Komforttemp. zonen som man nu.......

Sv: Komforttemp. zonen som man nu.......

Nä det har du själv bestämt dig för . Jag har däremot läst , du verkar ha missat hälften - tex de internationella källorna . Utöver det känner jag min häst .

Självklart känner du din häst.:laugh:

Tycker du att studien som hon själv utförde hade tillräckligt material? Antal hästar?

Det finns heller ingen studie på överhettning därav oron över OS i Atlanta, vilket hästarna klarade över förväntan, givetvis med prevention.
den största risken med överhettning torde komma från alstrad värme- arbete under heta förutsättningar iom att det tar tid för den att kylas ned.

Ett täcke för mkt kan nog bara värma upp hela hästen temp om den dessutom utsätts för stress- springer.
Sen handlar studien oxå mer om att hästen "klarar av" mkt, men vi som hästägare tycker väl inte om att se våra hästar skaka- eller?

Senast ändrad:

Vilka exempel finns i litteraturen på NKT för häst? I en litteraturöversikt av Cymbaluk &
Christison (1990) rapporterade de NKT inom ett spann från -15˚C till 10˚C och poängterade
att de flesta värdena i litteraturen då inte var styrkta av experimentella studier. I en svensk
studie I klimatkammare (Morgan, 1998) på travhästar respektive Shetlandsponny var NKT ca
5˚C (utfodrade för underhåll). Dessa resultat stämmer med Young & Coote (1973) som fann
NKT till 0˚C -5˚C hos unghästar hästar på stall. McBride et al (1985) utfodrade sina
Quarterhästar 1,5 gång mer energi än underhåll och uppskattade NKT till -15˚C. I en finsk
studie indikerade resultaten för åringar på lösdrift NKT mellan -9˚C och -16˚C (Autio et al,
2007). Engelska forskare har studerat föl, vilka hade NKT mellan 13˚C och 26˚C med ett
medel av 20˚C (Ousey et al, 1992).
Vidare fann de att sjuka föl hade högre NKT, i medel
24˚C och att ämnesomsättningen var 25% lägre än friska föl av motsvarande ålder. Aspång 7
och Holmgren (2006) simulerade ridhästars NKT och fann en variation i NKT för ponnyn
från 1,4˚C till 10,8 °C, för fullblodet från –2,1˚C till 7,9 °C och för halvblodet från –3,4˚C till
7,4°C
. De lägre värdena är för tävlande häst med vinterpäls och de högre för klippt häst på
underhåll.
Notera att de studier som gjorts var från före Morgans tid- dvs inte experimentella o ett sådant grundat på 6 hästar har en enorm felmarginal.

Jag tolkar det totala som väldigt inividuellt vad hästar klarar o att förutsättningarna spelar alldeles för stor roll för att man ska kunna göra en regel.
Man gjorde oxå uppskattningen att vältränade hästar hade större NKT. jJ ett tag. sen blir musklerna påverkade. Det har man reviderat.
Ngt om hästens övriga fysiologi finns inte med alls.
Varje hästs vä'lfinnande borde rekommenderas i inte vad den klarar av innan den fryser. Senast kom ngn på den briljanta idén att hästar ser oberörda ut av att skaka. Ja de "går in" i sig själva. Är nästan okontaktbara.

Nej jag har ingen respekt för en studie som anser att man kan ha samma täcke inne som ute o då i ett varmstall.

Tror inte att de var o mätte alla hästars T mitt i natten.

De vet att iom hästens stora kroppsvolym tar lång tid att få ner en förhöjd temp pga överhettning. det motsatta torde gälla det med- att om hästen väl har blivit nedkyld tar det många timmar för den att bli varm

Jag har varit med om det när min första o enda medryttare stog o tvättade min häst utomhus i Feb( när jag var borta o tränade förstås). Den var trots många fluffiga täcken inte ens ljummen efter 5-6 h. Den hade dessutom en muskleskada i korset o det var superviktigt att den hälls varm. Den gick då t o m på NSAID för det, men sen var den öm o stel trots det i många dagar.

Jo medryttaren fick sparken direkt.

Senast ändrad:

Folk har anammat hennes studie om att hästar har en komfortzon på 20 grader. Du kan ha samma täcke på om det är 20+ eller noll.

Om hästen har sommarpäls eller lurv är det en STOR skillnad

Nu fick iallafall jag en förklaring på hur hon tänkte.

På det grundar hon även att dubbla täcken, halstäcken mm är helt onödigt.

hästar som står i varma stallar mest hela dagarna o rids mer än de flesta.

Men att hästar har en komfortzon på ca 20 grader är ju inget nytt. Det finns ju massor av undersökningar som visar det. Däremot tas det ju inte upp att alla hästar inte har samma komfortzon. Den kan ju variera en hel del. Den kan vara +10 - -10 grader för en häst, men vara +20-0 grader för en annan eller för all del som min stora som trivs bäst från ca +5--15 grader. (eller hur satans kallt som helst verkar det som:D). Min står i skuggan och hänger med huvudet så fort det är varmt. Andra hästar gör tvärtom, går ut och njuter av solen direkt. Jag menar att man måste lära känna sin häst för att känna till vilken komfortzon just den hästen har. Och förstås ta med i beräkningen att hästens komfortzon ändrar med hästens kondition, vilken päls, fodret, vind osv.

Läste en studie i Ridsport (tror jag) där de hade kommit fram till att hästar trivdes allra bäst i +1 grad. Det skulle vara den ideala temperaturen för dem. Tycker det känns lite konstigt att generalisera så för jag tror inte alls att alla hästar trivs bäst i samma temperatur.

Jag förstår inte varför såna här diskussionsämnen ofta blir så svart/vita. Det blir mera frågan om alltid täcke eller aldrig någonsin täcke. Det är ju inte verklighetsförankrat längre då. Kan man inte bara använda täcken när det finns behov och låta bli när hästen inte behöver? Är det så himla svårt egetligen? Det blir lika dumt som när folk hävdar att alla hästar mår bäst barfota. Vissa behöver ju skor och andra fungerar utmärkt barfota. Det är samma sak med täcken.

Senast ändrad:

Det borde vara en så enkel rekommendation. -Känn på din häst o observera den!

Fri tillgång på grovfoder är oxå en usel rekommendation. Där många ponnies o hästar blir feta innan man inser att det inte funkar. Då ska de istället bantas.:crazy:

Det är ju ett modernt fenomen.

Bra att man nu funnit bättre utfodringslösningar:bow: o det kommer inte från Agronomer, utan från kluriga hästmänniskor som ser hur det funkar i praktiken.

Förutom att om det testast på ett fåtal indevider får man oxå ett mycket osäkrare resultat och är det väldigt få individer säjer det bara något om just dom indeviderna.

Kram

vilken poäng då? Säjer väl sig själv att om ett foder testast på 5hästar eller 100hästar så får du ett säkrare resultat på det som bedrevs på 100 än det som bedrevs på 5.

Det borde vara en så enkel rekommendation. -Känn på din häst o observera den!

Fri tillgång på grovfoder är oxå en usel rekommendation. Där många ponnies o hästar blir feta innan man inser att det inte funkar. Då ska de istället bantas.:crazy:

Det är ju ett modernt fenomen.

Bra att man nu funnit bättre utfodringslösningar:bow: o det kommer inte från Agronomer, utan från kluriga hästmänniskor som ser hur det funkar i praktiken.

:bow::bow: Håller med i allt. Fri tillgång känns som en rätt dålig rekommendation ja. Många hästar skulle hålla värmen men kanske bli sjuka på köpet. Känns inte direkt som en bra lösning.

Håller helt med dej! :bow:

Jag måste också säga att jag blir irriterad på att man hänvisar så lättvindigt till forksning hit och dit när man vet att många studier på hästar är på väldigt litet underlag, det är uppsatser, eller andra små studier av ett fåtal hästar och knappast generaliserbara. Visst finns undantag. Men forskare brukar själva varna för att dra för långtgående slutsatser, men vad hjälper det när amatörer, och hobbyryttare anser sej få rätt och stöd för just sin egen teori.

Man ser det hela tiden i diskussioner, här inte minst.

Hästar av samma ras och med samma typ av hårrem kan variera enormt ang när de anser det vara för varmt eller kallt. Kan man inte se på sin häst och gå efter sunda förnuftet och kunskap om hästens behov utan börjar hänvisa till forskning kan det hamna totalt fel.

Som dessa foderberäkningstabeller som om man skulle följa dom kan leda till stakethästar i vissa fall.:( De stämmer helt enkelt inte för alla variationer som finns bland alla hästar. Vissa får säkert för mycket mat istället, med risk för fetma och fång. Om man inte kan se på individen.

Halvt kl

Fattar nog fortfararande inte varför en studie stör folk så mycket ha ha . Ingen och inte studien heller har väl ngnsin sagt att man inte måste ta hänsyn till individ och alla komplexa variabler runt individen ? För mig är det just det som studien påvisar bland annat . Utöver det kan den ju vara en vettig illustration som jag skrev tidigare i hur hästar skiljer sig från människan gällande hur den hushåller med värme rent basic . Ngt mer handlar det inte om För mig .
Jag känner som sagt ingen som stirrar sig så blind på en studie att deras hästar ska gå omkring enligt studien till punkt och pricka . Snarare är det väl tvärt om att man oftast täckar sin häst enligt egen frusenhet ? Men jag kanske har tur och har vettigt folk runt mig vad vet jag ?
Min häst har iallafall aldrig ngnsin frusit vintertid , samtidigt som jag inte övertäckar ( han går alltid täckad och är klippt vinterhalvåret )

De gånger han frusit under alla år har varit sommartid när det spöregnat ihållande ett halvt dygn innan man kommit och tagit in .

Vet nog tack och lov ingen som tabellräknar foderstat till sin häst rakt av heller . Däremot är det en mkt bra grund i fråga om att täcka minimi / Max behov utifrån individ när det gäller närings ämnen och ev avsaknad av tex protein eller mineraler .

Senast ändrad:

Fri tillgång är nutidens välfärds problem enligt mig . Många hästar skulle slippa mkt sjukdom och problem om man förstått att hästen inte är gjord Flr att stå vid dukat smörgåsbord 365 dagar om året utan är gjord för att ströva och leta efter mat , och dessutom genetiskt skapad till att äta upp sig lite sommartid för att sen ha magrare tillgång vintertid ...

Men eller hur!

Senast förra veckan var jag till lokala fodehandlaren och köpte mer halm som jag fodrar med till min lättfödde häst. När försäljaren fick höra att jag fodrar med halmen så blev han helt paff. ''Men det är ju mycket dyrare att fodra med halm än hö'' fick jag till svar. Och ja jo tack det vet jag. Och sedan kunde han inte förstå att hästen inte kunde äta 15kg hö istället för 7kg hö och 8kg halm. Det fanns liksom ingen logik i det. Även fast jag förklarade att han blir tjock. Och vad gjorde det? Det är ju bara en ridhäst. Så ja, välfärdsproblemet märks rätt bra.

Fri tillgång är nutidens välfärds problem enligt mig . Många hästar skulle slippa mkt sjukdom och problem om man förstått att hästen inte är gjord Flr att stå vid dukat smörgåsbord 365 dagar om året utan är gjord för att ströva och leta efter mat , och dessutom genetiskt skapad till att äta upp sig lite sommartid för att sen ha magrare tillgång vintertid ...

Ja det där håller jag helt med om :bow:

:D

Läste en studie i Ridsport (tror jag) där de hade kommit fram till att hästar trivdes allra bäst i +1 grad. Det skulle vara den ideala temperaturen för dem. Tycker det känns lite konstigt att generalisera så för jag tror inte alls att alla hästar trivs bäst i samma temperatur.
Jag läste för 20 år sedan att samlag mellan människor :ovar mest gynnsamt i en väldigt sval T. Ca. 5 grader. Om det hade med fertilitet att göra kommer jag inte ihåg.

vilka "studier":rofl: Folk!

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·
Utrustning Dåligt! eller? Vi har en häst här i stallet som helklipptes på senhösten. Han had emed sina förra ägare täcke jämt, han har haft täcke...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 250
Senast: Osten1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈