Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

*lånar knapp*

Info från amerikanska paintföreningen;

The splashed white pattern was originally studied in Finnish Horses, and was reputed to be a true recessive pattern. If this were the case, the pattern would be unlikely to occur unless two splashed white horses mated, which is not the case.

Recent evidence is consistent with this pattern being caused by a dominant gene. The main problem in the past appears to have been that minimally marked horses were classed as nonspotted, which resulted in erroneous conclusions.

No homozygous splashed white horses have ever been documented, leading to the suspicion that this is yet another gene that cannot exist in homozygous form. If this is true, the loss of hearing probably occurs early in gestation rather than at term, so this is distinct from the lethal white foal problem where defective foals are born.

The best strategy for splashed white horses, then, is to mate them to horses without the splashed white pattern.

evis skrev:
Angående silvergenen hos kallblodstravarna - jag har träffat ett fåtal kbltravare som haft alla klassiska tecken på silvergenen (ända ner till gråa ögonfransar!) men där jag absolut inte kan klura ut hur det är med färgen bakåt i stammen i såna fall. Har du träffat några du med??? Vad har de för stam isåfall?
Skulle Virmi 22520 också kunna vara silverbrun? Det syns tydligast på fotot med hennes mor Vallsy 21658. Jag har sett andra nordsvenskar som har liknande färg men liksom du inte kunnat följa färgen bakåt och därför förkastat tanken. Andra liknande fuxar har varit efter Central 1710 och Stjärne 1829.

Apropå stora vita tecken så finns det en artikel till från samma hemsida som handlar till viss del om det.

crazy skrev:
Korsningsavlar de på Thulissa? Hon är fullständigt renrasig själv så hon har papper och så ?

Ja, Thulissa är renrasig kallblodstravare e.Thuli Elden u.Pålissa-Pål Best. Vad jag vet så har hon inte fått nåt renrasigt föl, däremot betäckt med PRE.... Slöseri kan man tycka.

crazy skrev:
The splashed white pattern was originally studied in Finnish Horses, and was reputed to be a true recessive pattern. If this were the case, the pattern would be unlikely to occur unless two splashed white horses mated, which is not the case.

Recent evidence is consistent with this pattern being caused by a dominant gene. The main problem in the past appears to have been that minimally marked horses were classed as nonspotted, which resulted in erroneous conclusions.

No homozygous splashed white horses have ever been documented, leading to the suspicion that this is yet another gene that cannot exist in homozygous form. If this is true, the loss of hearing probably occurs early in gestation rather than at term, so this is distinct from the lethal white foal problem where defective foals are born.

The best strategy for splashed white horses, then, is to mate them to horses without the splashed white pattern.
Jag håller inte riktigt med där. Som jag har uppfattat det är det när splashed white är homozygot som den blir skäck, i heterogen form endast vita tecken. Synd att inte Carola Guldhags hemsida fungerar då där finns exempel på avkomma efter två shlashed white-skäckar.

evis skrev:
Jag la in en länk tidigare till en bild på Ajax som man kan hitta på en annan sida än uppfödarens.
Den här kanske? En bit ner finns bild på Ajax.

Ännu en bild på splashed white russ. Stammen är helt avlad på skäckanlag och går också tillbaka till Sterna 7, ett skäckigt sto som spridit anlaget i rasen. Ur stammen kommer också bukskäcken Söderman 500 och hans två bröder Jupard 388 och Helios 373. Alla bär på skäckanlag då modern Russi 2298 var skäck.

Senast ändrad:

knyttet skrev:
Ja, Thulissa är renrasig kallblodstravare e.Thuli Elden u.Pålissa-Pål Best. Vad jag vet så har hon inte fått nåt renrasigt föl, däremot betäckt med PRE.... Slöseri kan man tycka.

Innan det blir för upprört runt korsningsaveln så kan jag meddela att ägaren vill betäcka Thulissa med en buckskäckig kallblodstravarhingst. Dock förstod jag det som att hon i nuläget inte hittat någon närmare än Norge och därför valde att ta första fölet på egna hingsten. Hon ville gärna ha en avkomma ur den kombinationen och tyckte att det passade bra då stoet aldrig haft föl förr och man m.a.o. vet om hon ens blir dräktig.

Jag tror att ägaren är tacksam för förslag på bukskäckiga hingstar som kan passa härstamningsmässigt och exteriört.

Indy

Roligt att höra! :)
Då får vi se vad det kan bli för kombination fram över...

Hei!
Som eg skreiv før, så har eg (akkurat som evis og Atle) sett kaldblods som ser ut til å ha sølvfarge.
Men eg har heller ikkje greid å følge fargen bakover. Det er veldig vanskeleg, sidan hestar med sølvfarge oftast blir registrert som brun, rød, skimmel eller andre ting.

For nokre få år sidan fant dei ut her i Norge at rasen nordlandshest/lyngshest kunne ha sølvgen. Dette er ein liten rase i tal, og alle hestar i dag stammer frå nokre få stamdyr som levde ca 1940-1975.
Heldigvis var nokon så optatt av hesten og rasen at dei samlet på fotografier og laget eigne fotoarkiv. I desse inngår bilete av nesten alle hestar av rasen.
Då ein begynte å mistenke sølvgen, vart den islandske farge"proffen" Stefan Adalsteinsson satt på saken. Han studerte bilete, og dermed greide dei å finne ut både at sølvgenet finst i rasen, og kva for ein hest det kom frå. (For i den rasen kjem sølvgenet frå EN hest..!)

Her er ei kaldblodshoppe som eg lurer på om har sølvgen.
Det er Miss Chantell etter Braute.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=13935&galleri=show&side=1

Ps: Det er det fyrste biletet på sida. Er sida til eigaren, det der.

Prøvde å finne ut korleis eg skulle legge bilder direkte inn her, men det skjønte eg ikkje :confused:

Difor la eg ut dei bileta eg sjølv har av Miss Chantell på ei presentasjonsside eg har (på norske hestemarked.no)

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=6229&galleri=show&side=21

Det er dei fire siste bileta. Litt gamle, mørke og dårlege, men det får gå.
Hoppa har sølvgrå man og hale, og eg meiner og at ho har svarte/grå hår på beina. Men det er lenge sidan eg har sett ho no.

Er einig i at det absolutt verkar som om splashed white er eit recessivt anlegg.
Dessuten bør det vere noko dei som driver med russ og islandshest har sett gjennom mange, mange år. (Finsk hest og.)

Eg vil tru at alle dei amerikanske nettsidene som skriver at spl er dominant, har dette frå boka til Sponenberg.
Og for å sitere frå boka til Furugren: "Sponenberg antar utan någon egentlig motivering att ovanstående skäcktyp, som han kallar splashed white, är dominant och ger anlaget beteckningen Spl. I vetenskap ska man inte förkasta en hypotes förrän man visat att den är fel. Anlaget bör därför hellre betecknas spl, som ett recessivt anlag."

I den norske boka "ABC om hesten" frå 1982 står det også at den typen botethet (flekker) som finnes hos dølehesten er recessiv.

Det er også påfallande korleis dette stemmer når ein ser på stamtavlar. Ser ein på avkom etter ein hingst som ein veit har anlegg for spl, og finner ein ekte splashed white (med bukflekker) blant avkommet, og så ser på stammen til mora, så finner ein alltid noko på morssida og. Det ser difor ikkje ut til å vere tvil om at det er eit recessivt anlegg.

Det må då vere nokon hingstar i Sverige som kan brukast?
Utanom Nordlys (som har vore nemnt) ser du ut for at hingsten Tand Troll kan gi splashed white-avkom (sjå "Tand Kräm", han har bukflekk. (Og Pål Best til morfar).
Så vidt eg kan sjå er ikkje Thulissa og Tand Troll i heilt nær slekt.

I Norge er det fleire aktuelle hingstar. Eg har alt nemnt Lome Elden og Bokli Balder.
Elles kan det hende at Lome Elden sin son Mørtvedt Jerkeld har spl-gen. Thuli Elden, Troll Kos og Kos Knekten er andre eg har notert meg, etter ein kikk i kaldblods-hingstekatalogen 05 på www.travsport.no

Fleire av desse har spesielle avteikn, og stammer som burde tilseie at dei kunne gje spl. Ja, Thuli Elden har jo alt vist kva han kan få til med Thulissa....

Her er eit bilete eg tok i vår av ein toårs-hingst etter Troll Kos. Han heiter Keiko Troll, og i tillegg til flotte avteikn har han såvidt eg hugser også minst eit glasauge.

http://www.fjordhest.no/sognogfjordane/bilder/20-keiko-troll.JPG

Eg fann forresten bilete av ein til tydeleg spl-homozygot i dag.
(Sjølv om han ikkje var så utprega som dei andre eg har funne).
Han heiter Troll Pål (etter Troll Jahn, som vel har gitt litt "fargerike" teikningar vidare) og under Solbergstjerna, som er heilsyster til Pål Best). Troll Pål er/var rød med glasauge, mykje kvitt på hovud, høge avteikn på beina (heilt opp til albogene framme), noko kvitt på bog og kvit flekk på kne.
Skal prøve å forklare korleis ein finner bileta seinare. (Akkurat no verkar ikkje databasen der dei ligger...)

Det står ju faktiskt "recent evidence" angående dominant anlag...

De menar ju att om anlaget vore recessivt så skulle det vara behov av anlag från både stoet och hingsten för att färgen skulle kunna uppstå.

Nu ska ni betänka att USA tänker annorlunda...med dominant menar de att det ska finnas bevis att hästen synligt för ögat har anlaget om än må vara att hästen kanske är minimumtecknad.De kallar även overos för dominant färg, fast att det är ett recessivt anlag.Men det finns ju overos som knappt har några tecken alls-men ändå har overogenen.

Jag förstår sammanlänken hur de tänker angående dövhet på splashed white och leathal white hos overo...att detta är en genetiskt länkad defekt som har med färgen att göra.

Den enda homzygota form som splashed white skulle kunna existera i är i såfall på samma sätt som fuxfärgen (dvs att generna måste existera tillsammans för att skapa en sådan färgad häst-men betyder inte att de i sin tur skulle få enbart föl som är splashed white avkommor...inte som en tobianoskäck). Förstår ni hur jag menar?

Senast ändrad av en moderator:

Tack Atle-jag är jätteförtjust i russ med white splash!Verkligen roligt att få se lite bilder!

Hoppas hon hittar en fin hingst till Thulissa...det är ju inte alls omöjligt att folk skulle kunna tänka sej betala bra med pengar för ett renrasigt föl som är splashed white (om hon inte ska behålla den själv)....det kan nog tom vara lönande att skicka henne långt till rätt hingst.Man kan ju inte enbart tänka färg...ska ju vara en kombination av det goda!

Tack tack!!

Trevligt att se fler fina russ!

Noterade ni att Skorveluva Nanna var betäckt -05 med Allgunnens Yes 560 och resorberat.Betäckt med samma hingst igen i år.Skulle vara intressant att veta om hon resorberar igen eller om hon verkligen går tiden ut.

Ja, jag menar att fux och splashed white fungerar på samma vis - det är ju så ett recessivt anlag fungerar!

(ang USA och deras användning av dominant - njae, jag vet inte jag - i all klassisk genetik ska dominant och recessivt användas på samma sätt och läser man tex Sponenberg och Furugren så nog fasiken använder båda orden på samma sätt - men de är inte helt eniga om vilka anlag som är vad dock som IngerG skriver)

För att göra det enkelt kan man ju se på det såhär - säg att beteckningen för Splashed white är spl och det är en recessiv gen.

För att ta ett exempel som vore supersimpelt - Thulissa! :)
Om det är så att splashed white krävs i homozygot (= dubbel uppsättning av anlaget) form för att synas som en skäck så ser alltså hennes genotyp ut såhär
spl spl (egentligen utan mellanslag för att vara helt korrekt men gör såhär för att det ska vara tydligt)
Det vill säga anlag för splashed white i dubbel uppsättning = homozygot.

Jämför med fuxens egenesis - en fux har genotyp --ee i jämförelse med en brun som har A-E- eller en svart som har aaE-.

Tillbaka till Thulissa, Då måste hon ha fått ett "spl" från båda föräldrarna.
Pappa Thuli Elden ser ut att vara en heterozygot för splashgen - dvs han är inte [/b]spl spl[/b] utan han är [/b]spl[/b] (har fått anlaget bara från ena förälder!). Hans pappa Elding bär inte på anlaget, mamma Pilmine däremot bär på det - så troligt är att Thuli Elden har fått den från henne (det lilla spl).

Thulissas mamma Pålissa bör också vara heterozygot för anlaget - dvs hon bär på ett [/b]spl[/b]. Pålissas pappa Pål Best bär på anlaget så det bör komma därifrån, dvs hon har fått sitt lilla spl från sin pappa Pål Best som bär på anlaget.
Pålissas mamma är jag osäker på, hon kan bära på det, hon kanske inte bär på det - men hursomhelst känns det troligt att Pålissa ska ha fått sitt från Pål Best.

Den korta varianten på förklaringen-
Thulissa spl spl
e Thuli Elden spl ee Elding -inget spl- u Pilmine spl
u Pålissa spl ue Pål Best spl uu Smedsmyrans Riva (osäker)
Att jämföra med en fux som har två bruna föräldrar som bär på fuxfärgen recessivt -
fuxen --ee
e en brun A-Ee
u en brun A-Ee
(där "lilla e" måste komma från någon av ee/eu och ue/uu)

Det som skiljer splashed white från andra recessiva anlag är att det verkar kunna "synas" även i enkel uppsättning (recessiva anlag bör bara synas vid dubbel uppsättning - se fuxen), men då som mindre vita tecken eller ensam bläs med glosögon. Men tydligt är att för att det ska bli någon "skäck" - är att anlaget MÅSTE komma från båda håll?!!

De flesta (om inte nästan alla) godkända kblhingstar finns på semin så det där med långa avstånd borde inte ha någon betydelse!

-> IngerG - hur är dte med Marine Svarten? Tror du han bär på det?
Marine Svarten & Thulissa skulle helt klart funka exteriört och härstamningsmässigt tycker jag..... :) Fast Tand Troll är väl inte helt fel heller förstås!

Jodå om du läser tex amerikansk forskning om tex overo...så hävdar de att färgen är dominant dvs den hästen ska ha något tecken som avslöjar att den är minimum overo...men att själva anlaget är recessivt.Det de menar med dominant=synligt för ögat sett.

Jag förstår precis hur de menar och tänker...ju mer såna artiklar om forskning man läser-ju mer förstår man hur de menar.Sedan är det egentligen inte rätt av dem att använda felaktiga ord/begrepp...men jag tycker det är lättare att förstå på det sättet som de förklarar.

Så som du säger då...visst det skulle kunna funka med heterozygot+hetorozygot alternativt heterozygot+homozygot...och så blir det troligen bakslag med homozygot+homozygot-det är nog vid dessa betäckningar resorberingarna sker.Åtminstone säger mitt sunda förnuft att det borde vara så.Då stämmer allt.

Precis...har man bara tillgång till seminstation-så går det ju att välja och vräka!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka