Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Tack för intressant inlägg och läsning. På våran islandsridskola är det mer att ryggen ska vara med samlingen vi eftersträvar. Alltså den som hon visar i paiffen.
SVAR till alla här inne!
Läst en hel del här nu. Jag håller med alla lite till och från.
1 samlingen sitter i din sitts, du jobbar med magen, sitter rakt och annvänder sittsen att samla. Hästen går på lång tygel, då ska man enligt mej inte jobba med förhållning/ eftergift med handen för då blir det som Axel säger otroligt skarpt! Rider man med långa tyglar så rider man med sittsen. Samlar i traven, ökar och minskar genom att rida lätt fortare eller saktare och fångar upp enrgin med din kropp. Tar förhållning med din kropp.
2. Du rider på kortare tyglar och jobbar med förhållning och eftergift, rider både med handen och sätet.
3. En häst ska aldrig ridas upp långa stunder ur lång och låg fören den har musklerna att bära med sej ryggen upp. Går man för fort fram så slår de av i ryggen och du får aldrig rätt lösgjordhet osv.
4. man släpper tyglarna helt och hästen går med näsan vid backen vid upp och avskrittning, av travning efter hårda pass. Annars så försöker man hitta dit hästen inte går innanför eller utanför lod osv.
MAn kan lika mycket rida en häst som går uppåt med huvudet på bogarna om hästen inte har med sej sin rygg. Detta senarie ser man ofta i hög dressyr!! Inte på alla, men på en del. För att hästen ska kunna få rätt gångarter och visa sitt steg ha med ryggen osv så är det detta som gäller. Hör att han säger att det tar 1-2 år. Dressyr tar TID och att lyfta upp huvudet med en gång och trycka ihop. Förstör hästen och bildar spänningar ex om du ställer hästen på volten och håller kvar böjningen med handen så bygger du spänningar. Tar du förhållning, hästen böjer sej och du ger eftergift hästen stannar kvar av egen fri vilja. Blir inga spänningar. Man tar om förhållningen i böjningen om hästen går ur den.
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
EN häst som är väl samlad osv kan man släppa så som TS som lagt ut bilden från början rider. När de är väl lösgjorda osv så går de i sin samling själv. Den är väl lösgjord osv. Då kan man ha de på lång tygel, då att man rider med säte. EJ handen och sätet funkar precis lika bra :O) Jag rider själv mycket utan något just för att få in sätet osv.
Mycket bra övning. Lägg ner tyglarna och rid in stanna, öka osv utan tyglar.
Jag rider Islandshästar, wester och dressyr :O) Ridit inför tränare på samtliga.
När hästen inte har med sej ryggen, går den inte rent i gångarterna och går på bogarna även om du lyfter upp huvudet eller har den på längre tyglar. Jag har sett folk rida piaff utan träns och sadel, barbaka med ryggen med. Men dte krävs mycket träning och få in energin till samling i din kropp. Samlingen har en speciell energi som man måste hitta hos sej själv.