Hela bakgrunden är vått i vått, rejält blött just på grund av att det pappret suger upp vatten så bra. Jag tror det är uppspänningen som krånglar för dig?
Jag lägger iaf hela pappret i badkaret, och låter det ligga där i 10 min kanske? Pappret är iaf helt mjukt och sladdrig när jag tar upp det. Sen torkar jag av allt vatten som är på ytan av pappret, lägger det på en rejäl träskiva och tejpar med sån där papperstejp som blir klistrigt när man blöter det. Kör minst dubbla tejpremsor på arches då det drar som sjutton i tejpen sen när det torkar. Sen när det är torrt kör jag maskeringstejp längs kanterna där papperstejpen möter pappret för tejpen riskerar att släppa om den blir blöt. Gör man rätt här blir det inga bucklor hur mycket man än blöter det sen.
Slarvade med detta på senaste fågeln - så tejpen sprack och bakgrunden bucklade sig medans jag målade.
Ja nu när jag ser hur du gör håller jag med om att det är uppspänningen. Tack för tipsen! Jag hade lite problem med den gummerade tejpen första gången. När du säger dubbla menar du att du sätter en på ena sidan, och sedan en till ovanpå medan pappret är blött, och repeterar det på alla fyra sidor? Hur gör du med tejpen sen när allt är klart, skär bort eller döljer eller vad? Min kant blev väldigt ful när jag försökte ta bort den gummerade tejpen. Nu blev jag lite sugen att testa mer med akvarell, tack igen!