Konsttråden!

Hela bakgrunden är vått i vått, rejält blött just på grund av att det pappret suger upp vatten så bra. Jag tror det är uppspänningen som krånglar för dig?

Jag lägger iaf hela pappret i badkaret, och låter det ligga där i 10 min kanske? Pappret är iaf helt mjukt och sladdrig när jag tar upp det. Sen torkar jag av allt vatten som är på ytan av pappret, lägger det på en rejäl träskiva och tejpar med sån där papperstejp som blir klistrigt när man blöter det. Kör minst dubbla tejpremsor på arches då det drar som sjutton i tejpen sen när det torkar. Sen när det är torrt kör jag maskeringstejp längs kanterna där papperstejpen möter pappret för tejpen riskerar att släppa om den blir blöt. Gör man rätt här blir det inga bucklor hur mycket man än blöter det sen.

Slarvade med detta på senaste fågeln - så tejpen sprack och bakgrunden bucklade sig medans jag målade.

Ja nu när jag ser hur du gör håller jag med om att det är uppspänningen. Tack för tipsen! Jag hade lite problem med den gummerade tejpen första gången. När du säger dubbla menar du att du sätter en på ena sidan, och sedan en till ovanpå medan pappret är blött, och repeterar det på alla fyra sidor? Hur gör du med tejpen sen när allt är klart, skär bort eller döljer eller vad? Min kant blev väldigt ful när jag försökte ta bort den gummerade tejpen. Nu blev jag lite sugen att testa mer med akvarell, tack igen!

Ja nu när jag ser hur du gör håller jag med om att det är uppspänningen. Tack för tipsen! Jag hade lite problem med den gummerade tejpen första gången. När du säger dubbla menar du att du sätter en på ena sidan, och sedan en till ovanpå medan pappret är blött, och repeterar det på alla fyra sidor? Hur gör du med tejpen sen när allt är klart, skär bort eller döljer eller vad? Min kant blev väldigt ful när jag försökte ta bort den gummerade tejpen. Nu blev jag lite sugen att testa mer med akvarell, tack igen!
Det kan vara lite svårt att tejpa rätt tycker jag, mycket som kan gå fel och det är så frustrerande när det krånglar!

Japp, jag tejpar som vanligt först, sen ett lager till. Första lagret sätter jag med lite mer tejp på pappret, och andra lagret lite mer på brädan - så att de överlappar varandra en aning. Tejpen får inte bli för blöt, då går den sönder så jag torkar med papper lite extra där jag ska fästa den (drar ett svep med ganska blöt, stor platt pensel över hela tejpen och sen direkt på med den) - pappret är då mer fuktigt på själva ytan men genomdränkt på insidan.

Hade en riktigt gammal supertejp för många år sen som tålde mycket mer vatten och inte behövdes tejpas dubbelt (den släppte varken träskiva eller papper heller :eek:) men jag har aldrig hittat en så stark tejp igen fast jag har köpt mängder av olika pappertejpar. Så det beror mycket på hur bra tejp man har - min är kass, ärligt talat! Så dessa tipsen är för den tejpen, vilken verkar vara den vanligaste akvarelltejpen, tyvärr... jag antar att den är som den är för att man vill att den ska kunna släppa pappret sen när man är klar.

Jag lämnar några cm till själva bilden och tejpar med maskeringstejp efter att papperstejpen är helt torr - så det blir en fin kant och en tom spalt när jag drar av maskeringtejpen och oftast skär jag bara av bilden där, precis innan papperstejpen för jag har inget tålamod till att sitta och pilla av den. Sen rycker jag bara bort resterna från skivan.

Vet inte om en bild förklarar det bättre kanske, såhär ser min tejpning ut:
20200914_030651.webp

Vad kul att höra att du blir lite sugen på att testa akvarell! 😊

se bara
jag har inga färger så pensel och svart bläck!

Den här är inte alls dålig, om det var det du tänkt mena på genom att säga "se bara". Du har helt klart en egen stil och det är bra mycket viktigare än att det ska vara tekniskt avancerat, i mitt tycke. Det skulle bli väldigt tråkigt om precis alla gjorde likadant. Det är lätt att jämföra sig med andra, men det är rena döden för skaparglädjen. Tänk att du ska göra egna alster just för att du fick inspiration och tycker det är roligt, först och främst.

Jag mår själv för dåligt just nu för att orka teckna eller måla alls, men jag har gjort ett nyårslöfte till mig själv att försöka hitta tillbaka till det under 2022. Förhoppningsvis lägger jag in något i tråden framöver, så att vi är några fler som inte jobbar på proffsnivå. ;)

Den här är inte alls dålig, om det var det du tänkt mena på genom att säga "se bara". Du har helt klart en egen stil och det är bra mycket viktigare än att det ska vara tekniskt avancerat, i mitt tycke. Det skulle bli väldigt tråkigt om precis alla gjorde likadant. Det är lätt att jämföra sig med andra, men det är rena döden för skaparglädjen. Tänk att du ska göra egna alster just för att du fick inspiration och tycker det är roligt, först och främst.

Jag mår själv för dåligt just nu för att orka teckna eller måla alls, men jag har gjort ett nyårslöfte till mig själv att försöka hitta tillbaka det under 2022. Förhoppningsvis lägger jag in något i tråden framöver, så att vi är några fler som inte jobbar på proffsnivå. ;)
Vad jag menade med se bara är att jag inte formulerade en hel mening och glömde att skriva klart den.
jag ser att jag fortfarande är lite i att göra tekniska skissa och blandningen med att skriva kanji
1640977546065.webp

Det kan vara lite svårt att tejpa rätt tycker jag, mycket som kan gå fel och det är så frustrerande när det krånglar!

Japp, jag tejpar som vanligt först, sen ett lager till. Första lagret sätter jag med lite mer tejp på pappret, och andra lagret lite mer på brädan - så att de överlappar varandra en aning. Tejpen får inte bli för blöt, då går den sönder så jag torkar med papper lite extra där jag ska fästa den (drar ett svep med ganska blöt, stor platt pensel över hela tejpen och sen direkt på med den) - pappret är då mer fuktigt på själva ytan men genomdränkt på insidan.

Hade en riktigt gammal supertejp för många år sen som tålde mycket mer vatten och inte behövdes tejpas dubbelt (den släppte varken träskiva eller papper heller :eek:) men jag har aldrig hittat en så stark tejp igen fast jag har köpt mängder av olika pappertejpar. Så det beror mycket på hur bra tejp man har - min är kass, ärligt talat! Så dessa tipsen är för den tejpen, vilken verkar vara den vanligaste akvarelltejpen, tyvärr... jag antar att den är som den är för att man vill att den ska kunna släppa pappret sen när man är klar.

Jag lämnar några cm till själva bilden och tejpar med maskeringstejp efter att papperstejpen är helt torr - så det blir en fin kant och en tom spalt när jag drar av maskeringtejpen och oftast skär jag bara av bilden där, precis innan papperstejpen för jag har inget tålamod till att sitta och pilla av den. Sen rycker jag bara bort resterna från skivan.

Vet inte om en bild förklarar det bättre kanske, såhär ser min tejpning ut:
Visa bifogad fil 83070

Vad kul att höra att du blir lite sugen på att testa akvarell! 😊

Ja nu ser jag hur du gjort, det ska jag ta och prova här i dagarna. Har inget bra sätt att skära kanter på men å andra sidan kommer nog mina första försök dekorera papperskorgen så det får bli ett senare projekt 😁 Jag älskar lite impressionistiska stadsvyer i akvarell så jag har tänkt lääääääänge på att ta tag i och lära mig men fegar ur eftersom jag är rädd att göra fel och jag inte fått till det rent praktiska. Jag kanske har frågat förut men hur länge har du målat akvarell? Och använder du några andra tekniker också?

Jag mår själv för dåligt just nu för att orka teckna eller måla alls, men jag har gjort ett nyårslöfte till mig själv att försöka hitta tillbaka till det under 2022. Förhoppningsvis lägger jag in något i tråden framöver, så att vi är några fler som inte jobbar på proffsnivå. ;)

Hoppas 2022 för med sig bättre mående till dig ❤️ Så himla trist att må dåligt och ofta så svårt att komma tillrätta med. Jag har också som mål att må bättre och ta bättre hand om mig själv nästa år.

Jag hade ett par timmar över så jag tog mig för och gjorde årets sista sketch. Jag har nyligen köpt en chamois, grått papper och lite hårdare träkol som sedan blivit liggande, men nu är de inkörda. Nästa år ska jag försöka teckna mer så jag övar upp mitt öga på proportioner ännu mer, kanske gå en kurs till hösten om jag har råd. Har också ställt upp min 90x120 cm dul på staffliet och filar på en idé för den, men det är så jobbigt att komma till och börja 🤨🤨

Bifogade filer

• IMG_20211231_185403.webp
    IMG_20211231_185403.webp
    158,5 KB · Visningar: 191
Jag hade ett par timmar över så jag tog mig för och gjorde årets sista sketch. Jag har nyligen köpt en chamois, grått papper och lite hårdare träkol som sedan blivit liggande, men nu är de inkörda. Nästa år ska jag försöka teckna mer så jag övar upp mitt öga på proportioner ännu mer, kanske gå en kurs till hösten om jag har råd. Har också ställt upp min 90x120 cm dul på staffliet och filar på en idé för den, men det är så jobbigt att komma till och börja 🤨🤨
Underbar!

SÅ vacker! :love:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 886
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 483
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar