"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Som jag skrev till dig tidigare, jag har inte läst mig till den kunskap jag har, jo kanske en gång i tiden då jag läste naturvetenskap, att jag fick en liten större förståelse för hur muskler arbetar/vilar och vad dynamik i praktiken innebär ända ner på cellnivå (förbränning och mjölksyra). Likaså fysikens lagar, hur det fungerar och mekaniken då som är beroende av detta och hur allt hänger samman, muskler, mekanik i samarbete med fysikens lagar.

Resten handlar om filosofi och syn på inlärning (psykologi), hur man ser på kommunikation och vad man anser vara vesäntligt i frågan om inlärning av muskelminnen och hur det påverkar rörelsemekaniken. Man kan jobba med hästen eller jobba emot den. Mest handlar det om logik för min del.

När vi går igenom hur hästen arbetar och hur mekaniken fungerar har vi alltid (nästan) en levande häst i rörelse att utgå ifrån. Vi studerar, provar och känner efter (uppsuttet) och bildar oss en uppfattning, rakt av där på ridbanan tillsmannas med tränaren. Tillsammans med dom teoretiska bitarna skapas en helhetsinsikt som det ibland kan vara svårt att sätta ord på.

Ja som jag också sagt förr, uppenbarligen hamnar du helt fel då hur som helst eftersom du är så grovt fel ute när det gäller ridning, som tex att överdrivna stora hjälper inte skulle vara negativt för hästen. Det syns ju faktiskt tydligt att det är obehagligt om du tittar på hur hästarna reagarerar på filmer du gillar, med längre tygel, del allra flesta filmerna med westernryttare tex, med lång tygel.
Du ser upppenbarligen inte skillnad på detta och tex Hesters hästar :confused: Eller räknas inte hästens synliga reaktioner på ridningen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

kl

Här ser vi iaf hur Dr Deb gör för att höja manken utan att vinkla/ta mer vikt bak..

Fun%20Wave%20Drum%20300pxw.jpg



Här finns definition av samling en Dr Deb:

http://www.youtube.com/watch?v=VTHC4EPi_y0

:rofl::rofl: Erkänner, jag hade fel! Det är inte bara genom stegring det åstadkoms, här var ett annat sätt ja!:rofl::rofl:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamen om du inte anser att det inte tillför något att rida hästen med pannan bakom lodplanet så ska du inte göra det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

medans ett fasligt ryckande och slitande
Var ser du det?
Ryttaren har händerna framför sig med händerna ihop. I den positionen är man inte stark.
hästar som rör sig så atletiskt kan inte ridas o hållas i. De lägger av. du får heller inte rörelsen genom hela kroppen om den hindras..

Brille.

om du anser att den höjer sig fram i piaffen så undrar jag hur du travar i övrigt travarbete:confused:
Menar du att den ställer sig på tå?

Om man redan innan piaffen rider hästen i en hög form kommer nacken garanterat att sträva bakåt o hästen "går av" på mitten- ingen rygg med.
Se på PK´s piaffbild igen där han försöker förmå hästen att sänka sin nacke.

Därav har man troligen kommit på att det är bättre att utgå från en rundare o lägre form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad får du det ifrån?


Grundtanken med dressyr är mer än fram- och bakbenssprattel.

Jag har inte pratat om frambenssprattel utan om grunden och grunden är aktiva bärande bakben vad du än tycker om det! Men nej hästen bär sig säkert bättre om vi sitter och rycker upp huvudet på den lite, då blir den jätte nöjd.. Om du satt och körde bil vad skulle du föredra plötsliga ryck i ratten eller en ständig kontakt. Du skulle nog som dom flesta andra vara livrädd för rycken..

Nu får du och några andra bestämma er för vem jag är insnöad på. Är det P Karl, Ph. Dr Deb Benett, sustainabledressage, Racinet, Jenå, eller vem? Naturligtvis kommer jag inte att ändra åsikt för att några i den här tråden tycker illa om det jag skriver.

Jag har aldrig sagt ngt annat än att du är insnöad på dr Deb, vi har ju redan kommit fram till att du inte delar åsikt med dom övriga.. Jag tycker inte illa om det du skriver för det drabbar ju inte mig, för mig får du tycka va f*n du vill. Synd bara för så länge du är så insnöad så kommer du inte komma längre i din ridning! Och det är ett faktum, så fort man anser att man inte har mer att lära eller är öppen för nya intryck så stagnerar man!

Ge dig själv, för din egen skull, en aha-upplevelse och försök rida med dina händer och fötter där de gör mest inverkan. Släpp efter lite på din ängslan att hålla dig i tyglarna för att sitta kvar. Spara rädslan med att vara för tydlig tills det är dags för tävlingsridning.

Nu tillskriver du mig känslor som jag inte har och det är bara ett ganska otrevligt sätt av dig för att försöka platta till mig.. Du känner inte mig och har ingen aning om hur jag rider eller vad jag har provat och inte provat. Jag har provat att rida på halvlånga tyglar och det leder ingenstans! Jag är inte rädd för att släppa munnen på min häst men jag vill ju gymnastisera honom och då fungerar inte din teori! Visst vill jag åka häst och ta mig från punkt A till punkt B så fungerar din teori utmärkt men jag vill mer med min ridning! Och jag är inte rädd för att prova olika "skolor" som du!

Jag har läst Wilhelm för många år sedan och faktiskt tyckte jag bättre om hans text då än vad jag gör idag. Jag har aldrig gillat hans påståenden som de framställs i den svenska översättningen.

Det är klart du tycker det eftersom den inte stämmer med din filosofi...

Tyvärr kommer man inte så långt utan teoretiska kunskaper. Man kan inte ens ta vanligt B-körkort.

Naturligtvis måste man kunna teori. Det är när teorin överstiger dom praktiska kunskaperna som det blir så fel!! Du skulle aldrig tex få körkort oavsett hur många teoriprov du skriver utan uppkörning där du bevisar att du kan hantera bilen oxå!

Jag har tidigare sagt att jag inte anser att det tillför något att rida enligt metoderna HF/LDR/LR eller avsiktligt bakom lod. Jag vill inte utsätta min häst för den stress och det obehag som visas i den här filmen med världens bästa häst http://warmblood-wanderlust.tumblr.com/post/27240271350/this-post-is-gonna-piss-people-off-but-if-you-cant. Man behöver inte utsätta sin häst för sådana påhitt för att förstå hur illa det är, det räcker att se film med/bilder på världens bästa häst.

Och du lägger ut en blogg där personen i bloggen gjort sitt bästa för att plocka fram ögonblicksbilder som bekräftar och stöder personens snedvridna uppfattning om ridning och framför allt ridning av Totilas. Hört talas om källkritik?.?. Propaganda finns ju från båda håll och är man så lättköpt som du verkar, ja då finns det nog inte så mycket mer att säga..:cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag är inte rädd för att släppa munnen på min häst men jag vill ju gymnastisera honom och då fungerar inte din teori! Visst vill jag åka häst och ta mig från punkt A till punkt B så fungerar din teori utmärkt men jag vill mer med min ridning! Och jag är inte rädd för att prova olika "skolor" som du!

Menar du ridning utan tygelkontakt nu? Jag vet inte om du var med i diskussionen när youtube-klippet http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys följdes upp av http://www.youtube.com/watch?v=lLfF0c22VWA? Jag tycker personligen att det är tragiskt att ens få använda sig av ordet BÄRIG om hästen faller isär om du släpper dess mun. Om inte det är pinsamt så vet jag inte vad som är!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast nu läste du nog inte vad super skrev...

Hästarna i de där videorna är inte heller direkt gymnastiserade utan befinner sig i en bekvämlighetszon.. inget fel i det men vidare kommer man inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast nu läste du nog inte vad super skrev...

Hästarna i de där videorna är inte heller direkt gymnastiserade utan befinner sig i en bekvämlighetszon.. inget fel i det men vidare kommer man inte.

Nej, jag är ju ironiskt nog ny i tråden, eller jag har helt missat del 2 och 3! Därför ville jag säkerställa om vi fortfarande diskuterar munkontaktens vara eller icke vara eller om ämnet nu rör något helt annat.

Jag vill också tillägga att jag, trots flitigt sökande, inte hittat en video som stödjer det jag säger. Detta är oerhört frustrerande! Men efter att ha funderat närmre över detta tycker jag egentligen inte att det är så konstigt. Jag hade själv aldrig hört talas om den sortens ridning förrän en gammal vän som numera är min tränare introducerade mig för det. Även jag tyckte det lät som ren bullshit men idag är jag överlycklig att jag tog till mig det och att jag faktiskt ansträngde mig helhjärtat för att förstå.

Pratade med min tränare idag och hon har gett mig tillstånd att om ca en månad när de beräknas vara mer igång filma henne och hennes häst. Hoppas innerligt ni har tålamod att vänta!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och du lägger ut en blogg där personen i bloggen gjort sitt bästa för att plocka fram ögonblicksbilder som bekräftar och stöder personens snedvridna uppfattning om ridning och framför allt ridning av Totilas. Hört talas om källkritik?.?. Propaganda finns ju från båda håll och är man så lättköpt som du verkar, ja då finns det nog inte så mycket mer att säga..:cool:

Jag gillar att Hans-Peter Minderhoud blir förväxlad med Patrik Kittel.. dom är ju sååååååååå lika :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och jag gillar att man anser att Patrik Kittel förespråkar Rollkur på sina clinics... Eller hur :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alltså- om jag ställer mig på fyra ben så att säga. Så är ju jag som människa mer avspänd om jag låter hakan trilla mot bröstet, det är jättejobbigt att hålla nacken rakt ut- då måste jag verkligen spänna mig.

Man kanske ska betänka att en människa har en kort hals och en stort huvud medans hästen har en lång hals och förhållandevis mindre huvud. Hästen är skapt för fyra ben och vi är skapt för två. Så det är svårt att jämför vår känsla med hästens tror jag.
Däremot tror jag som tidigare sagts- att allt som är statiskt är ansträngande. Variera formen, tempot, arbetsbelastning, underlag...

Jag tror inte att man kan jämföra människa och häst. Förutom det du säger har människan också nyckelben vilket inte hästen har någon motsvarighet till.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bra att du hittat ett annat sätt att höja manken än att dra hästen i munnen som i HF och liknande metoder.
:bow::bow::bow:
.

Ja att du och Fiador anser att man kan höja manken genom att dra hästen i munnen har vi ju redan läst om i tusen inlägg.. men att du nu har tagit steget till att även inkludera HF och liknande metoder får man ju anse vara stort :bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Denna kvinnan kan förklara kontakt på ett bra, basic och pedagogiskt sätt.. hon kan förklara det mesta om hjälper på ett pedagogiskt sätt. Det är inga konstigheter och krusiduller på hennes videor utan rena enkla hjälper sas som är lätta att förstå. Videon är ganska lång men väl värd att se..

http://www.youtube.com/watch?v=w-MEsdOTisc

Tack!
Kan rekommendera den vidare om man har tid att lyssna vad hon säger. Ligger mycket i vad hon säger.
Tänker särskilt på det hon säger med handens workplace:laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Som jag skrev till dig tidigare, jag har inte läst mig till den kunskap jag har, jo kanske en gång i tiden då jag läste naturvetenskap, att jag fick en liten större förståelse för hur muskler arbetar/vilar och vad dynamik i praktiken innebär ända ner på cellnivå (förbränning och mjölksyra). Likaså fysikens lagar, hur det fungerar och mekaniken då som är beroende av detta och hur allt hänger samman, muskler, mekanik i samarbete med fysikens lagar.

Resten handlar om filosofi och syn på inlärning (psykologi), hur man ser på kommunikation och vad man anser vara vesäntligt i frågan om inlärning av muskelminnen och hur det påverkar rörelsemekaniken. Man kan jobba med hästen eller jobba emot den. Mest handlar det om logik för min del.

När vi går igenom hur hästen arbetar och hur mekaniken fungerar har vi alltid (nästan) en levande häst i rörelse att utgå ifrån. Vi studerar, provar och känner efter (uppsuttet) och bildar oss en uppfattning, rakt av där på ridbanan tillsmannas med tränaren. Tillsammans med dom teoretiska bitarna skapas en helhetsinsikt som det ibland kan vara svårt att sätta ord på.

Dags att läsa lite igen då. Här kommer länkar till två artiklar som du kanske är intresserad av
http://cvm.msu.edu/research/research-centers/mcphail-equine-performance-center/publications-1/publications/dressage-today/DrClaytonCollection.pdf om "Understanding the biomechanics of your horse’s stride will help you with his training."
och
http://cvm.msu.edu/research/research-centers/mcphail-equine-performance-center/publications-1/publications/dressage-today/the-mcphail-chair-report-10 om "The Effect of Head and Neck Position on the Horse's Balance".

Visst skrev du i ett inlägg nyligen att du köpt bok/DVD? Jag tyckte det lät intressant. Får man fråga efter titel?
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Läste du aw s länkar på roepstorf försöken? Här är det ju en stillastående häst- hennes länkar visar resultat på hästar som rids på ett rullband vilket känns mer relevant tycker jag!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men Brille.. du lägger in artiklar med bilder på hästar bakom lod :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Till och med jag förstår att frambenen når ner till marken i piaff men inte samtidigt.
Avståndet mellan manken och hoven blir längre. Det har beror inte på vad en människa kan/inte kan se.

Kan man få en vetenskaplig/trovärdig källhänvisning på det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

delvis kl
I den första artikeln står det om hur hästar höjer halsens position i samlande rörelser när de inte orkar lyfta fronten via de långa ryggmusklerna. Att de höjer halsen i piaff och gör piruett genom att slänga upp halsen i takt med galoppen. Ett svaghetstecken alltså.

Jag fattar det som att tanken med att ibland ha hästen rundare i samling är att lära den att inte ta den lätta utvägen att lyfta sig med halsen utan få dem att samla sig korrekt bakifrån och lyfta manken - sitta ihop, vara ihopkopplad, ha en hel överlinje som via träning blir stark...
Tanken som thua pratar om med att börja i den runda formen är som jag tolkar det ett sätt att aldrig ge hästen chansen att försöka samla sig genom att lyfta fronten med halsen utan " lära" den göra rätt från början.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja så är det ju , men Säger du det till en publik som aldrig rider med tygel kontakt och som Ffa inte greppat eller kan ta in vad sug i bettet betyder i sak , samt inte greppat vad HF är jmf med LDR , så har jag full förståelse För att din beskrivning låter oerhört korrigerande och tvingande i dessas öron . Så hade hag säkert tolkat det jag med i det läget faktiskt .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp