Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

Sv: Kommer jag bli en dålig mamma för att jag har häst?

.. och vissa tolkar inlägg som fan tolkar bibeln ungefär.

Helt allvarligt, hur sjutton kan man tolka merparten av inlägg så som du beskriver?

Att aldrig göra något för sig själv jämfört med en hobby sju dagar i veckan, det säger väl sig självt att den jämförelsen är orimlig?

Fast det har ju ett pris att pressa sig också, jag vet ingen som kan köra skiten ur sig, på nivån att man inte hinner sova, åratal i sträck utan att det märks på en. Det kanske går, men det sliter. På alla, skulle jag vilja hävda.

Ja, just den där meningen var väl inte så genomtänkt. Jag tänker mig väl ungefär att om man får ihop de där sakerna, utan att det kostar ett orimligt pris, så är det duktigt. Får man ihop det till priset av sin egen hälsa, känns det mer sorgligt än duktigt.

En sak är så konstig med såna här barndiskussioner; det är så viktigt att poängtera att allt kan vara som förut. Jag förstår inte det, barn tar tid, för mig låter det fullständigt orimligt att planera som om de inte alls ska få inkräkta på ens liv.

För mig - som har småbarnsåren bakom mig - räcker det ärligt talat att fundera på hur mycket jag hinner och orkar en vanlig vardag förutom jobb och häst. Det är inte så att jag har särskilt mycket energi över.

Föräldraledigheten, dock, minns jag som en ovanligt lång och avkopplande semester. Det var inte "jobbigt att få barn" så sett, utan jag pratar bara om tiden och dygnets begränsade timantal här.

KL

Nej, du är inte en dålig mamma för att du har häst.
Mår du bra av det blir du tvärtom en bättre mamma.

Tar det för mycket energi än det ger att få ihop allt med läxor, aktiviteter, amning hushållsjobb osv så är det inte så bra för dig i längden.

jag har haft häst hemma samtidigt som små barn och det funkar ypperligt. Nu har barnen blivit större och jag har separerat, hästen står uppstallad, så de kan vara ensamma en stund när jag är i stallet eller så följer de med. De veckor jag inte har barnen är ju aldrig ngr problem

Nu väntar jag barn igen och jag har honom nu hos fodervärd. När det är dags att börja rida igen tror jag att jag måste lösa det med en halvtidsfodervärd, jag vet inte annars hur det ska gå ihop. Iaf till en början så jag får rutin på livet och vet hur jag vill prioritera. Men varken jag eller min nya man är inställda på annat än att hästen ska vara kvar.

Men nu är vi där, huvudfrågan i tråden, är det så hemskt att ha en hobby sju dagar i veckan? Och för mig är det inte bara en hobby, utan det är en del av mitt liv.

Min står ju uppstallad på en anläggning med en del service, ut/insläpp och fodringar ingår. Man måste mocka, fylla mat och ta hand om hästen själv. Sedan har man ca en kvällsfodring var sjätte vecka samt stalljour 3-4 helgdagar/termin. Så jag behöver bara åka till stallet en gång om dagen, vilket är väldigt smidigt.

Sedan är min häst van att gå ca 5 dagar i veckan, han blir alltså inget monster av att vila någon dag. Så jag hoppas att det kan funka utan medryttare också.

Men nu är vi där, huvudfrågan i tråden, är det så hemskt att ha en hobby sju dagar i veckan? Och för mig är det inte bara en hobby, utan det är en del av mitt liv.

Nej, det är inte hemskt!

Skulle du stöta på problem så får du väl lösa dom då! Så resonerar jag i alla fall och det har jag börjat med efter jag fått barn.

Jag har nyligen köpt en häst (3 år) min son är 16 mån och jag börjar jobba om en månad.
Jag ska intensivträna hästen en månad nu och så får jag se hur det nya livet med jobb blir första 7 veckorna (som schemat är). Får han stå i 7 veckor så gör inte det nåt. Han går också på lösdrift.

Jag tänker att "det är ju bara en häst" och funkar det inte får jag väl sälja då. Vill jag rida finns det massor med hästar.

Ta inte så allvarligt på vad "folk" säger. Mår du bra så kör på. Jag antar att du löser ett problem OM det dyker upp nåt.

Det är inte alls hemskt, men det kan vara lite svårt att hinna med kanske om du tänkt jobba heltid.

Som Petruska beskriver sina dagar, vara borta hemma ifrån 7:30-21 varje dag, det tror jag är väldigt svårt att kombinera med småbarn, såvida inte man är överens om att pappan sköter barnet själv, och ens egen kontakt med barnet begränsar sig till en morgonpuss.

Alltsa, allt gar ju bara man vill. Men det ar nog viktigt att inse att det inte lar bli som forr och att det AR bra att ha en plan B. Barn tar tid. Sa ar det bara. En 7-dagars hobby kan bli svart att underhalla pa samma niva som forr, det ar skillnad om man tjanar pengar pa sin ridning (t.ex. jobbar som hoppryttare eller dylikt) da ar det ju ett yrke och man har oftast anstallda som underlattar.

Innan jag hade barn delade jag stall med en tjej som hade 3 pojkar som da var i aldrarna 1, 3 och 5. De var inte ett dugg hastintresserade men foljde med mamman varje dag till stallet. De forsta aren "hjalpte de" oss andra i stallet med mockning, sopning, blanda mat etc (hon hade tur att alla vi andra tog oss tid med hennes barn och underholl dem sa att hon kunde rida etc), nar de blev lite aldre satt de i hennes bil och spelade Nintendo eller kollade pa video. I minst ett par timmar varje dag.
JAG tycker inte att det ett vidare bra foraldraskap, men sa valde hon att gora, och hon har an idag kvar hasten och barnen ar i tonaren.

Det är väl ingen som sagt att det är hemskt. Däremot att det kan bli svårt med tiden om man vill hinna träffa sin familj, inget konstigt med det. Det måste du väl själv ha tänkt på? Om du inte är väldigt blåögd.. Jag har själv barn + två hästar som jag tar hand om sju dagar i veckan, men jag jobbar inte och har hästarna hemma. Hade jag jobbat heltid i stan som tidigare skulle jag nog ha ledsnat för länge sen tror jag..:crazy:

Lägger mig inte i diskussionen om huruvida man kan ha barn, häst och heltidsjobb, eftersom jag har barn, hästar och deltidsjobb, men däremot ni som har svårt att skaffa medryttare; De allra flesta hästar fungerar utmärkt på varannandagsridning om de bara får gå ute i hage med kompisar. Min rids 4dagar i veckan o jag tävlar Msv dressyr. Det funkar. Man måste inte rida varje dag, och de dagar man inte rider går ju faktiskt skötseln ganska fort.

Mabuse: Jag TROR att du missuppfattade Jerseykos inlägg om två jobb - som jag tolkade det had hon inte två jobb samtidigt, utan först ett på heltid och sedan ett på 87 procent. Men jag kan ha fattat fel jag med :).

Äh, fortsätter att lägga mig i ändå... ´Man har olika situationer i sina familjer, och beroende på hur ens egen situation är är det mer eller mindre svårt att lösa olika saker. Sedan har det med intresse att göra oxå, det finns hästtjejer och hästtjejer - en del av dem (som t ex jag) har nästan hela sin verklighet och vardag upphängd på hästarna. För min del hade det inte funkat att inte ha häst, det hade utplånat min identiet! Däremot får man ju anpassa hästeriet efter resten av livet förstås. Jag har vänner som jobbar heltid och deras män likaså och har häst och det funkar men är tufft, men för dem finns inget annat alternativ. Hästarna är en så stor del av livet att det hade blivit för tomt och tråkigt utan, och antagligen skulle jag och många med mig vara mindre lyckliga människor och därmed sämre föräldrar om man inte fick ha kvar sitt stora intresse. För andra är inte hästeriet livsviktigt (nåja, nästan), utan mer "bara" en hobby, och då är det säkert lättare att lägga av medan barnen är små.

Nja du är la där igen, jag har aldrig skrivit att det är hemskt. Du tolkar in ord som jag aldrig skrivit, dvs lägger ord i min mun.

Man brukar lösa det mesta om man vill, det enda jag skriver är att dygnet har sina 24 timmar och med både heltidsarbete, familj m.m så är det inte helt orimligt att man måste avvara tid satt till något annat för att utöva sin hobby.

Det är omöjligt att svara på dina fråga när man inte vet omständigheterna kring samt er familjs förutsättningar. Som ako skriver, olika familjer har olika förutsättningar. Men ett allmänt svar är: nej man är inte per automatik en dålig mamma för att man har fritidssysselsättning sju dagar i veckan.

Min står ju uppstallad på en anläggning med en del service, ut/insläpp och fodringar ingår. Man måste mocka, fylla mat och ta hand om hästen själv. Sedan har man ca en kvällsfodring var sjätte vecka samt stalljour 3-4 helgdagar/termin. Så jag behöver bara åka till stallet en gång om dagen, vilket är väldigt smidigt.

Sedan är min häst van att gå ca 5 dagar i veckan, han blir alltså inget monster av att vila någon dag. Så jag hoppas att det kan funka utan medryttare också.

Lycka till i vilket fall. Jag hoppas att du har kvar hästen om det är det du vill, och ha inte dåligt samvete!

Först jobbade jag 87% i 3 månader sen 100% i 6 månader. Så nästan rätt.

Jag har ju medryttare, guldvärd! Men de växer ju inte på träd. Min medryttare betalar inte ett öre, jag betalar om hon ska rida för instruktör. Jag är VÄLDIGT rädd om henne.
Min häst går 6 dagar i veckan. Inte någon mvs nivå men målet är 1.10 nu i vår. Tävlingsäsongen 2010 tränade jag 1 ggr i veckan (åkte bort och red) och tävlade 2-3 dagar i månaden. MEN jag var ju föräldraledig och maken hemma på heltid.
Jag tävla på helgerna och han hade tid att jaga på veckorna.

Hästar är mitt liv också, jag får energi av att vara i stallet. Visst är det tråkigt när man inte hinner rida ut 4 timmar i perfekta vädret eller måste begränsa det asbra ridpasset till bara 45 minuter. Men jag tycker inte det gör så mycket.

Varför är hästar så mkt värre än annat? En hund tycker jag kräver mkt mer. Hästen rider man ju 1 ggr om dagen medans hunden ska ut på flera promenader.

Och all tid man idag lägger vid datorn! Det är väl bara att norpa av den?

Varför är hästar så mkt värre än annat? En hund tycker jag kräver mkt mer. Hästen rider man ju 1 ggr om dagen medans hunden ska ut på flera promenader.

Och all tid man idag lägger vid datorn! Det är väl bara att norpa av den?

Nu tänker jag inte lägga mig i hela denna diskussion men med både hund och dator går det ju att ha barnet med sig på ett helt annat sätt än i stallet/på hästryggen så det går inte att jämföra tycker jag eller försöka ta tid från det ena till det andra.

Du blir absolut inte en dålig mamma, varför i hela fridens dar skulle du bli det??
Om du mår bra, mår dina barn bra, sen om det innebär att du är borta några timmar varje dag, so what?
Jag har småbarn, tvillingar på 19 månader,ljuvliga små troll :) och jag har en häst, en fbl valack som jag inte hinner med som jag borde, MEN jag mår BRA av att ha honom, att rida när jag hinner, att mysa, pyssla och få vara ifred några timmar i stallet, det är vardagslyx om något:)
Min sambo och jag har båda ganska dyra och i alla fall i mitt fall, tidskrävande hobbyer, som vi unnar varandra då vi vet hur mkt det betyder att få den där egentiden. Vi jobbar båda två, han heltid och jag går in på 80% nu efter nyår, har jobbat 2 dagar i veckan sen i augusti.
Visst, hästen är inte i form, han har en rar mage som han odlar och halsen har tunnat av, eller va tusan, hela hästen är muskelfattig men glad och go kille, han mår inte dåligt av att stå, visst blir ridningen lite kämpigare, men jag räknar med att när barnen blir lite större kan dom följa med til stallet de ggr jag inte har barnvakt, vilket ger mer tid för hästen, OCH barnen. Medryttare?? Absolut, men en bra sådan som är seriös är nästan omöjligt att hitta. Jag har min häst helinackorderad där allt ingår, det är för mig ett måste för att få det att gå ihop rent tidsmässigt, vilket det ändå inte gör :angel:

Det jag menar är att du ska göra det som får dig att må bra, lägg det dåliga samvetet åt sidan, för din egentid är lika viktig för dina barn, som den tiden du spenderar MED dom! :)

Min åsikt - jag är inte en dålig mamma för att jag har häst. Men jag har som nybilven mamma (6 mån bebis) ångest för att jag inte hinner med hästarna som tidigare! Jag mår väldigt dåligt av att alltid behöva be om lov om jag ska göra något som kräver att bebis behöver vara hemma. Jag kan ju inte förutsätta att sambon inte har nåt att göra bara för att jag vill rida...

Dessutom så har jag ingen aning om hur jag ska kunna reda ut allt när jag väl börjar jobba sen. Min son är det viktigaste i mitt liv och att norpa av de få timmarna jag har av vardagstid med honom för hästarnas skull - det känns inte kul.

Jag har dock en gård med många hästar hemma, så det är lite annat än att ha en inhyrd. Å andra sidan så kan jag passa på att ta lite då och då när han sover och behöver inte åka hemifrån...

Allt går om man vill, men det är sällan lätt och det bör man veta innan!

KL
Jag tror man ska anpassa arbetet om man ska kombinera barn och häst efter föräldraledigheten. Oftast vill ju barnet träffa sina föräldrar efter en dag på dagis eller skola. De har saker att berätta eller vill ha hjälp med. Om man jobbar deltid eller oregelbunet är det ju lättare att lägga in fritidspass. Jag skulle aldrig kunna jobba rak vecka vare sig med eller utan barn. Maken har det så,kommer hem vid 18 och grejar lite hemma och sedan behöver vila. På helgerna ska hela livet ske. Då gäller det att ha ett riktigt kul jobb annars blir det ju hemskt. Mitt jobb är kul och jag känner det ibland som jag är hemma nästan men att ha dygnets alla ljusa timmar finns ju inte. I så fall deltid. Mina intressen är en del av livet och att vara mamma är tidskrävande även med tonåringar. Jag tycker att det var minst tidskrävande när Alex var 7-12 då bara rullade det på. Han var glad och högpresterande gick av sig själv. Nu är han tonåring och jag är hemma när han kommer från skolan och vi pratar så bra då. Sedan gör vi ofta skolarbeten och lagar mat ihop.
JAG skulle inte kunna jobba 8-17 och ha barn och häst.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar