Sv: Konstig färgförändring på föl!
Var var länken med bilderna på ditt sto nudå?
Att anlaget är dominant beskriver det sätt det nedärvs på samt om det syns eller inte. Ett dominant anlag syns i enkel uppsättning. Det recessiva anlaget syns "bara" i dubbel uppsättning. Man skiljer alltså på genotyp - som alltså är hur genuppsättningen ser ut, och på fenotyp - som är hur hästen (eller djuret, eller bladet osv) ser ut på utsidan. Ett dominant anlag syns ifall det finns.
För att ett anlag är dominant behöver det inte innebära att det nedärvs varje gång, det hänger på om hästen har det i enkel uppsättning (heterozygot) eller i dubbel uppsättning (homozygot). För att hästen ska ha det i dubbel uppsättning - i homozygot form, måste den ha fått anlaget från både far och mor. I homozygot form så nedärvs anlaget 100%. Men är anlaget recessivt så behöver dte inte synas i fenotypen även fast det nedärvs alltjämt - det recessiva anlaget kan "gömma sej".
Har hästen ärvt anlaget bara från ena föräldern så har den det i heterozygot form.
Jag satt här och försökte knåpa ihop en förklaring men det är svårt - kan någon som är bättre på att förklara försöka också?
Men - det är som IngerG skrivit nu i senaste inläggen, inte fullt så enkelt när det gäller splashed white. När det gäller utbredningen av det vita så verkar det handla om flera gener.
När det gäller ditt sto är det ytterst svårt att veta hur hennes vita tecken skulle förärva sej. Jag kollade bakåt och det finns en hel del vita tecken på båda sidor - det är inte bara Pål Best som har vita tecken utan även mamman Edelvi ser ut att eventuellt kunna bära på något anlag för "vitt".
Nu verkar det väl nästan som om homozygoter för splashed white blir skäckar - vilket isåfall skulle innebära att OM ditt sto bär på splashed white så är det i heterozygot form (hon är ju inte skäck
). Vilket alltså skulle innebära att hon bara nedärver sitt anlag varannan gång - hon kan ju också skicka med den delen av genparet som inte bär på anlaget för splashed white.
Å andra sidan ska jag inte svära på att hon har anlag för splashed white i heterozygot form - i och med att hon har så lite vitt. Men å nästa sida så finns det heterozygoter för splashed white som har ännu mindre vitt. Som IngerG skriver verkar det som om homozygoter för svart färg - hästar med genotyp EE - har en begränsning på hur mycket det vita breder ut sej. Din häst kan vara homozygot för svart färg eftersom både föräldrarna har anlag för svart (båda är bruna vilket innebär att de måste ha anlag för svart färg), men hon behöver inte vara homozygot eftersom hon som du säger har fux på båda sidor längre bak. Svårt att veta alltså (förrän hon fått en fux, eller inte lämnat en fux på flera betäckningar med hingstar som har fux
).
(fast just anlaget för rött och svart tror jag man kan testa i DNA-test om man är väldigt nyfiken)
Men vad gäller blåa ögon så tror jag helt enkelt du får kika vilka hingstar som verkar lämna det och inte. Det är inte så många hingstar som gör det faktiskt... Även hingstar som bär splashed white verkar ha högre eller lägre frekvens på blåa ögon hos avkommorna - det kanske har med "modifieringsgenerna" som IngerG skrivit om.