Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?
Här finns det så många kloka personer samlade
Jag skulle vilja passa på att få lite råd från er... igår var jag, maken och dottern (precis fyllt 3 år) och handlade kläder åt henne. Vi handlade jacka, överdragsbyxor, galonisar, väst, fleecetröja, vantar... ja, hela vårkitet
. Jag plockade fram det vi skulle handla, en av varje färg av den sort vi skulle ha, så fick dottern välja. Hon valde en rosa jacka, röda överdragsbyxor, lila galonisar, knallrosa vantar... ja, ni förstår. Jag har alltid blandat friskt i klädväg när det gäller henne, handlat ungefär lika mycket från varje avdelning så att säga.
Jag tyckte inte riktigt om att hon bara ville ha rosa, rött och lila när vi handlade... men hon har ofta fått välja själv. Men nu börjar det tippa över till det här tjejjiga. Frågan är - skall jag göra något? Eller skall jag låta henne ha rosa om hon vill ha rosa, precis som jag skulle låta henne ha alla andra färger, eller som jag hade låtit henne ha rosa om hon varit kille?
Jag tycker det är jättesvårt, jag känner väl att jag inte skall påverka henne åt något håll utan låta henne välja det hon vill ha. Är det fel? Hur resonerar ni i frågan?
Själv är jag ganska oflickig utan mer praktisk, har inte mycket smycken men dottern har gärna 4-5 halsband åt gången... så det kommer inte från mig
.
Haha lite OT så stod vi i rulltrappan när hon säger 'mamma, var är polarn och pyret stans?'. Den andra barnfamiljen i rulltrappan tittade såååå snett på oss, de tyckte nog att vi var värsta snobbarna
.