Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Ja. Hur kunde jag glömt det. *guldfiskminne* Flåklypa GP.

Men det är klart att när hästen startar i Sverige så är det ingen som förstår.....
Tack för den förklaringen.

Fast jag tycker nog att det klingar lika illa ändå...

Safir är nog den enda jag sett som haft engelsk stavning på namnet :confused: Hon kallas väl Saffy till vardags, är det högtravande?
Jag antar att karln i familjen fyllde i namnändringsansökan :D

Men ärligt talat bryr jag mej inte så hårt - och förstår inte varför någon annan gör det. Att människor väljer att döpa om sina hästar kan inte jag göra något åt. Och hästarna mår nog inte dåligt av det...... :D

Jag tror inte att de som döper om sina hästar gör det för att vara högtravande. Förstår inte heller varför det skulle vara larvigt.
Det är ju exakt samma sak som att du kallade Lapprillo för Flingan.
Lapprillo är ju ett fint namn också.... Men han passade bättre i Flingan just då. Är det högtravande och larvigt?

evis skrev:
Känns bara kinkigt att surmulet kommentera sånt
:D - folk måste ju få välja själva vad de ska kalla sina hästar.
Kinkigt att surmulet kommenterar? Jo, jag tackar....:bow: klart att dom får välja, men även vara beredda på att det väcker anstöt, -att gå mot strömmen.
Tycker inte att det är konstigt alls. Gubben var inte surmulen utan besviken över bristande respekt för rasen.:eek:

Sjävklart väcker det anstöt :p
Men som sagt - jag tror inte de gör det för att de tror sej vara förmer..... Kanske tycker de bara att namnet inte passar. (jo, jag tror det är så enkelt)
Förstår inte varför det skulle vara bristande respekt mot rasen att döpa om en häst??? (ja annat än den engelska stavningen, men det får väl vara då, att där finns en kbltravare med ett namn med engelsk stavning dör ingen av....)
Däremot kan jag tänka att det är lite respektlöst mot den som lagt ner tid på att hitta ett namn när fölet skulle registreras från början.
Jag har ingen aning hur de som döper om sina hästar gör - kanske hör de med uppfödarna? (som sagt, jag har ingen aning)

Jag köper bara hästar med fina namn jag :rofl: så slipper jag det där.... ;)

Men ärligt talat bryr jag mej inte så hårt - och förstår inte varför någon annan gör det.
Nej, jag bryr mig inte hårt alls. Det var en ren reflektion, men nu har du valt att forstätta och ta upp detta.
Att människor väljer att döpa om sina hästar kan inte jag göra något åt.
Vem har sagt att du ska göra något åt det?

Jag tror inte att de som döper om sina hästar gör det för att vara högtravande.
Varför tror du att dom gör det då? Eftersom du menar att du överhuvutaget tror något om detta, och inte kan förstå varför det kan uppfattas som larvigt?
Det kostar ju pengar att omregistrera sin häst, så varför bemöda sig? Någon anledning finns ju, annars skulle det inte ske...

Men han passade bättre i Flingan just då. Är det högtravande och larvigt?
Hade jag betalat pengar och döpt om honom i registret till "My Darling Flingo" eller liknande så skulle jag med största sannorliket ha skattat åt mig själv, ja. Nu har jag inte döpt om honom, så det är ganska ointressant att jämföra, anser jag.:smirk:

Med risk för att jag nu inspirera fler ridmänniskor till att döpa om, så är det via STC som man gör namnbyte. ;)

Fina namn, ja, visst. Ibland har man mer tur än andra....

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Hade jag betalat pengar och döpt om honom i registret till "My Darling Flingo"

:rofl: :rofl: :rofl:

och till evis:
det spelar Visst roll...:o Det finns faktiskt en regel skriven på papperet tom, när man skickar in ansökan för att regga föl, som säger att namnet ska vara svenskt eller norskt.
Så hur de sen kan tillåta utländska namn (från början också för det görs faktiskt) vid namnbyte är för mig en gåta...
nu kanske inte just det här namnet var ett jättehemskt exempel, men du förstår väl? det klingar ju som sagt inte riktigt sve/nor.

Rikkan skrev:
har du sett Schurissa?

nej.
såg syster morissa på auktionen häromåret.. hon var glosögd osv, men jag kunde inget om färger då (inte nu heller:o ). fast det kanske itne var det du ville komma åt..

Jo jag har ju skrivit innan att det ser lite fult ut med engelsk stavning - men vad jag vet så kallas stoet i fråga Safir - ganska svenskt... :)

-> Rikkan, jag tror att folk döper om sina hästar för att de tycker att de passar bättre i något annat än det de är döpta till - det behöver inte vara krångligare än så. Kanske tycker de att det är viktigt att hästens namn passar hästen, av olika anledningar.
Är det högtravande?

Men jag förstår att namnen bör vara svenska - norska - och angående just Stevens Sapphire så har jag ingen aning hur det kommer sej att ett sådant godkänns. (men det verkar vara lite si och så med godkännandet av namn överhuvudtaget!) Det är i mitt tycke mycket vackrare med fina svenska namn också - men det är ju bara personlig tycke förstås.
Jag trodde bara inte att det var det Rikkan reagerade på utan själva namnbytet? De som döps om döps oftast om till någon som är lika svenskt som det de hette innan (kanske på grund av regeln som registret har)..... :)
Och jag föredrar absolut att man betalar namnbytet och ser till att få dem ändrade även i registret - annars blir det så snurrigt när man varit på uppvisning och hört ett namn och ska kolla stammen men så finns det ingen sådan. Hellre då att hästarna faktiskt är omdöpta.

Hade min häst hetat Uddens Nelly hade jag fått döpa om henne för min hund heter Nelly. :d Nog virrigt att de heter Elly och Nelly, säger fel titt som tätt. ;)

Men stackars dem som köper en efter Tand Troll som heter Tandsten eller Tandkräm. :D

misan skrev:
men jag kunde inget om färger då (inte nu heller:o ).
Är du färgblind?:banana: :rofl:

Jag är ju själv inte så noga med det där med färger, utan funderade mer på exteriören...för om jag har bestämt mig för att skaffa en häst i en viss färg så dyker något helt annat upp.
Allt enligt lagen om vad man önskar och dess motsats....

Rikkan skrev:
Är du färgblind?:banana: :rofl:

Jag är ju själv inte så noga med det där med färger, utan funderade mer på exteriören...för om jag har bestämt mig för att skaffa en häst i en viss färg så dyker något helt annat upp.
Allt enligt lagen om vad man önskar och dess motsats....

hm... tråden handlar ju om färger så jag trodde du var intresserad av skäckgenerna hos schurissa...;) :D
hur som helst så var morissa brun och ganska liten har jag för mig. men rätt söt. men det är ju en helt annan häst än systern så det var väl inte så viktigt..:p

Jag skojade ju bara...
Har inte som båda skäck gener från morfar?
Åker jag dit så vet man aldrig vad jag komemr hem med. Det är ju individen som jag ska gilla, inte färgen...

Morissa
Färg: Brun
Huvud: stjärn, strimma, köttfärgad fläck på underläppen
Hö fram: vit krona
Hö bak: vit inre kronrand
Vä fram: vit innerkrona
Vä bak: oregelbunden vit kota
Övrigt: glosögd höger öga

Hade hon mycket vitt i ansiktet?

Senast ändrad av en moderator:

Hei!
Når det gjelder Vinnikvikken, så har han kvite kroner på begge bakbein. Elles ikkje kvitt.

Eg reknar med at Vinnikvikken er homozygot for det svarte genet (E E).
Han har i alle fall ikkje gitt rødt eller gult avkom i Norge, berre brunt, svart og borket.

Det svarte genet i homozygot form gjer at det blir mindre kvitt på hesten.
Viss Vinnikvikken hadde vore E e eller e e, kunne han sikkert hatt meir kvitt på beina, og sikkert ei stjerne, eit bles el.

Mor til Gneist, Frøken Alina, har gitt rødt avkom. Frøken Alina må dermed vere E e.
Og ho har nok gitt e-en vidare til Gneist, slik at han og er E e.
Hadde han vore E E er det ikkje sikkert han ville vore skäck….

Mor til Vengerprins (det andre skäck-avkommet til Vinnikvikken), har også gitt rødt avkom….

Det er vel noko av det samme med Lome Elden.
Han har heller ikkje mykje kvitt på seg, men han har fått skäck-avkom.
Han har nok også E E, då han ikkje har gitt røde eller gule avkom. Og skäck-avkommene har sikkert E e, i tillegg til Spl Spl (homozygot splashed white).

Og så er det dei modifiserande genene.
Eg veit ikkje kor mange det er, eller om dei er dominante eller recessive (kanskje litt av kvart?). :confused:

Eg trur ikkje genetikarar og forskarar veit så mykje om dette enno heller…. (Men dei finner det vel ut etterkvart.
Blir spennande å sjå kva dei kjem fram til, og kor mange ganger vi må forandre på det vi trur!) :D

Men for å gjere det enkelt (BERRE som eit eksempel, det er nok ikkje akkurat sånn det er..)….:

Lat oss seie at det er 5 genpar (det er sikkert mange fleir, men) som bestemmer kor mykje kvitt hesten skal ha.
Alle genene er recessive, og må dermed vere i homozygot form for å komme til uttrykk.
Jo fleire genpar med homozygot recessiv oppsetning, jo meir kvitt.

Vinnikvikken kan då (som sagt: berre eit døme!) ha 1: v v 2: V v 3: V v 4: V v 5: V v.
Altså berre eit (eller få) genpar med dobbelt gen for kvitt (Eg har her kalt ikkje-kvitt for V, og kvitt for v), som berre gir ein nokså minimal utbreiing av kvitt på hesten. Men han kan ha mange kvite gener skjult….. (i heterozygot og recessiv form).

Og dermed kan han, i krysning med ei merr som også har mange meir eller mindre skjulte gener for kvitt, gi skäck-avkom. :)

Det er sikkert enno mykje meir komplisert enn som så.
Men det at det finst mange modifiserande gener må vere nokså sikkert.
Elles burde det (trur eg!) kommet til mange fleire skäcker innanfor kaldblodet.
Ein ser jo hestar med typiske splashed white – avteikn ”over alt”!

Og viss det var så enkelt som å krysse heterozygot splash med hesterozygot splash, og då var det 25% sjans på skäck, så ville det vel ploppet ut skäcker i massevis…… :angel:

Det ser ut som om det må vere recessive gener inne i biletet, og at viss ein får nok av dei inn frå alle kantar, så kan det bli skäcker.

Hm. Mest funderingar dette. :confused:

Ein burde hatt tal og statistikk frå islandshesten og gotlandsrussen.
Spesielt for dette med krysning av skäck med ikkje-skäck, skäck med skäck og skäck med splashed white utan skäck-teikningar.

Innanfor kaldblodet er vel ikkje skäcker avla på noko særlig, så der har ein vel få resultat å vise til.

Jaja, vi får fortsette å lese stamtavler, kikke på bilder og samle opplysningar….. :idea:
Og elles vente på at genetikarane skal forske seg ferdig… !

sant som du säger, de bär båda förmodligen på nån spännande skäckgen.;)
hm..minns inte säkert, det var nog inte jättemycket iaf. men jag vet faktiskt inte om morissa finns kvar. är du seriöst intresserad alltså?

IngerG: vet du mer om det här med dövheten i samband med spl, som ni nämnde tidigare?

Åh så intressant!
Jo, ibland tänker jag att det knappt finns kbltravare utan splashed ;) :D - så det är ju som du säger konstigt att det inte finns fler skäckar OM det vore så enkelt att det enbart handlade om en enda gen.

Du får gärna uppdatera här på sidan om du får veta mer!

Jag funderade över det där med inavel på kbltravarna - de skäckar som finns, hur är det med IAK på dem?
Recessiva anlag - jag tänker på modifierings-generna - kommer väl fram lättare vid hög inavelsfrekvens???

Angående det här med att EE begränsar utbredningen av vitt - men det konstiga i sammanhanget är, jag har faktiskt aldrig sett en fux som är sådär "mycket vit" såsom Gneist till exempel? Har du några exempel på fux-skäckar? Är det bara slump (fuxar är ju inte såå himla vanliga hos kbltravarna) - utbredningen borde ju kunna bli ganska stor i och med "ee"-genotypen??

Hei!
Her er ein rødskäck kaldblods:

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=962&galleri=show&side=4
Han heiter Ingmar Best (eg trur eg har linket til han før...)

Eg trur grunnen til at dei fleste kaldblodsskäcker er svart- eller brunskäcker rett og slett er fordi det finst så mange fleire brune og svarte enn røde kaldblods....

Det er jo ikkje så himla mange gule kaldblods heller. Då skal det jo slumpe til å bli både rødt og gul-gen (cremellogen) samtidig. Og det skjer jo ikkje så ofte....

I Norge har vi ein hesterase som heiter lyngshest (nordlandshest), og der er rød (fux) den mest vanlege fargen. Splashed white-genet finst i rasen, for det er ein god del hestar der med splash-aktige bles, og nokre med blå auge. (Men ein skikkeleg skäck har det ikkje dukket opp enno. VISS det gjorde det, så trur eg sjansen ville vere stor for at det vart ein rødskäck, sidan det er rød som er den mest vanlege fargen i rasen).

Når det gjelder IAK hos skäckene, så har eg ikkje sett noko spesielt på den. Men det er jo slik at recessive gener kjem meir til syne etterkvart ved innavl/slektskapsavl, VISS dei hestane som blir brukt mykje i avl har/bærer på akkurat dei genene.

Eg har ein del gamle blad ("tidninger" er det vel de seier i Sverige?) og bøker, med masse bilder av døler og kaldblods. Og der er det stort sett lite kvitt på hestane!
Eg trur at for eksempel Steggbest har hatt både splashed white-genet, og mange slike recessive gen for kvitt. Som kan slå ut i enno meir kvitt hos avkom som er slektskapsavlet og dermed får inn gener frå for eksempel Steggbest og andre bærere av slike gen frå mange kantar...

Ja har har varit på tapten tidigare...

Vet du varför han, Ingmar Best, dog vid så pass tidig ålder?

När jag var liten så har jag för mig att det gick nått rykte om nån Steggbest avkommor med stora vita fläckar?? men det är ju så länge sedan....

Jag tänkte just skriva om Steggbest :).

Jo, du har visat bild på Ingmar Best innan - bara jag som har dåligt minne!!

Jo, det är ju verkligen mycket mer vitt på kbltravarna nu än de bilder man ser på gamla kallblod!

Men över till något annat;
Visst har du skrivit något om hingsten Blåskjegg tidigare?
Jag ramlade över ett sto på annons som ser ganska häftig ut - hon är svart men har silver-man. Jag tror inte hon är silversvart (det är bara manen som är silvrig).
Kikade på mödernet och ramlar över att hon tillhör den enda stostammen vi har registrerade på svenska blodbanken efter Blåskjegg. Aasa heter stoet (född 1930) som är efter honom (finns rätt mycket hästar från den mödernelinjen ser jag - bland annat Jo Porta och Frigg Elden).
Jag vet ju inte om den silvriga manen har något som helst med Blåskjegg (Blåskjegg är mormors mormors morfar till stoet med silvermanen :D ) att göra men jag kom ihåg att Kleppe Trygden som du visade bild på tidigare hade Blåskjegg någonstans med??

Vilket sto är det? *nyfiken i en strut*

Åh vad coolt om Steggbest lämnat skäckar också! Synd att det är svårt att ta reda på mer om det - på äldre hästar visar ju inte travsport.se eller atg.se tecknen...?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka