Könsroller, jämlikhet och BARN

Man försätter sig nog inte i det med den taken. Kanske snarare: ett bra hus där vi får plats och bra skolor etc i närheten.

Exakt därför bor vi kvar i innerstaden, trots lite lite utrymme. Jag vill kunna läsa en bok eller hänga på buke istället för att skotta snö, måla hus och klippa gräs, samma gäller min totalt ohändiga partner. Jag vill jobba heltid och ha lagom restid till jobbet (20 min). Vi bor 100 meter från skolan. Jag kan inte se vad vi vinner på ett hus i förorten annat än att jag kan odla mitt neurotiska bullbakande åt det glutenintoleranta BARNET.

@Hyacinth Och för oss är det omvänt. Skulle vi bosätta oss i innerstan (för att ha nära till jobbet) skulle det kosta så jävla mycket att vi förmodligen skulle kastas direkt in i mannen-jobbar-ihjäl-sig-för-att-vi-ska-ha-råd-träsket.

Just innerstad som argument för att spara pengar känns jävligt skevt i min värld. Tid däremot, det köper jag.

PS. Okej läste precis om vad du skrev och du nämnde inte ens pengar? Bara glöm vad jag skrev om jag är ute och cyklar, är så jävla trött att jag verkar argumentera emot saker som inte ens står här.

Ps2. OBS stör mig fortfarande på "innerstan är så praktiskt för det är så nääära"-argumentet, som om alla som bor i förorten tänker "gud vad skönt att ha långt till jobbet!" snarare än "fuck i helvete jag kan/vill inte lägga fem miljoner på en jävla trerummare".

@TinyWiny just omgivningen är nästan det svåraste tycker jag. Nästan alla vänder sig enbart till mig, frågar hur hon sover, äter, gillar barnvagnen/att bada etc etc. Dom frågar mig vilken storlek hon har, vilka kläder vi önskar oss och det är jag som får alla presenter i handen. Vi har som grej att jag helt enkelt låter bli att svara, för sambon vet ju lika bra som jag - och jag brukar räcka honom presenten så att han får öppna lite sådär demonstrativt. Eller svara/fråga sambo "tjaaa, vad tror du hon behöver?".

Och just den här känslan av att jag är en sämre morsa som lämnar dottern med sin pappa hela dagen ibland, än vad han är som lämnar henne med mig. Så jävla ledsamt!!

Det är lite som på restaurang fast omvänt. Det är ganska sällan dom tittar på mig när dom tar fram kortbetalargrejen, och ofta vänder dom sig till sambon och frågar "Vad vill ni ha" - & han svarar varje gång att "Jag vill ha det här, men du kan ju fråga sörlatungu vad hon vill ha istället" typ.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Alltså, vad det skulle ha med saken att göra? Inget otrevligt menat alls, förstår inte riktigt sambandet bara.

Men jag kan svara på frågan ändå, jag är på jobbet men i form av arbetsträning än så länge.

Tillägg; Det finns en orsak till att jag blev sjuk och det handlar ganska mycket om det som tråden handlar om.
Innan var vi ekonomiskt jämlika, men det kostade mig min hälsa.
Jag menar bara att en sådan familjesituation framstår som en hälsorisk för kvinnan i familjen.

Exakt därför bor vi kvar i innerstaden, trots lite lite utrymme. Jag vill kunna läsa en bok eller hänga på buke istället för att skotta snö, måla hus och klippa gräs, samma gäller min totalt ohändiga partner. Jag vill jobba heltid och ha lagom restid till jobbet (20 min). Vi bor 100 meter från skolan. Jag kan inte se vad vi vinner på ett hus i förorten annat än att jag kan odla mitt neurotiska bullbakande åt det glutenintoleranta BARNET.

Vi valde ett väldigt lättskött radhus i ett billigare område utifrån liknande kriterier. Alla i vår ålder som köper villor med stora fantastiska trädgårdar tycker lite synd om oss som inte kan gå runt vårt hus och har grannar nära inpå. Jag och sambon ligger hemma i soffan och myser och njuter av tanken på att aldrig behöva måla om nåt hus, klara oss med liten elgräsklippare och ha pengar över för att ta in hantverkare till all ev renovering.

Kan du se något mönster i vilka typer av karlar det är som kallar din make för toffel? Min karl spenderar både jobb och en del fritid i miljöer där kollegorna har vuxna eller nästan vuxna barn, han har nästan uteslutande mötts av "Åh vad jag önskar att jag hade varit hemma med mitt barn lika mycket som du.".
Män i hans egen ålder (~30) med barn i samma ålder som vårt barn samt hans egen pappa. Vad de haft gemensamt är nog att de faktiskt inte velat ha barn egentligen.

Min man var den drivande i barnfrågan för oss, jag ville inte ens ha barn först. Hos alla i hans bekantskapskrets har det varit kvinnan som varit drivande. Det har kanske gjort att det blivit en annan "balans" i vårt förhållande, jag vet inte?

Jag menar bara att en sådan familjesituation framstår som en hälsorisk för kvinnan i familjen.
Ja, det är det verkligen. Det håller jag med om.
Det gjorde mig sjuk, det hindrar mig från att bli frisk men jag måste bli frisk för att kunna ändra på min situation.
Hur fan ska det gå till? Det är så jävla jobbigt ibland så jag bara vill ge upp, ärligt talat.

@Pontevecchio @Blueberry Så ruskigt ärligt och bra ni berättar!

Alltså det där, precis det där. Den tanken du beskriver är precis vad det är vara förälder. Men pappa är något man är när man inte tänkt basta med kompisen eller har satt av vardagstid att spendera med barnet.

Tack. Min man var inte dålig om jag mätte mot många andra, han var högst vanlig. Men det räckte inte för mig, jag ville ha mer. Jag förväntade mig mer för vi levde inte ojämställt innan.

Jag gjorde allt "rätt", jag band inte barnet för hårt till mig, jag lämnade de ensamma. Jag åkte bort några dagar när bebis var 7 månader.

Många tyckte jag borde nöjt mig med det.

@Hyacinth Och för oss är det omvänt. Skulle vi bosätta oss i innerstan (för att ha nära till jobbet) skulle det kosta så jävla mycket att vi förmodligen skulle kastas direkt in i mannen-jobbar-ihjäl-sig-för-att-vi-ska-ha-råd-träsket.

Just innerstad som argument för att spara pengar känns jävligt skevt i min värld. Tid däremot, det köper jag.

PS. Okej läste precis om vad du skrev och du nämnde inte ens pengar? Bara glöm vad jag skrev om jag är ute och cyklar, är så jävla trött att jag verkar argumentera emot saker som inte ens står här.

Ps2. OBS stör mig fortfarande på "innerstan är så praktiskt för det är så nääära"-argumentet, som om alla som bor i förorten tänker "gud vad skönt att ha långt till jobbet!" snarare än "fuck i helvete jag kan/vill inte lägga fem miljoner på en jävla trerummare".
Men det beror ju på när man köpte lägenheten.
Eller om man bor i hyresrätt (ja, såna existerar fortfarande - har en kompis som hyr en stor 4:a på söder).

Köpte man för länge sen så bor man jäkligt billigt i innerstan.
Alla brf har ju dessutom så god ekonomi nu för tiden så flera har ju sänkt sina avgifter rejält.

Men att köpa idag, utan att något att byta med är ju ruskigt dyrt.

På tal om att folk vänder sig till mamman istället för till pappan. I vår kommun ställs fakturorna för förskoleavgift ut till mamman. Hur sjukt är inte det, när man är två vårdnadshavare?

Under hela sonens uppväxt skrev vi alltid pappans telefonnummer överst på alla listor så han skulle kontaktas först om det var något. De gånger det var något konstaktes jag :down::meh:

Det finns en svensk avhandling som visar hur det där paketet "få barn och köpa hus utanför stan" förstärker ojämställdhet. Snabbt blir mannens yrke och karriär viktigare än kvinnans, hon som ändå tjänar minst (delvis därför att hans karriär prioriteras) går ner i arbetstid. Inte sällan söker hon sedan jobb nära hemmet för att lättare finnas till hands när tex barn blir sjuka mitt på dagen i förskolan/skolan. Med den begränsade arbetsmarknad som ytterområdet/kranskommunen erbjuder. Arbetsfördelningen i hemmet och med barnen i den studien rör sig på en skala mellan genustraditonell fördelning till ytterligheten att hon gör i princip allting, både "manligt" och "kvinnligt", även det tyngsta som tex snöskottning.
Ja, om någon skulle be mig om råd skulle jag säga köp INTE hus och speciellt inte samtidigt med att familjen utökas. Hus är jätteskönt på många sätt, men det är mer yta att städa, mer underhåll, mer allmänt fixa de osv.

I somras gjorde jag exakt du skriver om: sökte ett jobb närmare hemmet, men jag kände att det inte var värt att snarare kliva sidledes i karriären än framåt (inte nödvändigtvis hierarkiskt uppåt, men i form av roligare och mer utmanande jobb vilket det jag sökt inte var). Nu är jag istället erbjuden ett toppenjobb hos min nuvarande arbetsgivare. Vi har också dealen här hemma att det är båda som ska gå ner i tid om/när vi gör det.

Du har givetvis rätt! Vi hade tur och köpte loss vår vid ombildning, det blev inte dyrare än när det var hyresrätt om man ser till månadskostnaden, däremot ägs min rumpa av SEB numer.

Vid folksamlingar och släktmiddagar som alltid stressat mig så är han bättre alternativet. Jag far runt och ska prata med allt och alla och blir lite överaktiv och skakig (jmf tex korvservering till halvbekanta skulle ta hårt på mig :D), min man är lugn och klart tryggare i de fallen, även enligt A. Hemma är jag ofta det gosigare alternativet av två fullgoda.
Jag har läst det där så många gånger nu och var till någon minut sedan säker på att det stod konservering :o

det är tröttsamt att man hela tiden måste göra statements a la era telefonlistor Cirkus.

På tal om boende vill jag bo i hus, helst på landet. Sambon vill bo i stan så vi siktar på villaförort. Jag vill ut, få luft och space. Fina kvällar inne i en lägenhet ger mig ångest.

Skulle ngn säga till mig att de brukar ha hästarna i trädgården tänker jag mig en liten plätt med häst och hundbajs överallt :crazy:
Jag har alltid haft hästar i trädgården till och från.
Den förra var 2000 kvm, d.v.s mer än dubbelt så stor som en ridbana.
Nuvarande är nog över 5000 kvm.
Så i min värld är det helt normalt att ha hästar i trädgården.

@TinyWiny just omgivningen är nästan det svåraste tycker jag. Nästan alla vänder sig enbart till mig, frågar hur hon sover, äter, gillar barnvagnen/att bada etc etc. Dom frågar mig vilken storlek hon har, vilka kläder vi önskar oss och det är jag som får alla presenter i handen. Vi har som grej att jag helt enkelt låter bli att svara, för sambon vet ju lika bra som jag - och jag brukar räcka honom presenten så att han får öppna lite sådär demonstrativt. Eller svara/fråga sambo "tjaaa, vad tror du hon behöver?".

Och just den här känslan av att jag är en sämre morsa som lämnar dottern med sin pappa hela dagen ibland, än vad han är som lämnar henne med mig. Så jävla ledsamt!!

Det är lite som på restaurang fast omvänt. Det är ganska sällan dom tittar på mig när dom tar fram kortbetalargrejen, och ofta vänder dom sig till sambon och frågar "Vad vill ni ha" - & han svarar varje gång att "Jag vill ha det här, men du kan ju fråga sörlatungu vad hon vill ha istället" typ.

Visst är det så! Jag minns att jag ofta kände mig hemsk när sonen var hemma med sin pappa när jag gick i skolan. Inte för att jag inte trodde att pappan fixade det galant utan omgivningens dömande. Folks viskande, frågorna, påståendena om att pappan var så himla duktig osv. osv. Jag var i mångas ögon en hemsk mamma som "övergav" mitt barn för att utbilda mig.

Tänk om folk i gemen bara kunde släppa det där med kön och att det skulle vara självklart att båda föräldrarna är lika viktiga och har samma ansvar.

Senast ändrad:
***spinoff sommarföräldar 2016***

Istället för att ta över en annan tråd ( http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-3.1420718/ ) så startar jag en ny.

Hur förändrades ert förhållande av att få barn?

Blir förändringen potentiellt större i ett förhållandevis jämställt förhållande än i ett med mer konservativa könsroller?

Har relationen till din partner förändrats?

Är din partner den förälder du trodde hen skulle vara?

Har ni en strävan att leva jämställt med två primärföräldrar eller tar en av er ett större ansvar och är helt okej med det?

Hur förändrades ert förhållande av att få barn?

Vi är så nyblivna föräldrar att det är svårt att svara på, men både graviditet och föräldraskap har än så länge inte gjort så mkt för vårt förhållande. Möjligen är vi fortfarande i en babybubbla efter bara 8 veckor men jag upplever att vi kanske har det lite mer harmoniskt än vanligt, jag är mindre lynnig än jag vanligen är. Säkert mestadels pga att jag inte jobbar och därmed håller ett megalugnt tempo dock. Vi är nog mer medvetna om eventuella fallgropar för jämställdhet än tidigare, jag var så enormt tydlig i alla diskussioner om barns vara eller icke vara i den här relationen med att allt annat än en situation som jag jämställdhetsmässigt är nöjd med är uteslutet och att det skulle vara en total deal-breaker för mig. Mitt jämställda liv var viktigare än barn helt enkelt och det var jag brutalt ärlig med. Än så länge är jag nöjd, återstår att se framöver om känslan av likvärdighet kvarstår eller ej, är helt klart för tidigt att ropa hej.

Blir förändringen potentiellt större i ett förhållandevis jämställt förhållande än i ett med mer konservativa könsroller?

Svårt att svara på. Ser ingen skillnad ännu relationsmässigt.

Har relationen till din partner förändrats?

Jag är mer beroende än tidigare, han fick ta allt ansvar under första tiden eftersom jag var sängliggande och hade asont typ överallt efter förlossningen och graviditeten och det har nog gjort att han än så länge är den som har bäst koll på avkomman. Jag hade aldrig pallat detta liv ensam utan honom och jag tror att jag fått mer respekt för honom än tidigare, märkligt nog efter 17 år tillsammans. Jag kan vara oerhört dominant och självständig på ett sätt som gör att människor kan känna sig oviktiga och på så sätt tror jag att vi faktiskt blivit mer jämställda (tidigare var jag i en större maktposition tror jag) eftersom jag backat och blivit mer "tvåsam" än tidigare.

Är din partner den förälder du trodde hen skulle vara?

Absolut. Både med de för- och nackdelar jag förutsåg. Han är precis så kärleksfull, energisk och ivrig att vara med sitt barn som jag visste att han skulle vara. Han hamnar i precis samma kölvatten bakom mig planeringsmässigt som alla människor alltid gör, precis som jag också förutsåg. Jag kan bli tokig på att jag alltid är den som hittar på saker och startar projekt (fullföljer gör dock han, jag initierar mest) och med mitt enorma kontrollbehov håller ordning på allting. Alltid. Kanske var det dock väldigt bra att jag blev tokrisig under slutet av graviditeten och dessutom var allt annat än fräck i början av föräldratiden för när det gäller bvc-tider osv så har det banne mig varit han som hållit koll fram till nu (när jag tagit besöken själv och sköterskan antecknat nästa tid i boken som jag har, så inte så konstigt egentligen). Mitt projektlederi är helt klart ett jämställdhetsproblem. (Jag har det dock i alla relationer, utan undantag. Mina kollegor ringer fortfarande efter tre månader hemma och stämmer av saker och jag skickar ett par neurotiska kontrollbehovsmail i veckan för att se till att allt rullar. Problemet är alltså primärt hos mig. Min sambo hade kunnat försöka kliva fram förstås, och det är helt klart nödvändigt när det gäller avkomman, men det är inte helt lätt heller, får jag väl inse.)

Har ni en strävan att leva jämställt med två primärföräldrar eller tar en av er ett större ansvar och är helt okej med det?

Det är definitivt vår strävan att vara helt likställda i föräldraskapet och relationen. För mig mer "intellektuellt medvetet" och för min sambo bara som en "jag vill inget annat än vara pappa"-grej där det nog mer faller sig naturligt. Helt jämställda är vi dock inte, jag har ett ekonomiskt och karriärmässigt övertag, är beroende av att han finns tillgänglig för att sköta hemmaservicen för att mitt liv ska gå ihop även utan barn och nu med barn så är det väldigt tydligt att jag behöver jobba på att låta även honom få plats i förhållandet på samma sätt som jag bara tar för givet att jag ska kunna åka och rida två hästar samt titta på en dressyrträning medan han är hemma med barnet eller sköter markservicen i stallet så att vi kan komma hem och få tid tillsammans också. Vi har den klassiska obalansen alltså, med den skillnaden att jag har den typiska mansrollen förutom just projektledarrollen kombinerat med att jag helammar fortfarande och därmed i vissa lägen är den enda som duger som tröst. Flaska med utpumpad mjölk funkar dock, men jag är lite för lat för att orka pumpa tillräckligt mycket om det inte är så att jag ska iväg på något särskilt. Amningen är dock verkligen en jämställdhetsfälla, men i vårt fall såpass kortvarig (jag börjar jobba heltid när ungen är 6 månader gammal) att vi än så länge tycker det är värt det. Fördelen är väl att jag i egenskap av kvinna är så smärtsamt medveten om det ojämställda samhället att jag verkligen försöker jobba med mig själv också för att inte förstärka vår obalans.

Föräldraledigheten delar vi på rakt av, även om det på pappret ser ut som att jag tar mkt mer eftersom våra löneskillnader gör att jag tar ut fler dagar per vecka när jag är hemma för att få en skapligt likadan inkomst tillsammans över hela föräldraledighetsperioden. VAB är för tidigt att sia om, tror att jag, som kan "vobba", kommer ta fler dagar när jag har möjlighet men att däremot sambon kommer att få ta nästan alla "akututryckningar" eftersom jag har svårare att komma ifrån med extremt kort varsel. Kanske blir det därmed ganska lika sett över tid?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka