Sv: Konstig färgförändring på föl!
Nu finns både Bestas Spang Best- och Qvadrigoföl på www.overbystuteri.se, kolla Till Salu.
Nu finns både Bestas Spang Best- och Qvadrigoföl på www.overbystuteri.se, kolla Till Salu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
evis skrev:Saffy kallades ju Safir hos EJ på grund av det vackra blåa ögat.
Safir var väl upptaget när CD och hennes karl Steven Slaven skulle döpa om antar jag. Hennes dotter heter ju Skirja - ganska svenskt väl? (men den är oregistrerad tror jag)
Att folk väljer att döpa om sina kbl, kan man väl inte säga så mycket om.... Känns bara kinkigt att surmulet kommentera sånt - folk måste ju få välja själva vad de ska kalla sina hästar.
misan skrev:Nu finns både Bestas Spang Best- och Qvadrigoföl på www.overbystuteri.se, kolla Till Salu.
evis skrev:Fast du - det här är ju intressant att kolla på för att diskutera det här med heterozygot och homozygot form.
Man vet ju inte säkert hur spridningen av det vita fungerar när det gäller splashed white. Inte heller vet man säkert hur färgen beter sej i heterozygot eller homozygot form. Vinnikvikken är heterozygot - men är helt utan tecken (tror jag??). Samtidigt verkar en heterozygot också kunna ha såpass mycket vitt som typ en lykta med blåa ögon och vita strumpor - och alla mellanting däremellan.
Homozygoterna verkar bli "skäckar" - som Gneist eller Thulissa som länkats till tidigare i tråden...
Heterozygot - anlag i "enkel" uppsättning (har fått det bara från ena föräldern).
Homozygot - anlag i dubbel uppsättning (har fått det från båda föräldrarna).
Som sagt - för att det ska bli skäckar så krävs det lyckoträffar. Även om man betäcker en som bär anlaget heterozygot med en annan som bär anlaget heterozygot så är det bara 25% att det ska bli en skäck. Det vill säga en betäckning på fyra (med såna individer) resulterar i en skäck. (Ifall man tänker genotypen Splspl med Splspl - där den lilla "spl" innebär uttryckandet av anlaget - så blir 25% SplSpl - dvs ärver inte anlaget, 50% Splspl - får anlaget i heterozygot form, och 25% splspl - i homozygot form = skäck)
Ska man spekulera med sannolikheter, vilket man givetvis måste när det handlar om avel - torde det innebära att om de betäcker K.A.Best med typ Bokli Balder i år (Bokli Balder är heterozygot för splashed) borde naturen jämka procenten och det borde ploppa ut en skäck.... (till alla travfolks förtret kanske ) Vet du vilken hingst de tar på henne?
ändr.: började fundera på il tempo gigante.. jag är inte så bra på norska, gigante kanske används? och tempo är väl svenska också eg. men hela namnet klingar ganska utländskt ändå tycker jag.. jaja.
Ja, men är det så himla konstigt?evis skrev:Jag upplever det bara som att det pratas mycket om att ridfolk vill döpa om hästarna när de köper dem.