag. Hos vissa raser har man avlat på och behållit detta anlag, historiskt troligtvis för att de är bekväma att ta sig långa sträckor på. Detta är inget vetenskapligt mysterium, utan passanlaget nedärvs enkelt på mendelskt vis recessivt. Det låter för enkelt för att vara sant, men det har alltså slagit även forskarvärlden med häpnad!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tillägg: En viss skepsis är alltid berättigad när det gäller forskning, det har du rätt i Traceys! Kritisk granskning! Men den får gärna vara saklig ;)

Kul att du tyckte det jag skrev var intressant, jag kände själv att det är roligt med lite fakta när debatten blir en aning "broken record"... Vad som faktiskt händer mekaniskt när islandshästen töltar är en diskussion för sig, men vissa generella slutsatser kan man faktiskt dra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man har ju långt innan den här rapporten kom talat om att en del raser har galopphandikapp. Jag har hållit med. De raserna har framför allt varit Islandshästar och travhästar.

Jag har jobbat på travet för en massa år sedan. Och dressyrtränat en del Islandshästar. Klart de KAN lära sig samling. Däremot skulle jag vilja likna dem vid barn som behöver stödundervisning. En del vb-travare har sådana vinklar att de inte kan lära sig samling om man inte lägger 14 år på det och tränar styrkan. Men Islänningar har generellt bättre vinklar för det.
Så det de har problem med är att hitta takten. Lär man dem hur människan sätter takten kan man så småning om samla dem.
Och så småning om rida galoppombyten språnget. Men det kräver mer av ryttaren än på ett halvblod. Dels pga taktoregelbundenheten. Men också pga de har ett annat rörelsemönster och är överrörliga i leder halvblod sitter ihop i och dels pga de tar snabbare steg och då måste ryttaren vara snabbare om man ska hinna rida i varje steg.

Även 5-gångare kan göra bra piaff.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp