komma över rädslan?

A

annizz

Jag har haft en paus från hästarna i ca 3 år pga av att jag studerat, men har nu blivit medryttare på en häst.
Det är en arabvalack som är jätte snäll att sköta och går bra i paddocken, men när vi rider ut så är han väldigt lätt skrämd.. typ hoppar till för minsta lilla. Om han ser kossor så blir han helt knäpp och nästan sticker.. och det gör ju inte att min rädsla blir bättre :(
Innan var jag aldrig rädd när jag red, förstår inte varför jag är det..
hur kommer man över det?

Sv: komma över rädslan?

Det finns ingen som kan rida med ut? Om han kanske är coolare när han har sällskap tänker jag.

Om du är rädd och hästen är rädd så kommer det bli svårt att få bort rädslan.

En nervös häst behöver en trygg ryttare, en nervös ryttare behöver en trygg häst.

Det bästa man kan göra är att undvika situationer där hästen blir livrädd, tills man blivit helt trygg med hästen...

Själv upplever jag att jag kan bli nervös nu när jag har dålig balans. Har inte ridit på över ett år, och då på en häst som gärna slängde av i hoppningen, så jag har blivit hopprädd.
När jag fått upp min balans hoppas jag att jag blir mer säker.

nej det är tyvärr ingen som jag kan rida ut med då det bara är han i stallet + en shettis.
Har haft svårt att hitta en häst att bli medryttare på så jag vill verkligen att detta ska funka..
några andra tips?

Ok, det var ju synd. Det brukar ju funka med de flesta hästar annars.

Hur funkar han om du promenerar ute med honom? Min egen häst kunde knappt gå själv alls i början utan jag har "promenerat fram" att han ska känna sig trygg när han inte har sällskap av någon annan häst ute. Så får du hålla ridningen på banan tills han vant sig vid att vara ute i skogen. Som Vita_N_6520 säger är det svårt att få bort hästens rädsla om han känner att du är rädd också (även om ni inte är rädda för samma saker såklart)

Hej, Araber kan vara "spooky". Vi hade en valdigt "spooky" Welsh B, nar vi fick henne hoppade hon for allt. Hon rusade oxa ivag som ett skott ibland. Jag gav henne Magnesium eftersom det hjalper nervsystemet. Sen bytte vi foder till ett "Cool Time". Hon blev snabbt battre. Nu hoppar hon sallan--lite tittig, men normalt for rasen.

Jag är ibland lite skraj för att rida ut ifall vi haft en längre paus. Jag brukar sadla på och promenera iväg och så sitter jag upp först när jag känner mig lugn och märkt att hästen är lugn. Jag brukar också rida honom på ridplan dagen före så han inte har stått före. :) Han blir lätt tittig om han har överlopps energi, annars är han inte rädd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 827
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama