Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Om nu sabino finns hos kbltravarna, varför har det aldrig funnits någon extrem sabino?

Extrem sabino är tom mkt ovanligt inom våra vanliga hbl bara...det är svårt att finna inom alla raser såvida inte någon medvetet avlar på redan väl markerade sabinohästar i hopp om en extrem sabino eller sabino white.

Är anlaget recessivt eller dominant i sin nedärvning? Jag har läst dominant innan, men aldrig något säkert påstående att det ska vara det.

Begreppet kan vara förvirrande.Ska man gå enligt amerikansk forskning så är denna genen dominant...men amerikanarna kallar även overo för dominant.De tänker annorlunda i sin beskrivning-de menar finns genen överhuvudtaget i hästen-synligt eller ej=dominant.Medans vi här menar med dominant=synligt för ögat sett.

Jag tänker ur de amerikanska perspektiven eftersom jag tänker ur avelssynpunkt...dvs för mej är det mest intressant om genen FINNS hos hästen-om det syns eller ej är inte lika viktigt.

Nedärvning av splashed white anses vara 50%.

Det noteras MYCKET noga att deras ögon aldrig är blå som på tex en sabino eller overo med blå ögon...en splashed white har molngråa ögon.

Detta har jag då läst främst genom Sponenberg och Furugren, och diverse amerikanska färgsidor. Ge gärna källor

Läs gärna; A breeder´s Perspective av Jeanette Gower (20 års forskning runt hästarnas färger)

Men idag finns mkt på nätet...även i denna bok finns felaktigheter som inte stämmer överrens med verkligheten tex i boken står det att det inte finns några fullblod med gula gener-helt fel.

Ser man på vår lantras så höll den på att dö ut när man korsade in ardennerblod. Ardenner bär inte på några spännande färgglada gener

Nja det kan jag inte hålla med om...det är tämligen vanligt med rejält tecknade sabinofärgade föl med extrema strumpor och bukfläckar.Vi har en erkänd uppfödare här som årligen brukar få någon som fölis.Tyvärr så slaktas de flesta till vintern.Det är väl där de flesta försvinner.

Förr i gamla böcker pratade man om ardennerhästar med teckningar och beskrivningar av hästar med tobianoteckning-om dett är renrasiga hästar eller ej-vet ej?Någon som vet??

http://www.christinadrangel.com/ute...pg/thulissa.jpg

Jag tror INTE denna hästen är splashed white...det skriker Clydesdale om den.En Clydesdale kan ha dessa tecken utan att vara stickelhårig även om det råkar vara vanligare att de är stickelhåriga tex.Någonstans på vägen tror jag sånt blod har blivit inblandat.Ögonen är blå och inte molngrå.

Jag har sett en arab tecknad precis likadant som denna hästen...men den är fortfarande "bara" sabino.Ska se om jag kan få fram bild på den hästen.

Du kanske har rätt, det är recessivt bukskäckanlag och inte sabino inom kallblodstravet

*suck*

Det räcker att en häst föds med en VIT HOV som sedan förändras till mörk under dygnets första timmar...så bär hästen ändå ett sabinoanlag!

Det finns tex avkommor efter Ceylon tex som kanske inte har några synliga tecken alls mer än en liten stjärn kanske-men som ändå i sin tur spottar ur sej föl med rejäla stumpor och bläs alt lykta.

Har du sett bilden på Thulissa? KAN hon överhuvudtaget vara något annat än just splash white?
http://www.christinadrangel.com/utehast/jpg/thulissa.jpg

Ang dominant och recessiv tänker jag snarare på nedärvningen, såsom man väl alltid tänker i klassisk genetik. Recessiv nedärvning kräver dubbel uppsättning (homozygot) av anlaget för att synas. Se tex fuxars egenesis, det krävs --ee för att det ska synas, den häst som är --Ee är inte fux även om den bär på anlaget (gömt). Dominant nedärvning kräver inte dubbel uppsättning, det räcker med enkel uppsättning av anlaget (heterozygot).
Det recessiva kan däremot gömma sej i flera generationer, medan det dominanta inte "kan" gömma sej utan finns det syns det (men kan ju förstås vara mer eller mindre subtilt).

Enklaste sättet att förklara det på - ifall Nökle är sabino, och sabino är dominant i sin nedärvning, så måste någon av hans föräldrar också vara sabino. Det är möjligt att hans pappa Trons Trollmin är det - han har stjärn, vita hår på nosryggen, köttfärgad fläck på underläppen, samt två vita "kronor" och en vit kota. Men, återkommande hos hans avkommor är mycket små vita tecken (stjärn, vita kotor, vita ballgropar och liknande). Något som är påfallande hos avkommorna är dock att betydligt fler än 50% verkar vara mer eller mindre stickelhåriga, flera betecknade med "melerad svans"/"melerad man" i registreringen.

Bukskäckigheten som finns hos kallblodstravarna (se Thulissa!!) och Gotlandsrussen har i alla tider betett sej genomäkta recessivt. Enda förvirringen gäller dock de vita huvudena och "blåa" ögonen - då nedärvningen verkar lite förvirrande när det gäller just dessa.

På kallblodstravarna benämns ögonen alltid "glosögon" i registreringen, vilket förstås är felaktigt men inget som verkar gå att ändra på.
Jag har sett alla möjliga nyanser på dessa blåa ögon så helt känner jag inte igen detta med "molngråa" ögon. Vet ej vilken färg "molngrått" är. Den Pål Lunar-avkomman jag jobbat med innan hade ett halvblått öga som jag kan tänka mej beskriva som "molngrått" - det såg ut som om det stormade i ögat..... ;)

Angående den avkomman, som väl var en "minimal" splash white - så kommer han ur linjer, båda på fars och mors sida, som kryllar av "färgglada" men hela arvsgången vittnar hela vägen om ett anlag med recessiv nedärvning. På samma sätt som Thulissa ovan.

Hm, jadu, jag kan inte hålla med - har du sett Gotlandsruss med färgen? Mycket lika Thulissa. Eller de Finska hästar som Furugren refererar till som är "splash white"? Också de helt typiska med Thulissa.

Intressant, Trollfuxas (min märr jag skrivit om tidigare i tråden) årsföl föddes med alla fyra hovar vita.... Vi var förvirrade och trodde han skulle få vita tecken som inte syntes (han är fux - väldigt ljusa ben). Men de har blivit mörka allihop, förutom ena bakhoven som är randig.
Skulle det betyda att han är sabino? I övrigt har han enbart en bläs, som inte är "flikig", men ändock är det en bläs.

Nåväl...... Intressant :)

(läs; jag börjar förstå att sabino kanske visst finns hos kallblodstravarna)

Se tex detta russföl, som man kunde vara lika säker på skulle bli "färgglad" med tanke på att båda föräldrarna är "splash white", som man kunde vara säker på att fölet skulle bli fux (Allgunnens Yes & Piaff, båda fuxar, båda splash white);
http://www.ponnytravet.com/fol23.jpg
(jämför med;
http://www.christinadrangel.com/utehast/jpg/thulissa.jpg)

"Alla" är överrens om att det handlar om "recessiv bukskäck" (splash white) på fölet. Hans far är en ganska övertydlig splash white, men just nu kommer jag inte åt att länka till någon bild på honom. Mamman har en bukfläck och bläs.

Likheterna med Thulissa är slående, om man betänker Thulissa som en mindre "extrem" variant. Mer talar det också för det genom arvegången av färgen i Thulissas stam.

Jag tror som du, och vet att hans morfar Ganesco hade anlaget!

evis skrev:
När är Dovid född?
Dovid var född 1978.

evis skrev:
Fast hur länge har man varit lite avigt inställd till vita tecken?
Så länge jag kan minnas har jag hört att vita tecken inte är något att stå efter. Det kan höra ihop med att det talas om att vita fötter ska stå sämre emot mugg och ha sämre hovkvalitet.

evis skrev:
Har du nånsin hört talas om någon "skäckig" nordsvensk, alltså en häst i stil med Thulissa som jag länkade till ovan?
Det är den jag har sett på Jälla för närmare 15 år sedan och två olika här på forumet men där vet jag inte härstamnningen. Den jag såg hade en bukfläck och var inte alls så tydlig som Thulissa.
evis skrev:
Inom nordsvenskarna är man väl rätt noga med arvsgången också, och oväntat resultat ger väl kanske en oro över att det är "fel pappa" eller liknande?
Skäck är inte en tillåten färg inom nordsvensken så det skulle med all sannolikhet orsaka rabalder, rent av tystas ner. När jag pratade med vår registrator påstod hon att det fanns hästar med icke godkänd färg men med fullständig härstamning. Det kan förstås röra sig om dorsalskäckar som använt nordsvensk hingst i tre generationer eller någon dubbelgul individ.

evis skrev:
Ah, så ardenner har också stora vita tecken.... Surfade lite nu och ser ju själv att det inte alls är särskilt ovanligt med vitt på dem. Ännu mer att undersöka vidare på!
Där kan också Clydesdale spöka förstås då det fanns inblandning av Clydesdale i lantrasen sent 1800-tal. Det uppstod till och med en "ras" kallad Levene-rasen som bottnade i en hingst med Clydesdaleinslag som användes på Levene egendom. De var populära men sögs sedan upp i ardennern när den kom och tog över.

Japp jag har sett gotlandsruss med färgen...gotlandsrussen är splash white-det är riktigt.Men du får gärna motbevisa mej att det verkligen FINNS kallblod som är splash white...det hade varit hyperintressant.Att hästen på bilden skulle vara det tror jag inte utan att ha sett hästen på närmare håll...dvs sett att hon har "doppad svans" och få se att ögonen inte är blå utan grå (soljluset kan ju kanske förvirra).Men som jag sagt innan så har jag sett Clydesdale hästar med denna typ av teckning...även det så kallade "doppade" huvudet.Men leta bilder!!Finns det splash white bland kallbloden är jag jätteintresserad av detta!

Jodå jag vet exakt hur det funkar genetiskt.Det är bara att jag tänker ur amerikanska termer och därför vill jag inte använda de termerna här eftersom det blir förvirrande och för en del förväxlande om de tidigare läst tex Bo Furugrens bok.Det är så bara för att jag läser så pass mkt amerikansk forskning hela tiden och då kan man inte slussa sej fram och tillbaka i tänkandet beroende på i vilket land man är i (jag beskrev ju i tidigare inlägg hur de tänker och anger färger...de kallar många färger dominanta bara för att genen finns där-först när du går in och läser genuppsättning får man en beskrivning av de recessiva eller dominanta generna....men de kallar fortfarande envist många färger för dominanta fast att de egentligen inte är det).

Det är alldeles riktigt så som du räknar upp genetiskt.

För att citera min bok;

"Splashed white is a dominant pattern where white appears horizontally across the bottom half of the body and tail".

"The face is bald with blue eyes".

"Deafness is an associated characteristic".

"One parent will be splashed white even in apperent croup-outs".

"Splashed white is best bred to solid for 50 per cent splashed"

"Splashed white is thought to be non-viable in homozygous form,but does not result in leathal foals lika overo crosses"

Features of splashed white;

* Body dark on top half,white on lower half
*Bald white head
*White bottom half white tail
*two wall eyes (the blue in the eyes is a cloudy blue-grey,making the eye slightly different from the blue eye of the sabino and overo).

Hoppas någon orkar läsa!

Det har ju diskuterats att även Briars mamma är sabino...vilket hon är!

Men efter att ha sett så många avkommor efter Magini med rejäla bläsar,strumpor...så tror jag precis som Görel att Magini fått sitt sabinoanlag från Ganesco.Magini är den där typiska hästen som de flesta nog knappt skulle ana att han vore sabino om det inte vore för dels 1. avkommorna 2. stamtavlan.

Så visst är vi en del som hunnit bli övertygade om detta!

Där kan också Clydesdale spöka förstås då det fanns inblandning av Clydesdale i lantrasen sent 1800-tal. Det uppstod till och med en "ras" kallad Levene-rasen som bottnade i en hingst med Clydesdaleinslag som användes på Levene egendom. De var populära men sögs sedan upp i ardennern när den kom och tog över

Jag ligger kanske närmare sanningen då...än vad man trott från början. ;)

Atle skrev:
Då var det inte samma häst även om det var åt samma landsända. Den jag såg var tre år 1991 och visades på Jälla den gången. Hon var emellertid född i Östergötland.

Det sto som du menar, Nattlycka (f-88 e Hoss u Mindy e Hajson) hade en helbror som hette Nattfröjd (f-87) som såg ungefär likadan ut. Nattlycka hade strumpor på alla fyra, bruten bläs och bukfläck, medan Nattfröjd hade stjärn + snopp, och 3 strumpor. Vad jag minns hade han dock ingen bukfläck....

ge

Ju mer jag läser desto mer talar för att Thulissa är en "klockren" splash white.

Taget från http://www.mustangs4us.com/Horse Colors/splashed_white.htm
"Splash white, in it's minimal form, tends to include a blaze (the blaze will often have more white on the nose than on the forehead-this is often called a "bottom heavy" blaze) and some white on the feet. It's unknown exactly how minimal splash can get..."

Se Thulissas bläs, den är typisk "bottom heavy".

"A splash white pinto typically has four white legs, a lot of white on the face, and often has a two toned tail (the white tends to be on the ends of the tail hairs)."

Thulissa har en typisk "two toned tail" - ändarna på svansen är vit. Jag har sett flera bilder på henne men hittar dem inte just nu. Har inte träffat henne själv men många släktingar till henne (fast också hästar som inte alls varit släktingar) med rätt lik färg som henne, tyvärr dock inte tagit bilder!

"The body white starts on the belly, and seems to work its way straight up the body, in jagged shapes with smooth, not lacy, edges."

"Straight up the body" stämmer kanske inte hundra, men nu är Thulissa inte en riktigt riktigt extrem variant heller - att splash white i mindre uttryck har det vita främst mot bakdelen/flankerna är inte ovanligt ifall man surfar runt och kikar på bilder. Klara tydliga gränser på det vita har hon dock, inget "suddigt". Ett par flikar har hon, men de är snarare mer splash white-typiska än sabino-typiska likförbaskat.

Angående det som står i din bok, och bland annat också i Sponenbergs bok (jag har dock bara den äldre tror jag) - så står det rätt likt. Det är säkert mycket möjligt att det är mer krångligt än att det enbart handlar om recessiva ELLER dominanta anlag. Det kan ju också handla om att de föräldrar jag ser som har extremt lite vitt, kanske ändå uttrycker en dominant gen, men sitter man och lusläser kallblodsstamtavlorna så blir det rätt fort jättetydligt att just den skäckformen Thulissa visar beter sej "väldigt" recessivt i sin nedärvning. Framförallt för att anlaget verkar måsta komma från båda föräldrarna för att "synas".

Hos Finska hästar är splash white den enda kända skäckformen, precis som hos våra Gotlandsruss. Jag tror knappast det är någon slump, färgen lär ha kommit till Gotlandsrussen & de Finska Hästarna på liknande sätt. Kanske även Kallblodstravarna (likheterna i historia på Gotlandsruss, FInska hästar och våra Kallblodstravare - som till stor del är mixade av norskt och svenskt blod, går inte förbise).
"Finnhästen" (Finnhorse, Finnish Draft Horse, Finsk Häst) är ungefär Finlands motsvarighet till våra svenska Nordsvenskar och Norges Dölehästar. Man kan tänka sej att inkorsning av Finska Hästar långt upp i landet har varit rätt vanligt tidigare, men det har jag inga belägg för.
Någon som har Furugren som kan slå upp om den Finska hästen/hingsten han skriver om? (det är EN speciell hingst man kan spåra alla Finska hästar med färgen till - jag tror den hingsten heter något på E?) Enligt Furugren ska färgen mycket möjligt kunna komma från baltiska ponnyer från första början, då han menar på att färgen varit vanlig där. Det vet jag dock absolut ingenting om.

Men angående genetiken, jo, min lärare har beklagat sej till oss om hur illa han tycker nomenklaturen används... Det finns internationella bestämmelser för hur vissa uttryck - tex anlag & gener, får användas i forskning. Men det är få som följer dem ;)......

Jag har sett flera Ganesco-avkommor med stora bläsar och höga strumpor, en var även stickelhårig (ue Utrillo - Lansiär - Nepal - Universum). Däremot kan jag inte påminna mig att jag sett någon med bukfläck. Kanske har någon annan det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka