Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

Sv: Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

Hugger sista knappen

Jag höll igång hela graviditeten, red inte så mycket på slutet men fixade allt annat. När skrutt kommit ut hade jag varken lust eller ork att hålla på, red ett par gånger men inget som varken jag eller häst blev lyckliga av. Avvecklade hästeriet under föräldraledigheten.

I höstat började ridsuget komma igen. Av en slump fick jag erbjudande att bli medryttare 3 d/v. Rider må, on och lö. Jobbar 7.30-16 (har en timmes friskvård i veckan så ibland kommer jag iväg redan 15), har häst och jobb 10 minuter bort och hästen står med fullskötsel. Åker oftast hem efter jobbet och pussar på man och barn en stund innan jag åker och rider. Äter antingen middag hemma eller åker direkt så jag hinner hem till nattningen. Nu på vintern är det inte helt inspirerande att alltid rida i mörkret, är glad över all snö som gör det lite ljusare. På lördagar passar jag oftast på att rida när man och barn lunchsover, de lördagar mannen jobbar blir det dock tidiga mornar i stallet.

Upplägget är toppen för mig, jag får komma ut och röra på mig samtidigt som det inte tar så mycket tid. Har möjighet att träna och tävla så till våren får vi se om suget kommer. Ha egen häst hade jag varken haft tid eller ork med i dagsläget, förhoppningsvis kommer den tiden igen när skrutt är äldre

Man blir ju lite mer känslosam av sig när man är gravid, och jag får väldigt mycket frågor om vad jag ska göra av hästen när jag har fått barn... Ja jag kommer ju ha kvar den såklart?

Är man verkligen en så dålig människa/mamma för att man väljer att ha häst? Jag har ingen möjlighet att ha medryttare mer än kanske max någon dag i veckan och kommer därför ta hand om och rida hästen själv, vilket tar ca 2- max 3 timmar om dagen. Stalljour har vi ca 3 heldagar/termin, vardagar sköts fodringar/in-utsläpp av personal. Är det så fruktansvärt att jag bara är tillsammans med mitt barn 21 timmar om dygnet? Har man ingen rätt till ett intresse för att man har barn?

Hästen är en del av mitt liv, jag mår otroligt bra av att få rida, både fysiskt och psykiskt, känslan av ett riktigt bra dressyrpass är det bästa jag vet, eller få skritta ut i nysnön... Kommer jag bli en dålig mamma för att jag vill fortsätta med detta?

Du är ingen dålig människa för att du väljer att ha häst,
såklart skall man ha kvar sina intressen men att ta ut i förskott att man måste sälja hästen gör inte det.

Du kommer kanske inte kunna rida 7 dagar i veckan, men att mocka och fixa de vanliga stallsysslorna hinner du med, i mitt eget fall tänkte jag precis som du gör i ditt startinlägg innan min son föddes, men fick andra värderingar efteråt, det finns något som är viktigare och som behöver din hjälp, ditt barn.

Hästen klarar sig med att du mockar med mera, hinner du rida någon dag i veckan, var nöjd med det, man skall inte lägga för mycket press på sig själv att hinna med allt, ta det lite som det kommer, i mitt eget fall hade jag inget större sug efter att rida i början, red första gången igår, då har jag inte ridit på 3 månader.Har en medryttare som hjälper mig ett par dagar i veckan, och hästen har inte farit illa av att gå mindre, han är lite tjockare möjligen ;)

Kanske kan pappan följa med ut till stallet i början, ett par dagar i veckan, så kan du rida och han har barnet under tiden, inte så lätt för han att amma ju ;) och inte alla barn tar väl nappflaskan.

Med tiden kommer du finna en lösning som passar dig för intresse är ju bra att ha kvar, man blir ju inte lyckligare av att må dåligt, det märks ju både på barn och häst om du gör det.

Jag hade aldrig inte kunnat ha häst! Jag sålde dock den häst jag hade när jag fick barn och köpte en äldre läromästare som passade mig och min mamma bättre, båda två alltså, för att kunna underlätta för mig själv. Förra hästen var svår och krävde mycket mer än vad vi kunde ge honom, jag ville ha en häst som kunde vila nån dag här och där utan att det skulle bli för mkt jobb!

Det största med allt är att kunna planera så att INGEN blir lidande, varken jag, barn eller häst för jag vägrar vara en sån hästägare som bara låter hästen stå och stå och stå och stå... Det känns inte schysst.

Men det går faktiskt jättebra, jag sätter ju inte hästen först längre men jag planerar allt så duktigt jag kan. Ex. kan jag promenera med hästen om det är så med barnet i sele, jag kan longera hästen med barnet i barnvagn i ridhus (känns bättre än att rida för då är man på marken OM det skulle vara något) och att bara fixa allting har aldrig vart problem när jag har Lykke med i stallet.
Hon ÄLSKAR att vara med i stallet för övrigt.

Men jag tycker faktiskt man måste kunna planera så att barnet inte alltid är med i stallet, Lykke är hos morfar eller mormor när jag är i stallet o rider, oftast har jag redan vart i stallet på morgonen/f.m. och fixat allting och kan rida på kvällen när mormor slutat jobba och kan ha lykke.
När hon var mindre kunde jag rida när hon var med för hon sov mer men numera funkar inte det så bra, hon vill ju också vara med och helst rida ;)

Men bara man lägger upp någon slags plan för allting funkar det. Jag planerar ju att tävla också, mitt mål att är starta MSV B nästa år så jag har egentligen inte ändrat så mycket i hästeriet, jag har väl tur antar jag!

Kan lägga till att jag red ca 2-3 veckor efter förlossningen men jag satte igång min häst som hade stått på box då efter en fläkskada och fick rida på lugnande, win win situation kanske man kan säga :p

kl

Jag kan ju bara berätta hur jag haft det:
Red fram till förlossningen, lite lugnare på slutet men inte mycket.
Stallägaren tog hand om hästen i två veckor, en före och en efter förlossningen.
Två veckor efter förlossningen red jag igen och en månad efter hopptränade jag.
Fick ingen support av pappan/sambon av olika skäl så grabben har hängt med på alla stallaktiviteter från att han var en vecka gammal.
Planering och effektivitet är nyckeln!
Nu är han fyra år och nästan alltid med i stallet nu också även om han är hemma med pappa ibland.
Han hjälper till med alla stallsysslor helt frivilligt och har egna redskap, vill själv ta in min häst, borsta och rida lite.
När jag rider så sitter han i paddocken och leker.

Nu har jag nästa bebis på gång i Mars och nu blir det nog lite knepigare men har en medryttare två gånger i veckan och har krävt av sambon att få åka själv till stallet två gånger i veckan.
Får se hur det går med det?!

Planen är att tävla hela utesäsongen med början första Maj, kanske får vänta till midsommar ;-)

Aktuell tråd för mig...

Intressant.

Men jag har redan mött på folk som tycker man ska ge upp allt och enbart ägna sig åt sitt barn...och man får ju inte mindre dåligt samvete då precis.

Men barnet har ju faktiskt en pappa med vilket många verkar glömma, men de ska minsann få ha intressen utan o få dåligt samvete lr vadå?

Vad mååånga nu har sagt så är det när man börjar jobba som tiden inte räcker till.
Jobba hela dagen, barn på dagis, hem och äta och sen till stallet - om bägge i förhållandet jobbar heltid dagtid så är det inte många timmar man har med barnet, och partnern ska vi inte prata om - en puss då o då? Hinns det med? Skit samma om det är mamma eller pappa som åker till stallet. Om din make har egen häst och du spelar fotboll - vilket sportutövande tar mest tid OCH kostar mest pengar? Gå ner och jobba deltid när man ska föda en häst kan vara kämpigt.

Sen kan man lösa detta - inte jobba heltid, olika scheman så barnet sover längre på dagen så man kan träffa det mer på kvällen, turas om att ta med barnet, medryttare osv.
Men man får inte ha barnet på dagis och åka och rida som jerseyko skrev. På vissa ställen ifrågasätter dom inte tider men jag vet folk som fått lämna in sin arbetplats schema.

Så tänker jag också. När man är föräldraledig med en liten bebis verkar det enklare att få ihop det, bebisen kan sova i vagnen eller vara med pappan. Har man varit hemma med bebis hela dagen är det kanske skönt att komma ifrån några timmar och åka till stallet när pappan kommer hem från jobbet och kan ta över.

Men om båda föräldrarna har ett jobb där man jobbar säg mellan 8 och 17, hur fixar man det då när barnet blir äldre och börjar på dagis? Då är man borta hela dagen och åker till stallet efter det och kommer hem vid kanske 21-21.30 när barnet redan somnat. Och så är man borta 3-4 timmar varje lördag och söndag. Då träffar man ju knappt sitt barn.

Visst finns det lösningar där man kanske jobbar deltid och har stall hemma och barnen kan gå och skrota omkring och "hjälpa till" i stallet några timmar på dagen när man själv fixar. Om hästarna är ens jobb har man väl barnomsorg när man är i stallet. Men jag förstår inte hur man får ihop det om båda föräldrarna har heltidsjobb på dagtid (eller om man för den delen är ensam med heltidsjobb).

måste bara inflika, vilken normal människa är i stallet i 4,5 timme varje dag???:eek:

Om man har 5 hästar att rida kanske men förstår inte hur man kan gå och dröna i 4,5 timme om man har 1 häst?

Jag har förvisso eget stall men häromdagen hann jag borsta, sadla, tränsa, rida en lagom runda och sen klä av hästen och fodra efter det på 1 timme:angel: okej 45 minuter men vi kan säga 1 timme.

Man får ju omprioritera lite man behöver ju inte stå och borsta i 1,5 timme precis.

Vad mååånga nu har sagt så är det när man börjar jobba som tiden inte räcker till.
Jobba hela dagen, barn på dagis, hem och äta och sen till stallet - om bägge i förhållandet jobbar heltid dagtid så är det inte många timmar man har med barnet, och partnern ska vi inte prata om - en puss då o då? Hinns det med? Skit samma om det är mamma eller pappa som åker till stallet. Om din make har egen häst och du spelar fotboll - vilket sportutövande tar mest tid OCH kostar mest pengar? Gå ner och jobba deltid när man ska föda en häst kan vara kämpigt.

Sen kan man lösa detta - inte jobba heltid, olika scheman så barnet sover längre på dagen så man kan träffa det mer på kvällen, turas om att ta med barnet, medryttare osv.
Men man får inte ha barnet på dagis och åka och rida som jerseyko skrev. På vissa ställen ifrågasätter dom inte tider men jag vet folk som fått lämna in sin arbetplats schema.

Läs ovan...

men iaf..
Jobbar man natt tex så kan det ju lösa sig bättre...
man åker till jobbet när barnen lagt sig, jobbar hela natten, sambon kör barnen till skolan/dagis man går o lägger sig(för man skall ha rätt till barn på dagis när man sover efter nattjobb VÄL?)
så sover man till kanske 16...men vill man smiter man upp vid 13 tiden och rider en sväng sen sover man 2 timmar till kanske innan man hämtar barnen på dagis/skola och sen umgås man hela kvällen tills man ska o jobba igen eller så är man ledig...

men det är ju olika hur man jobbar men jag är iaf nattarbetare. får se hur det funkar sen.

Nja nu övertolkar du det jag skrev.

Livet består av det man väljer att fylla livet med. Men det tar ju inte bort det faktum att dygnet bara har 24 timmar. Du brinner förhoppningsvis för mycket, inte bara hästen och det kan bli svårare när föräldraledigheten är över att räcka till så som man vill på alla plan, det var vad jag skrev!

Mitt liv består av att alla i min familj ska må bra, men det tar fortfarande inte bort det faktum som råder.

Jag säger inte heller att du måste sälja hästen eller att du måste göra si eller så. Jag skriver att prövningen egentligen kommer när föräldraledigheten är slut, no more no less =)

Men varför måste du ha så negativ syn på det hela då?
Är det för att du själv inte har möjlighet till att ha häst och inte kan förstå/inse att andra lyckas och mår bra?

Känns lite som "bitterhet över att själv inte kunna ha häst".

Allt blir ju vad man gör det till, ingenting är omöjligt bara man vill!!!!!!

Där sätter du huvudet på spiken! Såklart det går! Bara man kan planera, prioritera och att man har VILJAN!

Jag trodde verkligen aldrig att jag inte skulle vilja rida, träna, tävla och hänga i stallet. Men nu, sju månader efter att dottern föddes vet jag inte säkert längre... Om två månader börjar jag jobba heltid igen. Planen då är att medis har hästen tre dagar i veckan och jag rider innan jobbet (6-8) mina dagar. Om det känns kul och värt besväret behåller jag hästen, annars måste jag ovärdera vad som ska prioriteras. Det finns inte på kartan att jag fyra kvällar i veckan inte ska träffa min dotter.

Jag trodde verkligen inte att det skulle kännas såhär innan bebis kom. Då trodde jag att det skulle vara helt självklart att häst hade samma plats i livet som han alltid haft.

Ja exakt man måste ju göra det som känns bäst man ska ju ha hästen för att det är roligt o man mår bra av det inte för att man "måste" känner man att man inte vill längre ska man ju sälja/sluta såklart.

men det jag menar är att VILL man så ska man ju iaf försöka och inte tro att det är kört och att man säljer o sen kanske ångrar sig o mår skit o blir en dålig förälder.

För min iaf är hästarna inte en hobby, de är familjemedelmmar, som det känns nu i alla fall så skulle det var som att sälja mitt barn, i alla fall min första häst(som jag har kvar och som jag aldrig tänker sälja).
har totalt 3 hästar och 1 son på 9veckor.

För mig behöver de inte vara i full tävlingskondis jag har dem för att jag mår bra av dem och rider för att det är roligt inte för att det är ett tvång eller för att jag måste.

Men varför måste du ha så negativ syn på det hela då?
Är det för att du själv inte har möjlighet till att ha häst och inte kan förstå/inse att andra lyckas och mår bra?

Känns lite som "bitterhet över att själv inte kunna ha häst".

Jag har inte en negativ syn öht, du lägger in värderingar och ord i min mun.

Varför får inte jag delge mina tankar kring denna diskussion utan att få slängt i ansiktet att jag inte vill att andra ska lyckas och må bra, att jag är avundsjuk? Lite lågvattenmärke :/

Bara för att mitt svar inte passar dig så tar du till med en tråkig och otrevlig diskussionsteknik.

Jag säger igen!
Släpp vad "folk" tycker. Gör det du mår bra av.

Ja, du får ha barn på dagis när du sover efter nattarbete.
Själv jobbar jag inte natt men likväl orgelbundna arbetstider och både kvällar och helger. Jag har min unghäst som går på lösdrift och som inte behöver gå mer än fyra dar i veckan. Jag har som mål att kvala till 4-årschampionatet i höst men om hästen är redo vet jag inte, det märks. Och om jag inte får ihop familjelivet så får hästen och tävlingar flyttas åt sidan.
Men ju äldre barnet blir desto enklare blir det. Tycker jag i alla fall.
Min son är 17 månader.

*knapplån*

Det är inte lätt att få en balans mellan häst och barn de första åren. Ju äldre de blir ju lättare brukar det bli (oftast).

De första tre månaderna brukar vara svårt att komma loss längre stunder (om man ammar).

Jag hade konstant dåligt samvete för antingen hästarna eller barnen och då hjälpte min man mig mycket med både barn och häst.

Barnen är ju små bara en gång.

Till slut så kom jag fram till att det just nu inte passar att ha häst i mitt liv och har valt att för lillfället prioritera barnen och låna/sälja hästarna. När barnen är 5-6 år så kommer jag ta upp hästandet igen (kanske tidigare får känna av det där).

Det är jätteskönt att slippa ha dåligt samvete hela tiden antingen för hästarna eller för barnen.

Självklart går det att kombinera jobb, häst och bebisar/små barn. Men det är tufft och energikrävande.

Vill vara olyckskorp på något sätt eller påstå att du är en sämre mamma om du har hästar utan jag berättar bara mina egna tankar och upplevelser.

Mvh

Tora

Normal människa? Det var ju en trevlig reflektion. :crazy:

Jag tycker inte att det är kul att stressa igenom stallet på 45 min. Man hinner inte rida så länge exempelvis. 20 min kanske?

Jag har heller aldrig haft stall hemma så då tar det lite tid att åka till och från stallet. För mig kan det dessutom lätt ta 4 timmar i stallet. Mocka, hämta spån/halm, hämta från hagen, göra i ordning hästen, rida en timme (kanske extra tid för att skritta iväg till ridhus) spola/borsta av hästen, göra mat, sopa stallet, putsa sadel och träns, kanske göra rent benskydd om det varit lerigt ute. Fylla på vatten i hagen om det är sommar. Står man i kollektivstall så tar man ju ibland in resten och kvällsfodrar också.

Jag skulle nog inte säga att det är särskilt onormalt.

Jag tycker inte att det är kul att stressa igenom stallet på 45 min. Man hinner inte rida så länge exempelvis. 20 min kanske?

Jag har heller aldrig haft stall hemma så då tar det lite tid att åka till och från stallet. För mig kan det dessutom lätt ta 4 timmar i stallet. Mocka, hämta spån/halm, hämta från hagen, göra i ordning hästen, rida en timme (kanske extra tid för att skritta iväg till ridhus) spola/borsta av hästen, göra mat, sopa stallet, putsa sadel och träns, kanske göra rent benskydd om det varit lerigt ute. Fylla på vatten i hagen om det är sommar. Står man i kollektivstall så tar man ju ibland in resten och kvällsfodrar också.

Det är inte onormalt p å något sätt - det låter som en skön hästadag :)! Dock, om alternativen är att klara av hästen på två timmar (varav 45 min- 1 h ridning) eller att inte ha häst alls, så tror jag att många hellre är lite kvickare o rationaliserar stallsysslorna ( tex kanske inte putsa varje dag, ha medryttare några dagar, varannandagsrida sin häst mm mm ) än att de lägger ner hästeriet. Men, som tidigare skrivits, man måste välja som det funkar för sig själv o sin familj!!

På grundfrågan om det GÅR att ha småbarn och häst så är ju självklart svaret JA, det finns det ju gott om bevis på. Däremot är det kanske inte alltid så lätt att få i hop det, och man behöver anpassa hästeriet efter familjelivet mer än innan man fick barn.

Nej men det jag menar är att man kanske får omprioritera lite när man fått barn om man vill ha kvar hästen...

tex
-ha hästen på lösdrift
-slipper mockandet i box varje dag, mocka ute ibland bara.
-slipper spånande
-ha dem i full inackordering kanske
-skippa ridhusträningen ett tag o köra lite uteritter 30-40min
-skippa avspolningen tror inte de dör av lite lera, dessutom håller deig fria från mugg om de inte blir nerblötta hela tiden.
-sadel o träns klarar sig nog en vecka lr två
-benskydd ja det tar väl 2 min o spola lr borsta av

iaf det finns mkt onödigt man kan skippa när man har sämre med tid men endå få värdefull tid med hästen.

har man inget annat vettigt för sig går ju 4 timmar lätt i stallet men med barn får man som sagt dra ner lite på sin egentid men inte sluta helt.

*knapplån*

Vill vara olyckskorp på något sätt eller påstå att du är en sämre mamma om du har hästar utan jag berättar bara mina egna tankar och upplevelser.

Mv

Tora

För att undvika missförstånd så skall det stå vill INTE vara en olyckskorp. :D

Mvh

Tora

En bra mamma är en lycklig mamma!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar