Konsekvenser av flaskuppfödning?

Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag skulle inte våga ta föl på henne.
Är hon så opålitlig att hantera så kan det bli svårt att komma nära fölungen. Undersökningar visar att det viktigt är att ha en bra relation till stoet, det är det fölet tar efter.
Sedan finns det förstås undantag.

Jag tror tyvärr att det bästa är att ta bort henne.
Du skriver att hon är fin att rida, vad händer om du trillar av? Ger hon sig på dig då?
Hörde för många år sedan om en konstuppfödd valack som var snäll att rida men man fick absolut inte trilla av...då var han farlig.

Senast ändrad:

@ EMSAN Jag fick för säkert 10 år sedan ett sto mycket likt ditt. Hon var då 5 år och hade det inte varit för den djävul hon var så hade hon nog gått det riktigt riktigt stora klasserna, så blev det inte. Eller kanske tvärtom, om hon hade varit "normal" så hade hon kanske fegat ur på vägen.. Hon hamnade hos mig av en ren slump, uppfödarna/ägarna hade ridit in henne själva men efter inridning så lämnade de allt iväg sina hästar. Det här stoet hade på mkt kort tid gjort sig känd bland flera unghästutbildare och tävlryttare... Uppfödarna var vettiga hästmänniskor som väl visste vad det var för häst de hade MEN de visste också att hon valde ut bland människor och faktiskt accepterade en del och t o m var väldigt fäst vid någon enstaka tex deras hovslagare. Stoet var sista avkomman efter deras bästa avelssto(alla stoets avkommor gick 145 och mer) och dessutom det enda stofölet hon fått. Så detta sammantaget gjorde att uppfödarna hoppades på att det skulle klicka med någon ryttare. Det gjorde det med mig. Jag hade stoet i två år men för att göra en lång historia kort så kom hon till mig som outbildad femåring och två år senare gick hon 140 och var stadigt på väg uppåt det kändes som att de inte fanns någon begränsning. Men en dag när jag var på semester så hämtade ägarna henne och lät henne somna in, min sambo var införstådd i det hela och var den som fick berätta det för mig. Det var inte alls oväntat.. Du har nog en häst liknande henne och kan säkert föreställa dig vad hon hade på sin svartalista. Rädslan att hon tex skulle behöva veterinärvård, jag har faktiskt fått sy ett sår på henne, slutade att ha med henne på prisutdelningar pga att hon slog med frambenen mot folk. Rädslan att ramla av henne och att någon skulle göra misstaget igen att försöka fånga henne.. Rädslan att hon än en gång skulle vända baken mot "fotfolk" på framhoppningen på träningarna. Paniken att mitt barn för en sekund skulle glömma bort vem hon var.. Jag lärde mig naturligtvis att undvika farorna och inte utsätta henne och andra för farliga situationer men du kan ju inte vakta hästen 24 7 och kan ju inte veta vad andra människor är på väg att göra, som tex klappa henne. Jag vågade inte ta risken att låta någon annan än jag och min sambo hantera henne, vågade inte stå i ett vanligt stall med stallpersonal eller andra inackorderingar som skulle hjälpa till. Nu var hon verkligen inte alltid en galning och det var kanske det som var det farligast, hon var söt och sällskaplig och var den som alla ville gå fram till och ofta gick det bra men sen kunde det räcka med att det petade henne på fel sätt eller att de bara vände ryggen till för att gå. Jag har aldrig haft en häst som jag har haft ett sånt band med och visst var jag ledsen när hon var borta men framförallt så var det en lättnad. Nu är det kanske inte lika illa med ditt sto men jag har ju under åren kommit i kontakt med andra i liknande situation och vi har varit överens om att våra ston blev värre med tiden och ju tightare vi blev med stoet desto jävligae blev de mot andra. Har även hört om andra ston som haft brunstproblem men vetr har inte hittat något fel. Mitt sto kunde brunsta i två veckor och sedan pausa i en vecka och sen börja om. Blev värre vid förändrigar tex stallbyte, vila, igångsättning, start på utomhussäsong..
Somsagt du kanske inte alls har samma problem och hon skulle kanske bli ett bra avelssto men jag skulle inte våga att chansa, stoet präglar fölet alltför mycket. Lycka till:)

Min åsikt. Ta bort hästen. Snarast. Att ha en sån där häst kan jämföras med att ha en kobra i huset. Det handlar inte om OM, utan NÄR någon blir dödligt skadad.

Har en 1,5 åring som är flaskuppfödd.
Hennes mamma slutade ge di efter 1 vecka. Av okänd anledning, vi försökte spruta igång hormonerna igen för mjölkproduktion, samt masserade och lät även bäbis tutta så mycket hon ville, men det kom aldrig igång.
Så vi flaskmatade henne länge, så länge som hon tyckte själv att hon behövde. ca 10 månader. men kompleterade med kraftfoder.
*lärde sig aldrig att dricka ur spann.
men hon använde tuttandet mest för att känna närhet. och tröst.
*hon har alltid gått i sto flock med sin mor, och andra föl samt åringar.
Men föredrar människan. Hon har inget behov av sällskap av andra hästar.
Dock av människan.

Idag är en hon en välväxt flicka på en bra bit över 160. :love:
Och hon är en av de trevligaste o stabilaste åringar jag träffat, Hetsar inte upp sig, bråkar inte. skulle ej sparka eller bitas. Dock har hon vilja av stål.
Och visar det gärna när det ej passar henne. Men som sagt det är inget mot de andra ej handmatade fölen/åringar/unghästar.

Det negativa är nog att hon tror gott om alla, hästar som hundar som människan. Och hon är extremt nyfiken så hon förstår inte alltid på en gång när en annan häst inte vill prata. Men det är nog det enda negativa med henne.

Blev lite nyfiken på bentätheten så ska ta o åka in o kolla det, mest för nyfikenhets skull :angel:, är alltid intressant med forskning.

Alla varningsklockor ringer rejält när du beskriver din unghäst, det är precis så de är innan de blir vuxna och förvandlas till monster. Hade den varit min hade jag släppt iväg henne på lösdrift med jämnåriga och varit väldigt noga med att där också fanns en sur gammal rabba som ledarsto. Sen hade jag inte rört vid henne mer än då verkning odyl på minst 1 år gärna mer så att hon kommer ifrån människor och lär sig att hon är häst för tyvärr är det precis sådana som den du beskriver som blir dessa monster som vuxna när de inser sin storlek.

Jag har samma erfarenhet som Gylle, inte bara egen erfarenhet som bara sträcker sig till två hästar, utan goda råd och historier från andra. Jag har hört många berätta om just detta att som unghästar så har de varit stabila, sociala, orädda hästar sådana som går fram överallt, ställer upp på vad du ber om men ändå så har ägaren haft en känsla av att allt inte "står rätt till" just detta att de inte läser andra hästar rätt att de inte behandlar människor på samma sätt som andra hästar. Att man som människa får en obehags känsla av ddem som är svår att sätta fingret på men som vi som träffat sådana hästar vet hur det känns.
Ett allvarligt tecken är just detta när hästen hellre väljer människan än andra hästar. BIG varning..
Kan bara hålla med Gylle, släpp unghästen på lösdrift med ett riktigt ledarsto för att ge hästen en chans att bli häst och få ett normalt liv

och EMSAN jag håller nog dessvärre med CK, ta bort hästen. Nu i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde utsätta mig och andra för den hästen. Ditt sto är fem år sa du, är hon inte pålitlig nu så tror jag tyvärr att det bara blir värre.
För mig var nog det allra värsta vetskapen om vad som skulle kunna hända..

*kl*

Jag har delat stall med en unghäst som uppfödarna medvetet hade präglat på människor istället för hästar, imprint training tror jag det hette, och gick ut på att man hanterar fölungen mycket när den är nyfödd, tar på den överallt, osv. Den hästen var en riktig odåga i hagen, de andra hästarna förstod när man viftade bort dem, så att säga, men denna var man i princip tvungen att dänga till för att den skulle backa, den var väldigt på och näsvis, och verkade inte alls ha samma respekt för människor som andra hästar. Jag funderar på om det kanske var något liknande det som beskrivs här om hästar som nappats upp.

För en tid sen visades en dokumentär om Buck Brannaman på svt, en amerikansk hästtränare som håller på med problemhästar, och en av de hästar som var med där var uppfödd av människor, den hade till och med fått vara inomhus, och var helt präglad på sin matte. Som vuxen hingst var den helt livsfarlig, gick inte att hantera för någon, den bets och sparkades på blodigt allvar när något inte passade. Som en kobra.

Och grattis GYLLE som när hon gjorde sitt 10 tusende inlägg hoppade upp ett steg till att bli Hästmänniska!

Jag har samma erfarenhet som Gylle, inte bara egen erfarenhet som bara sträcker sig till två hästar, utan goda råd och historier från andra. Jag har hört många berätta om just detta att som unghästar så har de varit stabila, sociala, orädda hästar sådana som går fram överallt, ställer upp på vad du ber om men ändå så har ägaren haft en känsla av att allt inte "står rätt till" just detta att de inte läser andra hästar rätt att de inte behandlar människor på samma sätt som andra hästar. Att man som människa får en obehags känsla av ddem som är svår att sätta fingret på men som vi som träffat sådana hästar vet hur det känns.
Ett allvarligt tecken är just detta när hästen hellre väljer människan än andra hästar. BIG varning..
Kan bara hålla med Gylle, släpp unghästen på lösdrift med ett riktigt ledarsto för att ge hästen en chans att bli häst och få ett normalt liv

Fast jag har två uppfödningar som varit just stabila, orädda och löjligt sociala som unghästar och lätt valt människan och låtit resten av flocken gå iväg. De är högst normala hästar idag, som vuxna. Men de har förvisso vuxit upp med sin mamma och andra hästar, och jag har inte på något sätt överhanterat dem som föl/unga, snarare tvärtom.

Mabuse, men fy jag visste inte att det fanns en speciell "träningsform" för att prägla föl på människor:confused: Som du beskriver brukar "fel nappade" föl bli. Det är skillnad på att träffa en ouppfostrad häst och en fel präglad häst, det vet de som träffat en. Kobra var en bra beskrivning..
Det kan ju låta vettigt att ett föl som ändå skall umgås med människor resten av livet tidigt skall vänja sig vid att acceptera att man gör vad somhelst med dem, men nej det är bara crap.
Jag får hellre en ohanterad häst för inridning eller inkörning än en över hanterad. Visserligen tar det lite tid till en början men när den väl har fått förtroende för dig så brukar det rulla på men en överhanterad ( fel nappad) häst är det ofta tvärtom med, de är lätta att rida in lätta att intrducera nya saker för tex rida ut men SEN när de börjar testa gränserna så kan de bli fullständigt rabiata. Och det blir inte lättare utan svårare med tiden, oftast. Eller jag ångrar mig, Kobra är nog ingen bra jämförelse för jag tror att Kobror brukar varna, på ett sätt som inte går att misstolka, innan det smäller. Men dessa hästar kan vara hur charmiga som helst men sen smäller det utan varning..

exakt Trissa, du har inte överhanterat utan snarare tvärtom som du sa. Bra det! Det är en stor skillnad på hur saker görs. Klart unghästar skall vara trygga med människor och acceptera att vi gör saker med dem. Mina unghästar "umgås" gärna med mig, senast igår hängde de med runt hagen när jag byte stolp och spände tråd, nyfikna och sociala. Jag blev tillslut lite less på att de envisades med att välta ut skottkärran som jag hade med så jag la ut hö i hagen men det var bara de gamla märrarna som åt och jag fick finna mig i att ha tre ungar i släptåg. Men skillnaden är just den att "viftar" jag iväg dem så går de undan på en gång utan protest ( även om de sedan kommer tillbaka igen för att fortsätta undersöka mina prylar:cool:) men en FEL hanterad, FEL nappad, människo präglad häst tolererar inte att bli tillsagd. DET är den stora skillnaden. Jag tror inte att du tycker dina hästar var obehagliga när de var unga, medans en häst som "tror den är en människa" eller kanske tror att människor är hästar DE är j*****t obehagliga.

Har en 1,5 åring som är flaskuppfödd.
Hennes mamma slutade ge di efter 1 vecka. Av okänd anledning, vi försökte spruta igång hormonerna igen för mjölkproduktion, samt masserade och lät även bäbis tutta så mycket hon ville, men det kom aldrig igång.
Så vi flaskmatade henne länge, så länge som hon tyckte själv att hon behövde. ca 10 månader. men kompleterade med kraftfoder.
*lärde sig aldrig att dricka ur spann.
men hon använde tuttandet mest för att känna närhet. och tröst.
*hon har alltid gått i sto flock med sin mor, och andra föl samt åringar.
Men föredrar människan. Hon har inget behov av sällskap av andra hästar.
Dock av människan.

Idag är en hon en välväxt flicka på en bra bit över 160. :love:
Och hon är en av de trevligaste o stabilaste åringar jag träffat, Hetsar inte upp sig, bråkar inte. skulle ej sparka eller bitas. Dock har hon vilja av stål.
Och visar det gärna när det ej passar henne. Men som sagt det är inget mot de andra ej handmatade fölen/åringar/unghästar.

Det negativa är nog att hon tror gott om alla, hästar som hundar som människan. Och hon är extremt nyfiken så hon förstår inte alltid på en gång när en annan häst inte vill prata. Men det är nog det enda negativa med henne.

Blev lite nyfiken på bentätheten så ska ta o åka in o kolla det, mest för nyfikenhets skull :angel:, är alltid intressant med forskning.

Klart hon har. Hon är häst, hästar är hästar och människor är människor. Ni har ju förmänskligat hästen, hon måste lära sig att prata med andra hästar. In i flock med hästar i samma ålder och några äldre som bestämmer...så tar det inte lång tid innan hon blir "riktig" häst.

Klart hon har. Hon är häst, hästar är hästar och människor är människor. Ni har ju förmänskligat hästen, hon måste lära sig att prata med andra hästar. In i flock med hästar i samma ålder och några äldre som bestämmer...så tar det inte lång tid innan hon blir "riktig" häst.

Trycker Gilla på den:)

Din häst låter skrämmande lik märrn vi hade i träning... det är inte kul att behöva vara på sin vakt hela tiden, att alltid behöva tänka steget före för att undvika katastrofer. Det låter som om du nästan har tagit beslutet och jag står bakom dig om du väljer den vägen.

Den här märrn jag hanterade var exakt likadan, man kunde knappt gå förbi henne på stallgången så skulle hon markera att det minsann var hon som bestämde genom att slänga ut arslet efter en. Chefen fick gå runt stallet för att ta sig förbi henne om vi skulle köra 2 hästar tillsammans, konstigt nog gick det bra när han körde henne förutom ett evigt pissande och äcklande när han drev...

Tänk på er själv, hon är stor och kan göra sån fruktansvärd skada :(

Kan förstå era varningar om min, men hon går i lösdrift, hon har gått i storflock hela tiden. Bara det att hon föredrar oss om hon väljer mellan flocken o oss dvs.
Men hon har alltif gått med äldre hästar.

Det är inget konstigt med henne om jag jämnför med mina andra uppfödningar förutom att hon flaskmatas och tyr sig till oss.

Men alla har olika uppfattningar.

("Klart hon har. Hon är häst, hästar är hästar och människor är människor. Ni har ju förmänskligat hästen, hon måste lära sig att prata med andra hästar. In i flock med hästar i samma ålder och några äldre som bestämmer...så tar det inte lång tid innan hon blir "riktig" häst.")

tycker själv detdära är mer påhopp...
(*hon har alltid gått i sto flock med sin mor, och andra föl samt åringar.)

hade hon gått åtskillt från moder o andra hästar vist. men annars nej!
men alla har olika åsikter.

Men vissa saker är onödiga hade du läst hela inlägget visst, men hoppa över vissa delar som man själv tydligen inte tycker är lönt att läsa...

Jag tror att det viktigaste framöver är att ni aldrig ger henne chansen att välja människor ! Låt henne gå kvar i flock och hantera henne absolut minimum.

Jag tror att det viktigaste framöver är att ni aldrig ger henne chansen att välja människor ! Låt henne gå kvar i flock och hantera henne absolut minimum.

En fråga hur ska man då utbilda dem då när den dagen kommer?
Kanske gå på flock resten av livet?
Ingen mänsklig kontakt, *vad glad min hovslagare ska bli att verka henne*

kanske bättre att avliva?
Kanske ska man låta naturen alltid ha sin gång, spelar ingen roll på gener eller dyligt för bättre att avliva eller låta hästar självdö än att flaska upp dem?

*Irriterad*

Jag förstår faktiskt varför folk inte använder sina orgianl nick, eller helt enkelt inte frågar heller, eller svarar för den delen..

Men visst..
blir besviken när jag ser att folk aldrig läser ett helt inlägg utan skummar igenom det. :( läser det som man själv anser som intressant. . .

Jho, JAG har läst hela ditt inlägg och tror inte att det är mig du menar.
Ditt sto har nog goda förutsättningar att bli en riktig häst, bara det att hon går på lösdrift nu i storflock är jättebra.
Klart att hon kan hanteras, men gör det till ett minimum, att bli leden och lyfta fötterna är kanske det enda som behövs.Just eftersom att hon är nappad och har umgåtts mer med människor än andra föl så kan du säkert hantera henne mindre än vad du skulle ha gjort med ett föl unghäst som var normalt uppfödd, hon låter dig säkert tryggt göra vad du vill med henne för att hon litar på dig mer än en normalt uppfödd unge. Så lämna henne så orörd du bara kan. Rid in när du har tänkt men låt henne gå kvar på lösdrift under tiden.
Naturligtvis finns det nappade hästar som växer upp och blir trevliga, men vad flera av oss har erfarenhet av är just detta att de inte märks några problem när de är unghästar men ju äldre de blir så börjar problemen komma. Jag har aldrig aldrig hört om ett flaskuppfött föl som har uppträtt farligt, hotfullt mot människor , innan låt säga tvåårsålder . Med sunt förnuft kan din unge bli bra men var uppmärksam på små tecken som att hon är lite väl påflugen, att hon börjar visa humör om hon blir tillsagd eller om du ber henne flytta på sig. Din bästa hjälp kan bli ett riktigt ledarsto som inte tolerarar uppstickare. Lycka till!

Och jag menar naturligtvis inte hela resten av livet, men det kanske var svårt att förstå.
Hantera absolut minimum är att verka när det behövs, vaccinera, avmaska etc. Inte att göra absolut ingenting.
Såna hästar är inget som helst problem att utbilda när den dagen kommer. Jag har en sån som är 2.5 nu som togs in från lösdrift efter sommaren, lastades och åkte till uppstallning och det är inga som helst problem med henne, hon vet sin plats och är en jättetrevlig häst. Varför skulle det vara problem ?

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: Kirre
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar