Konstig hälta

Vi röntgade sedan hovarna för att se så det inte var någon fång känning. Hon hade ingen rotation eller sänkning på hovbenet i någon av hovarna.

Fast om de hade hittat hovbensförändringar så hade det varit mer än en "fångkänning". Vad var det som gjorde att veterinären misstänkte fång till den höga grad att hovarna röntgades? Förutom hältan, fanns det andra symtom? Och om man ska vara "sådan" så kan det vara fång utan att du ser några förändringar också. Vissa hästar lyckas klara sig från fånganfall - till och med ganska kraftiga sådana - utan att man ser några lägesförändringar av hovbenet.

Vet inte om jag missat något i beskrivningen, men vad trodde veterinären att det var som felades din häst?
 
Nej, jag tänkte samma sak, vid dräktighet är det en förhöjd risk för fång. Och hovproblem öht om hästen innan har problem med hovarna så kan det förvärras av belastningen. Tex sprickor.

Min har aldrig haft minsta lilla problem med hovarna innan detta med hennes fång kom. Inga sprickor, ingenting. Tvärtom otroligt bra hovar, men hon har ganska små hovar i förhållande till sin kropp. (Quarter)
 
Orkar inte läsa alla svar och minns inte om jag skrev om första klinikbesöket, men här kommer uppdatering.

Vi var på kliniken i Norrköping måndagen för 2 veckor sedan. Där var det körigt mest hela tiden. Vi fick komma in 1,5 h senare än bokad tid och det var mycket hästar inbokade. Så veterinären tog blodprover för att utesluta ev. fästingsjukdomar eller andra sjukdomar. Alla prover var normala. Vi tog även träckprov och hon var helt parasitfri. Veterinären ville utesluta att hältan berodde på muggen så det blev tvätt varje dag med såpa och sedan på med zinkpasta.
Helgen innan besöket var hon väldigt halt på alla fyra. På klinikbesöket var hon lite halt på ett ben, men annars inget.

Vi blev tillsagda att återkomma efter 10 dagars behandling om hon inte blev bra. Ringde kliniken på tionde dagen eftersom hon hade blivit sämre (i fredags) och fick reda på att första tiden dom hade va 9/6 till en annan veterinär och till samma 13/6. Så jag ringde till Mantorps klinik och fick tid idag.

Vi började med en visitering och efter det fick vi skritta och trava på rakt spår. Hon va gallig i båda fram och lite svullen höger bak och svullen (typ samma som alltid) på vänster bak. Hon visade liten hälta på höger fram. Samma ben som hon varit halt i nu i några dagar. Vi gick till ridhuset och longerade en stund i båda varven. Hon visade hälta höger fram även här. Hon hade ingen bjudning alls (vanligtvis har ja problem att få stopp på henne typ) så jag fick smacka nästan hela tiden för att hon inte skulle sakta av. Efteråt blev benen mer svullna, så veterinären fick se det själv.

Vi gjorde böjprov efter detta och då visade hon ingen hälta alls på höger fram utan då var det på vänster fram hon visade hälta långt ner, så vi bedövade från kotan och neråt. Bedövningen tog som den skulle men vid böjprovet igen visade hon ingen direkt skillnad.

Blodprover togs efter det. Alla värden var normala. Men veterinären ville ta muskel värdena också så nya prover togs. På snabba muskel värdena var värdena normala men på de långsamma muskel värdena var dom höga. Veterinären förklarade att det beror troligtvis på en inflammation i någon muskel. Hon sa att exempelvis så är värdena höga vid korsförlamning.

Efter det kollade hon kotorna i halsen och längs med ryggen/länden/korset men ingen reaktion från hästen.

Vi röntgade sedan hovarna för att se så det inte var någon fång känning. Hon hade ingen rotation eller sänkning på hovbenet i någon av hovarna. Men hon upptäckte att det inte var riktigt rätt i vänster fram så nya bilder togs så att kotan kom med.

Bilderna visade att framsidan på hovbenet och kotbenet hade spetsiga ändar vid lederna och inte rundade. Veterinären trodde det var därför hon reagerade lite på böjprovet men hon trodde inte att det var det som orsakade hältan för övrigt.

Så nu blev vi ordinerade med vila i 14 dagar och hon ska äta metacam i 10 dagar igen och vi ska på återbesök 17/6. Skulle hon bli sämre och väldigt halt igen (hon va super halt i båda fram i mitten på förra veckan, men helt hält fri två dagar senare..) så skulle vi ringa direkt så skulle vi få en akuttid så veterinären själv fick se när hon är som sämst. Men nu får vi hoppas på att det är en inflammation och att den blir bra efter andra kuren med metacam och vila.

Jag är extremt lättad över att vi kan vara riktigt säkra på att det inte är fång :). Vi har även uteslutit att det beror på muggen och även på överansträngning som våran första teori var (men då borde hon vara bra efter 2 månaders vila om det skulle va en överansträngning). Så nu känns det äntligen som att vi kommer nån vart! Veterinären ville eventuellt ha ridprov vid återbesöket, men jag tror inte att jag kommer kunna sitta upp redan om 2 veckor. Men vi får se. Vi kanske för en gångs skull ska få lite tur med en vändning åt rätt håll :)

Min hade ganska svår fång och inget syntes på röntgen som togs, så jag vill bara flagga för att det inte måste innebära att en häst är fri bara för att röntgen säger det. :crazy: Nu hoppas jag att din inte har det trots allt.
Lite trist att gå igenom hästen så mycket och ändå inte få fler svar än så.

Har du kollat om det kan vara sjukdomen PSSM? Nu vet inte jag vilken ras din häst är, men PSSM förekommer hos flera hästraser och kallas bla EPSM hos européeiska kallblodsraser. PSSM förekommer i 2 typer.
Här är lite om symptom från en PSSM sida på Facebook;

"Symptomen dyker ofta upp i samband med att hästen sätts i träning men de kan dyka upp när som helst i hästens liv, även senare. Symtpomen är väldigt varierande. Det mest kända är förstås korsförlamning men långt ifrån alla hästar får det!
Symtom kan vara tex ryckningar/darrningar i musklerna, stelhet, muskelömhet, överdriven svettning diffusa hältor som ibland flyttar runt, mycket kraftiga hältor, allmänt dåligt humör eller problem i ridningen –tex att hästen är ovillig att fatta galopp eller samla sig och göra olika övningar. I riktigt svåra fall kan hästen få rena attacker där den får svårt att andas eller resa sig."

Jag hoppas verkligen att du med veterinärens hjälp får ordning på den så ni kan ha det roligt tillsammans igen. :love:
 
@Dandylinn Veterinären ville inte säga så mycket eftersom hon inte är säker på vart problemet sitter. Men vi får ju utesluta det ena efter det andra. Så nu får vi hålla tummarna för att hon ska bli bra!

@ridtravare Nej jag har inte gjort någon ändring i fodret än. Vi hann inte åka ner till affären igår för att köpa tillskott. Ska göra det idag :). Vill ju göra allt jag kan för att hon ska bli bra!

@ridtravare Ja hittills har magkänslan haft rätt. Men veterinären kunde inte säga att det var just korsförlamning, men något är det ju i musklerna eftersom värdena va höga. Men ja tror fortfarande inte på att hon är så pass bra för att bära ryttare redan om två veckor. Men som sagt, vi får hålla tummarna :)
 
@bettysmatte Det är ju inte omöjligt att hon haft en fång känning men veterinären trodde inte det på hur jag beskrev alla hennes symptom. Men vi har ju gjort allt vi kan för att se om hon har eller har haft fång.
Veterinären trodde inte på fång men efter att jag sa att många varit stensäkra på att det är det så bestämde vi att vi skulle röntga.

@Similitude Har aldrig hört talas om den sjukdomen. Hur upptäcker man det? Genom blodprov? Det med hältan är ju ganska likt hennes. Hon har ju även varit annorlunda i ridningen. Men hon är inte öm någonstans. Varken i senorna eller i musklerna eller längs med alla kotorna. Ingen ömhet i leder heller efter böjprov (förutom vänster fram som troligtvis berodde på röntgen fyndet.
Humöret är olika. När hon har riktigt ont blir hon slö och inte särskilt glad. Men den mesta av tiden är hon sig själv mer eller mindre.

Hos veterinären igår så ville hon ju som sagt inte trava på i longeringen. Men vid böjprovet så tyckte hon det var super kul o flög iväg typ :p

Jag hoppas enormt på att hon ska bli bra snart! Jag skiter i att jag kanske inte kan rida på ett bra tag. Men jag vill sluta att komma till stallet och se en häst som ena dagen är jättebra och andra dagen väldigt halt och mår skit :(. Jag vill sluta ha en klump i magen. Jag vill att när jag tänker på henne ska de roliga sakerna komma upp, inte alla tankar om vad det är, hur hon mår idag eller när hon blir bra. Det tar enormt mycket på krafterna med denna ovisshet :(
 
@Perla Det är fruktansvärt jobbigt med denna hemska ovisshet när ens djur mår dåligt men du gör ju det du kan för att hjälpa henne och du får försöka ge dig själv en klapp på axeln för att du gör det.

Peppkram och med hopp om att din häst snart mår bra igen :)
 
@TinyWiny Ja det är väldigt jobbigt. Speciellt när man själv inte är frisk och även där går med ovisshet om vad det är. Men nån gång ska vi väl få reda på vad det är. Då kan vi ju gå vidare båda två :).

Tack för ditt stöd!

Till alla: Det var inte med mening att jag skulle bli så dum och dryg tillbaka när jag tog era svar på det sättet jag gjorde. Men jag tog väldigt illa upp av flera svar. Det blev liksom lite för mycket med allt runt omkring. Jag är väldigt tacksam över andras erfarenheter och idéer om vad det kan vara. Det är guld värt när man inte hittar felet! :)
 
Jag är extremt lättad över att vi kan vara riktigt säkra på att det inte är fång :).

Inte menat som ett påstående om att det är fång på din. Utan mer bara en allmän korrigering.
Tyvärr är man inte säker på att det inte är fång för att en röntgen är ren. Det man kan konstatera då är att inga lägesförändringar av hovbenet skett. Hästar kan ha fång utan att få lägesförändringar.

Fång kan dessutom vara för jävla lömskt. Som sagt så inte riktat emot din häst eller att jag tror det är fång i din hästs fall (jag tror varken eller där), utan mer allmänt. Min ponny har haft fång, och är en högriskhäst för fång. För några år sedan blev han halt ena fram. Hältan kom och gick, ena dagen var den där och nästa var den borta. Kunde ändras inom dagen med, såg bra ut på fm och halt på em eller tvärtom. Då jag är sjukt fångnojig med honom vågade jag inte utesluta fång, eftersom han pulsade i samma ben.

Veterinär och hovslagare kollade på honom hemma. Båda naturligtvis med huvudfrågan "fång?" Båda ansåg att fång kunde uteslutas till 99% (den sista procenten är just för fång är satans lömskt). Problemen fortsatte, man misstänkte flera gånger hovböld men trots letande hittades ingen.

Klinikveterinär och klinikhovslagare kollade, båda tänkte naturligtvis fång i första hand. Hältan släcktes i hoven, så vad det än var så satt det i hoven (vilket man iofs kunde räkna ut med symptomen men bedövning bekräftade). Röntgen var ren. Både klinikveterinär och hovslagare uteslöt fång på grund av symptombild (ett ben, hälta som kommer och går osv), frånvaron av minsta tecken på att det skulle vara fång osv.

Totalt tid mellan första hälta och klinikbesöket var en månad. Även JAG uteslöt i all min noja fång efter klinikbesöket, det var liksom inte rimligt någonstans att fång skulle ge SÅ skumma och atypiska symptom.

Jag hamnade strax efter klinikbesöket på sjukhus, ganska allvarligt, och hästen drällde i hage i en dryg månad. Hur hältan var under den tiden vet jag knappt, mer än att han inte var tvärhalt. Efter den där månaden var hästen ohalt. Dessutom hade han två tydliga fångränder på hovarna, och vid omskoning syntes breddad lamellrand och blödningar i den. På båda fram.

Så - skrället hade haft fång. Jag tackar min lyckliga stjärna att det trots att "allt blev fel" med konvalescens osv mot hur det skulle varit med fång, gick bra. (Han röntgades igen för att se så det inte blivit lägesförändringar på hovbenet men nix).

Så, jag varken tror eller inte tror din häst har fång och inlägget är riktat mer allmänt, och fortsätt håll ett öga på din dam. Hoppas hon snart mår bra, men jag undrar - iom att hon var så slö och bromsig - bedövades hovarna bort? Bedövades båda fram bort helt? Just när de inte bjuder eller går och bromsar/trycker brukar det kunna gömma sig en dubbelsidig hälta fram, men det kan vara som förgjort att hitta den om man inte verkligen bedövar tills man endera bedövat bort fram eller ser en klar förändring.
 
Inte menat som ett påstående om att det är fång på din. Utan mer bara en allmän korrigering.
Tyvärr är man inte säker på att det inte är fång för att en röntgen är ren. Det man kan konstatera då är att inga lägesförändringar av hovbenet skett. Hästar kan ha fång utan att få lägesförändringar.

Fång kan dessutom vara för jävla lömskt. Som sagt så inte riktat emot din häst eller att jag tror det är fång i din hästs fall (jag tror varken eller där), utan mer allmänt. Min ponny har haft fång, och är en högriskhäst för fång. För några år sedan blev han halt ena fram. Hältan kom och gick, ena dagen var den där och nästa var den borta. Kunde ändras inom dagen med, såg bra ut på fm och halt på em eller tvärtom. Då jag är sjukt fångnojig med honom vågade jag inte utesluta fång, eftersom han pulsade i samma ben.

Veterinär och hovslagare kollade på honom hemma. Båda naturligtvis med huvudfrågan "fång?" Båda ansåg att fång kunde uteslutas till 99% (den sista procenten är just för fång är satans lömskt). Problemen fortsatte, man misstänkte flera gånger hovböld men trots letande hittades ingen.

Klinikveterinär och klinikhovslagare kollade, båda tänkte naturligtvis fång i första hand. Hältan släcktes i hoven, så vad det än var så satt det i hoven (vilket man iofs kunde räkna ut med symptomen men bedövning bekräftade). Röntgen var ren. Både klinikveterinär och hovslagare uteslöt fång på grund av symptombild (ett ben, hälta som kommer och går osv), frånvaron av minsta tecken på att det skulle vara fång osv.

Totalt tid mellan första hälta och klinikbesöket var en månad. Även JAG uteslöt i all min noja fång efter klinikbesöket, det var liksom inte rimligt någonstans att fång skulle ge SÅ skumma och atypiska symptom.

Jag hamnade strax efter klinikbesöket på sjukhus, ganska allvarligt, och hästen drällde i hage i en dryg månad. Hur hältan var under den tiden vet jag knappt, mer än att han inte var tvärhalt. Efter den där månaden var hästen ohalt. Dessutom hade han två tydliga fångränder på hovarna, och vid omskoning syntes breddad lamellrand och blödningar i den. På båda fram.

Så - skrället hade haft fång. Jag tackar min lyckliga stjärna att det trots att "allt blev fel" med konvalescens osv mot hur det skulle varit med fång, gick bra. (Han röntgades igen för att se så det inte blivit lägesförändringar på hovbenet men nix).

Så, jag varken tror eller inte tror din häst har fång och inlägget är riktat mer allmänt, och fortsätt håll ett öga på din dam. Hoppas hon snart mår bra, men jag undrar - iom att hon var så slö och bromsig - bedövades hovarna bort? Bedövades båda fram bort helt? Just när de inte bjuder eller går och bromsar/trycker brukar det kunna gömma sig en dubbelsidig hälta fram, men det kan vara som förgjort att hitta den om man inte verkligen bedövar tills man endera bedövat bort fram eller ser en klar förändring.

Klart hon kan ha/ha haft fång, man vet ju aldrig som ni säger. Men under denna tid har hon skotts två gånger och nästa gång är om lite mindre än 2 veckor och hittills har inte hovslagaren hittat något i hovarna. Jag hoppas det är likadant vid nästa besök.

Vi bedövade från kotan och ner på vänster fram utan nån direkt förändring på andra böjprovet. Veterinären ville inte bedöva höger fram eftersom hon inte reagerade på böjprovet. Men vi får se vid återbesöket om detta gjort någon skillnad eller om vi måste fortsätta leta vart felet sitter.
 
Klart hon kan ha/ha haft fång, man vet ju aldrig som ni säger. Men under denna tid har hon skotts två gånger och nästa gång är om lite mindre än 2 veckor och hittills har inte hovslagaren hittat något i hovarna. Jag hoppas det är likadant vid nästa besök.

Vi bedövade från kotan och ner på vänster fram utan nån direkt förändring på andra böjprovet. Veterinären ville inte bedöva höger fram eftersom hon inte reagerade på böjprovet. Men vi får se vid återbesöket om detta gjort någon skillnad eller om vi måste fortsätta leta vart felet sitter.

Det tar ett tag innan man ser förändringarna i hovarna (minns inte hur länge din haft besvär).
Efter bedövningen av VF, blev det ändring i rörelserna/longeringen då? Bedövades inte carpus ("framknäet") på det benet?

Jag lider med dig, det är aldrig roligt när man inte får reda på vad det är och hästen inte mår bra. Men jag "saknar" lite i veterinärutredningen, det kan givetvis vara så att det finns tankar osv som inte kommer fram i text. Men de kliniker jag är vana med hade bedövat vidare i det halta benet tills det endera är helt bedövat eller hältan släckt vilket nu kommer först. Därför jag frågar =)
 
Angående PSSM så är det ett ganska enkelt och (har jag för mig) billigt DNA-test. Googla efter Mirre Mikkola, hon finns i din närhet och hon har uppfödning av Irish Cob där PSSM är ganska vanligt. Hon har massor med info om hur man kollar för PSSM, så ta kontakt med henne! Hon har också personlig erfarenhet av hästar med PSSM.

Lycka till!
 
@Alexandra_W Hon var inte halt alls på vänster fram under longeringen innan eller efter bedövning.
Hon har varit dålig i över 2 månader. Foderränderna är ca 1,5 cm under kronranden.

@skuggi Ska kolla upp det :)

@DressyrMupp Vi tog för borrelia och vad det nu hette (är någon som nämnde det i tråden). Inget visade att det kunde vara det.

Uppdatering från dagen:
Idag flyttade vi. I natt går hon i egen hage med kompisarna på andra sidan staketet så de får bekanta sig lite med varandra för att minska risken för spring.
Hon var lite gallig i fram när vi va i gamla stallet men några timmar senare syntes alla senor fram jätte tydligt och ingen gallighet. Bak var nästan lika bra förutom vänster baks insida som aldrig ger med sig helt. Hon är likadan nu som hon va i förra veckan när jag trodde hon blev bra. Ingen värme. Hon markerade lite på höger fram men efter en rundtur i hagen i trav så syntes ingenting. Hennes ben blev inte svullna heller. Konstigt det där..
 
@Perla
Har jag fattat rätt nu?
Hästen är halt höger fram initialt och vid longering.
Vid böjprov däremot reagerar hästen bara på vänster fram. Det benet bedövas från kotan och ner men utan skillnad. Rtg visar liten avvikelse som kan förklara att hon reagerar på böjprov.
Det är höger fram du sett henne vara halt på hemma.

Är det rätt?

I så fall lite mer frågor.

Röntgades höger fram något? Funderade man på att bedöva höger fram för att se om man kunde släcka longeringahältan?

Lider som sagt med dig, det är aldrig roligt när man inte hittar vad det är.
Jag är en stor vän av diagnostiska bedövningar, och att man så långt det går försöker släcka hälta. Det är nämligen inte helt ovanligt att det dyker upp överraskningar på andra ben då...

Kan ta ett ex. Hästen är ohalt med bjuder inte, trycker emot. Hästen ställer sig rakt upp på högt böjprov båda fram. Carpus (framknä) ena fram bedövas. Böjrraktionen släcker. Hästen blir halt andra fram i longering.
Här var planen behandla båda framknäna och skicka hem. Jag ville vi skulle släcka andra knäet med för säkerhets skull. Så det inte fanns nåt bak med eller så. Hästen är smärttålig.

När andra knäet bedövas rör sig hästen bättre. Men inte bra tycker jag. Ridprov, och han trycker emot och bjuder inte. Vet ser liten hälta HF. In och böja om. Hästen reser sig vid böjning båda fram igen. Vad sjutton??

Long story short - han hade även inflammation i gaffelbandsfästena. Men han visade inte smärtan från det förrän man bedövat bort båda knäna - som gjorde ännu mera ont :/

Nu är det ju i ditt fall knepigare då den inte har böjhälta på HF och man helst inte bedövar lite på chans sådär. Men om hon inte blir bättre kanske det skulle vara värt (är ju något du får diskutera med beh vet, som sett hästen etc) att se om man kan bedöva bort hältan HF även fast hon inte böjprovsreagerar där.
 
@Alexandra_W Hon var inte halt alls på vänster fram under longeringen innan eller efter bedövning.
Hon har varit dålig i över 2 månader. Foderränderna är ca 1,5 cm under kronranden.

@skuggi Ska kolla upp det :)

@DressyrMupp Vi tog för borrelia och vad det nu hette (är någon som nämnde det i tråden). Inget visade att det kunde vara det.

Uppdatering från dagen:
Idag flyttade vi. I natt går hon i egen hage med kompisarna på andra sidan staketet så de får bekanta sig lite med varandra för att minska risken för spring.
Hon var lite gallig i fram när vi va i gamla stallet men några timmar senare syntes alla senor fram jätte tydligt och ingen gallighet. Bak var nästan lika bra förutom vänster baks insida som aldrig ger med sig helt. Hon är likadan nu som hon va i förra veckan när jag trodde hon blev bra. Ingen värme. Hon markerade lite på höger fram men efter en rundtur i hagen i trav så syntes ingenting. Hennes ben blev inte svullna heller. Konstigt det där..

Att vet valde borrelia förvånar mig då det allmänt sägs att hästar inte kan ha det och din häst visar inga symtom som tyder på det?
Däremot har din häst många symtom som stämmer in på kronisk anaplasma, något som är mycket omstritt i vet kretsar men som finns. Min häst har haft det 2 gånger, en gång borrelia med positiva behandlingar.
Jag med många här, sök bland trådar. har erfarenhet av detta.
 
@Alexandra_W Du har uppfattat det rätt. Men det var i måndags som var så. Hemma kan hon ena dagen va jätte halt på nått eller flera ben (det är alltid olika ben, inte samma tyvärr :()

Alla 4 hovarna röntgades och vänster fram röntgade dom ju om så kotan kom med.

Hon är ibland halt men har jätte bra bjudning och ibland ingen hälta med dålig bjudning. Hästen i fråga är extremt pigg och älskar att springa normalt sett :)

@DressyrMupp Det var anaplasma dom testade för också :). Kom bara inte ihåg vad det hette.
 
@Perla Jag som inte brukar "skrika" fästingsjukdomar i första taget, men som samtidigt haft en med anaplasma (erlichios) tycker även jag det börjar låta som kronisk sådan. Dock har jag haft hästar med skumma hältor osv där man testat med negativt resultat, så jag "skriker" det inte lika ofta.

Men nu har ni ju testat, och vad var svaret exakt, det som är intressant är titern, dvs antalet antikroppar. Vet du det eller kan ta reda på det?

Min som behandlades hade 1:160 i titer. Det är en ganska låg titer och jag fick först svaret att "ingen erlichios". När jag ville veta titern "Jaa, han har ju mött det, men kroppen har bekämpat det". Jag frågade igen om titern och 1:160. Jag la på och ringde annan klinik (planen redan innan då den här kliniken vägrade erkänna att icke-akut erlichios fanns). Hästen las in för behandling dagen efter.

Och blev faktiskt som ny.

Så försök få fram titern om du inte fått den. Är den noll så ja då är det ju bara släppa det spåret, men om du fått svaret att det är negativt fast hästen har en positiv, om än låg, titer så kan det vara väl värt med en second opinion.
 
@Alexandra_W Ska ringa till kliniken för att be dom skicka journalerna och provsvaren. Röntgenbilderna har jag fått på en CD-skiva. Har pratat med 4 olika veterinärer nu för att se vad dom säger. Alla kan ju missa något så det är ju bra om flera kunniga åtminstone tittar på det vi fått fram hittills :)
 
Tog bort, läste inte ordentligt och fick för mig att det handlade om en quarter med konstiga symptom.

Hade dock ändå PSSM testat. Snabbast svar får du via Animal Genetics i England och det är enkelt och billigt, man skickar in lite tagel med roten och det kostar ca 300:-
 
Tog bort, läste inte ordentligt och fick för mig att det handlade om en quarter med konstiga symptom.

Hade dock ändå PSSM testat. Snabbast svar får du via Animal Genetics i England och det är enkelt och billigt, man skickar in lite tagel med roten och det kostar ca 300:-

det är väl bara vissa raser man kan testa? fattade det så när jag läste eftersom jag funderade på att testa en av mina. Dock tillhör han inte någon av de uppräknade raserna där
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp