Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

För att knyta ihop kallblodsdelen med den ursprungliga frågan så vet jag en häst efter Falleur med glasöga och givetvis mycket vita tecken.

Jo men här syns ju både han stickelhårighet samt två av fläckarna ju :) Den på skapet är helt vit. den på sidan av buken är stickelhårig.

nökle22.JPG

Görel skrev:
Det är väl det som är charmen med avel, att man aldrig vet vad som pluppar ut ;)

Ja gud ja, det är jättespännande :d

Jag ska gå ut med kameran o se vad mer jag kan finna :D

evis skrev:
Har heller aldrig träffat någon bruksnordis med mycket vitt (aldrig sett någon ens med en liten bläs)

Midas har en bläs.

Midas038.jpg

Aha, det är strumpan fram som i alla fall vittnar om att det antingen rör sej om sabino eller splash white! De små vita fläckarna på kroppen är mindre säkra, då det ÄR rätt vanligt att fuxar har sådana även om de kanske inte har något sabino/splash white-anlag (särskilt stickelhåriga kan ha såna där vita fläckar). Ungefär samma sak med svarta fläckar på kroppen på fuxar (Ben D´Or-spots), det har inte med något tigrerad-anlag att göra utan verkar mer ha med fuxfärgen att göra (?).
Jag tycker det ser ut som en splash white-strumpa men när jag surfat runt nu så har jag sett flera såna där strumpor på beskrivningar av sabino också - i medelstark uttryck så påminner varianterna rätt mycket om varandra (svåra att skilja från varandra).

Det enda är ju att vänta och se vad som blir av avkommorna efter honom.... :)

evis skrev:
Det enda är ju att vänta och se vad som blir av avkommorna efter honom.... :)

Jag har tagit bilder på hans strumpor runt om idag, ska bara jaga fatt på damen som brukar lägga ut mina bilder.

Ja det ska bli MKT, MKT spännande att se avkommorna. :love:

Såg att hans halvsyster med samma mor också var "extrem"-splash white - kul! Särskilt då Pål Best var pappa till Kulör - inte konstigt, det kryllar av "extrema" splash white efter Pål Best (typ). Men Dally Junior var pappa till halvsystern Pika, och det är inte fullt lika vanligt!

Jo, visst ser den lite sabino ut, som sagt - möjligheten finns. I medelstark uttryck (eller som på Nökle; minimalt uttryck) påminner splash white och sabino rätt mycket om varandra. MEN - eftersom sabino-anlaget aldrig direkt bevisats att det finns hos kbltravarna är jag ändå tveksam (den dagen det ploppar ut en extrem sabino-kbltravare så kan jag glatt erkänna att jag har fel! :) ). Jag lutar ändå åt att det snarare är "splash white" (sv; recessiv bukskäckighet) som ger hans tecken, då det är betydligt vanligare i rasen och färgen finns i stammen.

Jag har en bra bild på hans ena strumpa som man inte sett den innan på någon bild, men jag kan inte lägga ut några bilder (Tummen mitt i) :smirk:

Men halvbloden, jag har aldrig sett en extrem sabino där heller, där är det ju självklart att anlaget finns, och det är ju rätt vanligt också.

Jag har sett flera extrema sabinos på halvbloden. Fanns en i Luleåtrakten med Voltaire i stammen som hette typ Three Colours, bland annat. Att man ser så få kan nog bero på att folk inte riktigt vill kännas vid de föl som föds mer eller mindre extremt skäckiga....
Samma med till exempel Welshar, dels har jag sett bilder från böcker på exterma sabinos men dels också hos svenska uppfödare.
Alltså - såpass extrema att det TYDLIGT går att se att det är sabino det handlar om. (samma stuk på teckningen som på länkarna jag la in ovan)

Grejen med att jag vill se en extrem sabino innan jag erkänner mej ha fel, är att så länge det bara handlar om strumpor, bläsar och bukfläckar kan man aldrig vara säker på vilket anlag det handlar om. Med tanke på att den recessiva bukskäckigheten är såpass vanlig och framförallt mycket uppenbart FINNS i rasen (med tanke på de extremare varianterna som finns lite här och var), så är i alla fall jag fortfarande skeptisk till om sabino överhuvudtaget finns hos kallblodstravarna.

I halvbloden och bland welsharna har man sett de här extrema varianterna vilket alltså innebär att helt tydligt FINNS Sabino-anlag i raserna. Hos welsharna finns dock också splash white, så även där kan man inte ropa "hej" över att det är en sabino bara för att hästen råkar ha bläs, strumpor och bukfläck som ev tyder på det.
På kallblodstravarna har det (vad jag vet!) aldrig existerat någon extrem sabino, vilket talar för att anlaget INTE finns i rasen.

Som sagt, kan räkna upp flertalet godkända hingstar från idag och "igår" som varit tydligt splash white. Se till exempel Marine Svarten och Thuli Elden (pappa till ovan länkade Thulissa). Men inte en enda som varit tydligt sabino (ingen som jag ens misstänkt varit det). Skulle Nökle vara sabino skulle han vara ganska unik som sådan inom rasen.

Jag som då har så svårt att läsa långa och matiga texter, (Fattar inte ett dyft) kan du inte beskriva för en sådan som lilla jag varför det skulle vara så konstigt med Sabino i Kbltravarstammen? *Pleeaaase* Men bara om du giter och har tid såklart :D

Jag mailar gärna dig hans strumpor, de är jättefina :)

På kallblodstravarna har det (vad jag vet!) aldrig existerat någon extrem sabino, vilket talar för att anlaget INTE finns i rasen.

Du talar i nattmössan! ;) Sök på sabino och leta gamla trådar :) ....jag orkar inte dra förklaringar om sabinogenen en gång till-känns uttjatat!

Även tidigare i tråden fanns en länk till en färgglad kallblodstravare...till hans registrering.Detta är väl ett bevis om något på att de existerar-sedan att de kanske är ovanliga-ja det är en annan sak!

Lånar knapp...

När vi nu är inne och diskuterar vita teckningar så skulle jag gärna vilja ha uttalande om vad det är min ena häst har.
Han har en stor fläck på hals/ganasch/öra slutar exakt mitt under ganaschen och mitt i örat.
Denna fläck har blivit vitare och vitare precis som en avblekbar skimmel troligen fanns den inte alls som föl då i hans gamla regbevis fanns den inte nämnd. Som 4-åring fanns den där dock som sagt inte lika vit som nu utan mer stickelhårig. Hans mamma står i stamboken som fux med bukfläck.
Han har inga stickelhår någon annan stans på kroppen och endast en vit balle vad gäller fötterna.
På bilden är han skitig så den är ännu vitare i verkligheten. Tar med en bild på teckningen han har i ansiktet också.
nils.jpg

nils7.jpg

*tillägg*

En splashed white är en häst tecknad på så sett att den ser ut att ha varit doppad i vitt nerifrån och upp.Den har alltid halva svansen eller åtminstone svanstoppen doppad i vitt.Lykta i huvudet och ALLTID även om den är minimalt tecknad molngrå ögon (OBS ej blå ögon!).En sabino däremot kan vanligen ha blå ögon men MÅSTE inte ha det för att vara sabino.Sabinos KAN ha lykta...detta är inget ovanligt alls...se tex en hel del avkommor efter Ceylon,Pilot mfl...för att ta några exempel.

Hoppas detta reder upp en del...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka