Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

crazy skrev:
Det finns en ardenneruppfödare här som har haft ardenner i diverse färger...inte alls ovanligt med mörka fuxar med silverfärgad man (bär dessa silvergenen?) men även bruna hästar med grå man och svans till 50%...dvs bruna hästar med 50% av manen och svansen svart...de har svarta ben osv precis som vanliga bruna hästar.
Sølv (silver)genet finnes hos ardennar. Bo Furugren skriver om det i boka "Hästens färger". Sølvfargane vart ofte benemnt som "läderfux".
Läderfuxene stammer ofte frå den importerte hingsten Willembroux, som var läderfuxskimmel. Ein annen importert hingst, Tiss (läderfux)gav også fargen i arv til fleire avkom.
Ein annen hest Furugren nemner i boka si er läderfuxhoppa Abbenda, som virket i avlen rundt 1980. Ho vart mor til ein svart hingst etter fuxhingsten Brisall 10900. Eigaren vart då beskyldt for å ha oppgitt feil avstamning. Men det hadde han jo ikkje...
I boka til Furugren er det bilde av både sølvsvart og sølvbrun ardenner.

Intressant.Det såg verkligen ut som silvergenen, men jag var definitivt inte säker.Jag har hört dem kalla dem "läderfuxar" som du säger.

*lånar knapp*

Var på trav ikväll, tre kallblodslopp + 7 kallblod i premie/kval (min Trollfuxas 2-åriga dotter klarade premie :banana: ) = mycket kallblod. Godis för ögonen :)

Men en häst fångade min blick extra mycket.
Vikens Wilma. Håller i skrivande stund på att leta bilder på henne på nätet (får inte ALN Archive att funka tyvärr). Hon var i mina ögon väldigt "gul" - fast inte på ett vanligt gult sätt utan mer på ett "black"-sätt - jätteknepigt tänkte jag...
Och lägg till då en finfin bred bläs, glosöga samt vitt på benen. Och ok trav/aktion! (eg synd, då kan man nog inte köpa loss den - det är väl först när den inte längre kan gå på travet som den säljs ;) )
Registrerad med färgsignalement;
ljusbrun, kort bred bläs med nosstrimma, snopp, vita kotor runtom samt ål och glosögd höger öga.

Stammen var e Forin Brage (inget konstigt där) u Pia Hulteby ue Pål Lunar (så bläsen/glosögonen kommer nog därifrån).

Men färgen då? Jag kan ju inte vara säker på att den är gul eller black, men nog fasiken var det något konstigt med den (om den inte var gul eller black så var den en supersnygg variant på brunt alltså, fast jag har sett fler efter Forin Brage som varit vackert ljusbruna så det vore ju en förklaring).
Men jag tror den kommer från mamma Pia Hulteby som är registrerad som ljusbrun men på övrigt även har ål (förutom; Bred bläs, köttf.nos och underläpp, oreg.vit halvstrumpa med sv.fläckar i kronranden vänster fram, vit kota höger bak, vit halvstrumpa vänster bak; glosögd).
Pia Hulteby var ju som sagt efter Pål Lunar, men undan ett sto - Gusta som är registrerad som gulblack (signalement; bläs, vit underläpp, ål). Gusta har förutom Pia Hulteby lämnat Hulte Tindra - född 1996, som är registrerad som GRÅBLACK.
Okej att hästar födda tidigare blir felregistrerade - att gråblack egentligen betyder fölvariant på kanske svart eller möjligtvis gulbrun/gulsvart. Men 1996 tycker jag att det borde stämma bättre??

Tror inte att Gustas pappa Bestmin har något "spännande", så min gissning är att färgen kommer från mamma Augusta som står som fux på travsport.se. Har förutom Gusta lämnat ytterligare en som står som gulblack - Augustin, de andra två avkommorna finns inga misstankar om att de ska bära något gult/blackt om man ser till avkommor/avkommors avkommor.
Augustas pappa Romulus (e Valde ee Ingemar) står som brun.
Augustas mamma SVINGA (e Klang -black ee Valde u Disa brun) står som RÖDBLACK -född 1943 och vi vet ju hur svårt det är med nomenklaturen, vad rödblack egentligen innebar.
Men nog är jag LUR här alltså.... Om det inte handlar om just black på Vikens Wilma och hennes mor....

Kikar man vidare bakåt så blir jag mer och mer övertygad om att färgen kommer från KLANG - som alltså står som black.
Kikade på en del avkommor och där finns både rödblack, musblack och många varianter i flera led neråt.
Denna Klang;
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=85191

Isåfall är jag lycklig, det skulle innebära att det inte är en omöjlighet för min drömhäst - en musblack kbltravare ;)...

Ligger Ingemar bakom Holm Dido II´s färg? (sorry om jag inte kommer ihåg från tidigare i tråden) Valde - enligt travsport.se inget gult/black men där finns så mycket "färg" bland avkommor och ättlingar så jag undrar?

Blir frustrerad över att jag inte får ALN Archive att funka dock....
Fick höra om en annan "splash-skäck" - Knallpulver (Pål Best-Järvsöbläsa) idag också. Men lyckas inte söka bilder på ALN, är ganska säker att det finns något där i och med att dessa hästar är aktiva på travet...

Spännande! :)

Jag kikade på ALN och det finns en bild på Vikens Wilma. Där ser hon onekligen mest ljusbrun ut, vet ju inte i vilket ljus den bilden är tagen heller förstås. Där ser hon ut mest som min egen Gullan, ljusbrun men blir "guldgul" i tonen om hon klipps (rakas). Kan Vikens Wilma ha varit klippt? Bara en tanke, långsökt kanske...
Intressant med stammen bakåt iallafall!

Har lasta ned bildet av Vikens Wilma. Prøvde å zoome litt på det (ikkje så lett, sidan det var dårleg oppløysing på bildet), men for meg kan ho absolutt sjå litt blakk ut.
Det skulle ikkje forundre meg om det finnes blakke kaldblods.
Har kikket litt på bilder av islandshestar i dag (rundt på internett), og mange av dei blakke er veldig mørke, og kan lett forvekslast med brune.
Det er og nesten håplaust å sjå forskjel på bilder av borkete (gulbrune) og brunblakke.
Og rødblakke er ofte veldig like på lyse røde (fux).
Så det kan nok ligge mykje rart på lur, som ikkje folk har tenkt så mykje over.
Her i Norge er det mest fjordhesten som er blakk. Og der har ein avla konsekvent på lyse nyanser. Mørkare brunblakke fjordhestar finst omtrent ikkje idag. Og folk har gløymt korleis dei såg ut.
Dermed er det lett å seie, viss det dukker opp ein blakk kaldblods, døl, lyngshest el, at den er lysbrun, lysrød, borket el. Fordi den rett og slett ikkje likner på den blakke fjordingen.
Evis: Du tok ikkje bilder av Vikens Wilma på travløpet, da?

Ja precis, den här var inte fjording-black men nog för att min okunnige kompis skulle haja till under defileringen "vilken KONSTIG färg den var". I samma lopp fanns någon "vanlig" ljusbrun, nån rödbrun och mest mörkbruna så hon stack väl ut extra mycket på grund av detta.

-> Knyttet, jag tror inte hon var klippt - jag är ju lite nördig och försöker kika så ingående jag hinner på varje häst ;)... Men är inte säker. Och hon KAN förstås vara just ljusbrun, men på bilden på ALN tycker jag hon såg lite "black" ut ändå?? Men hon var "ljusare"/mer gulaktig IRL än på bilden, men på bilden såg hon bra mycket lurvigare ut också så tja, jag vet inte...

GAH, att jag inte försökte höra efter där och då mer vem som äger hästen och om någon kände ägaren.....
Men jag tänkte faktiskt att hon "bara" var en vanlig brun, det var först när jag kom hem och snokade som jag började undra "ändå".

IngerG - nej jag tog inga bilder! Dels är det så svårt att ta bilder när vi har travkvällar den här årstiden, mörkt ute. Och digitalkameran var i Kreta på semester ;)...

Men nästa gång åker kameran med... Definitivt.

evis skrev:
Augustas mamma SVINGA (e Klang -black ee Valde u Disa brun) står som RÖDBLACK -född 1943 och vi vet ju hur svårt det är med nomenklaturen, vad rödblack egentligen innebar.
Men nog är jag LUR här alltså.... Om det inte handlar om just black på Vikens Wilma och hennes mor....

Kikar man vidare bakåt så blir jag mer och mer övertygad om att färgen kommer från KLANG - som alltså står som black.
Kikade på en del avkommor och där finns både rödblack, musblack och många varianter i flera led neråt.

Ligger Ingemar bakom Holm Dido II´s färg? (sorry om jag inte kommer ihåg från tidigare i tråden) Valde - enligt travsport.se inget gult/black men där finns så mycket "färg" bland avkommor och ättlingar så jag undrar?
Klang har sin blacka färg från morfar Elgen. Klang är för övrigt rödblack. Det är inte Ingemar färgen kommer utan Grane II 340.

Lycka till med din jakt på black kallblodstravare! Det finns fler som registrerar färgen fel.

Om ni klickar er fram på den här sidan under "avel" och där tittar på Dalia 22070 så får ni se ett brunblackt sto som står som ljusbrun.

Den där var mycket lik hur den här Vikens Wilma såg ut "på travet"! Fast kanske lite ljusare ändå och den på bilden du länkar till så ser man rätt tydligt ändå lite svansen & manen - och just det tyckte jag inte syntes något på Vikens Wilma. :/

Tack för info om Klang! Det är underbart med någon som är så kunnig på nordsvenskarna - jag kikar bara på travsports-sidorna och där är ju som sagt infon lite begränsad.

Har du något tips på böcker om "gamla tiders hingstar"? Stamböcker förstår jag, men hur hittar man egentligen såna och var ska man egentligen börja samla på sej..? :confused:

evis skrev:
Har du något tips på böcker om "gamla tiders hingstar"? Stamböcker förstår jag, men hur hittar man egentligen såna och var ska man egentligen börja samla på sej..? :confused:
FNH har gett ut en bok med alla stamboksförda hingstar fram till 1972. Jag vet inte om det finns något ex kvar men annars är den en bra början. Samma lista finns även med i stamböckerna från 1970, 1971 och 1972. Där finns det mest elimentera, far, mor, födelseår, färg och storlek.

--Låner knapp--

Eg leita litt på nettet om det var nokon dølehestoppdrettarar som har heimesider. Og eg fant i alle fall eit par hestar med interessante fargar....
Her er bilder av eit par dølehestar som truleg er heterozygote splashed white.
http://www.midtskogen.no/Hest/index.htm
(Sjå nedover sida, til hestane Vesle Blesa og Pirilill. Spesielt Pirilill verkar veldig "splash" i bleset.)
Slike store bles er uønskt på døl, og oppdrettarane skriver også at dei er redde hesten kan få trekk på utstilling pga bleset.
Viss desse hestane er heterosplash, kan fargen komme frå Jahn Sjur, som fleire av oss har fundert litt på før. Jahn Sjur er nemmeleg morfar til Vesle Blesa.
Viss desse hestane er splash, kan ein faktisk få flekkete døler og nordsvensker og....

Her er forresten nokre flotte bilder av blå døl:
http://www.desperado.no/hestene.htm

Eg var på travløp i helga. Lokalkøyring for "amatørar" og alle slags raser. Pluss galopp, gymkhana og litt av kvart.
Løpet var på Kaupanger, det ligger i den delen av Sogn og Fjordane fylke som heiter Sogn. (Sogn og Fjordane ligger vest i Norge).
Eg bur i Fjordane, og her er det lang tradisjon med avl av fjordhest.
I Sogn har dei dølehest. Dei har helde på sin eigen type dølehest ("Sognedølen") der i langt over 100 år.
På løpa i helga var det med ein del døl, i tillegg til kaldblods, varmblods og litt andre.
Dei hestane som hadde mest spesielle fargar der, var døler.
Ein flott gul valakk (Alme Tor) etter Isvind var litt av eit blikkfang.
Og så var det ein hingst ved namn Georg. Han også etter Isvind.
Eg la fyrst og fremst merke til bleset på Georg. Han hadde brei bles nedover mulen. Pluss ein høg baksokk.
Elles tenkte eg at hesten var lysbrun.
Men då eg såg i stamboka på www.nhest.no oppdaga eg at han sto som borket. Antaklegvis stemmer det og, for han har fått borka og gule føl med hopper av "vanlege" fargar.
Men han var ein veldig spesiell variant av borket, syntes eg.
Har sett veldig mørke borka før, men dei har vore meir "sotete" på eit vis. Meir gråsvarte i tillegg til det gule.
Georg var meir gylden. Meir rødaktig. Spesiell farge.
Bleset er litt for stort i forhold til kva dommarane liker på
døl. Han har fått merknad for det på utstilling.
Har lagt ut bilder av Alme Tor og Georg her:
http://www.vesleblakken.no/trav-kaupanger.htm
Tok med bilde av ein borket kaldblods (Vintergull) også. (Berre for å samanlikne Georg med ein "vanleg" borket hest).

IngerG - med fundering runt Jahn Sjur, tror du att Troll Jahn kan bära på spl heterozygot? Och Jerker? (båda två är ju rätt "stora" kbltravar-hingstar efter Jahn Sjur)
Bild på Jahn Sjur själv finns här;
http://www.allbreedpedigree.com/jahn+sjur

Både Troll Jahn och Jerker verkar lämna en del vitt, men i "mindre doser". Jag tror aldrig jag sett några med blåa ögon eller lyktor/höga vita tecken på benen efter dem (utan att det kan ha kommit från mammas sida). Mest bläsar och små vita tecken på benen. Men i nästa led dyker det upp en del, ja till exempel då efter Tand Troll.
Vilket får mej att fundera över sabino också...? Eller att Spl handlar om kombinationer av flera olika gener...?

Troll Jahn själv hade en strimbläs med vit underläpp och två små vita tecken på benen. Hittar tyvärr ingen bild på honom just nu, den på allbreedpedigree.com funkar inte.

Jag kan visa mitt stos bläs igen, tycker det är en rätt "typisk" bläs från Troll Jahn-Jahn Sjur-Steggbest vad jag märkt (mitt sto har Steggbest på två håll i tredje led, Steggbest hade ju också en liknande bläs);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/trollfuxa.jpg
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/trollfuxa_316_2.jpg
("tyvärr" är hon ganska hårfager så den syns sällan i sin helhet, bläsen)

Men mitt sto har inga övriga vita tecken enligt registreringen. Fast hon är "lite" felregistrerad - antagligen för att hon har så ljusa ben, när hon är blöt ser man att hon har vit krona på vf och vb och båda dessa hovar är randiga. I övrigt har hon med åren blivit stickelhårig, har mycket ålders-vitt på huvudet (också det ett arv från Steggbest?) men mest roliga är de vita prickar hon har på kroppen - en på nacken och en på rumpan som är kanske 3x3 cm. Vet ej om hon föddes med dem eller om det är ett sorts uttryck för ålders-stickelhåret...
Jag är osäker på om mitt sto bär på några spännande gener men förra fölet, 2 år i år, är efter Sjefen (e Elding) - som är svart helt utan tecken och nog inte bär på något "spännande". 2-åringen är svart med ganska mycket stickelhår, skunk-svans, har två rel höga vita framben samt en bläs. 3-årsstoet med samma pappa har en ganska stor stjärn i pannan och strimma ner en bit längs nosryggen, plus en vit fläck på nosen, inget vitt på benen. Det vita verkar ju i alla fall komma från mitt sto.
Årets föl efter henne, med en pappa som har rel mycket vitt (Qvadrigo e Braute), verkar enbart ha en bläs och inga vita tecken på benen (dock var hovarna vita allihop vid födsel och tre av dem är randiga nu).

Bilder på avkommorna.
3årsstoet ("tyvärr" nedärver stoet också sitt hårlag så man ser inte stjärnen något pga pannluggen);
http://www.stallbredbyn.com/sjina.jpg
2-årsstoet som föl;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/skonavrider.jpg
Årets föl;
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id796841.html

Jag har börjat fundera kring sabino på mitt sto men som jag skrivit tidigare i tråden vet jag ej riktigt om det finns hos kbltravarna...
Jag lutar egentligen inte heller åt Spl på mitt sto utan isåfall handlar det om "gener för vita tecken" på något annat vis? De här bläsarna kryllar det ju av på kbltravarna, kanske ett arv från Steggbest som ju också hade en "sådan här" bläs?

Men hon är alltså e Troll Jahn och undan ett sto, Lona M. som hade en skjuten stjärn (inte helt olik 2-årsstoet efter mitt sto) och tre "kronränder"/krona på benen.

Jag hade tidigare ett sto e Stellbarr som hade bläs men inga tecken i övrigt;
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/stellassistadag19.jpg
Huvudet och bläsen var rätt lik grannens Lappina som är e Lapp Nils u Barbro Express ue Barry;
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/lappina.jpg

Bara för några exempel på "kbltravar-bläsar"... Det är ju rätt vanligt med bläsar hos dem, som sagt.

evis skrev:
Bara för några exempel på "kbltravar-bläsar"... Det är ju rätt vanligt med bläsar hos dem, som sagt.
Jag lägger till några exempel på bläsar från dölehåll. Vi har Skrimsblessen, om man bläddrar i "fotogalleriet". Dessutom har vi Teige-blesen och Isvind med bläsar. Georg såg jag på Biri och jag vart fundersam på hans färg. Då var han registrerad som brun men det blev ändrat till gulbrun när han började lämna isabeller och gulbruna avkommor. Det står i hans kritik att han har något stor bläs.

Senast ändrad:

IngerG skrev:
Viss desse hestane er heterosplash, kan fargen komme frå Jahn Sjur, som fleire av oss har fundert litt på før. Jahn Sjur er nemmeleg morfar til Vesle Blesa.
Viss desse hestane er splash, kan ein faktisk få flekkete døler og nordsvensker og....
Med Lisejahn som far är väl Jahn Sjur farfar till Vesle Blesa? Vi har haft en godkänd hingst i Sverige efter Lisejahn, Lindar 1823, men han lämnade inte mycket tecken efter sig. Vet du om Lisehahn hade mycket vita tecken?

Var visst litt for rask med å trykke på knappen istad ja. Du har sjølvsagt rett, Atle. Jahn Sjur er FARFAR til Vesle Blesa.

Avteikn på Lisejahn (frå stambok 56 dølehest):
"Svart med breitt stjernebles, kvit flekk på overleppa mellom neseborene, sokk h.f.b. og v.b.b."
Det er bilete av han og. Dei kvite sokkane ser ut til å gå opp til ca 3/4 opp på pipa.

Jerker skreiv eg litt om i innlegg nr 184 i denne tråden.
Han har gitt eit avkom som er beskrevet som "hvit". (Med splashed white homozygot hoppe til mor).

Troll Jahn er far til Troll Pål, som eg hadde bilde av her:
www.vesleblakken.no/bilete.htm
Troll Pål må no ha noko slags gen for flekker, enten det no er splashed, sabino eller begge...

Så eg lurer no veldig på om det er noko med Jahn Sjur.
Steggbest har jo også stor bles.
(Huff, ein skulle visst meir om alle desse "gamle" hestane...)

Jag sitter och letar på Finska Hästar men det är inte lätt då de, precis som vi svenskar, som har såna hästar bara har hemsidor på sitt eget språk. Jag förstår inte finska .

Den här ordlistan kanske kan vara till hjälp för framtida efterforskningar; http://www.sukuposti.net/lyhenteet.php Dessutom kan det vara användbart med en sida där man kan välja språk när man letar stamtavlor ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka