Kompetensbevis

C

Crazymama

Undrar vad som gäller, vilka ska ha kompetensbevis för djurs välbefinnande under transport? Sista veckan har det skrivits om detta men det framgår inte tydligt vem/vilka som ska ha det. Är det dom som håller på med transporter yrkesmässigt eller alla dvs även vi som transporterar våra hästar på fritidsintresse basis oxå?Och är det så att vi som håller på och tävlar på intresse nivå måste ändå ta detta bevis om vi ska utomlands? Jag fattar ingenting av det som sagts och skrivits om detta. Kan någon reda ut begreppen??:confused::confused::confused:

Sv: Kompetensbevis

Om hästen som transporteras är kopplad till någon form av ekonomisk verksamhet t ex står skriven på ett företag, ridskola e d och transporteras mer än 65 km så ska den som transporterar hästen vara registrerad som transportör hos SJV. Som transportör omfattas man av att skaffa ett kompetensbevis. Detta är en lag som implementeras i Sverige eftersom EU kräver det. I Sverige gör man skillnad på hobby/ekonomisk verksamhet, men t ex i Danmark gör man inte det på samma vis. Det gäller att själv kolla upp vilka regler som gäller om man ska transportera hästen utomlands, det kan kosta många gånger mer om man blir kontrollerad där och ej har sina papper i ordning.

Senast ändrad:

Om hästen som transporteras är kopplad till någon form av ekonomisk verksamhet t ex står skriven på ett företag, ridskola e d och transporteras mer än 65 km så ska den som transporterar hästen vara registrerad som transportör hos SJV. Som transportör omfattas man av att skaffa ett kompetensbevis. Detta är en lag som implementeras i Sverige eftersom EU kräver det. I Sverige gör man skillnad på hobby/ekonomisk verksamhet, men t ex i Danmark gör man inte det på samma vis. Det gäller att själv kolla upp vilka regler som gäller om man ska transportera hästen utomlands, det kan kosta många gånger mer om man blir kontrollerad där och ej har sina papper i ordning.

Om jag förstår rätt, kan det betyda att i annat EU-land gäller andra regler för oss som privatpersoner än i Sverige? Konstigt att vi inte än är harmoniserade..... som jag även förstått måste de som i övrigt färdas i bilen oxå ha kompetensbevis eller????? Varför kan man inte skriva på ett enkelt sätt vad som gäller för både Sverige och transport i övriga EU för oss som är privatpersoner som transporterar våra hästar, vi är iaf i Sverige en hel del som gör det.:(

Det är dock tyvärr olika vad som räknas som ekonomisk verksamhet i olika länder. Det är därför viktigt att man tar reda på vad som gäller om man ska transportera sin häst utomlands. Kontakta Jordbruksverket så kan de ta reda på vad som gäller i de länder man ska åka igenom. Man skulle t ex kunna be dem att lista regler för andra EU-länder någonstans på sin hemsida så att man lätt kunde hitta det själv.

Om man är registrerad som transportör så är det chauffören och eventuellt skötare till hästen/hästarna som transporteras som ska ha ett kompetensbevis, eventuella övriga passagerare behöver ej ha det.

Hela EG förordningen finns här http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/sv/oj/2005/l_003/l_00320050105sv00010044.pdf på sidan 6, artikel 6 punkt 5 och på sidan 10, artikel 17 punkt 2 står vad som gäller för chaufför och skötare.

Vi har det ändå "bättre" än i Danmark, där ska man gå en kurs på fem dagar och har man fler än tre fölston så räknas det som ekonomisk verksamhet även om man själv har det som hobby.
Här kan man läsa lite om hur Danmark har lagt upp det http://www.heste-nettet.dk/nyheder/3183/

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 401
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka