Sv: Kommandon

Hur kan man ha nått annat än vallhund?:o:love:
:bow:;)

Min Jack Russell är nog Bc-skadad efter 10 års sammanboende med Bc.;)
Hon fungerar likadant som mina arbetsnarkomaner och har lika många kommandon som dem, nästan.

När vi träffar mammas två JR börjar jag undra om de är tappade bakom en vagn eller nåt.?. Så puckade hundar som inte alls svarar snabbt på ett kommando eller ens LYSSNAR.
Det KAN visserligen ha att göra med deras uppfostran:angel: men jag tvivlar.;)
De har knappt några kommandon som används utan det är bara en massa gulligull och blaj.:p

kl

Med min egen blir det ofta helt annorlunda kommandon mot med mina föräldrars (som jag haft hand om tills jag flyttade för några månader sen)

Till min höna blir det typ "öööh" men längre hinner jag inte om hon gör nåt tokigt för hon begriper ändå :P
Effektivaste inkallningen är dock "psspsspss" för gud nåde katterna om dom kommer först!
Annars är det väl ganska "normala" så som "sitt" "ligg" "stanna" "häråt" osv :)

Däremot har mina föräldrar en rad med olika hemmavariabler som "HRM" (om man gett ett kommando som han inte lyssnar på), "skiiiiiithund" = kom osv :D

Har inte så många kommandon.

Dom viktigaste är

Hitt = oavsätt vad du gör så avbrytt det NU och sitt fot/framför (beror på hund) den som gav kommandot så fort som möjlig, kommandot kan bara avbryttas utan att följföljas av ett ligg.

Ligg = ligg nu med en gång och ligg kvar efter detta kommando förjer bara bara ett annat aldrig ett ja.

Nej = vad du än sysslar med sluta med det nu.

Andra kommandon är

Kom här = nu är då för långt i från mej kom närmare.

Nej kom här = Använs när hunden ställer frågan om det är ok att jaga det vilt/viltspår hunden har hittat och det inte är ok att jaga det

Fot = gå fot.

Sitt = Sitt och sitt kvar.

Stana = spelar ingen roll om du står, sitter eller ligger bara du stannar.

Bakom = gå bakom föraren.

Ja = Kommandot är upplöst, ja du får börja äta ett ja kan oxå betyda att hunden får börja med spårarbetet eller jakten.

Kram

Senast ändrad:

Glömde ett :D

Hundens namn och pekar med handen = hunden går åt det hållet jag pekar, om hunden undrar vilken väg vi skall gå använs bara handen.

Kram

:bow:;)

Min Jack Russell är nog Bc-skadad efter 10 års sammanboende med Bc.;)
Hon fungerar likadant som mina arbetsnarkomaner och har lika många kommandon som dem, nästan.

När vi träffar mammas två JR börjar jag undra om de är tappade bakom en vagn eller nåt.?. Så puckade hundar som inte alls svarar snabbt på ett kommando eller ens LYSSNAR.
Det KAN visserligen ha att göra med deras uppfostran:angel: men jag tvivlar.;)
De har knappt några kommandon som används utan det är bara en massa gulligull och blaj.
:p

Den gamle JR-hannen kan visst kommandon.. Åtminstone ETT!
Ett väsande "Sssss" är ett bra kommando, han vet inte riktigt VILKET trix han ska göra så han provar alla han kan,
Stanna, sitt, vacker tass, ligg, rulla runt, ligg med huvudet mellan tassarna, se glad ut! Nått måste ju vara rätt :rofl:

Mina komandon till lillen är,

Ute

Stanna, vara stilla oavsett lillen står, ligger eller sitter och invänta nästa komando.

Vänta, används om hunden går omkring långt före mig och då väntar hunden till jag är på samma ställe som honom innan han fortsätter framåt fritt.

Hit, då ska lillen komma och sätta sig på vänster sida direkt efter komandot oavsett vad han gör.

Fot, helt enkelt gå fot med eller utan koppel.

Kom, han är för långt bakom eller stannat för att undersöka något och då ska han komma närmare utan att behöva komma ända fram till mig.

Nej, låta bli något intressant.
Hopp och lek, då få han springa och busa som han
vill:)

Sen blir det mer när vi börjar träna lydnad, har inte kört så mycket lydnad utan bara grund än så länge då han bara bott här i snart 2 v.

Inne använder jag dessa komandon.

Hopp, att han få komma upp i knäet när han vill. Eftersom jag inte få lyfta än efter operationen.

Sök bollen, för att leta efter bollen han gömt.

Sitt.

Ligg.

High five.

Rulla runt.

Sök husse, används bara för att han ska lära sig vem det är.

Vars är Viggo? När han ska komma när han gömt
sig någonstans;)

Varsegod, får inte börja äta före jag sagt till.

Inte röra, används bara på saker han absolut inte får ha och aldrig i samband med mat utan bara till barnens saker eller farliga saker.

Loss, släppa det han tagit upp eller bollen.

Använder få komandon till honom än så länge men det läggs till fler allt eftersom vi lär känna varandra.

Men ett komado vi inte använder oss av annat än under lydnadsträning är plats. Vi låter han gå omkring som han vill när han är inne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka