Sv: Könsneutralitet
mino skrev:
Jag känner att jag fortfarande inte fått svar på mina frågor och nu verkar den här tråden trampa vidare i neutralitetsspåret. Men ingen har hittills kunnat ge svar på frågan; varför det skulle vara ett problem att man överhuuvdtaget har ett kön? Jag hävdar fortfarande att det är nån sorts feltänk som ligger till grund här:
Man tar inte bort jämställdhetsproblem genom att ta bort könen!
Ett system som innebär förnekelse av kön och krav på att man hela tiden agerar könsneutralt eller enbart könsöverskridande verkar ärligt talat minst lika begränsande som det nuvarande systemet.
Jag kan inte låta bli att lägga mig i längre.
Anni0301 och Mino frågar likartade saker. Jag vet inte om jag kan svara på något bra sätt, och ni frågar inte mig, men jag är intresserad av frågan i alla fall.
När ord som könsneutralitet förekommer tycker jag att ni verkar betona ordet tvärtom mot hur jag betonar det. Ni säger köns
neutralitet, jag säger
könsneutralitet.
"Neutralitet" låter ju tråkigt och grått, alla flyter ihop med tapeten, ungefär. Det håller jag med om.
Som art förökar sig människor sexuellt, i den meningen kan inte kön som kategorier försvinna. I den meningen förnekar heller ingen kön, vad jag vet.
Men kön
sroller, precis som Kat betonar i tråden, är en annan sak och har både med relationer och jämställdhet att göra.
Vi betonar könens olikhet genom att saker, kläder, färger, yrken, namn osv osv är könskodade. De allra flesta saker har liksom en kod, såsom manlig eller kvinnlig. Damcykel, herrskor etc.
Det finns väldigt sällan rationella förklaringar - lika gärna kunde pojkbebisar ha rosa. Det skulle inte spela någon roll. Vad gäller vuxengrejer finns det fall där storlekar och modeller (ofta) är omöjliga att använda för "fel" kön, men dessa saker är inte i majoritet. Att min brors tröja är for stor för mig betyder inte att den är för stor för alla kvinnor, tex. Och inte att den är lagom för alla män.
Rätt använda koder gör kvinnan till en kvinnlig kvinna och mannen till en manlig man. Eller hur?
Samtidigt har män som grupp mer makt och mer status i samhället. Det vet vi, det är inget jag sitter här och råkar tycka. De manligt kodade sakerna har också högre status.
En "pojkflicka" kan få beröm för sin tuffhet, en "flickpojke" (ordet finns inte ens!) gör oss lite oroliga, han är ju så vek. Därför att manligt har högre status, är det mer ok för kvinnor att välja manligt kodade saker, än omvänt. (Tänk bara på det (historiskt) manliga arbetsplagget jeans, så anar ni vad jag menar. Tror jag.)
Manligt och kvinnligt "görs" olika genom dessa koder, och en makthierarki är med i spelet.
Könsneutralitet som jag ser det, gör det ofarligt för oss alla att göra det vi vill göra, oavsett om det anses manligt eller kvinnligt. Det betyder inte att alla normer om uppförande osv flyger i luften, samhället upplöses inte. Men den kvinna som inte rakar benen är lika kvinnlig, eller mänsklig!, som den kvinna som gör det. Och så vidare, exemplen är miljontals många.
Det betyder inte att vi tex inte kan se vem som är man och vem som är kvinna - och att vi alltså inte skulle kunna klura ut med vem vi skulle kunna få våra barn. Den saken klarar de simplaste djur av, så att vi skulle vara beroende av att ha olika cyklar, handskar, armbandsur och strumpor för att få ordning på detta, tycker jag verkar osannolikt.
Det betyder absolut inte att alla är likadana. Det är ju inte så idag att alla kvinnor är på
ett sätt och att alla män är på
ett annat sätt. Lika olika som den kvinnliga stallskötaren och den kvinnliga fotomodellen är på jobbet, lika olika kan förstås alla vara oavsett kön.
Det kräver inte heller av dig att du tvingas agera könsneutralt. Varför skulle det göra det, och vad skulle det innebära? Det betyder bara att dina klänningar, sandaletter, diamantarmband, komplicerade håruppsättningar, eller vad du nu gillar, inte ses som en del av din "kvinnlighet", utan som en del av
dig!
Så tänker jag om könsneutralitet just nu, andra får hemskt gärna protestera.