Konstiga poäng...

Sv: Konstiga poäng...

Sitter här och fikar med en domare. Hon hoppas att alla INTE lyssnar på dej. :o
Då blir det svårt.

Domarna kommer i regel INTE Ihåg enstaka moment på ett enskilt ekipage efter en hel klass på en ryttares begäran. Däremot kan domarna komma ihåg ett visst ekipage som gjort intryck av ena eller andra anledningen.
Domaren kan också motivera ett betyg men får då generalisera.

Det är en bedömningssport och får tas därefter. :idea:

Nä men rider man många tävlingar för samma domare så lär dom ju sig att känna igen ekipaget och har man gjort minst 5 felfria ritter för en domare brukar missarna inte heller kosta så mkt eftersom domaren vet att man egentligen kan det där och det är väl därför alla kända namn klarar att rida på 70% trots att dom missar flera viktiga rörelser med koff 2 :smirk:

Om du läst allt jag skrev så hade du sett att det stod att domaren förmodligen inte kommer ihåg efter klassen, men det kan vara lönt att fråga ändå. Tror att det förekommer en hel del "gnäll" ute "i buskarna" vilket skulle kunna undvikas om satsade på att föra en dialog.;)

Det är också svårt att utvecklas som domare om man inte vill ha/inte får någon respons på sitt arbete.:crazy:

Sedan undrar jag om verkligen 99-100% av deltagarna i varje klass är missnöjda eller inte förstår, tror du verkligen det?:confused:

Jag tänker på samma sätt som IronWill, är jag nöjd med ritten så är den bra även om jag fått låga poäng.
Jag har en väldigt tittig häst och idag var det bruna dörrar i sargen i ridhuset som ställde till det.
Jag fick som kritik "något spänd häst" och det var väldigt milt uttryckt:angel:

Det fick mig att tänka på en kompis förra häst där en domare skrev "den dag hästen går med alla fyra hovarna på marken kommer ni gå långt". :D .
(Behöver jag nämna att det var en lätt explosiv dam??!)

Ofta, men inte alltid - så undrar ryttaren om något som varit knepigt. Om man hunnit med en kommentar på punkten kommer jag oftast ihåg vad det handlade om.
Tex "sent igång, högerställd hela diagonalen" är något man kan se på galoppökning snett igenom. Ryttarens upplevelse kanske är ökning trots det, och om skrivaren inte riktigt hunnit med eller inte hört hela kommentaren kan det blir kryptiskt. Men då man ser protokollet så brukar poletten trilla på plats. :)

Nä men rider man många tävlingar för samma domare så lär dom ju sig att känna igen ekipaget och har man gjort minst 5 felfria ritter för en domare brukar missarna inte heller kosta så mkt eftersom domaren vet att man egentligen kan det där och det är väl därför alla kända namn klarar att rida på 70% trots att dom missar flera viktiga rörelser med koff 2 :smirk:

Även om domaren känner igen ekipaget och vet att dom egentligen kan rörelserna ifråga så är det väl ändå det som dom presterar IDAG som ska bedömas inte det det som man vet att dom kan prestera. Nog för att domare bara är människor och inte alltid kan vara 100% objektiva men det får väl ändå finnas gränser?!? Misslayckas man IDAG så är det IDAG som ska bedömas inte IGÅR! Sen kan det säkert va så men jag hoppas verkligen att det inte är alltför vanligt, då är det ju inte den som presterar bäst för dagen som vinner utan den som vunnit mest innan. Va e de för sorts tävling? Är det ens en tävling då eller är det bara en "namntävling"?

Är du domare? Förstod det som det på ditt inlägg... Är det vanligt att ryttarna frågar efter klassen om ngt är oklart? Brukar du kunna förklara varför du bedömde som du gjorde? Hur ofta kommer du på att du gett fel betyg? Iofs kan man väl inte ändra det i efterhand men det hade varit intressant att veta om det händer ofta? Tycker du att det är lätt att inte låta ett känt namn styra din bedömning? Alltså är det lätt att var objektiv? Kan vara intressant att få höra en domares syn på det, speciellt i motsats till alla ryttares...

Jag har varit nöjd/överrens med domarens poäng utom en gång. Det var i höstas, jag o min kompis red på samma tävling.

Min kompis ritt var ren katastrof, hästen gick på tvären in både inridningen och avslutningen, stegrade sej och slog upp huvudet i min kompis ansikte vid inridningen, gick inte fram på hela programmet, det gick såååå sakta och galopperade i fel galopp hela höger galoppen.

Min häst skötte sej exemplariskt så när på att hon var lite spänd emellanåt.

Min kompis fick över 20 poäng mer än jag och var placerad!! :confused:

Va e de för sorts tävling? Är det ens en tävling då eller är det bara en "namntävling"?

I stora drag ja-tyvärr det är ju det som är dressyr. Jan Brink så vid ett tillfälle att man får inga poäng förrän man kan visa upp ungefär ett felfritt program ett flertal ggr i rad. För att domarna skall förstå att det inte bara är ren tur att hästen gick bra EN gång. Så nog är det så att dom inte bedömer det dom ser för dagen oavsett åt vilket håll programmet går.

På den nivån är det ju så men jag tror faktiskt inte att det är så på lokal och reginal nivå som jag antar att de flesta här tävlar. Hur många "kändisar" finns det på den nivån? Och hur lätt är det att komma ihåg en ryttare som ridit för en ett flertla gånger med klasser på 30-40 starter? Är ute och tävlar mkt på lokal nivå och det är VÄLDIGT ovanligt att jag inte ridit för ngn domare minst 3 gånger förut. Men inte vet dom vem jag är för det. Finns vissa domare som jag nog gjort runt 30 starter för (på olika hästar iofs) men tror inte h*n vet vem jag är... Men som du sa på högre nivåer är det så. Vem trodde annat än att Jan Brink skulle vinna SM till exempel? Det var ju i princip klart på förhand. Men på den nivå som 80% av Sveriges ryttare rider så är det nog inte så vanligt...

Du skall inte anta så mycket ;) , här finns en hel del som tävlar på Nationell och Elitnivå

Varför skulle det vara annorlunda hur domarna tänker på lägre nivå? Det är ju nästan alltid i stort sett samma domare på dessa tävlingar och det är väl klart att dom kommer ihåg ekipagen, det är ju i stort sett samma ekipage på tävlingarna runt om i distrikten. Det är ju inte nya 30-40 ekipage på varje tävling.

Jag tävlar dressyr väldigt sällan då mest på regional och ibland på nationell , däremot tittar jag ofta på resultaten då jag har många vänner som tävlar, det är i stort sett alltid samma domare i dom msv klasserna (som jag rider) och nästan alltid samma trio i Msv A / St George i mitt distrikt. Jag tror det varierar med ungefär 3-4 olika domare i dom msv klasserna jag tävlar i. Så det är väl klart att dom minns.

Senast ändrad:

Jo det är klart det finns en del som tävlar på högre nivå oxå men eftersom största delen av sveriges ryttare tävlar på Lätt A nivå så är det väl inte fel att anta att även de flesta här innte tävlar nånstans där oxå? Sen att det självklart finns även ryttare på högre nivå har jag inte sagt ngt om.:smirk:

Nä det är klart att det inte är nya ryttare på alla tävlingar men så många olika klasser, klubbar och ryttare som en domare dömer så tvivlar jag på att dom minns alla ekipage. Visst kan dom säkert minnas om ngn stuckit ut på ngt sätt (bra eller dåligt) eller dom som är med på varje tävling (finns många som verkligen är med på ALLA, speciellt på lokal nivå). Men de flesta försvinner nog ur minnet i samma ögonblick som dom lämnar banan. Det är min erfarenhet i alla fall. Nu tävlar jag iofs i skåne där det finns extremt mkt tävlingar och väldigt många ekipage. I Msv som du tävlar så är det klart att det är färre starter och färre domare så det är ju lättare att komma ihåg vissa ryttare. Men jag tävlar inte på den nivån själv ännu men har ju följt med tränare, vänner och liknande på den nivån och jag har inte upplevt att det är som du säger. Visst min tränare är ju "lite känd" och visst kan hon bli igenkänd av domare (känner ju även en del) och visst får hon ibland lite bättre poäng än vad hon för dagen ska ha men oftast blir det rättvist bedömt. Men det kan till viss del vara sant som du säger men isåfall på högre nivå än lokal, regional.

även på lokal/regional finns kändisar, på sin nivå. finns en hel del som får en massa poäng bara på namnet även i lägre klasser, och de kanske inte är kändisar i den bemärkelsen att större delen av ridsportssverige känner till dem, men det kan räcka med att ngn har köpt en häst av ngn som är domare, eller tränat för ngn som känner ngn etc. så blir man känd ändå i de kretsarna

Lägger till: att ha en häst som sticker ut färgmässigt som man kommer i håg när man har sett en gång kan räcka långt.

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 606
Senast: Zewz
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 700
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Till en av dom kurser inom personlig utveckling som jag ska gå så har jag fått en förberedande fråga: ”Vad upplever du är dina största...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur