Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Nej har tyvärr inte de böckerna.Bara Jeanette Gower´s...däremot fann jag i det finstilta i texten om splashed white;

Splashed white has been widely reported in the Finnish horse (where it is refered to as Finnish Paint),in the miniature horse,welsh pony and Quarter Horse.One breed,the Abaco Horse of the Bahamas,is thought to be exclusively splashed or solid.

The Australian Thoroughbred stallion, Whata Picture (Grey Mop x Hidden Star, 1970)was a splashed white mutation registrated as grey or bay and subsequently went grey.He was deaf and sired a few splashed white progeny before being gelded.It is belived that this line is now defunct.

Konstigt nog står det inget om islandshästar eller Gotlandsrussen.

Övrig fakta;

"Splashed White horses shows a connection between the splashed white gene and human syndromes such as spina bifida and Waardenburg´s syndrome."

Mer;

"Bred a splashed white mare to a splashed white sire on three occasions and in each case the mare aborted at three months pregnancy...suggesting that splashed white is leathal in double dose."

Ja visst kan de se det!

Tester utförs bland annat av SLU till en kostnad av ungefär 500 kr...du skulle mkt väl kunna testa din hingst för att få "bevis" på hur mkt sabinoanlag han har.

Eller menade du bokstavligen HUR de ser det på testerna?

crazy skrev:
Ja visst kan de se det!

Tester utförs bland annat av SLU till en kostnad av ungefär 500 kr...du skulle mkt väl kunna testa din hingst för att få "bevis" på hur mkt sabinoanlag han har.

Nejdå, tack, det räckte så :D
Det vore mkt intressant att veta ju.

Ska helt klart ta tag i det senare i höst.

*knapplån*

Hur förhåller det sig med Kyra Ks Matador? Hans tecken var ju rejält flikiga. Kan det ha varit en splash white?

Har du någon bild?
Är de flikiga är det nog snarare sabino. Splash white har mer "tvärt avslutade" vita fält.

Och jag är osäker på hur det förhåller sej med splash white hos halvbloden, splash white är en rätt ovanlig färg. Sabino däremot ÄR vanligt i många raser där vita tecken är tillåtna.....

Senast ändrad:

Ja, jag har faktiskt ägnat en liten stund åt att kolla upp hans svenska farfars mor ;) , men inte hittat något i den stammen som tyder på att anlag kommer därifrån :D

Matador var dessutom avlägset släkt med min egen häst (hans morfarsfars mamma är helsyster med min hästs morfarsmor :p ) och jag har aldrig sett något anlag komma från den delen av stammen.

Men det finns ju stam kvar som jag inte har koll på :D

Min gamla också - Elizas föräldrar fanns i hennes stam - fast inte som föräldrar tillsammans... men temperamentet stämde rätt bra.... :)

Jag glömde-du kan ju även kolla om han har anlag för splash givetvis också!Fast då krävs nog två olika tester...dvs att man får göra testet i två omgångar och skicka in tagel för två olika prover.

crazy skrev:
Ja visst kan de se det!

Är du verkligen säker på det? Jag undrar bara för att inte ens på UC Davies kan man utföra tester för sabino/splash white. Bara för LWO. Plus att man kan göra en blodtest för att se om en häst är homozygot tobiano, men den visar endast att hästen "sannolikt" är det. Det är alltså en ganska osäker metod som kräver blod även från båda föräldrarna, och där man tittar efter två specifika proteinmarkörer som är länkade till tobianogenen. Man behöver också en stamtavla med 3 generationer, där färger och mönster är inritade. Kostnaden är $25 för varje blodprov + $50 för analysen. Jag har svårt att tro att det ska vara så mycket enklare och billigare att påvisa sabino/splash white???

Vet du någon som fått sin häst testad för sabino/splash via SLU? Var det med blodprov eller hårprov?

ge

Jag vet att SLU har utfört färgtester på gula hästar och på hästar som är homozygota för tobianogenen via DNA tester från hårsäckar.

Det var i Ridsport som det stod att man numera kunde skicka in förfrågan om håranalys på hästens färganlag...där angavs ingen färg som något hinder.

Det kostar inte mer än ett telefonsamtal att fråga-jag skulle bli MYCKET förvånad om de inte skulle kunna utföra det.

Varför skicka till USA när man inte behöver?SLU har legat steget före ett bra tag nu.

Gå in på amerikanska paintföreningen...där står angivet hur sabinoanlaget är uppbyggt...och har de kunnat få fram det-så finns det säkert tester med för det.Mkt har skett bara de sista åren!

Blodstest är numera förlegat och anses som mkt osäkrare än en DNA analys från hårsäckar.Måste vara ett bra tag sedan du gjort dessa tester isåfall..

Man kan även DNA testa sin hund och få reda på färganlag.Många gör detta tex på grand danois för att få veta om deras hund är tex blågensbärare, om de kanske har en svart hund...och då handlar det om att kunna separera en gen som man söker enskilt.

ms_Raven skrev:
Kulör

hittar ingen bild men har vänner som träffat honom och han ser tydligen ut som en "vanlig" skäck

Kulör "ÄR" skäck. Det stod ju fux med tecken men han är helt klart skäck,även om det inte är tillåtet. Jag tror att hans syster också blev det. Jag har ingen bild på honom , kanske om jag skulle "rota i gömmorna" ordentligt....(känner henne som äger honom)
Hittade detta förresten (det är syrran)
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=130155

Annars så var min uppfödning, 01-as hbl sto e. stanford-orust-orkan . mbrun med mkt bred bläs(ej lykta) ,överknästr.fram ,höga strumpor båda bak och med bukfläck...(jättecharmig)
I detta fallet hade mamma bläs och 4 v 1/2str, och pappa...ja Stanford då!!
Så jag sa innan jag sålde henne att man skulle behållit henne och betäckt henne med Marwin....(hblhingst också m bukfläck mm) då kanske det skulle komma ut en skäck!!! :banana:
/Helena P

crazy skrev:
Jag vet att SLU har utfört färgtester på gula hästar och på hästar som är homozygota för tobianogenen via DNA tester från hårsäckar.

Det var i Ridsport som det stod att man numera kunde skicka in förfrågan om håranalys på hästens färganlag...där angavs ingen färg som något hinder.

Det kostar inte mer än ett telefonsamtal att fråga-jag skulle bli MYCKET förvånad om de inte skulle kunna utföra det.

Varför skicka till USA när man inte behöver?SLU har legat steget före ett bra tag nu.

Gå in på amerikanska paintföreningen...där står angivet hur sabinoanlaget är uppbyggt...och har de kunnat få fram det-så finns det säkert tester med för det.Mkt har skett bara de sista åren!

Blodstest är numera förlegat och anses som mkt osäkrare än en DNA analys från hårsäckar.Måste vara ett bra tag sedan du gjort dessa tester isåfall..

Man kan även DNA testa sin hund och få reda på färganlag.Många gör detta tex på grand danois för att få veta om deras hund är tex blågensbärare, om de kanske har en svart hund...och då handlar det om att kunna separera en gen som man söker enskilt.

Vem som ligger steget före vem kan inte jag bedöma, men vilket genetiskt lab som helst kan naturligtvis göra alla tester som går att utföra. Under förutsättning att labbet har den utrustning som krävs...

Uppgifterna om blodtest för att påvisa att en häst *sannolikt* är homozygot tobiano kommer från UC Davies hemsida. Lustigt att du skriver att det är förlegat, eftersom det står exakt samma sak på APHA:s hemsida! Nämligen detta: "DNA-testing is most commonly done using a hairsample. Homozygous testing must be conducted using blood. Tobiano testing results to determine if an animal is homozygous record protein markers. Parentage verification testing (DNA) uses genetic chromosome markers. They require separate testing procedures. Both can be obtained from a blood sample, but a hair sample can only yield DNA-markers".

APHA har tydligen kontrakt med ett speciellt lab som utför alla deras DNA tester (hårprov), medan man hänvisar till UC Davies för homozygot-testen som kräver blodprov....

Det som står om Sabino på hemsidan är bla en artikel (pdf) som publicerades i American Paint Journal 1998, så det är inte direkt dagsfärskt. Det finns också en annan artikel (sabino spotting) som är uppdaterad, men det verkar inte ha tillkommit mycket nytt. Det står tex inget om att någon forskare hittat markörer, och att det därmed skulle vara möjligt att testa. Däremot står det så här: "The sabino pattern is confusing genetically. In many, or most, families it appears to be transmitted as a polygenic trait rather than as a single gene". Vilket jag tolkar som att man inte vet så mycket mer idag...

Därför skulle det förvåna mig oerhört om de kan utföra Sabino test på SLU, det borde isåntfall vara känt - och dessutom utföras - på lab runt om i världen vid det här laget. Det var inte så länge sen (nån gång före före sommaren) som jag frågade vilka tester de kunde köra på SLU, och då gjorde de endast fux-testen och OLWS-mutationen, men sa att man hade planer på att sätta upp flera tester. Så om du säkert vet att man utfört tester för gulanlag och för homozygota tobianos, måste det isåntfall ha skett ganska nyligen?

Någon test för sabino tror jag dock inte ens existerar ännu, och jag tvivlar starkt på att det överhuvudtaget går att testa för så mycket mer än för Agouti, Red-Factor, Cream dilution, OLW och tobiano på häst för närvarande. Oavsett på vilket lab i världen man befinner sig. Säker är jag förstås inte, så jag ska fråga Sofia Mikko på Husdjursgenetiken SLU. Återkommer när jag har pratat med henne....

ge

Det KAN vara möjligt att när jag har pratat om DNA test-så kan det ha misstolkats kanske och de kan ha trott kanske att det gällt blodtest?

Informationen angående DNA och homozygota painthästar har jag fått från en dansk paintuppfödare som skickar sina prover till SLU i Sverige.Men hon kan ju ha missuppfattat vad jag menat kanske.

Borde väl inte vara svårare att hitta sabino på en häst än att hitta den blå genen på en hund?Borde ju vara lika svårt att finna den blå genen på en hund isåfall...?

Har dock en bekant i Tyskland som nyligen utfört tester för att se de homozygota anlagen.Men de skickar sitt inom Tyskland tror jag.De testade aldrig sina föl förr men började med detta förra året...jag är mkt tveksam på att de verkligen skulle utföra blodtest på 30-40 föl om året.Men visst omöjligt är det väl inte.

Det var i Ridsport som SLU angav att de kunde utföra och säkerhetsställa färganalyser på alla hästar...via DNA-där nämndes aldrig blodprov.

Men visst kan jag ha fel.Men om jag har fel är det väl inte hela världen...bara att beställa remiss och fixa ett blodprov istället då.Dessutom ringer man efter en remiss anger man ju alltid TILL VAD man ska ha remissen till...skulle något utav det man önskar göra, inte går att utföra så talar de ju givetvis om detta redan i det skedet i såfall.

Det billigaste är fortfarande att kontrollera förfäder via stamtavlor och bilder...och där med konstatera om sabinoanlaget finns där eller ej...och att kolla sin häst efter de tecken som antyder om att anlaget finns där.

Hei hei!
Eg er frå Norge, og eg kikka inn på dette forumet (bukefalos) for fyrste gong i går. (Etter tips frå andre).
Og her var det jo mykje spennande.
Eg helder akkurat på å finne ut ting om flekkete kaldblodstravarar sjølv. Ser på stamtavler, leitar etter bilete osv.
Etter å ha lese fort igjennom alle innlegga her, må eg seie meg veldig einig med ”evis” og alt ho skriv.
Eg er også overbevist om at det er splashed white-genet som finnes hos kaldblodsen. Eg har liggande bilete på dataen min av 7 norske kaldblods (pluss thulissa) med flekkar. Og dei passar alle veldig godt til beskrivelser og andre bilete eg har sett av splashed white-hestar.
Det er heller ingen tvil om at arvegangen er recessiv hos kaldblodsen.
Bilete av kaldblods med flekker stemmer overeins med bilder av gotlandsruss og islandshest som er splashed white.

Nokon spurte om gotlandsruss, og bilete av splashed white-hestane Piaff og Allgunnens Yes.
Desse er det bilete av her:
http://www.geocities.com/pirettapilgrim/
Sjå ”våre hästar”, der finst det fleire bilete av begge, og også av Ajax (følet deira), Nanna (svart/kvit) og diverse.

Splashed white islandshestar kan ein finne bilete av her:
www.icelandichorse.is
Velg ”icelandichorses” i menyen, og vidare ”colours”. Der finner ein fleire bilete av splashed white, pluss heterozygote splashed white.
Også viss ein sjekker ”sale list” på samme adresse, kan ein finne bilete av splashed white, heterozygote splashed og splashed + tobiano. Osv.

Det ser absolutt ut til at splashed genet er recessivt. Men mange splashed heterozygoter har glasauge (1 eller 2) og breie bles. Men ikkje alltid jamnt breidt bles. Ofte har dei eit nærmast 8-tals-forma bles. Stor stjerne, stripe eller smalare bles nedover, og kvit snipp / mule eller kubles. Ofte kvit underkjeve. Mange har kvite avteikn på beina, men slettes ikkje alle.
Synes sjølv at sabinoer (minimalt markerte, utan bukflekker osv) oftare har ein meir jamn brei bles (like brei heile vegen gjennom fjeset). Sabinoene har også oftast mykje kvitt på alle bein (høge strømper). Pluss at dei ofte har desse spisse, takkene i strømpene. Og ofte har dei enten kvite flekker (prikker) ovanfor strømpen, eller farga flekker nede i strømpen.

Det finnes ein del splashed white heterozygoter som ein absolutt ikkje kan sjå noko på. Eit døme er den norske kaldblodsen Vinnikvikken. Han er nesten einsfarga. Har ingen avteikn i fjeset. Ein kvit krone på ein bakfot eller noko sånt er alt. Men han er far til valakken Gneist, som eg har bilete av. Gneist er svart og kvit splashed. Han har svart frampart, og kvit bakpart. Stor kvit bles som går ned og rundt mulen, glasauge og kvite sokkar på frambeina. Stilig hest.
Vinnikvikken har minst eit til flekket avkom og.

Evis lurer på kva som står i boka til Furugren om finsk hest.
Det kan eg svare på.
Det står at ein som heitte Klemola undersøkte skäckete finske hestar i 1931-1933.
Han fann ut at anlegget stammet frå finskehingsten EVERSTI, som var fødd omkring 1879.
Eversti var svart og glasøgd, med gjennomgåande bles, høge kvite teikn på beina, og ein liten kvit flekk under buken.
Furugren meiner at anlegget kan stamme frå baltiske hestar. I Baltikum har det ikkje vore uvanleg med flekkete hestar, skriv han.

Eg må innrømme at eg sjølv aldri har sett bilete av baltiske eller russiske splashed white (men det kan jo finnes likevel!)

Har prøvd å søke på Eversti på internett fleire gongar, men har ikkje funnet noko.
(Kan diverre ikkje finsk, da!)

Her er riktignok eit bilete av ein Eversti. Men denne er fødd i 1892, så eg veit ikkje om det er rett hest. Kanskje nokon veit?

http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=50063 (Eversti bilete)

Stamtavla til denne hesten er her:
http://sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=477 (Eversti stamtavle)

Her er bilete av eit avkom av denne Eversti:
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=55554 (Nöjrä)
Dette kan jo godt vere ein hest med splashed-gen… ?

Welsh ponni kan visst vere splashed white, men eg har aldri sett bilete av det heller.
(Dei kan jo vere sabino og).

Sjølv har eg 5 bøker om hestefargar (Hästens färger (Furugren, svensk), Equine Color Genetics (Sponenberg, USA), Horse Color Explained (Jeanette Grower, Australia), Hestens farver (Anne Pfaff Ussing, dansk) og Fargenedarvinga hos vestlandshesten (Johs. Loen, norsk). Synes det er nyttig å lese i alle, for mange skriv forskjellig. Difor bør ein ikkje henge seg heilt opp i kva ein forfattar skriv før ein har lese kva dei andre meiner.
Har og lese artiklar på nett av Sponenberg, Ann T. Bowling, Stefan Adalsteinsson osv.

Eg hugser ikkje alle dei kaldblodsane som har vore nemnt her, men eg skal gå igjennom det ein gong til seinare...
Eg har etterkvart ein bra bunke med stamtavlar til kaldblods med flekker.
Diverre er den norske travhest-databasen dårlegare enn den svenske. På dei norske får ein berre opp farge, ikkje avteikn osv. Dermed vert det lettare feil. Enkelte hestar er registrert som berre brun, svart el sjølv om dei eigentleg er flekkete.

Dei eg har bilete av er:
Gneist (Vinnikvikken – Frk. Alina) svart - kvit
Pia Troyka (Pålex K. – Pia Borka) brun? – kvit
Turbo Prikken (Mjølner Kvikk – Borgmøy) svart – kvit
Ingmar Best (Pål Best – Ingine) rød – kvit
Dally Munter (Dally Junior – Alvimjenta) svart – kvit
Frk. Heilen (Pål Lunar – Frk. Mjølner) brun – kvit
Ukjent (kan vere Fleksi (Finnskog Prinsen – Helly) brun – kvit

Om sabino-genene finnes hos kaldblods er eg meir usikker på. Kanskje – kanskje ikkje. Tenker vel omtrent som evis, at då burde det av og til komme ein sabino-kvit eller nesten kvit hest.
Nokre nemner at clydesdale kan ha kommet inn i den svenske hesten. Dette har eg aldri høyrt bevis på i den norske (dølen og kaldblodsen). Derimot skal det ha blitt blanda inn noko ardenner. (Og naturlegvis KAN det ha kommet inn andre ting og, men det er i så fall lenge sidan).
I boka til Jeanette Grower står det om clydesdale i ”gamle dagar”, frå den tida dei vart brukt som arbeidshestar. Ein gamal skotte sa at det var mange heilt kvite clydesdalehestar i Skottland på den tid. Kanskje var om lag 1 av 50 kvite.

Når ein snakkar om ardennar, så begynner eg og å lure litt på ”sølv-genet” (det de kallar ”silver” på svensk). Sølvgenet finnes i ardennerhesten. Og på ein del bilete begynner eg å lure på om det kan finnes i kaldblods/døl/nordsvensk og. Det kan vere forklaring på mørk rødlege hestar med grå/stikkelhåring (eller gulaktig) man og hale osv.
Men stikkelhår kan jo sjølvsagt også nedarves separat.

Nokon spurte om splashed white og liknande finst i nordsvensk brukshest og døl.
I dølehesten har ein i alle fall hatt det før.
Eg har eit bilete frå 1970-åra av ein flekket døl. Diverre veit eg ikkje namn eller stamme. Men eg skal prøve å finne det ut. Eg er heller ikkje sikker på om den hesten er spashed white, eller om han har eit slags tobiano-gen som kan ha eksistert i norske fjordhestar og døler tidlegare.
Eg har og bilder på 2 fjordhestar med kvitt flekkemønster. (Usikker på typen).
Frå 1800-talet veit ein at det var ein del flekkete hestar på Voss i Hordaland (Vestlandet, Norge). Desse vart kalla ”skjevete”.

Dølehingstar som hadde gen for recessivt kvitt (splashed white) var Galdesøn 597 og dottersonen hans Rørik 997.
Dette genet KAN ha gått vidare frå Galdesøn gjennom sonen Tofte 821, og vidare gjennom Tofte si dotter Fjæra fødd 1916. Fjæra var både mor og farmor til Toftegubben 2139.
På bilete ser Toftegubben ut som ein typisk heterozygot splashed white.
Genet kan så ha gått vidare gjennom avkom av Toftegubben, som Toftesvarten 6969 og evnt. Toftestjerna 8990.
Osv.

Håper dette kanskje var til litt hjelp.
Vil gjerne vite namn på fleire både nordsvensker og kaldblods som kan ha spl-gen.
Eg samlar på både opplysningar, bilete og stammer. Håper på å få til ei heimeside på nettet om norske (og andre nordiske) flekkete hestar (spesielt splashed white) etterkvart.

På dølehesten har dei visst begynt å bli strenge på premieringa viss hesten har store kvite avteikn.
Har bilete av diverse døler med litt store avteikn. Kan absolutt mistenke dei for å ha spl-gen. Har diverre ikkje namn på alle, ein del er tilfeldige bilete eg har funne på internett.

Helsing Inger.

Senast ändrad av en moderator:

Hej och välkommen! :)

Naturligtvis har du rätt.Alla böcker bör läsas eftersom de är skrivet ur eget tycke och perspektiv många gånger.Ju mer man går igenom-desto fler säkrare slutsatser kan man göra.

Intressanta fakta du skriver.Du har tydligen lagt ner mkt möda och energi på att få reda på saker och ting.Tyvärr funkade inte den översta länken för mej.

Ja det var någon här som sa att Clydesdale ska finnas i den nordsvenska hästen långt tillbaka.Våra ardenner hästar har med all säkerhet sabinoanlag (det har jag sett med egna ögon).

Man skulle gärna vilja se lite bilder...som styrker att nordsvensken verkligen har splash white färgen.Att tala om det hjälper ju inte så mkt...det är ju bevis man vill ha.Men det kan man väl leta sej fördärvad över.

Man vill inte se bara en bild utan flera...så man verkligen vet att det handlar om splashed white och inte sabinogenen.Jag har sett sabinogenen spöka på de allra möjligaste och konstigaste sätt ibland (blir ju så när man söker materia på nätet).Man vill ju se med egna ögon.Har du möjlighet att lägga ut dina foton?

Ahh det där med fläckiga fjordningar har jag också hört talas om...vore intressant om det fanns bilder att finna även på dessa.

Russ och islandshästar har man ju sett med splashed white på många foton.

Alltid intressant att diskutera färger. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Heisann!
Ville berre seie frå at den der øverste lenken eg la ut (til dei splashed white gotlandsrussene) ikkje alltid fungerer.
Den funkar vel ca annakvar dag eller så...
Så viss den ikkje virkar no, så prøv att i morgon... !

Skal prøve å legge ut dei bileta eg har etterkvart på ei side.
Men eg vil helst ikkje legge dei ut her, for det er bilete eg har fått i private e-poster, funnet på private heimesider osv.
Men som sagt: skal prøve å samle dei på ei side, og legge ut ein link her i løpet av nokre dagar. Så skal alle få sjå dei hestane eg har funnet bilete av. (Så kan dere få vurdere sjølv..)

Helsing Inger.

Hej igen,

Jag provade igen men tycks inte få det att funka...får väl prova lite då och då får vi se om jag lyckas.

Vill jättegärna se bilderna!

Åhåhåhåh!!!!

:bow:

Nog visste jag väl att det fanns någon fler som hade samma brinnande intresse för detta med färgerna på kallbloden och deras "jämlikar"! :P Skulle vara fantastiskt kul med en sida om färgerna hos de norska raserna!!!

Angående silvergenen hos kallblodstravarna - jag har träffat ett fåtal kbltravare som haft alla klassiska tecken på silvergenen (ända ner till gråa ögonfransar!) men där jag absolut inte kan klura ut hur det är med färgen bakåt i stammen i såna fall. Har du träffat några du med??? Vad har de för stam isåfall?

Den häst jag träffat med alla karakteristiska tecken på silvergenen är denna;
Eira ("omdöpt", registrerad som Malippa e Braute u Malin - har tre syskon som är registrerade som mörkfuxar också);
http://web.telia.com/~u69103796/nord barock/pages/16_jpg.htm
http://web.telia.com/~u69103796/nord barock/pages/17_jpg.htm
Det enda som är lite förvirrande med henne är isåfall färgen på benen - kanske, kanske. Men silverbruna kan ju variera mycket vad jag lärt mej - och det som för mej extra nyfiken är hennes gråa ögonfransar (som tyvärr ej syns på bilderna, men jag skulle kunna förhöra mej med ägaren om mer bilder på henne). Vad jag vet har hon ingen direkt stickelhårighet men där är jag osäker, har svårt att förstå hur stickelhårighet skulle ge hennes färg men vad vet jag...
Jag får be hennes ägare att om hon ska betäcka henne så måste det vara en fux ;) - så får man väl se....

Men som sagt, jag vet ej riktigt hur färgen isåfall skulle ha kommit ner till henne....

Nåväl, jag har skrivit ner en hel del namn tidigare i tråden på kallblodstravare som BÖR bära på splashed white, då de har en massa tecken på det. Men det har du nog sett, några av dem i alla fall - och jag antar att du har tillgång till de bättre sökhemsidorna för svenska kbltravare? (www.travsport.se, www.atg.se, www.blodbanken.nu)

KANON med bilderna på Eversti, grymt tack :bow: !!!

Jag la in en länk tidigare till en bild på Ajax som man kan hitta på en annan sida än uppfödarens - men jag såg häromdagen att uppfödaren (den länken som bara funkar ibland) hade lagt in fler bilder på Ajax. Där finns precis som IngerG också bilder på Ajax föräldrar Allgunnens Yes och Piaff, samt Skorveluva Nanna bland annat. Men det är gotlandsruss med splashed white, så inga kallblod :)

Tycker du alltså inte att Thulissa är ett levande bevis (utifrån de få bilder jag länkat till) att splashed white finns hos kbltravarna? Hon är ju nästan en sån klockren splashed white som det kan bli? :)
Och tittar man dessutom på hennes stam så kan man inte annat än bli övertygad om att det rör sej om ett recessivt anlag - och kollar man på hennes farsa Thuli Elden samt hennes morfar Pål Best och deras avkommor så blir man bara ännu mer övertygad om att det handlar om just splashed white. Det varken uppför sej som sabino i nedärvningen, eller ser ut som sabino på flertalet avkommor.
Thuli Elden nedärver precis den bläs som IngerG nämner, stor stjärn med smal strimma längs nosryggen och sedan stor "snopp" samt ofta vit underläpp. Han har en sån bläs själv också iofs. Just den bläsen kan man se på flertalet avkommor (skulle kunna länka till några på ALN pressbild ifall du är nyfiken).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka