Sv: Konstig färgförändring på föl!
Ju mer jag läser desto mer talar för att Thulissa är en "klockren" splash white.
Taget från
http://www.mustangs4us.com/Horse Colors/splashed_white.htm
"Splash white, in it's minimal form, tends to include a blaze (the blaze will often have more white on the nose than on the forehead-this is often called a "bottom heavy" blaze) and some white on the feet. It's unknown exactly how minimal splash can get..."
Se Thulissas bläs, den är typisk "bottom heavy".
"A splash white pinto typically has four white legs, a lot of white on the face, and often has a two toned tail (the white tends to be on the ends of the tail hairs)."
Thulissa har en typisk "two toned tail" - ändarna på svansen är vit. Jag har sett flera bilder på henne men hittar dem inte just nu. Har inte träffat henne själv men många släktingar till henne (fast också hästar som inte alls varit släktingar) med rätt lik färg som henne, tyvärr dock inte tagit bilder!
"The body white starts on the belly, and seems to work its way straight up the body, in jagged shapes with smooth, not lacy, edges."
"Straight up the body" stämmer kanske inte hundra, men nu är Thulissa inte en riktigt riktigt extrem variant heller - att splash white i mindre uttryck har det vita främst mot bakdelen/flankerna är inte ovanligt ifall man surfar runt och kikar på bilder. Klara tydliga gränser på det vita har hon dock, inget "suddigt". Ett par flikar har hon, men de är snarare mer splash white-typiska än sabino-typiska likförbaskat.
Angående det som står i din bok, och bland annat också i Sponenbergs bok (jag har dock bara den äldre tror jag) - så står det rätt likt. Det är säkert mycket möjligt att det är mer krångligt än att det enbart handlar om recessiva ELLER dominanta anlag. Det kan ju också handla om att de föräldrar jag ser som har extremt lite vitt, kanske ändå uttrycker en dominant gen, men sitter man och lusläser kallblodsstamtavlorna så blir det rätt fort jättetydligt att just den skäckformen Thulissa visar beter sej "väldigt" recessivt i sin nedärvning. Framförallt för att anlaget verkar måsta komma från båda föräldrarna för att "synas".
Hos Finska hästar är splash white den enda kända skäckformen, precis som hos våra Gotlandsruss. Jag tror knappast det är någon slump, färgen lär ha kommit till Gotlandsrussen & de Finska Hästarna på liknande sätt. Kanske även Kallblodstravarna (likheterna i historia på Gotlandsruss, FInska hästar och våra Kallblodstravare - som till stor del är mixade av norskt och svenskt blod, går inte förbise).
"Finnhästen" (Finnhorse, Finnish Draft Horse, Finsk Häst) är ungefär Finlands motsvarighet till våra svenska Nordsvenskar och Norges Dölehästar. Man kan tänka sej att inkorsning av Finska Hästar långt upp i landet har varit rätt vanligt tidigare, men det har jag inga belägg för.
Någon som har Furugren som kan slå upp om den Finska hästen/hingsten han skriver om? (det är EN speciell hingst man kan spåra alla Finska hästar med färgen till - jag tror den hingsten heter något på E?) Enligt Furugren ska färgen mycket möjligt kunna komma från baltiska ponnyer från första början, då han menar på att färgen varit vanlig där. Det vet jag dock absolut ingenting om.
Men angående genetiken, jo, min lärare har beklagat sej till oss om hur illa han tycker nomenklaturen används... Det finns internationella bestämmelser för hur vissa uttryck - tex anlag & gener, får användas i forskning. Men det är få som följer dem
......