Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Detta är också ett tydligt tecken på sabino.Denna typen av fläckar kunde man tex förut ganska ofta se hos Beach Boys avkommor.De kunde dyka upp lite överallt på hästarna...en stor suddig fläck...ibland en mindre suddig fläck.Placeringen kan vara var som helst.

Summan av kardemumman-ja din häst är en sabino.Av någon anledning så tycks alltid de sabinos som är stickelhåriga (obs alla är inte det)...bli allt mer stickelhåriga ju äldre de blir.Detta är ganska vanligt.

Förekommer dock liknande fläckar på hästar som har hudproblem!Dvs hårsäckarna dör ut och pälsen blir därför vit...men det är ju en annan sak.

Trodde att sabinoanlaget alltid höll sina fläckar på den undre halvan alltså buken inte så högt upp som hans. Var själv inne på Sabino iom mammans bukfläck men trodde som sagt inte den fick sitta så högt upp och vara så stickelhårig/avblekbar. (Mamman är e. Favorit - Herzog - Ernesto)
Har ju även en annan sabino hemma och hennes bukfläck är mkt skarpt markerad och kritvit (sitter mitt över naveln).

Själv inbillar jag mej att den här typen av fläckar är någon slags genetiskt spökeri mellan den gen som flugskimlarna har som ger "bloody shoulder" och sabinogenen....men det får framtiden utvisa om det kan vara någon slags möjlighet rent genetiskt.

Men rent instinktivt har jag fått för mej att det är någon slags "länkning"...speciellt med tanke på att dessa fläckar gärna uppkommer i kombination med arab/angloarab/shagayaarab bakåt i stammen.Jag hoppas att det snart kommer mer information om detta...det är fortfarande så mkt som vi inte vet hur det ligger ihop.

Njae, länkarna tidigare till kbltravare är till SPLASH WHITE (vet ej någon bra svensk benämning - Furugren kallar det recessiv bukskäck), dvs samma anlag som finns hos Gotlandsrussen.

Jag lovar dej, jag talar inte i nattmössan. Har läst tonvis av litteratur om de här generna! :) Jag har letat och letat och kollat på kbltravar-stamtavlor i all oändlighet. Har aldrig sett en sabino, dock ofta-ofta SPLASH WHITE.
Se Pål Best (pappan till hästen i länken), se Thuli Elden, se Thulissa på länken jag la in - om nu de andra är minimala splash white så är HON (som är e Thuli Elden och ue Pål Best) definitivt en mycket tydlig splash white.

Om nu sabino finns hos kbltravarna, varför har det aldrig funnits någon extrem sabino?

Fast det är klart, efter att ha tittat på bilderna som Carola skickat till mej på Nökles strumpor är jag böjd att hålla med om att det är sabino det handlar om på honom.

Men -> Crazy som är så less på att dra info om sabino-genen..... ;)
Är anlaget recessivt eller dominant i sin nedärvning? Jag har läst dominant innan, men aldrig något säkert påstående att det ska vara det.

Jag trodde jag skulle döda din datror med den ena bilden :o

Kan du lägga ut dem? är du mer händig ärn va jag är? :D :angel:

och Crazy, jag la också in en länk tidigare till en "färgglad kallblodstravare" så visst finns dem - men det har på ALLA färgglada kallblodstravare jag träffat (ganska många) varit klockrena splash white - se den här länken; http://www.christinadrangel.com/utehast/jpg/thulissa.jpg
(stoet är Thulissa e Thuli Elden - en brun med stor lykta, två blå ögon och klockrena splash white-strumpor ue Pål Best som också går att hitta i många kbltravare som har lyktor och blå ögon + mycket vitt, har även han lämnat massvis av "extrema" splash white-kbltravare [till och med så brukar man kunna misstänka honom bakom de flesta kbltravare man träffar som har blåa ögon, lyktor, bukfläckar och höga strumpor]. Mamman till Thulissa [Pålissa] har även lämnat ett par till avkommor som är tydliga splash white
- Sjärn Pelle & Morissa som båda är tydliga splash white e Mostjärn. Mostjärn är själv inte någon tydlig splash white men däremot har han en far [Säterbest] som är det [talar för ett recessivt anlag] och själv har lämnat en hel del fler tydliga splash white än just dessa två. Pålissa [mamman] har fått tre avkommor med andra hingstar - som ingen av dem vad jag vet bär på någon gömd "splash white" (hingstarna alltså), och ingen av avkommorna är heller "färgglada". = talar ännu mer för ett recessivt anlag, dvs ingen dominant sabino utan snarare en recessiv bukskäckighet = splash white....)

(ursäkta den långa parentesen, ville bara tydliggöra hur uppenbart det är att splash white finns hos hel del Kbltravare - är någon nyfiken på fler "släktträds"-beskrivningar på andra färgglada kbltravare ställer jag glatt upp... som sagt, jag har ögnat massor och massor av kbltravarstamtavlor....)

Jag har fått lära mej att sabino sällan ger blåa ögon, att de kan ha mycket vitt i ansiktet (eller snarare alltid har mycket vitt i ansiktet till skillnad mot splash white) vet jag - men att när det handlar om blåa ögon så är oftast fler anlag inblandade, dvs sabino själv ger sällan detta. Detta har jag då läst främst genom Sponenberg och Furugren, och diverse amerikanska färgsidor. Ge gärna källor :)

hehe, min dator vill inte riktigt redigera dem till behändig storlek?!
Synd, för visst är det tydliga exempel på sabino.....

Trollfuxa ÄR ju också lite misstänkt sabino (men en väldigt minimal sådan isåfall), hon har flera vita fläckar + de blir större med åren (stickelhårigheten), förutom hennes "sabino"-bläs. Plus hennes avkomma (som är efter en hingst som mest troligt inte bär på några färgglada gener alls) har en ganska typisk "sabino"-skunksvans + är väldigt, väldigt stickelhårig utöver hennes sabino-bläs och sabino-framstrumpor (detta på en svart häst = talar ännu mer för att det handlar om någon sorts "skäckighet" eller andra färgglada gener ;) ).
Kanske ploppar det ut en jättetydlig sabino-skäck med T+N tillsammans....? Ifall du producerar minst 4 föl borde i alla fall någon av dem bli "färg-glad" isåfall om man ska gå efter enkel sannolikhetslära (som ju knepigt nog faktiskt brukar stämma rätt ok när det handlar om färger & nedärvning av dem - i det stora hela brukar procenten knäppt nog stämma!!).... ;)

(även om det handlar om splash white borde någon avkomma bli färgglad)

evis skrev:
(även om det handlar om splash white borde någon avkomma bli färgglad)

Mkt spännande blir det :p

Sparka på din dator :D

Konstigt skulle det inte vara! Som jag skrev innan, ifall sabino finns i rasen är det mycket möjligt det är en kvarleva från till exempel "brittiskt blod" som korsats in i vår lantras - i Shire och Clydesdale är sabino mycket vanlig.

Men, som sagt. Jag har faktiskt inte träffat på någon kallblodstravare som varit helt otvivelaktigt sabino. De mer "färgglada" kallblodstravare jag träffat har alla varit mycket tydliga Splash white.

Ser man på vår lantras så höll den på att dö ut när man korsade in ardennerblod. Ardenner bär inte på några spännande färgglada gener... De hästar som blev kvar var i regel rensade på allt färgglatt. Det ser man väl om inte annat på bruksnordsvenskarna.

Hos kallblodstravarna verkar dock just recessiv bukskäck-anlaget (splash white) ha blivit väldigt utspritt, säkert på grund av det Atle skrev längre upp - hos kallblodstravarna är "inavel" bra mycket mer vanligt (man avlar gärna extremt mycket på ett fåtal hingstar) och recessiva anlag lever kvar och kan sprida sej med en annan löpeld då.

Se till exempel matadoren Troll Jahn, som själv inte var "splash white" men som helt uppenbarligen har burit på det "recessivt". Med tanke på hur många avkommor Troll Jahn fått, och ännu hellre hur mycket barnbarn han har, så förstår man att det kanske inte är så konstigt att recessiva anlag har lättare att leva kvar hos kallblodstravarna jämfört med bruksnordsvenskarna.....

Furugren skriver om färgen (splash white) hos Finska Hästar, man kan väl bara gissa att de finska, svenska och norska hästarna har ganska likt ursprung. Även hos de Finska är dock splash white det enda "kända" skäckanlaget, vad jag vet.

Sedan tänkar jag lite på Gotlandsrusset också där det enda kända skäck-anlaget är just "splash white" (Furugren kallar det recessiv bukskäck), trots att man där faktiskt korsade in welsh för inte så länge sedan.

evis skrev:
Ser man på vår lantras så höll den på att dö ut när man korsade in ardennerblod. Ardenner bär inte på några spännande färgglada gener... De hästar som blev kvar var i regel rensade på allt färgglatt. Det ser man väl om inte annat på bruksnordsvenskarna.

Hos kallblodstravarna verkar dock just recessiv bukskäck-anlaget (splash white) ha blivit väldigt utspritt, säkert på grund av det Atle skrev längre upp - hos kallblodstravarna är "inavel" bra mycket mer vanligt (man avlar gärna extremt mycket på ett fåtal hingstar) och recessiva anlag lever kvar och kan sprida sej med en annan löpeld då.
Jag satt och letade på nätet efter en bild på Dovid 1728 som faktiskt är ganska lik Nökle till utseendet. Dovid var fux med bläs och två vita bakfötter. Han var efter Åtvid som jag har nämnt i ett tidigare inlägg. Bland hans avkommor finns flera bläsiga hästar, bl a ett sto fött -88 som också hade 4 vita fötter. Hon hade faktiskt både Unvin och Hajson i stammen också, som jag har nämnt tidigare. Kanske ett recessivt skäckanlag finns inom nordsvensken också? Jag fann inga bilder på nätet på varken Dovid eller hans avkommor men det har jag hemma.

Du kanske har rätt, det är recessivt bukskäckanlag och inte sabino inom kallblodstravet.

Inom nordsvenska led finns en viss skepsis till stora vita tecken och fuxar också för den delen, att det skulle vara ett tecken på inblandning av ardenner. Ardennern har också en del stora vita tecken.

Vore spännande och intressant att se Dovid, kan du scanna in bilden? :p

finalreviewside.jpg
är denna häst, ett fullblod, då en sabinofärgad? :confused:

CarolaLind skrev:
Vore spännande och intressant att se Dovid, kan du scanna in bilden? :p
Jag har ingen scanner men om du kan hjälpa mig scanna in den kan jag skicka fotona.

Dovid var en lite lättare nordsvensk och faktiskt har han travpåbrå långt tillbaka. Skarphedin 543 ligger långt tillbaka bakom honom, i sjunde led, och Skarphedin ligger bakom den Skarphedin som har verkat i kallblodstravaraveln. Skarphedinblodet har nu kommit tillbaka genom norsk import av Ellabron. Skarphedin 543 var en norsk import på sin tid och verkade på ett stuteri i Östergötland, Ämtöholm, som tidigt satsade på travavel.

Senast ändrad:

Min irländare (fux) har liknande fläckar fast mindre, en på låret och en på halsen. Han har en strimbläs men annars inga vita tecken. Han har även mörkare fläckar lite här och där.... Men jag har sett dom här fläckarna på andra hästar, oftast fuxar.

Skunksvans har inte med sabino anlaget utan det är rabicano anlaget(skunksvans + stickelhår i ljumskarna) som ger skunksvans dock förekommer ofta rabicano just ihop med sabino. Har en häst som har båda dessa anlag. En annan rättning är att sabino inte alls alltid har stora ansiktstecken utan det enda som verkligen kännetecknar en sabino är en vit underläpp.

Åh, du är en guldgruva Atle med all din kunskap om nordsvenskarna :)!
När är Dovid född?

Det känns som om jag hetsat mej genom tråden och envist hävdat att sabino absolut inte finns hos kallblodstravarna.... Borde kanske inte varit så envis - jag har ju själv ett sto som visar lite sabino-karakteristiska tecken. Måste bara få säga att jag visst är öppen för möjligheten att sabino finns hos kbltravarna, men jag är inte helt övertygad. Jag tror att närmare tillhands, när man ser en häst som tex Nökle eller annan kallblodstravare med "mycket vitt", är att fundera över recessiv bukskäckighet - då det ÄR relativt vanligt bland dem. Det kan jag med gott mod fortsätta envist hävda ;)...

Tyvärr vet jag alldeles för lite om nordsvenskarna, vita tecken är ju lite svåra då det inte verkar som det alltid styrs av gener? (nu när jag verkligen behöver Furugren & Sponenberg-böckerna här hemma så hittar jag dem inte)

Vore grymt intressant att få reda på mer, recessiva anlag är ju lite svårare att "avla bort" än dominanta - så även om man ogillar vita tecken kan de ju envisas med att hänga kvar tänker jag. Dominanta anlag (vet dock ej fortfarande om sabino ÄR ett sådant? Det senaste jag hörde var att det var det, men sånt verkar kunna ändras "fort". Sponenberg hävdar också med en gris envishet att även splash white är dominant vilket är rätt lätt att dementera) kan jag tänka, är lättare att avla bort - finns det så syns det och då avlar man inte på den hästen (i samma utsträckning).
Fast hur länge har man varit lite avigt inställd till vita tecken?

Har du nånsin hört talas om någon "skäckig" nordsvensk, alltså en häst i stil med Thulissa som jag länkade till ovan?
Ofta blir nog folk lite förvånade när det från två individer som inte riktigt är tydligt skäckiga (särskilt när det gäller ett recessivt anlag!) - "bara" har typ bläs och ett par vita fötter.... Ploppar ut en häst som är mer än 50% vit eller liknande. Särskilt när vita tecken, men inte skäck, är tillåtna inom rasen. Inom nordsvenskarna är man väl rätt noga med arvsgången också, och oväntat resultat ger väl kanske en oro över att det är "fel pappa" eller liknande?

Ah, så ardenner har också stora vita tecken.... Surfade lite nu och ser ju själv att det inte alls är särskilt ovanligt med vitt på dem. Ännu mer att undersöka vidare på!

Ah, jo, har också läst om vita underläppar så det hänger jag med på. Men är man verkligen hundra på den?

Jo, angående skunksvansen vill jag fortfarande läsa mer om detta med kopplingen mellan stickelhårigheten och sabino. Om det överhuvudtaget handlar om koppling (heter så när två anlag tenderar att följas åt i överkorsning, till exempel konstantskimmelanlag och tobiano).
"Sabino"-skunksvans var fel benämning, ursäkta mej :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka