För de som tycker det är kul att se målningar steg för steg kommer det en lång radda här!
Började med krångel, krångel, skiss som behövdes göras om på grund av fel proportioner, uppspänning som släppte så pappret bucklade sig när jag målade bakgrunden och salteffekt som uteblev.
Maskeringen. Gillar verkligen min nya maskeringsvätska från Sennlier, så himla smidig att arbeta med, och lättskvätt är den med. Syns inte riktigt vart man skvätt när det är tunnt men resultatet blev lite som en stjärnhimmel - vilket inte syns föränn nästa bild men jag tyckte blev fint!
Bakgrund. Har en ny kopp Paynes Gray (av samma tillverkare) och jag upplever den som lite blåare och den beter sig lite annorlunda. Nåja, akvarell lever sitt eget liv, vilket är en del av charmen:
Vatten. Det är intressant att måla vattenplask men så rörigt! Gillar att det blir häftigt även om det kanske inte blir så verkligt. Ibland är dock vatten helt omöjligt, vet inte vad som hände till höger där! Blev inte som jag tänkt mig iallafall.
Färgkartan på plats, betydligt enklare denna gången då färgerna redan är utvalda sen förra målningen.
Hade problem med vingfläckarna på förra fågeln så började där denna gången. Får dem inte att lysa! Denna fågeln går också mycket mer i grönt än förra så jag har försökt ignorera det och lägga dit blått ändå så de ska matcha bättre:
Efter nästa paus. Gillar verkligen färgskalan på den här arten, tycker vingarna är så läckra!
Påbörjat huvudet, denna fågel gör jag helt baklänges tydligen.
Pillandet börjar, fick bli en time-out för att det börjar bli för mycket. Kindfläcken bråkar och frontvingen ligger risigt till eftersom den är nästa offer:
Klar! Varit uppe hela natten för att få klart den, kommer vara lagom degig på firandet men det gick! Nu ska jag rama in och slå in dem, duscha och hälla i mig en burk koffeintabletter!
Visa bifogad fil 82885