Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

här är en kallblodsmärr med stammen Virmar-Östringflickan har stor bläs o blått öga här är en bild ska leta en bättre...
virmaemma2.JPG

hade även en märr m stammen Parant-Ganesco med lite specill teckning, letar bild där med..

*knapplån*
Jag har en kallblodstravare som har beteckningen stickelhårig fux på stc men han blir vitare och vitare för varje hårfällning. Kan tilläggas att han är e:Mogum u:Fara Tabac ue:Toddy.
Vad skulle ni säga att han är för färg??
http://www.freewebs.com/teamjakobsson/foton.htm
Jag har fler kort på han om nån skulle vilja se mer.

Jag har en kallblodstravare som har beteckningen stickelhårig fux på stc men han blir vitare och vitare för varje hårfällning. Kan tilläggas att han är e:Mogum u:Fara Tabac ue:Toddy.
Vad skulle ni säga att han är för färg??
Jag skulle säga stickelhårig fux. :D

Är det bara jag som erfarit att detta med vita hår kan förändras åt båda hållen?
Att en häst kan få många stickel hår för att sedan bli mer röd igen? Jag har även sett detta med vita hårstrån komma och gå, på hästar som inte är stickelhåriga.​
Jag undrar om det kan ha något med mineraler/kalk upptag i kroppen eller njurarnas funktionen att göra (njurarnas funktion anses väl i TCM kunna få håret att vitna/gråna?)
Någon som har liknande observationer??

Åååhhh!:)
Ursäkta, det här har ingenting med det här ämnet att göra, men Fara Tabac (Tara) var min foderhäst. Det här är första gången jag har läst nåt om henne, även fast det tekniskt sett inte handlar om henne ;)
Ville bara säga det:smirk:

Hejsan
Så här ser Kvit Vinter ut idag. Huruvida han är sotvit eller inte kanske du kan hjälpa mig med.
M
s563978888_335825_1250.jpg

Jo, ljusgulbrun stämmer. Han föddes dock som hvit i Norge.

Här är ett föl som jag vill koppla till inläggen som var alledels i början när tråden skapades.

Hon är skäck. Vet inte vilken sorts. Men hon är helvit förutom på huvudet och längst ut på svanstippen. Men det har börjat komma en massa vita hårstrån i utkanterna av fläcken och vid bläsen så att det nästan ser ut som om hon skimlar av (hon är ca 3 månader). Mamma är svart och pappa är svartskäck. Har tyvärr inte koll på hennes historia. Funderar på om hennes färg försvinner. Vill ju ha kvar hennes teckning. Och hon kan ju inte vara skimmel eftersom inte hennes föräldrar är det.

hullet008.jpg

13080.jpg

25-7099.jpg

Kan ju tillgägga en stilla undran hur det blev med det där fölet som var med och startade tråden, det har ju gått ett tag nu...

Senast ändrad av en moderator:

*puttar*

Jag undrar också hur det gick med TS föl.

Kan ju tillgägga en stilla undran hur det blev med det där fölet som var med och startade tråden, det har ju gått ett tag nu...

Fölet i början på tråden är numera en dräktig dam på lite mer än treår:laugh:

Hon har inte fått fler fläckar men fått behålla den hon fick som föl, även om den inte är lika markant som när hon var liten. Så hon har lite större bläs än vad hon föddes med. Däremot så har fuxen på bilden som också är en sabino fast inte alls lika markant, fått en svart fläck i en vit fläck på underläppen. Den bruna är den som det handlade om från början. Bilden är tagen förra sommaren.

070520034-1.jpg

Vad roligt att läsa om Pokervira! Hon har en mycket stor plats i mitt hjärta sedan jag skötte om henne i tio år. Jag var den första som började rida henne efter år av bara körning pga att ägarna ansåg att det var en fara att rida henne. Hett temperament i all ära men hon var bara osäker på ryttare och framförallt hade hon dåligt självförtroende. Jag började jobba med henne och det slutade med vinst i ett monté lopp på umåker -96, då hade hon inte gått på banan alls på 4 år, några tappra försök hade gjorts men det slutade med att hon stod på röbäcksslätten utan varken kusk eller tränare... I love her! :bow:

Skulle säga att ditt föl är en helt vanlig rödskäck. Det är inte så ovanligt att de blir lite stickelhåriga i de färgade fälten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka