Vi har precis samma utveckling just nu. Allt annat än luftiga klänningar går just nu bort och 'riktiga' byxor är det tvärstopp på. Det ska vara tunna och gärna helt urtvättade leggings eller helst barbent. Jag har helt resignerat, orka bråka om kläder liksom. Hon är ju trots allt min dotter och inte ett genusprojekt så hon får väl klä sig i paljettkjol i regnbågens alla färger och enhörningströja om hon nu prompt vill det, jag tänker inte slösa bort värdefull mamma-dotter-tid med att bråka om den typen av frågor.
Det var väldigt mkt lättare med neutrala kläder när hon var liten och inte fick influenser från alla andra håll...
Som lång femåring som drar typ strl 128 så är det väldigt uppdelat i kön och jag personligen tycker att de 'pojkiga' kläderna i jämförelse är skitfula i murriga färger och hårda material, så vem kan klandra henne... Glada, pigga färger och mjuka material och luftiga klänningar är ju tusen gånger härligare, det inser jag ju också. Får jag själv välja mellan en luftig kjol eller ett par kamouflagemönstrade cargobrallor så vet jag ju vad jag väljer 12 ggr av 10.
Jag var SÅ himla noga med det är som nybliven förälder, men nu får hon välja rätt fritt. Köper jag bruna eller mörka kläder så vägrar hon ta på sig dem ändå, och det är ju ett annat problem (överkonsumtion). Vissa käpphästar har jag ju kvar, som att det inte får vara typ urringat, magkort, insvängda midjor, korkade tryck osv eller allmänt sexistiskt, men vägrar ungen bada i annat än baddräkt så får hon hellre lära sig simma med baddräkt än sitta på land i badbyxor bara för att jag helst skulle slippa köna. Jag är glad att jag lyckas dra gränsen vid att det inte kommer in någon bikini... Real life vs expectations osv.