Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Hej! Tänkte bara meddela att Nanna är kollad nu och hon är inte dräktig. :cry:
Jag får väl glädja mig åt att hon är det enda av russinen som inte blev dräktigt så nästa sommar blir det sex fölisar om allt går bra hela vägen...

CarolaG - tror du att Nannas resorberingar beror på färgen (att Yes X Nanna blir "för vitt" eller något liknande?)?

Usch va tråkigt!Beklagar verkligen :( ...det är ju alltid så - man hoppas så mycket!

Jag funderar på om det är som Evis påpekar...kombinationen mellan två hästar som är splashed white med mkt vitt som orsakar detta?Undrar om vi får svar på den gåtan någon gång?Tycker dock att man sett allt fler exempel på dessa kombinationer som tyder på detta.

Jag har faktiskt ingen aning... Piaff är ju också skäck (men med mindre vitt) och hon blev ju dräktig direkt både ifjol och i år...
Nanna är inte betäckt med någon annan hingst så jag vet ju inte hur lätt/svårt det skulle vara att få henne dräktig (och behålla fostret)med en annan hingst. Jag funderar på att ev testa med annan hingst nästa år, vi får se... Fast även om hon skulle bli dräktig med annan hingst så vet man ju inte precis vad det beror på. Man har ju hört talas om människor som försöker få barn i flera år utan att det blir något och sedan skiljer de sig och får barn på varsitt håll så uppenbarligen var det bara så att de inte passade ihop... *funderar*

Häromdagen så träffade jag fö en avkomma efter Dally Junior (igen) som hade stjärn, nosbläs, vita fötter och vit fläck på magen.

Atle skrev:
Georg såg jag på Biri och jag vart fundersam på hans färg. Då var han registrerad som brun men det blev ändrat till gulbrun när han började lämna isabeller och gulbruna avkommor. Det står i hans kritik att han har något stor bläs.
Jag har hittat en bild på Georg.

Inger,
jag såg att du tidigare nämt Jerker.
Vad menade du om honom?

Jag har ett sto e Spangbest (e.Best Jerker e. Jerker) vars mormor är ljus, ljus brun eller gul, men har inte funnit källan. Hennes far var Sambo (sticklhårig svart?) som jag trodde gav många ljusa avkommor, men jag kan ju ha blandat ihop det...

knyttet skrev:
Jag tycker att beteckningen "gul" är lite luddig. Hos STC står det ibland gul om de gulbruna hästarna (och ibland gulbrun, ibland bork osv). Har inte sett någon där det står isabell, vet inte om alla som det står gul på är gulbruna, eller om ett par av dem är isabeller.

Isabellerna står ju som gula ( oftast ) i de norska registrena, men om man tittar på de efter Atom Vinter tex. så är en del av de som är reggade som gula just gulbruna. En del andra gulbruna står som bork…
Min är i de norska registrena registrerad som blakk faktiskt? I Sveriges register står han dock som isabell, vilket han är. Har även sett en annan som jag vet är isabell, som står reggad som gul i Sveriges register. Så det kan väl vara vilket som.
Men förvirrande är det när både gulbruna och isabeller bara benämns med ”gul”.

Lite off topic, men jag hittade två bilder på en (norsk) kallblodstravare som benämns som hvit, och den var i själva verket även den gulbrun. De ljusare partierna var ju väldigt ljusa iofs på en av bilderna, på den andra såg den ”normalfärgad” ut.
Så nog kan man bli "lurad" allt, av dom registrerade färgerna. Lite trist.

Senast ändrad:

Det är inte alltid lätt att veta vilken färg hästen kommer att få när den blir stor. Identifieringen sker ju när individen är ca 6 månader, iaf i Norge.
Jag har själv varit med och stått som ett frågetecken eftersom vissa färger är jätte svåra att beskriva...
Vad jag nu såg i registret är att mitt stos mormor som var ljus "gul" står reggad som brun. Så visst är det olika.

evis skrev:
Isåfall är jag lycklig, det skulle innebära att det inte är en omöjlighet för min drömhäst - en musblack kbltravare ;)...
Det här måste vara en kallblodstravare och är den musblack?;)...
showHorse.aspx

Åhhhh, här är ju bilder på henne!!!!!

Jepp, jag är i kontakt med ägaren. Det är samma sto som jag skriver om i det inlägg du svarar på - Hulte Tindra. (hon bär nog på splashed white heterozygot också! snacka om bingo)
Men jag har ju inte möjlighet med en häst till just nu! :cry:
Jag vet inte vad jag ska göra, det är ju ödet att just HON kommer på annons bara någon vecka efter att jag skrivit om henne här i tråden..... Men det är det där med tid, plats och pengar.

Någon annan som kan köpa och producera några avkommor med bra hingstar - så får jag köpa av den en musblack avkomma ;)......???

Oj, for ein flott hest!!!:)
Skulle gjerne hatt ein slik.
Men å kjøpe hest frå Sverige er alt for dyrt.
Får berre håpe at dei som kjøper ho vil avle, slik at det blir fleire blakke kaldblods....

Åååååååååååååååååååååååååååååååååå! *gråter nästan*Jag har inte sett henne förr.

Om jag bara hade haft pengar.
Kan man få henne på foder? Har du pratat med ägaren, evis?

Pias Joggelina e. Marine Svarten är ju också black av något slag....

Varför inte ta ett litet lån?:idea:

Det var ju inte nåt farligt pris!;) :)

Som om jag inte redan har massor av lån....har precis köpt en gård. Kan inte dra på mig nått mer just nu, tyvärr. :(*buhu*

Atle skrev:
Det här måste vara en kallblodstravare och är den musblack?;)...
showHorse.aspx

Jag ser helst att hon blir bohuslänning!:angel:
Och får jag som jag vill så ska hon bli det....:D

Attans, nu när jag har tid att titta ordentligt är bilderna borta!

Men inte var det en musblack? Jag såg ingen färgskillnad i man/svans och färgen på sidorna var väl inte "askfärgad" utan snarare brun/gulbrun? Alltså en brun eller gulbrun häst men absolut ingen black av något slag?

Eller har jag tittat på bilder å en helt annan länk? (Osäker, men däremot bergsäker på att en släkting till min man haft ett brunblackt nordissto, men det var sådär 30 år sedan. Om jag minns rätt var det bruksstam, men på den tiden var det ju inte lika uppdelat)

Lena_B skrev:
Men inte var det en musblack? Jag såg ingen färgskillnad i man/svans och färgen på sidorna var väl inte "askfärgad" utan snarare brun/gulbrun? Alltså en brun eller gulbrun häst men absolut ingen black av något slag?

Eller har jag tittat på bilder å en helt annan länk? (Osäker, men däremot bergsäker på att en släkting till min man haft ett brunblackt nordissto, men det var sådär 30 år sedan. Om jag minns rätt var det bruksstam, men på den tiden var det ju inte lika uppdelat)
Det var ingen klockren musblack tycker jag, men med den stammen kan det väl inte gärna vara något annat? Antagligen är hon såld och annonsen borttagen. Hon har ju fått lite gratisreklam den här vägen också.

Blacka hästar inom bruksaveln finns det även om det inte är så vanligt.

Jasså, ska hon ditåt? *flinar* Va' bra. Lycka till då. :))

För dem som är nyfikna så ligger det nya bilder på Hulte Tindra på min hemsida nu. Tror inte att hon kan vara nåt annat än musblack, lite läcker färg måste jag säga!:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka