"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du och flera andra missförstår och hakar upp er på ordet tävling. Men det gäller att hålla isär vägen och vägens mål och tävlingsmålen.
Det som flera här försöker säga är att utbildningsgången är densamma även om du sen inte alls tävlar öht. Tänk bort tävlingsdelen, det ställer bara till problem i ditt tänk tror jag.

TR dvs tävlingar är uppbyggd utifrån de olika stegen i utbildningsskalan där GP är högsta nivå inom tävlingsridningen. Istället för GP kan du tänka "utföra rörelser i hög grad av samling", tex. Det är samma väg vare sig du tävlar eller inte, det handlar om hästens utbildning. Att man sen inrättat tävlingsklasser för att få bedömt hur långt man kommit, det gör ju inte att alla måste tävla för att rida enligt den utbildningsvägen?

Detta var nog det bästa som skrivits hitills i tråden!

Just att det handlar om hästens utbildning och INTE tävling, riktigt bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu får du ursäkta en idiot, men jag trodde att alla isisar hade tölten, men inte pass. 4-gångare=inkl tölt 5-gångare= inkl både tölt o pass.

Rätta mig gärna:confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du och flera andra missförstår och hakar upp er på ordet tävling. Men det gäller att hålla isär vägen och vägens mål och tävlingsmålen.
Det som flera här försöker säga är att utbildningsgången är densamma även om du sen inte alls tävlar öht. Tänk bort tävlingsdelen, det ställer bara till problem i ditt tänk tror jag.

TR dvs tävlingar är uppbyggd utifrån de olika stegen i utbildningsskalan där GP är högsta nivå inom tävlingsridningen. Istället för GP kan du tänka "utföra rörelser i hög grad av samling", tex. Det är samma väg vare sig du tävlar eller inte, det handlar om hästens utbildning. Att man sen inrättat tävlingsklasser för att få bedömt hur långt man kommit, det gör ju inte att alla måste tävla för att rida enligt den utbildningsvägen?
:bow::bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Jag har en fråga ni kanske kan enas om?

Kan man utföra en galoppiruett utan samling?
Kan man utföra en galoppiruett med galoppombyte/riktningsbyte i, utan samling?
Hästen måste fortfarande galoppera runt o inte häva sig runt på båda bak- jämnfota.

Hur menar du med fråga 2?
Ska den byta galopp mitt i piruetten?

Samling är när den är stark nog att under en sekund sitta på ena bakbenet. som i en bra piaff.Är den markbunden byter den bara ben . går- ej trav.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja byta galopp och riktning i piruetten, från högerpiruett till vänsterpiruett och tillbaka till högerpiruett osv.

Krävs inte samling för detta?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

GAMLA bilder och sitsen är under all kritik men hade bara dessa på den här datorn,

39777_1355997717.jpg


http://cdn08.dayviews.com/101/_u9/_u2/_u8/_u3/_u2/u928322/58884_1355997797.jpg

KÖR PÅ! Det ser bra ut! Om hästen och du är avspända när ni rider så är risken liten att ni drar på er skador.

För det är väl det ridning handlar om? Att båda har trevligt och att ingen blir skadad? Varken förslitningsskadad eller olycksskadad...

Läser man sporadiskt så verkar ytterst få vilja prata om ridglädje och undvikande av skador. Form och bärighet och allt annat är ju intressant att pilla med av hälsoskäl... Men en viktbärande häst som kånkar runt på en glad liten ryttare i snön, på hobbynivå, med något stretchad rygg, på lösa tyglar, är inte den mest skadedrabbade målgruppen, mig veterligen...:angel:

Fortsätt så! Ha kul!! :bump:

.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men varför skulle det inte kunna gå att rida en femgångare hyfsat samlat i fyra gångarter? Det framgår inte av studien utan är helt din tolkning.

Det är klart man kan rida en femgångare "hyfsat samlat" i fyra gångarter. Jag har inte skrivit något annat, tvärtom är det av yttersta vikt att försöka göra det för att det ska bli ordning på någon av gångarterna. Det är också mycket, mycket viktigt för hästens hållbarhet, inte minst för att många isisar bär på stor tyngd i förhållande till sin storlek.

Det jag skrev är att den hårddragna formen av samling som diskuterats i tråden inte går att uppnå i tölt, och knappast i någon annan gångart heller för en femgångare. Det var kanske otydligt uttryckt, jag menar alltså inte att det är helt omöjligt för alla femgångare men det är oerhört svårt. Och de har helt andra förutsättningar både mekaniskt och neurolgiskt - den bästa piafferande femgångaren kommer sannolikt inte kunna mäta sig med den bästa piafferande storhäst-dressyrhästen. Det är lite som att skaffa en bordercollie och träna jakt med den, det går men man får med största sannolikhet mycket mindre gratis än om man köpt en jakthund från början. Andelen halvblod som har förutsättningar för denna samling är oerhört mycket större än andelen islandshästar som har det.

Vad gäller de fyra gångarterna är det inte mekaniskt möjligt med en sådan samling i tölt. Jag instämmer med dressyrfantasterna här, lägg ut en film, annars har det inte hänt ;) Det är enorm skillnad på tölt och tölt, men även en korrekt tölt utförs i annan form och "samling" än piaff. Skritt är den mest lika gångarter mellan raserna, trav kräver mycket arbete hos en femgångare men kan bli bra. I galoppen har femgångare som sagt handikapp och kan inte mäta sig med en tregångare. Tuaphua refererade till byte i varje steg på islandshäst, var det verkligen en femgångare? Det kan inte finnas många sådana på jorden i så fall, till och med de bästa islandshästarna på ex SM har svårt för tretaktsgalopp och då pratar vi ovalbana, knappast piruetter. Tuaphua pratar också om "generella vinkar" hos islandshästar, menar du fyr- eller femgångare? Har du själv ridit femgångare?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu får du ursäkta en idiot, men jag trodde att alla isisar hade tölten, men inte pass. 4-gångare=inkl tölt 5-gångare= inkl både tölt o pass.

Rätta mig gärna:confused:

Kul att du frågar ;) Alla islandshästar har inte tölt. De föds med olika anlag som tillsammans med exteriör, temperament och träning gör det lättare eller svårare för dem att tölta. Frånsett naturtuöltare måste den stora majoriteten läras/tränas att tölta, det är alltså en utbildningsfråga. Ska hästen kunna tölta taktrent och flott krävs att den har anlag samt matchas av en skicklig ryttare.

Passanlaget är recessivt och en femgångare har alltså två anlag, fyrgångare har ett. Korsar man två fyrgångare finns risken av avkomman inte nedärver något anlag alls utan blir tregångare. Detta har man varit medveten om inom islandsaveln långt innan denna forskningen kom och förklarade det hela genetiskt.

Vill förresten säga att jag tycker det är uppfriskande med någon som delger sina åsikter så direkt som du gjort i tråden, utan att linda in dem! Du beskylldes av någon som "fördomsfull", men jag tycker du har rätt i mycket du skrivit om isisar, även om du inte verkar så positiv till dem.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du skrev tidigare att det inte gick med referens på studien. Men dethär inlägget håller jag med om. Vissa kanske även undrar varför femgångare har så svårt för de andra gångarterna med tanke på lösgjordhet och samling där. Jo för att passen är helt omöjlig att samla å det är heller inte målet. Ryggen låser sig snarare därför inget man börjar med en grön häst. Men tölten går absolut att samla om vi inte pratar om verkligen samling på hög nivå ala' gp program.

Att man bara kan åka runt på en islandshäst utan att vare sig lösgöra lr samla funkar inte. Jovisst en del är så pass snälla och man kan rida hursomhelst men det är ju synd för hästen förstörs. Min hade definitivt sagt ifrån.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Enligt studien som omtalas finns det fyrgångare som inte har något anlag alls för pass och som även har bra tölt. Rent generellt är det ovanligt med islandshästar som inte kan lära sig tölta även om det finns enstaka. Jag tror också man ska akta sig för att generalisera, den typiska femgångaren är säker såsom du beskriver men det finns gott om exemepl på fyrgångare som vid lite mer mogen ålder visar sig ha pass. Min häst är med stor sannolikhet femgångare (jag är så säker man kan bli utan att ha haft någon riktigt kunnig att bedöma), hennes favoritgångart är galopp och hon har inte det minsta svårt för 3-takt i galoppen och galopp på volt är inga som helst problem.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Skulle vara intressant att höra något från de på forumet som tränat/-ar för Borba (islh). Kanske finns det ngn i tråden?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja byta galopp och riktning i piruetten, från högerpiruett till vänsterpiruett och tillbaka till högerpiruett osv.

Krävs inte samling för detta?
Varför i hela friden ska man göra en mkt svår rörelse sjuhelsikes svårare bara för att:confused:

Har man lite kvalitetstänk så en en piruett nog. Även bytet ska vara luftigt o med gest o för det krävs en normal samlad galopp= lite fart för att man ska byta i språnget= svävmomentet. Det duger inte som med "era" byten att bara växla. Bytet blir som den galoppen man har innan. Samlade galoppen ger den fjången som krävs iom att den går med lätt framdel
Man måste dessutom förbereda o göra bytet rakt.

Det är detta som är Horsemanship- att man är fair mot hästen o inte hittar på saker som den inte kommer att klara av- sätter den på pottan. Som att styra på en dressyrhäst mot ett 160 hinder för att "testa" om det går... eller inte.

Jämför du nu med tokspinnet i western som inte har ngt användningområde alls- bara show. Det som sliter ut bakbenen på dem. Bara jänkarna kan komma på ngt dylikt:mad:
En häst med cowsense vallar ju o står beredd bredbent på att KASTA sig år sidan. det har inget med samling att göra.

Det är dessutom inte i galopp.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

intressant att du får in spinn och amerikaner på ett hörn här oxå
Och ytterligare ett väl talande ord för hur menlös westernridningen är:grin:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Skulle vara intressant att höra något från de på forumet som tränat/-ar för Borba (islh). Kanske finns det ngn i tråden?

Om islandshästar eller om TS ursprungsfråga?

För min del var det Borba som fick mig att korta tyglarna och rida med jämn kontakt igen efter alla år med Branderup.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Har bara ridit för honom en gång men det var dock inte på islandshäst. Rider gärna för honom fler gånger. Ska kolla upp lite vart han åker å när. Vet att ellyne rider för honom ibland, men hon verkar inte va här på buke längre.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja byta galopp och riktning i piruetten, från högerpiruett till vänsterpiruett och tillbaka till högerpiruett osv.

Krävs inte samling för detta?

Som jag skrev tidigare, jo, om det ska kallas piruett. Men inte om det bara är en vändning på bakdelen. Och då går det även att växla riktning utan samling. Jag tycker inte att den här hästen är samlad. På bakdelen ja, undersatt ja. Samlad nej. Den varken skrittar, travar eller galopperar. Den bara snurrar runt.

http://www.youtube.com/watch?v=ptMO4eCUtnQ

Har inte sett någon dressyrryttare växla från höger till vänster piruett genom galoppombyte i språnget. Däremot är det inte ovanligt att man rider höger piruett - halt - vänster piruett.

Piruetten ska dessutom vara en rörelse i en gångart. Den ska behålla takten, du ska kunna reglera precis hur många språng du vill vända på, du ska kunna rida rakt fram ur piruetten när som helst och gå tillbaka in i piruetten när som helst. Och ska det vara riktigt bra så ska ytter bak med fram ordentligt, inte skjuta bakåt, men det ser man inte så ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Varför i hela friden ska man göra en mkt svår rörelse sjuhelsikes svårare bara för att:confused:

Har man lite kvalitetstänk så en en piruett nog. Även bytet ska vara luftigt o med gest o för det krävs en normal samlad galopp= lite fart för att man ska byta i språnget= svävmomentet. Det duger inte som med "era" byten att bara växla. Bytet blir som den galoppen man har innan. Samlade galoppen ger den fjången som krävs iom att den går med lätt framdel
Man måste dessutom förbereda o göra bytet rakt.

Det är detta som är Horsemanship- att man är fair mot hästen o inte hittar på saker som den inte kommer att klara av- sätter den på pottan. Som att styra på en dressyrhäst mot ett 160 hinder för att "testa" om det går... eller inte.

Jämför du nu med tokspinnet i western som inte har ngt användningområde alls- bara show. Det som sliter ut bakbenen på dem. Bara jänkarna kan komma på ngt dylikt:mad:
En häst med cowsense vallar ju o står beredd bredbent på att KASTA sig år sidan. det har inget med samling att göra.

Det är dessutom inte i galopp.

Jag vet ärligt talat inte vad du svamlar om.
Detta är inte någon "Westernrörelse" om det är det du går igång på.
Jag jämför defintivt inte med spin (som du uppenbarligen har noll koll på), inte heller med en cowhorse eller något annat western - jag menar precis vad jag skrev, en GALOPPIRUETT (du vet en sådan man gör i dressyr) med byte och riktbyte.

Varför man ska göra det? Ja varför ska man göra något öht på hästryggen? Jag förmodar av samma anledning, för att man vill, för att man kan - det spelar väl ingen roll varför?! JAG har ingen intresse av att göra det men det har inte med saken att göra, jag har sett det och därför undrar jag.

Frågan handlade om ifall det krävs samling för detta eller inte, så svara på det istället!
(för dina åsikter, fördomar och felaktiga fakta om westernridning, amerikanska hästar, amerikaner eller whatever är jag inte ett dugg intresserad av, utan enbart det tråden handlar om)

Frågan är väldigt enkel, borde vara lätt att svara på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tillägg: En viss skepsis är alltid berättigad när det gäller forskning, det har du rätt i Traceys! Kritisk granskning! Men den får gärna vara saklig ;)

Kul att du tyckte det jag skrev var intressant, jag kände själv att det är roligt med lite fakta när debatten blir en aning "broken record"... Vad som faktiskt händer mekaniskt när islandshästen töltar är en diskussion för sig, men vissa generella slutsatser kan man faktiskt dra.

Fantastiskt trevligt att få läsa inlägg som är baserat på fakta, inte bara en massa floskler och tyckanden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp