Ja, kanske är det så
Nej, det var inte du som sa att han hade helt fel, men jag tyckte mig se det skymta förbi i något annat inlägg.
Som du säger så tyckte jag också att det inte "blev något". När det gäller halsböjning så gillar jag den inte. Där tycker jag att hästarna går av. Jag tycker inte man skall böja mer än vad hästen kan spåra. Att däremot gå in ett varv då och då på en liten volt med mer böjning än vanligt (fortfarande inte mer än spårets böjning) kan vara lösgörande.
Håller med om att hästarna var svankiga, men tror inte att det var en synvilla att höfterna rörde sig mycket. Jag tittar på så många höfter att jag inte skulle låta mig luras där. Dessutom så är det arbete han gör mycket lösgörande för höfterna - flytta innerbak, flytta ytterbak o.s.v. De övningarna har jag också lärt mig som lösgörande. Skillnaden är väl att han säger att det ger samling, och det vet jag inte om jag håller med om... En samlad häst blir ju mer "stilla" och håller sig inom den angivna ramen. Om man bara jobbar med samling alá "vanlig" dressyr är min personliga erfarenhet att hästarna blir för stela. Jobbar man bara alá BB så blir de bara lösa (nästan överrörliga?) och inte samlade. Ett mellanting vore att önska, och det håller jag mig till.
Kritik kan vara mycket välbehövligt ibland... Fast om man kan se både det negativa och det posetiva så blir det mer givande, tycker jag. Jag spenderar inte så mycket tid i andra kretsar än min egen, och ibland kan man få för sig att saker är bättre, respektive sämre än vad de verkligen är. Att träna hästar är ju ett helhetskoncept. När man kommer in på ett visst känt hopp & dressyrcenter och ser att hästarna upprepade gånger får örfilar av sina ryttare i gången så kan man ju också undra vart ridningen är på väg...
Nu märker jag att jag plötsligt försvarar BB
Det är ju knappast mitt jobb att göra det, eftersom jag enbart sett honom en gång och då hade väntat mig mycket mer. Min poäng är att även om det inte är så bra som man kan tro när man hör folk höja honom till skyarna, så finns det go'bitar. Och med tanke på hur vanligt det är med kotledsinflammtioner idag så tror jag inte att det är en "hälsorisk" för hästarna att hans lära sprider sig. Det har tävlingsryttarna klarat av såå bra på egen hand
Det är snarare posetivt att "nya" ideér sprider sig i landet. Att sedan vissa förkastar allt det gamla, precis som vissa förkastar allt det "nya", är ju en annan sak. Och i mina ögon är båda lika dumt.
Mvh/Marie
PS. Jag
vet att han inte kommit på något nytt själv o.s.v. För alla er som tänkt svara det :smirk: