Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Jag träffade en dam med nordis ca 1998. Nordisen ifråga svart m. bläs & vita strumpor. Bukfläck kommer jag inte ihåg tyvärr. Hon hävdade bestämt att Shires korsats in i Nordis-rasen, och att färgen slog igenom ibland. Någon som hört detta förut? - Jag vet alltså inte om det stämmer eller är en skröna.mvh/T_B

Jo, att de i "medelstark" uttryck av sabino kan ha ganska tvärt avgränsade fält är sant. Just där kan det förstås vara mycket svårt att skilja mellan en "splash white" (har inget namn på svenska vad jag vet, kallas bara recessiv bukskäckighet) och en sabino.

Men att färgen finns hos kbltravarna är jag lite tveksam till, men ingen vore gladare än jag ifall det var så att det fanns. Jag tycker att just på Nökle är det svårt att avgöra vilket som är vilket - även fast jag håller med om att han ser mer sabino ut än vad han ser "splash white" (då de väl i regel brukar ha större bläs och ofta blå ögon).
Skulle isåfall vara orsak till mitt stos tecken och hennes föls tecken, vilket ju är kul.

Den dagen det ploppar ut en extrem sabino-kbltravare (såsom det faktiskt ploppar ut "extrema" splash white lite nu och då), så erkänner jag mej överbevisad..... ;) Tills dess, så är jag öppen för att det KAN finnas, men är tveksam till det.

Kan till exempel räkna upp flera exempel på godkända kbltravar-hingstar (svenska och norska) som är mer eller mindre "Splash white" - detta också grundat på deras avkommor (där oftast någon extrem finns) samt stam, men inte hitta en enda som är tydligt sabino.

Är sabino recessivt eller dominant i sin nedärvning eller är det outrett? (kombination av flera olika gener? Jag är fundersam runt detta med stickelhårigheten jag....)

Det är väl det som är charmen med avel, att man aldrig vet vad som pluppar ut ;)

Njae, jag tror inte det kommer från Shire. Shire och Clydesdale har väl enbart sabino, inte splash white. Och dessutom har jag faktiskt aldrig hört talas om inkorsning av dessa raser senaste "århundradena", däremot har ju inkorsning av ardenner varit poppis (men de har inga skäckanlag vad jag vet) tidigare. MEN - finns sabinofärgen på kbltravare, vilket jag som sagt är tveksam till, så är det ju mycket möjligt att det härstammar tillbaka till brittiska hästar (sabino är rätt vanligt även på vissa brittiska ponnyraser).

Träffar man nordisar med stor bläs och fyra vita och bukfläck är det OFTAST ett uttryck för splash white (kan man veta ifall man får veta stammen - tb, har du någon aning vad det var för stam på hästen?), och den färgen vet man inte riktigt var den kommer ifrån.
I Bo Furugrens bok (hittar den inte just nu tyvärr) skrivs om recessiv bukskäckighet hos Finska Hästar, där färgen stammar från en speciell hingst som ska ha kommit från Estland/litauen/Lettland där färgen ska ha varit vanlig hos ponnyer och små hästar. Mest troligt är ju att färgen kommit till våra svenska hästar samma väg. Recessiv bukskäckighet är den skäckform som finns på Gotlandsrussen. Gotlandsruss och Kbltravare har vissa gemensamma nämnare i sin historia, så det är inte så konstigt att det finns samma färger hos dem...

Jag har försökt forska mej bakåt i alla dessa kbltravares stam, men det är svårt eftersom man inte skrivit ner tecken på de äldre hästarna - och dessutom är splash white mest troligt (vad jag läst och vad jag ser i stammarna!) recessivt och kan "gömma" sej i generationer.

true_blue skrev:
Jag träffade en dam med nordis ca 1998. Nordisen ifråga svart m. bläs & vita strumpor. Bukfläck kommer jag inte ihåg tyvärr. Hon hävdade bestämt att Shires korsats in i Nordis-rasen, och att färgen slog igenom ibland. Någon som hört detta förut? - Jag vet alltså inte om det stämmer eller är en skröna.mvh/T_B
Jag kan inte heller säga om det är en skröna eller inte men faktum är att clydesdale och shire var raser innan vår lantras blev en ras. De användes ganska flitigt för att "förbättra" lantrasen så att det skulle finnas kvar skäckighet därifrån är ingen omöjlighet. Att det finns bukskäckar inom kallblodstravaren är utom tvivel men jag har även sett en nordsvensk med 4 vita fötter och en bukfläck. Kanske det var samma som du träffade?

Eftersom den här skäckigheten är recessiv så måste det komma från båda föräldrarna (behöver dock inte synas på någon av dem!). Men eftersom färgen är rätt vanlig på kbltravarna, i sin minimala form, så vet man aldrig.
Nu är jag väldigt osäker på ifall Trollfuxa har någondera (sabino/splash white) - men det kan ju vara intressant med några föl N & T tillsammans, för att ha lite studiematerial. Hur blir tecknen med de två som föräldrar? *spännande!*

Men, det fina med en recessiv bukskäckighet är att ifall man tar ett sto som Thulissa (stoet på bilden) och betäcker med en tydligt "splash whitig" hingst - så kan man vara säker på att det ploppar ut en skäckig avkomma. Det finns inga andra alternativ. Precis samma som med fux och fux. Man kan också vara säker på att avkomman alltid kommer bära bukskäckigheten, även om den kanske inte syns (med tanke på framtida avel).

Förresten, Nökle är stickelhårig, det har nog inte synts på bilderna men det är han.

Förändrar det läget? :D Är han inte Sabino längre nu?

Vad var dte för stam på den nordsvensken? Intressant!

Har heller aldrig träffat någon bruksnordis med mycket vitt (aldrig sett någon ens med en liten bläs), däremot ÄR det ju vanligt på kbltravarna. Hur kommer det sej egentligen - stamböckerna delades ju trots allt inte för SÅ himla länge sedan? Har de hästar som burit bukskäckigheten, varit "lättare"/mer åt travarhållet?

evis skrev:
Kan till exempel räkna upp flera exempel på godkända kbltravar-hingstar (svenska och norska) som är mer eller mindre "Splash white" - detta också grundat på deras avkommor (där oftast någon extrem finns) samt stam, men inte hitta en enda som är tydligt sabino.

Är sabino recessivt eller dominant i sin nedärvning eller är det outrett? (kombination av flera olika gener? Jag är fundersam runt detta med stickelhårigheten jag....)
I tidningen Hästen för ett stort antal år sedan står det i referat från hingstpremieringen något om Aslekongen (?) att han kanske hade påbrå från Clydesdale. Det kanske bara var spekulationer från premieringsnämnden?

Hon var efter Hoss 1785 och hade Hajson 1635 även på mödernet ganska nära. Därför fick jag för mig den gången att det kommer därifrån men det är osäkert.

En nordsvensk hingst med mycket tecken och även lämnade det var Äppling 1681. Han hade själv fyra vita fötter vilket även sonen Pling 1779 hade. Äppling hade också en halvbror som lämnade en del tecken, Åtvid 1675. Tecknen kommer från modern Billa 19460.

Bläsar kommer ibland fram bland ättlingar till Unvin 1617. Åtminstone tror jag att det är den gemensamma faktorn. Se till exempel Unvin-sonen Druid 1721, Faxe 1811 med Unvin som morfar har också lämnat en del bläsar.

evis skrev:
Hur kommer det sej egentligen - stamböckerna delades ju trots allt inte för SÅ himla länge sedan? Har de hästar som burit bukskäckigheten, varit "lättare"/mer åt travarhållet?
Är det inte så att kallblodstravarna är betydligt mer släkt än vad nordsvenskarna är generellt och det därför kommer fram mer eftersom det recessiva anlaget är mer utbrett och därför svårare att undvika?

Jag hittar ingen bild på Nökle nu - kan du inte lägga in en länk här så även alla andra kan se vad som diskuteras? *please*

Alltså.... Det är möjligt han är sabino. Men han kan vara recessiv bukskäckig också. Det enda som är tillförlitligt är att kolla på avkommor och på stam.

Hans stam säger mej inte mycket, pappan (Trons Trollmin) har inte någon tydlig bukskäckighet - men han kan ju bära på det ändå. Ser ut att ha lämnat ganska "moderat" mycket vita tecken på avkommorna. Något som däremot är tydligt är att han lämnat väldigt mycket melerade svansar/man och annan liknande stickelhårighet (även i nästa led efter hans avkommor verkar det vara väldigt mycket stickelhårigt).
Nu är jag där igen, koppling sabino/stickelhårighet?

Nu har jag bara kollat igenom lite slött på kanske ett 30-tal avkommor till Trons Trollmin och stötte nu på en med glosöga (talar för bukskäckighet mer än det talar för sabino) - Soltroll, som i övrigt hade väldigt lite vitt (något vitt på huvudet bara).

Troll Jahn verkar kunna lämna bukskäckighet (talar för att han bär på det heterozygot, själv är han inte bukskäckig i sin fenotyp).

Mamman vet jag inget om, tyvärr, mer än att det sto som är reggat här i Sverige undan henne inte verkar bära på någon skäckighet. Nökle är ju idel norsk och man får inte se något om tecken på travsport.no - kanske finns någon bättre sida som även visar tecknen?
Vet tyvärr ej heller mer om bakåt på mammas sida.

Damen var/är dotter till han som skrev Hedenhös-böckerna. Almquist? Hon bor i Brottby i Vallentuna norr om Sthlm. Hästen bör ha varit nära 20 då, 1998. Det var en lätt typ. Mycket stilig och blanksvart framför svarta finvagnen.
Men *skäms* nu när ni skriver shire/clydesdale, så kommer jag inte ihåg vilken ras hon sa. Hade det bara lagrat i minnet som "engelskt kallblod".../T_B

Jo, det är mycket möjligt. De flesta med glosögon idag (lättaste gemensamma nämnaren) har Pål Best i stammen. "Matadoravel" är nog mer poppis hos kbltravarna :)

Intressant att höra om stammarna.

Hur kommer det sej att premieringsnämnden trodde Aslekongen hade Clydesdale-påbrå? Vore intressant! Är ju självklart inte konstigt ifall man korsat in tyngre raser söderifrån, men jag är osäker på om påbrået syns så tydligt på kbltravare idag (dvs att sabino-färgen skulle ha levt kvar). Annars ÄR det ju som sagt en möjlig förklaring till sabino-färgen, om det finns det vill säga.
Jag har också läst om inkorsande av Clydesdale, tidigare. Men vet ej riktigt var jag läst om det... *dåligt minne*

true_blue skrev:
Hästen bör ha varit nära 20 då, 1998. Det var en lätt typ.
Då var det inte samma häst även om det var åt samma landsända. Den jag såg var tre år 1991 och visades på Jälla den gången. Hon var emellertid född i Östergötland.

evis skrev:
Hur kommer det sej att premieringsnämnden trodde Aslekongen hade Clydesdale-påbrå? Vore intressant! Är ju självklart inte konstigt ifall man korsat in tyngre raser söderifrån, men jag är osäker på om påbrået syns så tydligt på kbltravare idag (dvs att sabino-färgen skulle ha levt kvar). Annars ÄR det ju som sagt en möjlig förklaring till sabino-färgen, om det finns det vill säga.
Jag har också läst om inkorsande av Clydesdale, tidigare. Men vet ej riktigt var jag läst om det... *dåligt minne*
Det var Aslekongens vita fötter som fällde kommentaren. En koppling mellan Clydesdale och vita fötter helt enkelt. Nu minns jag inte säkert om det var Aslekongen för nu när jag söker på honom så står han som grå utan tecken. Det var i alla fall en kallblodstravare med vita strumpor.

Stamen på fölet är: Black Coffe - Falleur - Brisad - Labrador - Någonting som jag just nu glömt - Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka