Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?
Men hur i all världen kan du ha missat klädernas betydelse som könsmarkörer!? Om du dessutom har pluggat genus?
Genus = (det sociala) könet. Det räcker för tusan att titta ut på gatan för att se hur folk markerar sitt genus genom kläder.
Eller läs tidningar och se hur vanligt det är att "män" som klär sig i feminina kläder blir bespottade och misshandlade. Till den grad att det är upptaget i diskrimineringslagstiftningen (könsöverskridande identitet eller uttryck).
Enligt mig sitter inte genus i kläder eller färger (visste ni att i vissa länder anses rosa vara en "pojkfärg"?) Genus enligt mig är att man bemöter flickor och pojkar på ett jämnställt sätt, kläder har blivit ett mer tydligt sätt att säga att man är jämnställd och har ett genusperspektiv eftersom det är mer synligt. Genus handlar om hur man behandlar pojkar och flickor olika pojkar får ofta mer uppmärksamhet och oftare negativ uppmärksamhet exempelvis. Jag har studerat genus och vet vad det handlar om och jag kan inte minnas att jag någon gång har läst att det handlar om kläder???
Men hur i all världen kan du ha missat klädernas betydelse som könsmarkörer!? Om du dessutom har pluggat genus?
Genus = (det sociala) könet. Det räcker för tusan att titta ut på gatan för att se hur folk markerar sitt genus genom kläder.
Eller läs tidningar och se hur vanligt det är att "män" som klär sig i feminina kläder blir bespottade och misshandlade. Till den grad att det är upptaget i diskrimineringslagstiftningen (könsöverskridande identitet eller uttryck).