Sv: Konstig färgförändring på föl!
Jag har sett flera extrema sabinos på halvbloden. Fanns en i Luleåtrakten med Voltaire i stammen som hette typ Three Colours, bland annat. Att man ser så få kan nog bero på att folk inte riktigt vill kännas vid de föl som föds mer eller mindre extremt skäckiga....
Samma med till exempel Welshar, dels har jag sett bilder från böcker på exterma sabinos men dels också hos svenska uppfödare.
Alltså - såpass extrema att det TYDLIGT går att se att det är sabino det handlar om. (samma stuk på teckningen som på länkarna jag la in ovan)
Grejen med att jag vill se en extrem sabino innan jag erkänner mej ha fel, är att så länge det bara handlar om strumpor, bläsar och bukfläckar kan man aldrig vara säker på vilket anlag det handlar om. Med tanke på att den recessiva bukskäckigheten är såpass vanlig och framförallt mycket uppenbart FINNS i rasen (med tanke på de extremare varianterna som finns lite här och var), så är i alla fall jag fortfarande skeptisk till om sabino överhuvudtaget finns hos kallblodstravarna.
I halvbloden och bland welsharna har man sett de här extrema varianterna vilket alltså innebär att helt tydligt FINNS Sabino-anlag i raserna. Hos welsharna finns dock också splash white, så även där kan man inte ropa "hej" över att det är en sabino bara för att hästen råkar ha bläs, strumpor och bukfläck som ev tyder på det.
På kallblodstravarna har det (vad jag vet!) aldrig existerat någon extrem sabino, vilket talar för att anlaget INTE finns i rasen.
Som sagt, kan räkna upp flertalet godkända hingstar från idag och "igår" som varit tydligt splash white. Se till exempel Marine Svarten och Thuli Elden (pappa till ovan länkade Thulissa). Men inte en enda som varit tydligt sabino (ingen som jag ens misstänkt varit det). Skulle Nökle vara sabino skulle han vara ganska unik som sådan inom rasen.