Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Heisann!
Flott å sjå bilete av kaldblods med kanskje sølvgen. :)
Vart ikkje overraska over stammen. Eg har sett og har bilete (diverre ikkje så gode men) av eit avkom av Braute (Miss Chantell), som etter mi meining godt kan vere "sølv". Ho er mørk rødbrun med grå man og hale. Meiner og at ho hadde litt svarte/grå hår på beina, sjølv om ikkje beina var einsfarga svarte.
Skal legge ut bilete (må berre scanne det fyrst).
Har sett bilete av fleire hestar med Braute-avstamning som ser sølvfarga ut. Kjem ikkje på namn no, men.

I den norske boka "Kaldblodshesten" er det bilete av hovudet til ein hest som er mørk (nesten svart, eller mørk gråbrun), med lys gulgrå man og lugg. Det står diverre ikkje namn på hesten.

Med shetlandsponni er det samme problem. Ein del hestar ser "sølv" ut, og sølvgenet finnes visst i rasen. Men alle hestar med sølvliknande farge er nemnt som mørkrøde, røde el. :confused:

Hei!
Eg er heilt einig i at Thulissa har typiske teikn på splashed white.
Eg synes igrunn den mest typiske forskjellen på sabino og splashed er at splashed white har det kvite "underfjeset". Altså ikkje berre ein vanleg brei bles. Ofte er heile hovudet kvitt, frå panne/auge og ned (både på oversida og undersida). Av og til begynner det kvite nedafor augene (men hesten er likevel stort sett glasaugd), og går heilt rundt mulen. Av og til ser det ut som hesten har vanleg brei bles frå den eine sida, men på den andre sida eller forfrå ser ein at det kvite går ned på undersida av fjeset. Slik er det på alle dei flekkete kaldblodsane eg har bilete av.

Sabinoer kan og ha heilt kvitt hovud, men då synes eg stort sett at dei har meir kvitt på resten av kroppen og. Ein sabino med like mykje/lite kvitt på kroppen som dei kaldblodsane eg har sett bilte av, vil vanlegvis ha meir "normal" brei gjennomgåande bles.
(Eg kikket på heimesida til "crazy", og det er vel sabinoer ho har(??)).
Dei synes eg var typiske med den breie blesen.
Slik er ikkje kaldblodsane eg har bilete av.

Thuli Elden har truleg spl-genet frå mora Pilmine. Pilmine er også mor til Kingmin (e. Pål Best) som er registrert som kvit og brun.
Pilmine er og mor til Sæterpila (e. Sæterbest).
Sæterpila er mor til Thuli Prinsen (e. Norprins) som er kvit og svart.
På stamtavla til Pilmine finner vi Toftegubben (som eg nemnte i innlegg over) nokså nært både på morsside og farsside.

Aha, intressant!
Jag tror jag sett fler efter Braute på travbanorna.
Jo, det är ju svårare att kolla på stam och så eftersom de står som fuxar. Särskilt om det kommer från Braute då han väl själv isåfall bär på det "osynligt" - han ser ju ut att vara en ganska klassisk fux? (och silver syns ju inte på fuxar)
Men varifrån kommer det sedan isåfall - båda Brautes föräldrar är registrerade som bruna??

Men - Malippas/Eiras gråa ögonfransar går ju inte att undgå - tror jag läst nånstans på internet att det ska vara det bästa tecknet på att silvergenen är närvarande?? (att även ögonfransarna är "blekta")

Hei!
Her er nokre lenker til bilder av flekkete kaldblodstravere:

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=3120&galleri=show&side=1 (Dally Munter)

http://www.home.no/lurv/Ktraver.html (Ingmar Best)

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=5279&galleri=show&side=1 (Fleksi)

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=1337&galleri=show&side=38 (Frøken Heilen)

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=2293&galleri=show&side=1 (Turbo Prikken)

Stammen til desse står i eit av innlegga mine lenger opp.
Eg har også bilder av Pia Troyka og Gneist, men desse fant eg ikkje då eg søkte etter dei på nettet.
Skal legge dei ut sjølv ein dag.

PS: Mange av desse lenkene er til biletgalleri med mange ulike hestar. Men dere greier sikkert å leite dere fram til kven som er "rett hest" :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger inte att hon INTE KAN vara splashed white...jag bara menar att mångfald-ger bättre bevis.Jag skrev bara att jag trodde mer på sabino....eftersom jag själv aldrig hade hört talas om det-men å andra sidan har jag ju knappt tittat på kallblod-så varför inte! :)

Jag skulle behöva se fler lika tydligt tecknade hästar som på kallblodsstoet du la in på-för att bli 100% övertygad om att det handlar om splashed white.Jag är nästan övertygan...men inte riktigt. ;)

Tyvärr är det många länkar jag ej kommer in på...bla med russen du nämner.(Har ju dock sett russ med anlaget förut-men kul ändå liksom)

Senast ändrad av en moderator:

Nu efter att ha gått igenom Ingers bilder är jag äntligen övertygad!Tack Inger!

Åhh vart hittar man såna här fina godingar!Jag hoppas någon avlar för att bevara dessa färger!Så de inte dör ut inom rasen.

Ja, er dei ikkje utruleg fine?
Det hender av og til at det er slike til salgs (men diverre sjelden..)

Eg veit ikkje om hingstar med slik farge kan bli kåra/premiert. (Det kan dei sikkert, viss dei traver fort nok, he he).

Då eg søkte på internett etter hestar, fann eg i alle fall ut at ei hoppe (var det Pia Troyka, tru?) hadde fått sløyfe på unghestutstilling. Så fargen må no vere lov innanfor kaldblodsen.
Heldigvis!
(Ikkje sånn som med fjordingen, som ikkje har "lov" til å ha kvite avteikn, og den norske nordlands/lyngshesten, som ikkje har "lov" til å vere BEC.) Dumme reglar, synes no eg.

Men eg har enno ikkje funnet splashed white-teikna kaldblods som har fått avkom...

Håper også at ein greier å bevare fargevarianten. Sjølv vil eg gjerne ha ein slik! :)

Her i Norge har vi i alle fall nokre hingstar som bærer på splashed-white-gen.
Mellom anna Bokli Balder og Lome Elden.
Desse kan gi (og har gitt) flekket avkom.
Og elles er det jo viktig å hugse på at dei gir det recessive spl-genet vidare til 50% av alt avkommet sitt.
Bokli Balder er ein "typisk" heterozygot spl.
Lome Elden er derimot ein det er verre å sjå noko på.
(Men han har gitt minst 4 flekkete avkom, sjå www.travsport.no)

Jag skulle gärna köpa mej en sån goding!Om inte annat för att försöka bevara färgen inom rasen.Mitt intresse brinner för unika individer som dessa-jag visste inte ens om att de fanns!

Evis-nå är du glad nu när jag äntligen lyckats bli övertygad? :D ;)

Du hade så rätt så.Ursäkta min skepsis...

Vilka härliga individer!Hoppas vi får se fler utav dem i framtiden.Hon som äger stoet du satte in bild på - avlar hon?Hoppas alla tänker på att försöka bevara färgen och åtminstone tar ett och annat föl på sina ston.

Åh TACK-TACK för de länkarna! :bow:

Så himla kul att se hur det stämmer med stammarna mot de som jag träffat innan!! :)
Och det verkar ju supertydligt vara ett recessivt anlag.

Men du, hur är det med Marine Svarten? Har du sett honom och avkommor?

Underbara hästar! :bow: Undrar bara hur lätt det är att hitta en sådan här i Sverige? Har inte sett någon förutom Thulissa. Det kanske är i Norge man ska leta efter nästa avelssto...
Men hur ser man på dessa hästar i kallblodskretsar i Norge? Är man stolt över färgen eller är man inte intresserad av att avla vidare på den?

Individerna finns och blir till salu lite nu och då men många kallblodstravare här i Sverige säljs på kontakter. Och just de med homozygot uppsättning tror jag är ganska ovanliga (typ såna som finns på länkarna IngerG la in) - däremot ÄR det inte helt ovanligt med de med heterozygot uppsättning, jag tror att ofta när kbltravare har bläs eller vitt på benen så kan man misstänka en möjlig splashed white-gen.... Och lyktor och glosögon är inte alls ovanligt på kbltravare :).

Se bara här på Buke, vi har flera stycken "splashiga" hästar här!
Knyttet ägde Ruvisson tidigare. Tronspiras hästs mamma var en evt splash white.
Solviras Trollvira kan vara splashig. Opus äger Stöcksjö Piraten som också är "splashig" (precis som hans mor som bor hos en bekant till mej).
Och så har vi då Nökle, som jag fortfarande tror är splashed white - inte sabino....... :p

Och det är bara på Buke!

Angående Thulissa - det supertråkiga med henne är att hon är i korsningsavel!!!! Och av alla raser som hon kunde betäckas med så betäcks hon med en homozygot skimmel-PRE........!!!! (eftersom splashed white ÄR recessivt så finns det väl ingen risk att någon av hennes avkommor med PRE´n blir annat än heterozygota - fast de blir ju då å andra sidan garanterat heterozygota i och med att hon verkar homozygot, ifall man skulle vilja avla avkommorna tillbaka till kallblodstravarna som bär genen så kan man ju få färgen vidare förstås. Men eftersom pappan är homzygot skimmel så blir ju alla avkommorna skimlar också och kan ju lika gärna nedärva det vidare sedan! :( )
Hos CD (http://www.christinadrangel.com). Tror nog att det är möjligt att köpa avkommor från CD dock, ifall du har intresset att med långsiktig avel få fram lite skäckiga "karoliner"-hästar :p....

Men du Knyttet - när jag satt och letade så insåg jag att din hästs mamma troligtvis bär på splashed white och med tanke på Gullans tecken så är det nog möjligt hon med bär på det (men troligtvis heterozygot isåfall).

Så ditt val med Nordlys kan ju resultera i värsta skäck-hästen nästa år......... För Nordlys bär ju också på det heterozygot......

Hänger du med?!
Du kanske inte behöver leta så förbaskat, det kanske redan ligger en i stoets mage.....

:bow: :bow: :bow:
Precis vad jag hoppades på att få höra...! :)
Jag är för dåligt insatt i hur anlagen nedärvs, men visst hoppas jag på en sån bebis. Att Nordlys bär på anlaget kan man ju se på hans tecken/ögon och han är ju efter Pål Best. Men Gullans bakgrund? Vem kommer det ifrån där?
Gullan själv har ju stor bläs med vit underläpp och lite vitt på fötterna, men inte så högt vitt på benen, ingen bukfläck eller liknande. Ja du, nu blev jag nyfiken.... ;)

(edit -haha, jag hade ju visst tid för en lite mer ingående förklaring)-

Att jag är lur på Gullans mamma är att hon har lämnat Ingvar Tabac tillsammans med Mostjärn, en valack som verkar lite lurt splashig. Ingvar Tabac kan vara heterozygot, han kan vara homozygot - det där med vad som lämnar vilka tecken verkar inte så utrett. Som IngerG skriver så kan en heterozygot fortfarande ha lykta och blå ögon, trots att färgen uppträder recessivt (i de mer skäckiga fallen så måste anlaget komma från båda föräldrar). Mostjärn tror jag bär på det heterozygot (hans far Säterbest verkar splashig - antingen heterozygot eller homozygot), men säker kan jag inte vara förstås - mest för att han är far till Stjärn Pelle och ett annat syskon till Thulissa som också är "splashiga", men där kan ju färgen möjligtvis komma heterozygot från mamma Pålissa.

Nåväl, i alla fall - Mostjärn tillsammans med Gullans mamma har alltså lämnat INgvar Tabac som visserligen inte har så mycket vitt på benen men har en typisk splashig teckning i huvudet med glosöga.

Nordlys är ju efter Pål Best och är själv glosögd - verkar kanske heterozygot men kan ju också vara homozygot (svårt att veta).

Nog finns risken att du utan att veta om det avlar fram en super-skäck ;). Även fast det nog borde vara mer troligt att i nästa led kunna korsa fram mer "säkra skäckar". Om nu Nordlys nedärver sin splashed-gen, så att fölet du får bär på det i heterozygot uppsättning och det råkar bli ett sto - så skulle jag ju råda att betäcka med några av de hingstar som är tydliga splash. Nu är ju de flesta hingstarna just heterozygota men kan man ramla över en hingst med det homozygot (kan nog finnas bland de godkända redan idag......? - se IngerG´s inlägg) så, ja isåfall BETÄCK....... :p

Fast det är ju först om några år...... :p Också förutsätter det ju att fölet blir ett sto OCH får anlaget också, det är ju lite av ett spel det där med avel.... men nog finns möjligheten!

Min dröm vore att låna Thulissa och sedan betäcka med typ Marine Svarten eller annan (kanske någon av de IngerG nämner) - då har man ju väldigt stor chans att få fram en skäck till i och med att det är en recessivt anlag....
Om man betäcker en Thulissa med en hingst som är lika tydlig så får man garanterat skäck - ungefär som att betäcka fux med fux.
Se russ-stuteriet ovan, de har två hästar som är "homozygota" splashiga - Allgunnens Yes och Piaff. Fortsätter de betäcka dem med varandra lär de spotta ur sej skäck efter skäck..... :p

Senast ändrad:

("troligtvis" var helt fel ord vad gäller Gullans mamma - MÖJLIGTVIS är bättre!)

Spännande! :bow:
Ja man kan bara hoppas...det verkar invecklat!
Men att få tag på ett sto som Thulissa är ju en dröm, synd att "slösa" ett sådant sto på korsningsavel. :(

Citerar från boken angående incomplete splashed white;

In every case of incomplete splashed white to date, the face is bald as if the mouth is dipped in paint.The horse has two blue eyes and is deaf.

Det verkar som att ingen häst med genen förekommit direkt enfärgad utan att åtminstone ah det så kallade "doppade huvudet".

Jag tror inte färgen kan vara homozygot eftersom färgen inte verkar kunna existera i dubbel uppsättning precis som med overo (blir leathal i dubbel uppsättning frame).Dvs som jag skrev tidigare...försök har gjorts att betäcka ston med genen med en hingst som har anlaget och det har då bara resulterat i aborterade foster i tredje månaden (påminner alltså om konstantskimmelanlaget...konstantskimmel är en dominant gen dvs en förälder måste ha anlaget synligt för att det ska bäras vidare.)

Jag tror samma sak gäller för splashed white däremot att det som med alla andra skäckfärger kan ske med minmiala tecken för detta dvs att det inte alls behöver vara så givet för ögat sett att hästen har färgen finns ju tex tobianos med bara en el ett par strumpor...eller som det senaste jag hörde en enfärgad häst med bara ett runt vitt ägg på kroppen-ändå tobiano eftersom hon producerade ett homozygot testat föl med en tobianohingst).

Någon som begriper vad jag babblar om???

Korsningsavlar de på Thulissa? Hon är fullständigt renrasig själv så hon har papper och så ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka