Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Notera att de studier som gjorts var från före Morgans tid- dvs inte experimentella o ett sådant grundat på 6 hästar har en enorm felmarginal.Vilka exempel finns i litteraturen på NKT för häst? I en litteraturöversikt av Cymbaluk &
Christison (1990) rapporterade de NKT inom ett spann från -15˚C till 10˚C och poängterade
att de flesta värdena i litteraturen då inte var styrkta av experimentella studier. I en svensk
studie I klimatkammare (Morgan, 1998) på travhästar respektive Shetlandsponny var NKT ca
5˚C (utfodrade för underhåll). Dessa resultat stämmer med Young & Coote (1973) som fann
NKT till 0˚C -5˚C hos unghästar hästar på stall. McBride et al (1985) utfodrade sina
Quarterhästar 1,5 gång mer energi än underhåll och uppskattade NKT till -15˚C. I en finsk
studie indikerade resultaten för åringar på lösdrift NKT mellan -9˚C och -16˚C (Autio et al,
2007). Engelska forskare har studerat föl, vilka hade NKT mellan 13˚C och 26˚C med ett
medel av 20˚C (Ousey et al, 1992). Vidare fann de att sjuka föl hade högre NKT, i medel
24˚C och att ämnesomsättningen var 25% lägre än friska föl av motsvarande ålder. Aspång 7
och Holmgren (2006) simulerade ridhästars NKT och fann en variation i NKT för ponnyn
från 1,4˚C till 10,8 °C, för fullblodet från –2,1˚C till 7,9 °C och för halvblodet från –3,4˚C till
7,4°C. De lägre värdena är för tävlande häst med vinterpäls och de högre för klippt häst på
underhåll.
Folk har anammat hennes studie om att hästar har en komfortzon på 20 grader. Du kan ha samma täcke på om det är 20+ eller noll.
Om hästen har sommarpäls eller lurv är det en STOR skillnad
Nu fick iallafall jag en förklaring på hur hon tänkte.
På det grundar hon även att dubbla täcken, halstäcken mm är helt onödigt.
hästar som står i varma stallar mest hela dagarna o rids mer än de flesta.
Det borde vara en så enkel rekommendation. -Känn på din häst o observera den!
Fri tillgång på grovfoder är oxå en usel rekommendation. Där många ponnies o hästar blir feta innan man inser att det inte funkar. Då ska de istället bantas.
Det är ju ett modernt fenomen.
Bra att man nu funnit bättre utfodringslösningaro det kommer inte från Agronomer, utan från kluriga hästmänniskor som ser hur det funkar i praktiken.
Fri tillgång är nutidens välfärds problem enligt mig . Många hästar skulle slippa mkt sjukdom och problem om man förstått att hästen inte är gjord Flr att stå vid dukat smörgåsbord 365 dagar om året utan är gjord för att ströva och leta efter mat , och dessutom genetiskt skapad till att äta upp sig lite sommartid för att sen ha magrare tillgång vintertid ...
Jag läste för 20 år sedan att samlag mellan människorLäste en studie i Ridsport (tror jag) där de hade kommit fram till att hästar trivdes allra bäst i +1 grad. Det skulle vara den ideala temperaturen för dem. Tycker det känns lite konstigt att generalisera så för jag tror inte alls att alla hästar trivs bäst i samma temperatur.