Sv: Konstig färgförändring på föl!
Hei!
Når det gjelder Vinnikvikken, så har han kvite kroner på begge bakbein. Elles ikkje kvitt.
Eg reknar med at Vinnikvikken er homozygot for det svarte genet (E E).
Han har i alle fall ikkje gitt rødt eller gult avkom i Norge, berre brunt, svart og borket.
Det svarte genet i homozygot form gjer at det blir mindre kvitt på hesten.
Viss Vinnikvikken hadde vore E e eller e e, kunne han sikkert hatt meir kvitt på beina, og sikkert ei stjerne, eit bles el.
Mor til Gneist, Frøken Alina, har gitt rødt avkom. Frøken Alina må dermed vere E e.
Og ho har nok gitt e-en vidare til Gneist, slik at han og er E e.
Hadde han vore E E er det ikkje sikkert han ville vore skäck….
Mor til Vengerprins (det andre skäck-avkommet til Vinnikvikken), har også gitt rødt avkom….
Det er vel noko av det samme med Lome Elden.
Han har heller ikkje mykje kvitt på seg, men han har fått skäck-avkom.
Han har nok også E E, då han ikkje har gitt røde eller gule avkom. Og skäck-avkommene har sikkert E e, i tillegg til Spl Spl (homozygot splashed white).
Og så er det dei modifiserande genene.
Eg veit ikkje kor mange det er, eller om dei er dominante eller recessive (kanskje litt av kvart?).
Eg trur ikkje genetikarar og forskarar veit så mykje om dette enno heller…. (Men dei finner det vel ut etterkvart.
Blir spennande å sjå kva dei kjem fram til, og kor mange ganger vi må forandre på det vi trur!)
Men for å gjere det enkelt (BERRE som eit eksempel, det er nok ikkje akkurat sånn det er..)….:
Lat oss seie at det er 5 genpar (det er sikkert mange fleir, men) som bestemmer kor mykje kvitt hesten skal ha.
Alle genene er recessive, og må dermed vere i homozygot form for å komme til uttrykk.
Jo fleire genpar med homozygot recessiv oppsetning, jo meir kvitt.
Vinnikvikken kan då (som sagt: berre eit døme!) ha 1: v v 2: V v 3: V v 4: V v 5: V v.
Altså berre eit (eller få) genpar med dobbelt gen for kvitt (Eg har her kalt ikkje-kvitt for V, og kvitt for v), som berre gir ein nokså minimal utbreiing av kvitt på hesten. Men han kan ha mange kvite gener skjult….. (i heterozygot og recessiv form).
Og dermed kan han, i krysning med ei merr som også har mange meir eller mindre skjulte gener for kvitt, gi skäck-avkom.
Det er sikkert enno mykje meir komplisert enn som så.
Men det at det finst mange modifiserande gener må vere nokså sikkert.
Elles burde det (trur eg!) kommet til mange fleire skäcker innanfor kaldblodet.
Ein ser jo hestar med typiske splashed white – avteikn ”over alt”!
Og viss det var så enkelt som å krysse heterozygot splash med hesterozygot splash, og då var det 25% sjans på skäck, så ville det vel ploppet ut skäcker i massevis……
Det ser ut som om det må vere recessive gener inne i biletet, og at viss ein får nok av dei inn frå alle kantar, så kan det bli skäcker.
Hm. Mest funderingar dette.
Ein burde hatt tal og statistikk frå islandshesten og gotlandsrussen.
Spesielt for dette med krysning av skäck med ikkje-skäck, skäck med skäck og skäck med splashed white utan skäck-teikningar.
Innanfor kaldblodet er vel ikkje skäcker avla på noko særlig, så der har ein vel få resultat å vise til.
Jaja, vi får fortsette å lese stamtavler, kikke på bilder og samle opplysningar…..
Og elles vente på at genetikarane skal forske seg ferdig… !