Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

Sv: Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

Man blir ju lite mer känslosam av sig när man är gravid, och jag får väldigt mycket frågor om vad jag ska göra av hästen när jag har fått barn... Ja jag kommer ju ha kvar den såklart?

Är man verkligen en så dålig människa/mamma för att man väljer att ha häst? Jag har ingen möjlighet att ha medryttare mer än kanske max någon dag i veckan och kommer därför ta hand om och rida hästen själv, vilket tar ca 2- max 3 timmar om dagen. Stalljour har vi ca 3 heldagar/termin, vardagar sköts fodringar/in-utsläpp av personal. Är det så fruktansvärt att jag bara är tillsammans med mitt barn 21 timmar om dygnet? Har man ingen rätt till ett intresse för att man har barn?

Hästen är en del av mitt liv, jag mår otroligt bra av att få rida, både fysiskt och psykiskt, känslan av ett riktigt bra dressyrpass är det bästa jag vet, eller få skritta ut i nysnön... Kommer jag bli en dålig mamma för att jag vill fortsätta med detta?

Varken mammor eller pappor med egna intressen blir per automatik inte dåliga föräldrar! Det är väl snarare så att känner man sig själv tillfreds så har man mer tålamod etc. än om man känner sig otillfredställd. Däremot är inte livspusslet med barn och häst helt lätt. För mig fungerade det ypperligt under föräldraledigheten, jag åkte till stallet direkt min sambo kom hem (hade pumpat ut+ ersättning) och hade tävlingshästen på lösdrift och slapp därmed tidsbestämda fodringar.
Det blev dock knepigare när man var tillbaka i jobb, då åkte jag till stallet när barnen hade somnat så det blev väldigt sena kvällar och jag hade en mkt energifull häst som krävde att ridas nästan varje dag för att inte bli en bomb.

Nu är jag hemma med bebis igen och helammar och passar då på att åka till stallet under förmiddagen. Jag var tvungen att ta bort min tävlingshäst och har nu fött upp en unghäst som ska ridas in och även där blir det lite tufft att försöka fixa medhjälpare som kan ställa upp för ledhjälp när bebin sover (säkrast under just förmiddagen). De äldre barnen får följa med de dagar de inte går på förskola och de är väl inte överdrivet intresserade så då ger jag bara kraftfoder och visiterar.
Jag står fortfarande på lösdrift men har nu manege vilket kommer att göra det hela lättare vintertid när jag går tillbaka till jobb och därmed kommer att få sena kvällar igen.

Så vi får helt enkelt se hur det går. Barnen har en pappa som ställer upp till 100% så där finns det inget problem men det gäller ju att jag får mitt behov av familjetid tillgodosett också, det går trots allt före mitt hästintresse.
Däremot blev det betydlig

Men det är ingen som säger att det inte går, men det blir till att ta av annan tid och det är kanske inte värt det?

Ditt schema är ju riktigt tufft :/.

En normal vuxen människa behöver generellt sova 7-9 h per natt, att sova för lite är förenat med biverkningar. Att jobba kvällar / helger innebär ju mindre tid med sambo om h*n har normal kontorstid. Att byta bort sitt jobb är kanske inte så enkelt heller i dagsläget..

Nej tillåt mig att säga såhär: För dig fungerade det. Men det blir ju på bekostnad av något annat, vilket jag tycker är en röd tråd i diskussionen,

Att livet består av enbart familj, hushåll och arbete för dig må ju vara. Men för många människor så krävs det något "extra" för att livet ska vara roligt. Jag kanske tycker att det är värt att ha häst och få rida (vilket gör mig otroligt glad och tillfreds) men att jag missar en timmes sömn och en timmes hushållsarbete... Jag vet inte om det egentligen är en så stor bekostnad om det är något du verkligen brinner för?

Nja nu övertolkar du det jag skrev.

Livet består av det man väljer att fylla livet med. Men det tar ju inte bort det faktum att dygnet bara har 24 timmar. Du brinner förhoppningsvis för mycket, inte bara hästen och det kan bli svårare när föräldraledigheten är över att räcka till så som man vill på alla plan, det var vad jag skrev!

Mitt liv består av att alla i min familj ska må bra, men det tar fortfarande inte bort det faktum som råder.

Jag säger inte heller att du måste sälja hästen eller att du måste göra si eller så. Jag skriver att prövningen egentligen kommer när föräldraledigheten är slut, no more no less =)

Slitsamt och jobbigt var det såklart. Men jag fick ju tillbaka mer än jag slet eller hur man ska förklara.
Klart som tusan man kunde känna sig trött och sliten. Men jag hade massor av mys med sonen, jag kunde hålla igång hästen på en högre nivå än bara skogsmulle.

Det låter nog tuffare än vad det var. För mig är tiden med barnen när dom är vakna värd massor, sen när de sover är det ju kanon att fördriva den tiden med annat.
Att jag inte träffar maken om dagarna gjorde oss ingenting. Att känna den längtan och saknaden lite om jag t.ex. jobbade kväll 4 dagar i rad gör ju bara att man tar tillvara på tiden tillsammans lite extra då sen när jag jobba fm eller hade långledigt.

Nu formulerade du ju trådfrågan som att det handlade om att vara en "dålig mamma", eller inte. De flesta svaren i tråden handlar väl mer om den praktiska aspekten av heltidsjobb+barn+häst (som är i någon vettig kondition).

Jag hade helt enkelt inte orkat, och det är utifrån det jag svarar. Inte utifrån vad som är en "dålig mamma". Klarar du av det, har du min respekt och beundran!

Ja, sen tänker jag som så att man växer ju in i rollen och lär känna just sitt barn. De är ju som bekant väldigt olika varandra, precis som de hästar vi äger. :laugh: Jag tror att de viktiga besluten kring husdjur kommer när tiden är mogen. Det finns ingen vits att bli orolig för hästhållningen när problemet ligger kanske 1-1,5-2 år frammåt i tiden. När problemen väl visar sig blir man mer mogen för ett drastiskt beslut också.

Varför skulle du bli det? Jag vet flera ensamstående mammor med fler än ett barn, som klarar av att ha häst samtidigt. Förhoppningsvis har ditt barn en pappa som kan ha barnet den stunden du är i stallet. Att ha ett eget intresse är enormt viktigt, efter vad jag har förstått på dem som har både barn och häst så är hästen en fantastisk avkoppling.
Har man bra markservice i stallet dessutom, så man kanske inte behöver åka dit fyra gånger/dag så är det väl inga problem alls?

Jag hade helt enkelt inte orkat, och det är utifrån det jag svarar. Inte utifrån vad som är en "dålig mamma". Klarar du av det, har du min respekt och beundran!

Fast det har ju ett pris att pressa sig också, jag vet ingen som kan köra skiten ur sig, på nivån att man inte hinner sova, åratal i sträck utan att det märks på en. Det kanske går, men det sliter. På alla, skulle jag vilja hävda.

Ja, sen tänker jag som så att man växer ju in i rollen och lär känna just sitt barn. De är ju som bekant väldigt olika varandra, precis som de hästar vi äger. :laugh: Jag tror att de viktiga besluten kring husdjur kommer när tiden är mogen. Det finns ingen vits att bli orolig för hästhållningen när problemet ligger kanske 1-1,5-2 år frammåt i tiden. När problemen väl visar sig blir man mer mogen för ett drastiskt beslut också.

Fast där tycker jag nog att man faktiskt ska planera. Man läser ju ofta om kanonförlossningar där mammor är fullt aktiva i stallet dagen de ska föda och sedan kan köra på för fullt redan dagen efter. Men alla förlossningar fungerar ju inte så, man kan ex.vis föda för tidigt eller få ett sjukt barn och sedan ligga inlagd med sina barn under lång tid på ett sjukhus långt från hemmet. Så då är det bra att man har en reservplan där man vet att hästen ändå kommer att bli omhändertagen (själv betalade jag en stallkompis).
För mig blev också flytten till lösdrift (fullservice fungerar ju också men ligger på en helt annan kostnad) när vi bestämde oss för att skaffa barn en höjdare, för mig hade det inte fungerat med kollektiv skötsel som jag hade tidigare.
Så det kan vara smart att planera för alla eventualiteter så man inte plötsligt sitter riktigt illa till.

Men jag har väl inte skrivit att man inte ska planera för eventuella problem? Jag skrev ju att man får se vilket barn man får. Jag har själv tagit hög höjd för alla eventualiteter, men många i tråden ojar sig över det omöjliga att jobba heltid, ha barn plus häst och TS undrade utifrån sin situation när hon fortfarande är gravid, och därmed kommer de vara hemma en bra tid hon och mannen. Det utgår jag från iaf. ;) Dvs, hon har ett bra tag på sig innan hon sitter i just den sitsen med jobb osv och till dess har hon nog koll på vilket barn hon har och hur hennes dåvarande situation ser ut med hästen.

Jag tror inte att det hjälper henne nu att oroa sig över en situation som sker 1-2 år framåt i tiden. Hon kommer landa i sin mammaroll och även i sin "nya" hästägarroll och kanske också åtgärda stallsituationen om den är förbättringsbar.

För om det är något man har lärt sig av att läsa trådarna här på föräldrarforumet är att man aldrig i förväg kan veta vad för barn man får. :laugh:

En viktigt skillnad är att man innan barn tror att allt ska lösa sig genom ren vilja, det tycker jag är direkt fel, det hänger på en massa saker som man inte kan kontrollera. Om man inte beskriver olika problem, tex att det blir ont om tid när man sen jobbar, så har TS ingen möjlighet att få en överblick utifrån hennes situation. Har man tex en tävlingshäst i form så tappar den snabbt i värde om den får skrota i ett halvår, sånt är värt att ta med i beräkningen.

*kl*
En sak är så konstig med såna här barndiskussioner; det är så viktigt att poängtera att allt kan vara som förut. Jag förstår inte det, barn tar tid, för mig låter det fullständigt orimligt att planera som om de inte alls ska få inkräkta på ens liv. IRL känner jag verkligen inte en enda person som inte fått strukturera om sitt liv rejält efter barnen kom, för mig låter det som en utopi och ett extremt undantag som förutsätter i stort sett fri tillgång till barnvakt.

Men jag har väl inte skrivit att man inte ska planera för eventuella problem? Jag skrev ju att man får se vilket barn man får. Jag har själv tagit hög höjd för alla eventualiteter, men många i tråden ojar sig över det omöjliga att jobba heltid, ha barn plus häst och TS undrade utifrån sin situation när hon fortfarande är gravid, och därmed kommer de vara hemma en bra tid hon och mannen. Det utgår jag från iaf. ;) Dvs, hon har ett bra tag på sig innan hon sitter i just den sitsen med jobb osv och till dess har hon nog koll på vilket barn hon har och hur hennes dåvarande situation ser ut med hästen.

Jag tror inte att det hjälper henne nu att oroa sig över en situation som sker 1-2 år framåt i tiden. Hon kommer landa i sin mammaroll och även i sin "nya" hästägarroll och kanske också åtgärda stallsituationen om den är förbättringsbar.

För om det är något man har lärt sig av att läsa trådarna här på föräldrarforumet är att man aldrig i förväg kan veta vad för barn man får. :laugh:

Och jag menar att det är viktigt att ta höjd redan under graviditeten (man kan ju lika gärna bli inlagd före förlossningen om man riskerar att föda för tidigt, en bekant fick ligga still i en sjukhussäng under mkt lång tid för att inte riskera att sätta igång förlossningen) samt efter förlossningen och inte automatiskt förutsätta att ev problem sker efter att man börjat jobba igen.
Därför kan det vara bra att veta att man med mkt kort varsel har folk som kan ställa upp och ta hästen under en längre tid.

Men att planera för eventuella sjukhusvistelser, sjukdomar osv gör ju en tokig? Jag kan ju lika gärna krocka med bilen imorgon och skada mig ordenligt, sådant går ju aldrig att planera för?

Jag har skadat mig rejält i en ridolycka och kunde inte ta hand om min häst på två månader, tog mig knappt ut från hemmet, men det löste sig iaf. Sådana problem får man helt enkelt ta då, och det finns ju ett gäng hästmänniskor i stall som förhoppningsvis rycker ut och "räddar" hästen om man råkar ut för olyckor/sjukdomar. För jag som hästmänniska skulle aldrig låta någon häst stå inne i skitig box utan mat om ägaren råkat ut för någonting.

Det jag mer funderade på var det långsiktiga "problemet", men får nog ta itu med det om/när det dyker upp. Mycket hinner hända inom loppet av 1,5-2 år...

Senast ändrad:

Att läsa på ett föräldraforum måste vara ett av de bästa preventivmedlena som finns... Är du gravid hinner du ångra dig tusen gånger om efter två trådar, och är du inte gravid så kommer du aldrig bli det heller, detta avskräcker ju vilken människa som helst (perfekt sida att länka till tonårsdöttrar och liknande ;) )... För skaffar du barn kommer du aldrig mer kunna göra något som inte sker inom hemmets väggar.

För det som ofta framkommer här är att man alltid ska se problemen och aldrig lösningarna. Om någon påstår att det visst går att ha häst och barn så diskuteras denne ned omgående (och man ska tillochmed planera in för möjliga sjukdomar...).

Nä hörni mammor (för det är ALDRIG någon pappa med och gnäller i trådarna), gör något roligt varje dag som förgyller erat liv, man lever bara en gång och det går aldrig att spola tillbaka tiden! Och era barn är inte allt, erat liv är ALLT ni har så sätt värde på det!

Att läsa på ett föräldraforum måste vara ett av de bästa preventivmedlena som finns... Är du gravid hinner du ångra dig tusen gånger om efter två trådar, och är du inte gravid så kommer du aldrig bli det heller, detta avskräcker ju vilken människa som helst (perfekt sida att länka till tonårsdöttrar och liknande ;) )... För skaffar du barn kommer du aldrig mer kunna göra något som inte sker inom hemmets väggar.

:bow::bow::bow:

kan inget annat än hålla med...ska man dra slutsatsen av de mesta man läser här så kan man slänga bort allt de man gjort/lärt sig i livet innan man skaffar barn för de är inte vatten värt å de kommer aldrig tillbaka...låter lite som man ska bli inlåst för resten av sitt liv..i sånna här diskussioner kan ALDRIG nån dra upp något positivt..och om någon mot förmodan gör det så ska denne tryckas ner i skorna med sanningen å inte a en chans att skaffa sin egen uppfattning....ursäkta de låter hårt, men efter att följt denna tråden så är de ungefär så de känns för mig...de kommer gå åt helvete helt enkelt å att jag är så jä*la dum som tror att jag kommer att ha tid att ha kvar min häst å gå ut till den å inte bry mig om mitt barn då...de verkar faktiskt lite som att rubriken på TS tråd kan stämma...ursäkta min bitterhet å ni behöver inte hoppa på mig för detta men det är så de känns efter att läst allt detta...

Fast det förstår väl alla att livet förändras när man får barn? Frågan är ju bara hur, och det vet man ju inte förrän man själv sitter där. Vad andra än påstår så kan man inte helt och fullt förstå, mycket pga att vi redan innan lever olika liv med olika förutsättningar både socialt, hälsomässigt, boendemässigt och ekonomiskt. Och säkerligen på fler sätt. Så att livet kommer förändras råder det väl inga tvivel om, men hur det förändras får man ju se!

Jag tycker det är konstigt att man ska bli så fast och att allt kommer hänga upp sig. Jag menar, de flesta av oss har väl aft förändringar i livet tidigare? Att börja plugga på främmande ort, efter 7 års arbete innebar en väldigt stor förändring för mig på väldigt många sätt. Att flytta öht påverkar livet och det sociala, att byta jobb, och framför allt att skaffa häst påverkas ens vardag enormt. Det blir givetvis inte samma sorts förändring men att livet ska stå på ända totalt beror nog på en själv också!

Jag tror på att " Det blir det man gör det till "..jag har sett dom föräldrar som inte ens kan åka å handla efter dom fått barn för allt är så omständigt och jobbigt...å ser man motgångar så blir de motgångar...

Men att planera för eventuella sjukhusvistelser, sjukdomar osv gör ju en tokig? Jag kan ju lika gärna krocka med bilen imorgon och skada mig ordenligt, sådant går ju aldrig att planera för?

Rena olyckor får man ju ta, där är det lika för alla oavsett om man är gravid eller ej. Fördelen med en graviditet är ju att man faktiskt vet att man antagligen är i "nedsatt" fysiskt skick som höggravid/nyförlöst och därför har möjlighet att vara förberedd. Jag som faktiskt legat inne med våra barn på neo under ett längre tid kan ju vittna om hur viktigt det var att ha ordnat hästeriet och för mig var det definitivt en fördel att vara uppstallad på lösdrift. Hade jag haft uppstallade hästare hemma hade det blivit väldigt tufft.

Det jag mer funderade på var det långsiktiga "problemet", men får nog ta itu med det om/när det dyker upp. Mycket hinner hända inom loppet av 1,5-2 år...

Jo, mycket förändras på ett par år. Tycker mig ibland märka att de som tyckt att det fungerat plättlätt med barn och föräldraledighet får betydligt tuffare när de går tillbaka till jobb. Det blir ju också en stor skillnad om man har haft en tillgänglig barnvakt (ex.vis morfar/farfar) som försvinner ur bilden.
Det jag själv tycker är tufft nu är att även om bebisen sover och allt är upplagt för att sätta sig upp måste jag ändå se till att ha någon närvarande (rider in unghäst och vågar inte riskera att ramla av pch skada mig så att bebisen blir själv flera timmar på läktaren).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 856
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka