U
ulda
Sv: Könsneutralitet
För det första blir jag nästan förbaskad när du har klippt ut en bit av mitt inlägg när du citerar - det får ju inlägget att låta helt annorlunda än det är menat (man måste ju läsa mina sista meningar för att förstå varför jag skriver det provocerande som jag skrev). Du borde veta bättre än så Mandalaki!!! Du som brukar vara så vettig jö!
Som svar på din fråga så har jag inga källor att hänvisa till, utan detta är min personliga uppfattning och något som jag sett i arbetslivet (jag har jobbat nära företagsledningar under de flesta av mina yrkesverksamma år och även sammanställt personalstatistik). För några tiotal år sen fanns inga kvinnliga chefer alls, numera finns åtminstone flera kvinnliga mellanchefer och det kommer naturligtvis dröja lite innan kvinnorna sprider sig uppåt till VD-posterna. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.
ulda skrev:Det finns inte så många kvinnliga VD'ar för att det inte finns så många med tillräcklig kompentens. Hur trist det än låter så är det sant!
mandalaki skrev:Vem säger det?
Jag har läst precis motsatsen. Ta till exempel Volvo, där man jobbar aktivt med jämställdhet. Jämställdhetsarbetet ledde till många kvinnliga mellanchefer men sen försvann de - de kvinnliga cheferna tog aldrig steget vidare.
Därför har Volvo ändrat inriktning på jämställdhetsarbetet och riktar nu in sig på de allra högsta cheferna inom företaget. De får utbildning i jämställdhetsfrågor och de medvetandegörs om sina attityder - eftersom man på Volvo vet samma sak som de flesta vet som studerat mekanismerna bakom det här: det är inte kvinnornas kompetens som brister, det är strukturerna som inte synliggör deras kompetens som det är fel på.
Eftersom jag läst om det här i många olika varianter, inte bara om Volvo, undrar jag varifrån du har det du påstår?
För det första blir jag nästan förbaskad när du har klippt ut en bit av mitt inlägg när du citerar - det får ju inlägget att låta helt annorlunda än det är menat (man måste ju läsa mina sista meningar för att förstå varför jag skriver det provocerande som jag skrev). Du borde veta bättre än så Mandalaki!!! Du som brukar vara så vettig jö!
Som svar på din fråga så har jag inga källor att hänvisa till, utan detta är min personliga uppfattning och något som jag sett i arbetslivet (jag har jobbat nära företagsledningar under de flesta av mina yrkesverksamma år och även sammanställt personalstatistik). För några tiotal år sen fanns inga kvinnliga chefer alls, numera finns åtminstone flera kvinnliga mellanchefer och det kommer naturligtvis dröja lite innan kvinnorna sprider sig uppåt till VD-posterna. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.