Konstiga poäng...

F

Frajda

Hur gör ni när ni får ert protokoll efter ritten och ni inte har samma åsikt som domaren om er ritt? Blir ni sura å skyller på att domaren är dålig eller blir ni ledsna och låter poängen ta ner er fastän ni själva tyckte att ritten var bra? Hur reagerar ni om det blir tvärtom? Alltså ni är besvikna efter en dålig ritt och så får ni bra poäng? Vad är jobbgast?

Har själv varit med om båda delarna, skyller väldigt sälla på domaren men idag så kände jag att jag fått väldigt låga poäng. Filmade ritten och kan säga att vi ver värda mer poäng. Har ju tävlat i många år och har ganska bra koll på vad man får för poäng för olika saker. Första var jag arg men efter att ha tittat på bandet och konstaterat att det var en av våra bästa ritter, och att vi fått MKT högre poäng för MKT sämre ritter så bestämde jag mig helt enkelt för att vara glad ändå. Det är ju en bedömningssport och ibland har man inte samma åsikt helt enkelt.

Har även varit med om det motsatta, dvs jag kom ut och sa till mamma: Vi lastar, hämtar protokollet å åker hem. Hästan hade burit sig åt som ett svin och jag skämdes. Får riktigt höga poäng (mestadels 7 och 8) och blir placerad. Inte kul! Jag tycker nog att det är värre på det hållet eftersom man inte är nöjd själv. Man undrar om domaren suttit å sovit eller tittat på annat håll...

Man vad tycker ni? Hur reagerar ni? Tar det lång tid efter en dålig tävling innan ni blir motiverade igen eller tar ni nya tag direkt? Berätta!!! Tycker att det är intressant att höra hur andra hanterar sånt här....

Sv: Konstiga poäng...

Jag bryr mig inte så mycket om vad dommaren sätter för poäng :o
Visst är det så att jag kollar på poäng och komentar för att se vad
dommaren tycker att jag kan bättra på, Men jag blir varken sur, besviken
etc. även om dommaren har gett oss snålt betalt. Jag och min "nya"
ponny (har haft henne i två år :p) har inte varit ute mycket utan vi
är mest med för att få rutin och så länge Jag är nöjd med Hästens
OCH Min insats så är jag glad!

Det finns ju också alltid en möjlighet att fråga domaren efter klassen hur h*n menade.....:idea:

Det var väl inte det att jag inte förstod vad domaren menade utan att jag tyckte att poängen var för låga. Kommentarerna förtsod jag. Eller iofs så tyckte jag väl att kommenatern "Bra längning" med poängen 6 var lite svår att förstå. Domaren låg ju inte lågt över lag annars...

IronWill: skönt att känna som du. Själv blir jag arg först men efter att ha tänkt igenom det lite så brukar jag vara glad ändå om jag var nöjd med ritten. Bedömmningsport är ju vad det heter. Man blir BEDÖMD och det är inte alltid helt rätt men ingen kan ju egentligen säga att det är fel heller.

Ja det är ganska skönt att känna så :) = mindre press.
Vilket leder till att vi får ganska bra betalt med poäng, då
jag känner att jag kan slappna av :D vi har gjort rundor
på allt mellan 55%-76% :p

Om man har fått "bra längning" och betyg 6 och ingen annan kommentar kunde ju kräva en förklaring, eller hur?:confused:

I övrigt tycker jag att det förekommer allt för mycket gnäll och alltför lite självkritik. Domaren ger inte kritik för att jävlas, utan för att hjälpa ryttarna att bli bättre. Sedan är det ju förstås upp till var och en om man vill vara mottaglig för kritik eller fastna i sin egen lilla värld.:angel:

Sedan bör man komma ihåg att även domare är människor, ibland blir det fel, kanske en 6:a sätts när det lika gärna kunde varit 7.

Sedan finns ju möjligheten att själv utbvilda sig till doamre också , och visa "hur det ska gå till".:idea:

om dommare _endast_ skriver "bra längning" och sätter en 6:a skulle jag gå och fråga varför h*n inte följt skalan, bra är ju = 8..

om dommare _endast_ skriver "bra längning" och sätter en 6:a skulle jag gå och fråga varför h*n inte följt skalan, bra är ju = 8..

Iofs så har du ju rätt idet men har märkt att många domare har en egen uppfattning om poängskalan (har skrivit en del på diverse tävlingar).

Solis, självklart ska man ha självkritik. Det är VÄLDIGT sällan jag skyller på domaren. Har jag gjort en miss så vill jag ju rätta till det för att kunna göra bättre nästa gång. Det är ju så man höjer poängen;) Brukar få höra från tränaren att jag är för självkritisk. Men jag kan hålla med om att många ofta skyller ifrån sig och inte vill se sina fel och brister (eller har svårt för att ta kritik). Som du sa domare är bara människor och det är lätt att missa. Det som är lite intressant är ju hur olika domare betygsätter ungefär livärdiga ritter. Har fått allt från 58%-75% för ritter som sett i princip lika ut. Så jag har en känsla av (som jag skrev innan) att domare har en förmåga att lägga egna värderingar i siffrornas betydelse, om ngn fattar vad jag menar. Mänskligt och mkt svårt att komma tillrätta med.

Jag tänker på samma sätt som IronWill, är jag nöjd med ritten så är den bra även om jag fått låga poäng.
Jag har en väldigt tittig häst och idag var det bruna dörrar i sargen i ridhuset som ställde till det.
Jag fick som kritik "något spänd häst" och det var väldigt milt uttryckt:angel:

I bästa fall finns min tränare på samma tävling som jag, så då får jag ju veta om domarens åsikt stämde överens med vad tränaren såg.
Annars tycker jag att jag nu har ridit så pass många starter (och programridningar, träningar osv) att jag vet hur känslan kontra poängen ska vara - alltså kan jag ibland tycka att domaren är snål (och då blir jag ofta sur, särkilt om man inser att man lätt hade vunnit klassen om inte domaren haft majonäs på glasögonen....) och ibland generös, och lite mer sällan kanske helt rättvis.
Men själva nöjdheten beror helt på hur ritten kändes, sen gör en bra placering att man bara blir lite extra nöjd - och för det mesta några kronor mindre fattig :D

En del domare har en (onödigt?) hög skala medan en del andra har en (onödigt?) låg skala. Om en av 40 startande i LC uppnår 60% kanske t.ex. skalan varit väl låg, omvänt gäller om man kommer näst sist på 65% där hästen varit i högsta grad ängslig och okencentrerad.:crazy:

Men jag vidhåller ändå att det förmodligen ger mer att ta en direkt diskussion med den aktuella domaren än att beklaga sig på nätet. Är lite trött på "gnälla på domare"-trådar....

Vid det här laget känner jag mig själv och min häst så pass bra att jag anser mig kunna avgöra om det var en bra ritt eller inte. Att sedan olika domare ger olika poäng är något man aldrig kommer ifrån i en bedömningssport som dressyr. Visst kan det kännas lite surt att få klart lägre poäng än vad man hade trott direkt efter ritten men jag tycker lika ofta att jag blir förvånad åt andra hållet. I det långa loppet jämnar det nog ut sig ändå. Poängen är inte alltid det viktigaste för min del, det jag vill uppnå är den där BRA känslan när allt bara flyter av sig själv...

En del domare har en (onödigt?) hög skala medan en del andra har en (onödigt?) låg skala. Om en av 40 startande i LC uppnår 60% kanske t.ex. skalan varit väl låg, omvänt gäller om man kommer näst sist på 65% där hästen varit i högsta grad ängslig och okencentrerad.:crazy:

Men jag vidhåller ändå att det förmodligen ger mer att ta en direkt diskussion med den aktuella domaren än att beklaga sig på nätet. Är lite trött på "gnälla på domare"-trådar....

Nu var ju inte detta tänkr som en "gnälla på domare tråd" utan det handlade ju om hur man hanterar det när det händer. Sen blev det en del snack om mina poäng osv, eftersom folk tog upp det men det var inte tanken. Kanska jag formulerat mig dåligt... TYcker inte att det är ngn ide att "försvara" mig på nätet ang hur bra eller dålig min ritt var eftersom ingen annan här såg den. Men eftersom du tog upp det så kan inte jag tycka att der kan vara fel att diskutera domarbeslut på nätet (förutsätter att man inte hänger ut ngn så klart) man kan ju behöva snacka av sig lite och få andra perspektiv men som sagt det var inte tänkt som en "gnäll tråd" mitt resultat och det jag beskrev var bara exempel.

Jag har varit med om både delarna!
Blir mkt gladare om jag gör en riktigt bra ritt som jag är nöjd med men kanske inte får så mkt poäng som jag är värd än om det går jätte dåligt och jag ändå får höga poäng. Sist jaG tävlade gick det fruktansvärt dåligt enligt mig, hästen var spänd och det var en av mina sämsta ritter, ändå fick jag placering. Andra gånger har det gått superbra och jag har inte alls fått lika höga poäng.

Det var du själv som tog upp dina poäng...:smirk:

Jag har också råkat ut för "olika skalor" så jag håller med dig, det är inte problemet. Jag bara undrar om du har pratat med aktuell/a domare efteråt för att få en förklaring/mer ingående syn på din uppvisning? Man behöver ju inte bara fråga om man inte ser kommentaren utan även "konstiga" betyg kan vara skäl till en liten pratstund efter klassen. ;)

Jo det var det iofs men som sagt det var tänkt som exempel inte som "vilken dum domare gnäll";) Vi verkar ju ändå vara överens om att man inte kan skylle på domaren varenda gång det gått dåligt och att kritiken är till för att lära sig av. Men ibland, som du skrev, så har domare olika uppfattning och sen så har ju domarens egna åsikter en del betydelse. Tycker domaren att det är viktigast att det är stadig så kan man ju få högre poäng´om hästen är stadig medans en annan tycker att frmåtbjudningen är viktigast och då får man bra om hästen har det. Även om domare ska vara objektiva så är det nog inte möjligt att inte lägga in egna värderingar oavsett hur duktig man än är.

Har inte frågat domaren faktiskt, tänkte helt enkelt inte på att göra det... Åkte hem direkt. Men kan ju vara bra att göra nästa gång... Men jag undrar om domaren kommer ihåg en om det är runt 40 starter (vilket det ofta är) men det kan ju vara värt ett försök.
Brukar du själv göra det om ngt är oklart? Någon annan som gjort det? Har ni fått en bra förklaring? Har iofs varit med om att en klubbkompis frågade domaren (hon visade i sin digitalkamera) men domaren ifråga blev skitsur och hade ingen förklaring:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Vid 2 tillfällen borde jag ha pratat med domaren efter klassen, jag gjorde tyvärr inte det vilket jag fortfarande ångrar. Det var samma domare båda gångerna och jag förstår än i denna dag inte bedömningen. Vid det ena tillfället (LA) fick vi kommentarer och betyg av den ena domaren som stämde väldigt väl med min mycket kritiska uppfattning, medan vi totalt ”sågades” av den andra domaren. :confused: Detsamma gällde det andra tillfället (LB) där den ena domaren ansåg att hästen var ”spänstig” och 7 på gångarterna, själv tyckte jag att min häst var mer än lovligt ”spänd” och laddad, medan den andra domaren tyckte att hästen var ”halt” och satte betyg 4 på alla punkter under allmänt intryck ”av bara farten”. Kan nämna att det vid detta tillfälle skilde 30 poäng mellan domarna. :confused: Denna domare dömde i stort sett alla tävlingar i trakten då vilket gjorde att jag faktiskt började tävla i granndistrikten istället där vi blev mer rättvist bedömda.:angel:

Se där, nu har jag ”gnällt” som bara den!:angel: :angel:

Vill verkligen rekommendera dig (och andra) att prata med domaren efter klassen om det råder några oklarheter. Man slipper (förhoppningsvis) att känna sig frustrerad sedan. I ditt fall med ”bra längning” och betyg 6 skulle jag kunna tänka mig att det borde ha stått något mer men att sekreteraren kanske inte hann med eller inte hörde och domaren såg inte att det fattades en kommentar innan protokollet lämnades iväg. I en stor klass finns förstås risken att, som du skriver, domaren inte kommer ihåg efteråt, men jag tycker ändå att man ska försöka våga sig på att artigt fråga.;)

Sitter här och fikar med en domare. Hon hoppas att alla INTE lyssnar på dej. :o
Då blir det svårt.

Domarna kommer i regel INTE Ihåg enstaka moment på ett enskilt ekipage efter en hel klass på en ryttares begäran. Däremot kan domarna komma ihåg ett visst ekipage som gjort intryck av ena eller andra anledningen.
Domaren kan också motivera ett betyg men får då generalisera.

Det är en bedömningssport och får tas därefter. :idea:

Har vi gort vårt bästa så är jag nöjd vad än poängen säger.

Men nog har man ibland råkat ut för konstiga bedömningar, den konstigaste var nog på en galopp ökning snett igenom visserligen var det en usel ökning men i protokollet så står det en nolla och komentaren travar:confused: är helt säker på att jag galopperade och det är alla dom som såg det också men domaren kanske har en annan uppfattning om vad galopp är och dom ska ju veta bäst:smirk: :D

Det händer nästan aldrig längre, jag får i stort sett alltid dom poängen jag förtjänar både uppåt och neråt. Jag kan dock reta mig på när andra ekipage jag ser får för bra (läs kända namn som har 100 missar och ändå vinner) eller för dåliga poäng.

Eller när man rider för 3 domare och en utav dom är åt helvete fel.

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 606
Senast: Zewz
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 700
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Till en av dom kurser inom personlig utveckling som jag ska gå så har jag fått en förberedande fråga: ”Vad upplever du är dina största...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur