Sv: Konstig färgförändring på föl!
Jo, att de i "medelstark" uttryck av sabino kan ha ganska tvärt avgränsade fält är sant. Just där kan det förstås vara mycket svårt att skilja mellan en "splash white" (har inget namn på svenska vad jag vet, kallas bara recessiv bukskäckighet) och en sabino.
Men att färgen finns hos kbltravarna är jag lite tveksam till, men ingen vore gladare än jag ifall det var så att det fanns. Jag tycker att just på Nökle är det svårt att avgöra vilket som är vilket - även fast jag håller med om att han ser mer sabino ut än vad han ser "splash white" (då de väl i regel brukar ha större bläs och ofta blå ögon).
Skulle isåfall vara orsak till mitt stos tecken och hennes föls tecken, vilket ju är kul.
Den dagen det ploppar ut en extrem sabino-kbltravare (såsom det faktiskt ploppar ut "extrema" splash white lite nu och då), så erkänner jag mej överbevisad.....
Tills dess, så är jag öppen för att det KAN finnas, men är tveksam till det.
Kan till exempel räkna upp flera exempel på godkända kbltravar-hingstar (svenska och norska) som är mer eller mindre "Splash white" - detta också grundat på deras avkommor (där oftast någon extrem finns) samt stam, men inte hitta en enda som är tydligt sabino.
Är sabino recessivt eller dominant i sin nedärvning eller är det outrett? (kombination av flera olika gener? Jag är fundersam runt detta med stickelhårigheten jag....)