Orkar inte läsa alla svar och minns inte om jag skrev om första klinikbesöket, men här kommer uppdatering.
Vi var på kliniken i Norrköping måndagen för 2 veckor sedan. Där var det körigt mest hela tiden. Vi fick komma in 1,5 h senare än bokad tid och det var mycket hästar inbokade. Så veterinären tog blodprover för att utesluta ev. fästingsjukdomar eller andra sjukdomar. Alla prover var normala. Vi tog även träckprov och hon var helt parasitfri. Veterinären ville utesluta att hältan berodde på muggen så det blev tvätt varje dag med såpa och sedan på med zinkpasta.
Helgen innan besöket var hon väldigt halt på alla fyra. På klinikbesöket var hon lite halt på ett ben, men annars inget.
Vi blev tillsagda att återkomma efter 10 dagars behandling om hon inte blev bra. Ringde kliniken på tionde dagen eftersom hon hade blivit sämre (i fredags) och fick reda på att första tiden dom hade va 9/6 till en annan veterinär och till samma 13/6. Så jag ringde till Mantorps klinik och fick tid idag.
Vi började med en visitering och efter det fick vi skritta och trava på rakt spår. Hon va gallig i båda fram och lite svullen höger bak och svullen (typ samma som alltid) på vänster bak. Hon visade liten hälta på höger fram. Samma ben som hon varit halt i nu i några dagar. Vi gick till ridhuset och longerade en stund i båda varven. Hon visade hälta höger fram även här. Hon hade ingen bjudning alls (vanligtvis har ja problem att få stopp på henne typ) så jag fick smacka nästan hela tiden för att hon inte skulle sakta av. Efteråt blev benen mer svullna, så veterinären fick se det själv.
Vi gjorde böjprov efter detta och då visade hon ingen hälta alls på höger fram utan då var det på vänster fram hon visade hälta långt ner, så vi bedövade från kotan och neråt. Bedövningen tog som den skulle men vid böjprovet igen visade hon ingen direkt skillnad.
Blodprover togs efter det. Alla värden var normala. Men veterinären ville ta muskel värdena också så nya prover togs. På snabba muskel värdena var värdena normala men på de långsamma muskel värdena var dom höga. Veterinären förklarade att det beror troligtvis på en inflammation i någon muskel. Hon sa att exempelvis så är värdena höga vid korsförlamning.
Efter det kollade hon kotorna i halsen och längs med ryggen/länden/korset men ingen reaktion från hästen.
Vi röntgade sedan hovarna för att se så det inte var någon fång känning. Hon hade ingen rotation eller sänkning på hovbenet i någon av hovarna. Men hon upptäckte att det inte var riktigt rätt i vänster fram så nya bilder togs så att kotan kom med.
Bilderna visade att framsidan på hovbenet och kotbenet hade spetsiga ändar vid lederna och inte rundade. Veterinären trodde det var därför hon reagerade lite på böjprovet men hon trodde inte att det var det som orsakade hältan för övrigt.
Så nu blev vi ordinerade med vila i 14 dagar och hon ska äta metacam i 10 dagar igen och vi ska på återbesök 17/6. Skulle hon bli sämre och väldigt halt igen (hon va super halt i båda fram i mitten på förra veckan, men helt hält fri två dagar senare..) så skulle vi ringa direkt så skulle vi få en akuttid så veterinären själv fick se när hon är som sämst. Men nu får vi hoppas på att det är en inflammation och att den blir bra efter andra kuren med metacam och vila.
Jag är extremt lättad över att vi kan vara riktigt säkra på att det inte är fång
. Vi har även uteslutit att det beror på muggen och även på överansträngning som våran första teori var (men då borde hon vara bra efter 2 månaders vila om det skulle va en överansträngning). Så nu känns det äntligen som att vi kommer nån vart! Veterinären ville eventuellt ha ridprov vid återbesöket, men jag tror inte att jag kommer kunna sitta upp redan om 2 veckor. Men vi får se. Vi kanske för en gångs skull ska få lite tur med en vändning åt rätt håll