Eller att dom ska se ut som små farbröder i stela chinos och rutig skjorta. Lekvänligt för en 4åring..Det är ju inte lättare för små pojkar, som istället förväntas ha mörka kläder, vara starka och hårda.
Mer frihet åt barnen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller att dom ska se ut som små farbröder i stela chinos och rutig skjorta. Lekvänligt för en 4åring..Det är ju inte lättare för små pojkar, som istället förväntas ha mörka kläder, vara starka och hårda.
Mer frihet åt barnen!
Gärna hängslen och gubbkeps också.Eller att dom ska se ut som små farbröder i stela chinos och rutig skjorta. Lekvänligt för en 4åring..
Det har jag fått göra mycket med framför allt min äldsta. Jag upplever att det har gett resultat och han vet att vissa människor har en uppfattning om hur saker ska vara, som han inte behöver bry sig om eller följa. Han ifrågasätter starkt när folk tex förutsätter kön på någon utifrån vissa utseenden.Jag är lite sen med att svara nu men ville läsa ikapp först. För mig låter det här som en bra anledning att prata om skillnaden mellan fakta och åsikter, och att det finns olika åsikter. Vet av egen erfarenhet att det kan ta lång tid att ta till sig det under uppväxten. Om vuxna uttryckte sig självklart eller t.ex. skrev i någon tidning så antog jag ofta att de hade rätt. Farlig grej!
@Andromedae var inne på liknande spår, ur strukturvinkel.
Ja! Jag minns känslan av att fatta att mamma och pappa inte alltid har rätt! Wake up call!Jag är lite sen med att svara nu men ville läsa ikapp först. För mig låter det här som en bra anledning att prata om skillnaden mellan fakta och åsikter, och att det finns olika åsikter. Vet av egen erfarenhet att det kan ta lång tid att ta till sig det under uppväxten. Om vuxna uttryckte sig självklart eller t.ex. skrev i någon tidning så antog jag ofta att de hade rätt. Farlig grej!
@Andromedae var inne på liknande spår, ur strukturvinkel.
Gör det? Menar inte att försvara, men det har jag då totalt missat.
Alltså helt ot men vilka otroligt söta ungar!Sonen har alltid varit en färgglad unicorn lover. Det gick hyfsat upp till 6års. Sen i skolmiljön fanns för lite personal för att skydda honom mot trångsynta klasskamrater. I 3:an började han trotsa normen igen. Lila tröja, pennskrin med en enhörning, reflex som ansågs tjejig. Vad han kämpade. I 4:an bytte han skola. En där det är mycket striktare och där kunde han börja använda mer färg igen. Nu i 6:an har han i princip bara rosa och lila tröjor. Rosa jacka, en häst som dinglar på ryggan och blommiga skor. Nu har alla accepterat honom som den han är. Och fler pojkar har börjat med färgglada tröjor
Dottern har fått ärva det som passar i storlek och passform. Hon har haft en period av ”klänning-varje-dag” följt av ”jag vill bara ha jeans” till ”shorts oavsett väder”. Hennes favoritfärg är just nu svart och mörkblå. Hon ska bli klättrare när hon blir stor. En tuff tjej som få sätter sig på. Vi uppmuntrar henne och hon får prova samma grejer som sonen.
Gällande kläder går det utmärkt att hitta kläder i andra färger än de typade könsrollsfärgerna. Man får vara lite uppfinningsrik, gå ifrån kedjorna en del och anpassa storlekarna. Det är kanske lite omständigt men det går definitivt.
Dock har det varit olika i intressen. Sonen kunde bygga Lego i timmar och fastän dottern är uppvuxen med allt detta Lego har hon haft noll intresse. Hon har byggt en grej. Någonsin. Ingen av dem tycker om att rita. Fastän jag gillar det. Båda tycker om pärlplatta och loombands.
Jag tror att det är viktigt att stötta både tjejer och killar i att det är ok att tycka om vad man vill. Uppmuntra dem till att vara sig själv. Men samtidigt skydda dem när de bryter normer. Förklara, svara på frågor, förbereda och fylla på dem med argument och ”svar på tal”-kommentarer.
Lilla C, 6år, Stora N, 12år
Visa bifogad fil 76285
Mvh Miks
Åh tackAlltså helt ot men vilka otroligt söta ungar!
Jo klänning och kjol är himla bekvämt. Min åsikt om det är väl snarare att bredda användningen till fler kön än att ta bort demGällande klänning så har jag faktiskt alltid tyckt att det är mycket skönare än byxor. Ett par mjuka strumpbyxor och en luftig kjol/klänning kan man röra sig precis som man vill i och ingenting sitter åt. På kontoret brukar jag vika in benen under mig på kontorsstolen och det skulle aldrig fungera med jeans. På sommaren är det ännu bättre, helt fria ben liksom. På mitt förra jobb fick jag alltid höra att jag var så piffig men sanningen är att jag mest har det av bekvämlighetsskäl. Så man får inte heller glömma bort att det faktiskt är ett riktigt skönt alternativ och inte bara ”flickigt/fint”
Jo klänning och kjol är himla bekvämt. Min åsikt om det är väl snarare att bredda användningen till fler kön än att ta bort dem
Gällande klänning så har jag faktiskt alltid tyckt att det är mycket skönare än byxor. Ett par mjuka strumpbyxor och en luftig kjol/klänning kan man röra sig precis som man vill i och ingenting sitter åt. På kontoret brukar jag vika in benen under mig på kontorsstolen och det skulle aldrig fungera med jeans. På sommaren är det ännu bättre, helt fria ben liksom. På mitt förra jobb fick jag alltid höra att jag var så piffig men sanningen är att jag mest har det av bekvämlighetsskäl. Så man får inte heller glömma bort att det faktiskt är ett riktigt skönt alternativ och inte bara ”flickigt/fint”
Ja men absolut! Tycker också att klänning är jättebekvämt. Men inte om du är 10 månader och ska krypa på golvet eller om klänningen är så lång att du måste hålla upp den när du ska klättra i träd. Eller om klänningen är så "fin" att du avstår lek för att du är rädd om klänningen. Allt är exempel som jag varit med om med barnens kompisar. Det är ju skillnad på klänning och klänning också
Ja men absolut! Tycker också att klänning är jättebekvämt. Men inte om du är 10 månader och ska krypa på golvet eller om klänningen är så lång att du måste hålla upp den när du ska klättra i träd. Eller om klänningen är så "fin" att du avstår lek för att du är rädd om klänningen. Allt är exempel som jag varit med om med barnens kompisar. Det är ju skillnad på klänning och klänning också
Tänker att en väldigt stor del i det är att inte alls sätta på barn kläder man är rädd om när barnen ska leka och att helt enkelt acceptera trasiga kläder i så fall. Det är ju egentligen också lätt att sätta fläckar på en vit piké som en pojke har på sig, men att föräldrarna kanske lättare accepterar det. (När jag rusade och kröp och åkte och klättrade runt Leos Lekland efter min unge så valde jag alltid klänning eftersom det var lättare och smidigare än jeans i sammanhanget.) (sedan kan ju alla barn vara fina och försiktiga någon gång sällan på fin vuxenmiddag, det är ju också ok.)Ja men absolut! Tycker också att klänning är jättebekvämt. Men inte om du är 10 månader och ska krypa på golvet eller om klänningen är så lång att du måste hålla upp den när du ska klättra i träd. Eller om klänningen är så "fin" att du avstår lek för att du är rädd om klänningen. Allt är exempel som jag varit med om med barnens kompisar. Det är ju skillnad på klänning och klänning också
Jo klänning och kjol är himla bekvämt. Min åsikt om det är väl snarare att bredda användningen till fler kön än att ta bort dem
Absolut! Skickade barnet i klänning till förskolan senast imorse. Nu under sommaren när vi pottränat barn har det verkligen varit det ultimata plagget.
Jag håller helt med dig och hoppas verkligen, i händelse av att ett eventuellt nästa barn blir en pojk, att jag ska kunna bortse från djupt inrotade normer och sätta på honom klänning också i sådana fall, speciellt som vid potträningen när det är så himla smidigt. Det finns ju liksom ingen vettig anledning att inte göra det!