Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Kommer från samma möderne som Trolla gjorde!
Mago Best heter hon!

Förresten, såg att din förra granne står som ägare på travsport.se!
(världen är ganska liten)

Senast ändrad:

Oj vilka "flitiga" ston det fanns i linjen! Sitter och kikar hit och dit på ättlingarna till Aasa. Förutom Jo Porta och Frigg Elden så finns också Korulv, Prins VInter och Prins Juventus - alla med "stam-moder" Aasa i rakt nedstigande led. :D (och därifrån kommer ju också Mago Best och din Löngtrolla!) Det är inte alla som har så "flitigt använda" ston bakom sej?!

Världen är jätteliten!
Men han står som väl uppfödare, inte ägare?

Mago Blesa har lämnat en avkomma som jag tränat i ungdomens dagar, Spurt Express. Han levde inte länge. Blev med på köpet tillsammans med sin kompis Snobben Ex. bara för att jag och syrran tyckte att dom var så gulliga och ingen annan ville ha dom...Det var dom minsta, bukigaste och lurvigaste åringarna i flocken. Nabb Jo var på samma stall.

*lånar knapp*
Jag är lite borta i resonemanget, så ni får gärna förklara övertydligt för mig...:bow:
Om genen är dominant, betyder det att den alltid nedärvs då? Se på Monavi till exempel, http://www.blanckkonsulter.se/monavi.htm , som bara har liten stjärn och en strimma ner längs nosryggen, har hon ändå splashed white eftersom hon är efter Pål Best? Då måste jag dubbelkolla hingsten (Vill inte ha blåögt föl :eek: )
Hon har fux på båda sidor bakåt också. Betyder det att det är troligare att fölet blir fux?

Titta förresten på bilderna längst ner på sidan, visst har hon börjat muskla på sig lite på rumpan?

En annan färgfråga som jag grubblat på. Vad beror det på att min häst har rött i man och svans? Hennes pappa är ju fux, men fuxanlag ska ju inte synas om det inte är dubbelt?

Elly_Ida1.jpg

Var var länken med bilderna på ditt sto nudå?

Att anlaget är dominant beskriver det sätt det nedärvs på samt om det syns eller inte. Ett dominant anlag syns i enkel uppsättning. Det recessiva anlaget syns "bara" i dubbel uppsättning. Man skiljer alltså på genotyp - som alltså är hur genuppsättningen ser ut, och på fenotyp - som är hur hästen (eller djuret, eller bladet osv) ser ut på utsidan. Ett dominant anlag syns ifall det finns.

För att ett anlag är dominant behöver det inte innebära att det nedärvs varje gång, det hänger på om hästen har det i enkel uppsättning (heterozygot) eller i dubbel uppsättning (homozygot). För att hästen ska ha det i dubbel uppsättning - i homozygot form, måste den ha fått anlaget från både far och mor. I homozygot form så nedärvs anlaget 100%. Men är anlaget recessivt så behöver dte inte synas i fenotypen även fast det nedärvs alltjämt - det recessiva anlaget kan "gömma sej".
Har hästen ärvt anlaget bara från ena föräldern så har den det i heterozygot form.
Jag satt här och försökte knåpa ihop en förklaring men det är svårt - kan någon som är bättre på att förklara försöka också? :)

Men - det är som IngerG skrivit nu i senaste inläggen, inte fullt så enkelt när det gäller splashed white. När det gäller utbredningen av det vita så verkar det handla om flera gener.

När det gäller ditt sto är det ytterst svårt att veta hur hennes vita tecken skulle förärva sej. Jag kollade bakåt och det finns en hel del vita tecken på båda sidor - det är inte bara Pål Best som har vita tecken utan även mamman Edelvi ser ut att eventuellt kunna bära på något anlag för "vitt".

Nu verkar det väl nästan som om homozygoter för splashed white blir skäckar - vilket isåfall skulle innebära att OM ditt sto bär på splashed white så är det i heterozygot form (hon är ju inte skäck ;) ). Vilket alltså skulle innebära att hon bara nedärver sitt anlag varannan gång - hon kan ju också skicka med den delen av genparet som inte bär på anlaget för splashed white.

Å andra sidan ska jag inte svära på att hon har anlag för splashed white i heterozygot form - i och med att hon har så lite vitt. Men å nästa sida så finns det heterozygoter för splashed white som har ännu mindre vitt. Som IngerG skriver verkar det som om homozygoter för svart färg - hästar med genotyp EE - har en begränsning på hur mycket det vita breder ut sej. Din häst kan vara homozygot för svart färg eftersom både föräldrarna har anlag för svart (båda är bruna vilket innebär att de måste ha anlag för svart färg), men hon behöver inte vara homozygot eftersom hon som du säger har fux på båda sidor längre bak. Svårt att veta alltså (förrän hon fått en fux, eller inte lämnat en fux på flera betäckningar med hingstar som har fux :D ).
(fast just anlaget för rött och svart tror jag man kan testa i DNA-test om man är väldigt nyfiken)

Men vad gäller blåa ögon så tror jag helt enkelt du får kika vilka hingstar som verkar lämna det och inte. Det är inte så många hingstar som gör det faktiskt... Även hingstar som bär splashed white verkar ha högre eller lägre frekvens på blåa ögon hos avkommorna - det kanske har med "modifieringsgenerna" som IngerG skrivit om.

Svart färg kan vara mer eller mindre "stark". Det finns ju en hel del svarta som blir så bleka att de misstas för att vara "mörkbruna" - fenotypen ser sån ut men genotypen är den för äkta svarta.

Blir den sådär brun så har den ganska "blek" svart färg just i manen (många kbltravare har just sådär - dvs är kolsvarta på kroppen men får brunblek man och pannlugg). Men jag har inte så stor koll på hur det fungerar i detalj med generna och hårstrånas sammansättning osv - Silverkedjan som fanns här tidigare kunde förklara hur det kom sej.

Det har dock inget med hennes fuxfar att göra :) (vad jag vet i alla fall).

Jag har också en som blir solblekt i man och pannlugg -

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id796991.html

Hon har ju verkligen inte mycket vitt i huvudet. Jag skulle utgå från att hon inte bär på splashed white :) - men man vet ju aldrig riktigt säkert.... :)

Jag hoppas inte. Hellre ett fuxföl i så fall!:love:

Tack för svaret! Det var just det jag undrade över för en annan svart häst i stallet blir aldrig solblekt medan min blir sådär röd.

Det är därför jag sommartid får argumentera med folk som påstår att hon skulle vara svartbrun-mörkbrun! På vintern är hon ju svart.

Jo det kan vara tröttsamt, folk är så inbankade i att en svart häst inte får ha ett enda brunt litet hårstrå på hela kroppen för då ÄR den ju inte svart - men om du börjar dilla om fenotyp vs genotyp så brukar de flesta bli tysta ;). "Min häst är äkta svart i genotypen i alla fall" :p

Bonde456 skrev:
Kulör "ÄR" skäck. Det stod ju fux med tecken men han är helt klart skäck,även om det inte är tillåtet. Jag tror att hans syster också blev det. Jag har ingen bild på honom , kanske om jag skulle "rota i gömmorna" ordentligt....(känner henne som äger honom)

Fick nu en bild av ägaren på Kulör i alla fall :) Ursäkta storleken...

Kulor.jpg

Åh TACK :bow:

Alltid positivt med bilder på splashiga kallblodsrtavare!
Mamman har ju lämnat en till med en härlig teckenbeskrivning Pika som är efter Dally Junior, känner ägaren till Kulör till det stoet?

evis skrev:
Åh TACK :bow:

Alltid positivt med bilder på splashiga kallblodsrtavare!
Mamman har ju lämnat en till med en härlig teckenbeskrivning Pika som är efter Dally Junior, känner ägaren till Kulör till det stoet?
Ja det gör hon. Hon var med både när Pika och Kulör föddes. Hon skulle leta efter bilder på Pika också. Hoppas hon får fram någon. :)

Åhhh, så fin han er! :love:
Kjekt å få sjå fleire bilder av skäck-kaldblods... :bow:
Håpar du får tak i bilder av Pika og...

Cyllene skrev:
Öhhhnh. Nu måste en färgamatör komma med en fråga.

Nya tyska stoet har vit underläpp, en vit fläck under magen, en bläs som är lite flikig och sen är det vita på hennes framben väldigt lustigt och går upp väldigt högt.

Innebär detta att hon är sabino? Magfläcken har hennes pappa precis lika dan...

Låter som en perfekt beskrivning av en minimal sabino;)

Jag har för mig att bägge föräldrarna ska bära på sabino anlaget för att det skall slå igenom och bli en full "stor" sabino markering.
Många är bärare av sabinoanlaget utan att det syns, om man inte vet vad man ska leta efter.
Just pyttesmå vita fläckar på magen, höga och/eller oregelbundna strumpor, oregelbunden stor bläs, fläckig, spräcklig hud runt könsorganen, vit fläck på underläppen, små stickelhårs fläckar, randiga hovar mm.
Den maximala varianten av sabino resulterar i en helvit häst med hud som är spräcklig. Jag har sett en del hästar i USA som är red,roan,sabino pinto! Dom ser flammigt FLAMINGOROSA ut!:D

Kallblod vet jag inte mycket om, så där har jag inte mycket att tillägga.

raderad- dubbel upplaga...sorry.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka