Komforttemp. zonen som man nu.......

Sv: Komforttemp. zonen som man nu.......

Man behöver inte ens läsa hela studien utan endast den svenska förenklade text jag länkade till för att inse att det spelar ingen roll vilka hästar som är studerade.

Men jag ska inte vara envis. Jag bryr mig egentligen inte om vad ni tycker om studien i fråga. Mina egna hästar står i kallstall. De får extra foder när temperaturen sjunker under -10 grader. De har inte täcken på sig men är inte heller klippta. Min lättfödda IR fångponny har bantats för länge sedan och har inga fettdepåer att ta av.

Det finns mkt att lära sig om hästar som ev fryser, om utfodring och annat. Den som anser den vet allting redan har i själva verket inte lärt sig särskilt mycket. Innebörden av detta är ett gammalt ordspråk som lyder ungefär:
Det viktiga är inte att veta att man kan allt utan att känna till att det finns massor kvar att lära sig.

Tro det den som känner sig klok nog att göra det - själv har jag tröttnat på alla dessa tramsiga diskussioner.

Man behöver inte ens läsa hela studien utan endast den svenska förenklade text jag länkade till för att inse att det spelar ingen roll vilka hästar som är studerade.

Men jag ska inte vara envis. Jag bryr mig egentligen inte om vad ni tycker om studien i fråga. Mina egna hästar står i kallstall. De får extra foder när temperaturen sjunker under -10 grader. De har inte täcken på sig men är inte heller klippta. Min lättfödda IR fångponny har bantats för länge sedan och har inga fettdepåer att ta av.

Det finns mkt att lära sig om hästar som ev fryser, om utfodring och annat. Den som anser den vet allting redan har i själva verket inte lärt sig särskilt mycket. Innebörden av detta är ett gammalt ordspråk som lyder ungefär:
Det viktiga är inte att veta att man kan allt utan att känna till att det finns massor kvar att lära sig.

Tro det den som känner sig klok nog att göra det - själv har jag tröttnat på alla dessa tramsiga diskussioner.

Så hur hade du täckat (eller inte täckat) en filtklippt häst som fryser så fort det går under nollan om han inte får lämpligt täcke, kan inte fodras mer då den blir överviktig, har fri tillgång på halm som den äter minst 10kg per dag av, kan inte lämnas oklippt då han tränas hårt i varmt ridhus 3 dar i veckan och blir SJÖBLÖT pga mammutpäls, svettas inte ens filtklippt. Står i varmstall som håller ca +6 grader. Ska han stå med 800g täcke inne och svettas ihjäl eller 200g täcke ute i -25 grader och blåst och frysa ihjäl och få ryggproblem? Han passar inte in i strömsholmsmodellen av häst eller hästhållning. tyvärr.. (om det nu är ett problem)

Men kom gärna med råd hur du hade löst situationen enligt studien på strömsholm. :)

En fråga.

Ser det så fruktansvärt illa ut i buskarna egentligen? Är majoriteten av alla hästägare som bor i buskarna verkligen fullständiga idioter och inte kan ett smack om hästar?
Nej det är det jag menar.. att studier inte kan eller ska styra. Det har gått så långt att JBV har lagstadgat om när hästen FÅR ha täcke o grundar detta på studier..
En del "köper" allt som skrivs utan att tänka.

Jag ser inga som har 3-4 täcken längre då täckenas kvalitet har utvecklats massor.
Studien förkastar dock halstäcken som rena löjan.

Låt folk som känner sina hästar avgöra vad som är rätt för den.

Senast ändrad:

De flesta vettiga hästägarna tänker o observerar sina hästar. Behovet styr:bow:

Om man har kallstall kan man ju ha samma täcke på ute som inne, men att hävda att 20 graders skillnad förutom alla de andra väderfaktorerna är med är magstarkt.

Jag har ju hört det här med komfortzonen på 20 grader, men inte fattat varför det överhuvudtaget tagits upp. Nu fattar jag...
Jag trodde hon menade utomhustemp. variationer.
Samma täcke om det är 20 grader varmt eller nollan- hur många gör så.:confused:

Jag har inte täcke på bete så fort det är ngn grad under 20:rofl:

God jul på Er allihopa:laugh:

:bow::bow:

Och ska man gå på studier så kan man ju utföra dem på ett sätt som representerar hela omfånget av våra hästar och hästhållning.

Vänta bara tills Socialstyrelsen kommer med den nya rekommendationen för folket-vinterjacka eller kappa bör/får endast användas när T. är under 5 grader- annars......Skräckpropaganda.

Vem kommer inte ihåg larmrapporterna om potatisen, mjölken........

Ingen sa ngt om risken med vaccin mot svininfluensan. Behöver jag säga att jag inte vacc. mig:D Mkt OT- sorry. Anarkist eller...

Folk har anammat hennes studie om att hästar har en komfortzon på 20 grader. Du kan ha samma täcke på om det är 20+ eller noll.

Om hästen har sommarpäls eller lurv är det en STOR skillnad

Nu fick iallafall jag en förklaring på hur hon tänkte.

På det grundar hon även att dubbla täcken, halstäcken mm är helt onödigt.

hästar som står i varma stallar mest hela dagarna o rids mer än de flesta.

Öh ... Näe;)
Det som pratas om är den nedre kritiska temperaturen . Inte plus grader och Ffa inte + 20 grader .
Jämförelsen i studien illustrerar att hästen har ett bredare span än människor i fråga om att reglera värme , några grader hit eller dit påverkar den inte lika mycket som oss .
Tror de flesta människor greppat detta .

Du menar att man inte ska förmänskliga dem.

Studien på 5 individer ... sucks:o

God Jul:laugh:

Exakt så. Håller helt med dig, och även Axel. Förstår precis hur hon menar och är även jag duktigt trött på dumma hästägare som slukar all "forskning" utan att öht fundera över underlag och förutsättningar i de sk studierna..... Bara för att någon påstår att just deras åsikter är vetenskap och sanning så betyder det inte att de har rätt! :crazy:

kl.

Om man tittar på forskarvärden så ser man att det är mer än några få forskningar som vissat sig vara fel och bara för att vi är på 2000 talet så tror jag inta att all forskning blir rätt.

Kram

Nej, och det är väldigt enkelt att vinkla forskningen så att man får det resultatet man önskar sig/tror är rätt genom urval, metoder osv....

delvis kl
En vetenskaplig studie är upplagd så att den blir så objektiv som möjligt dvs så att individernas avvikelser görs så små som möjligt. Ett sätt att göra detta är att sätta ihop studien så att man gör samma experiment med alla ingående individer. Om man tex vill testa tre olika foder A,B och C på tre olika hästar 1,2 och 3. Då ger man häst 1 foder A, 2 foder B, 3 foder C under en period. Sedan gör man ett avbrott och efter en tidsperiod ger man häst 2 foder A, häst 3 foder B, häst 1 foder C osv. Då jämför man samma häst med sig själv. På detta sätt kan antalet ingående djur hållas nere så att man slipper utsätta försöksdjur i onödan. Det är inte så att man kan välja vilken metod som helst och sätta ihop en studie för att få de resultat man vill. Om man vill få studien publicerad så blir den granskad av andra forskare.

Sedan är det klart att en del resultat kan omvärderas, utvecklingen går ju framåt och det är bara positivt om ett resultat kan omvärderas. I en vetenskaplig studie påstår man aldrig att det man kommer fram till är den enda sanningen. Man ger i stort sett bara förslag på vad som är möjligt, lägger fram en teori om att så här skulle det kunna vara.

Min uppfattning är snarare den att det finns massor av hästägare som gör så som man alltid har gjort, hur fel det än är och som aldrig är beredda att ta till sig ngt nytt.

Vem som är dum hästägare kan man klart diskutera om man har lust.

Sedan är det klart att en del resultat kan omvärderas, utvecklingen går ju framåt och det är bara positivt om ett resultat kan omvärderas. I en vetenskaplig studie påstår man aldrig att det man kommer fram till är den enda sanningen. Man ger i stort sett bara förslag på vad som är möjligt, lägger fram en teori om att så här skulle det kunna vara.
Många studier baseras på andra studier.
Den andra som vi nyligen läste var nästan en replika o gjord av Åk 1 elever i ngt program. Är det forskning?

Sen baserar JBV sina paragrafer efter just detta.

Nej. jag skulle vilja ha en mkt större studie som är gjort i annat land o av ett team som under hela gången kan peka på brister.

Många studier baseras på andra studier.
Den andra som vi nyligen läste var nästan en replika o gjord av Åk 1 elever i ngt program. Är det forskning?

Sen baserar JBV sina paragrafer efter just detta.

Nej. jag skulle vilja ha en mkt större studie som är gjort i annat land o av ett team som under hela gången kan peka på brister.

9 utländska studier hänvisar hon till

Sorry- my bad. Får väl leta upp dem, men egentligen inte baserat på henns slutsatser.

Det är skitsvårt att göra studier på djur. De som gör dem måste vara proffs på arten o kunna läsa dem.
Därför anser jag att de som skriver en studie baserat på deras egna hästar( stort antal) o under många många år mer kan visa på sanningar. De har även mött de individer som inte passar in i ett enda "fack".

I en annan artikel menade ngn att hästarna var "oberörda" fast de frös.

Ja vad ska de göra förutom att försöka härda ut?

Studier i all ära är väl bra men det sunda bondförnuftet, vart tog det vägen undrar jag många gånger. Hästar är ju individer precis som vi människor i det frusna avseendet anser jag. En halvklipp shettis kan frysa mer än ett helklippt halvblod. Själv tillhör jag dem som vänder upp och ner på hela min värld så att jag kan ta in min häst vid skräpväder och när jag kommer står hon vid grinden, vansinnig för att jag inte kom för en timme sen.

Får ofta höra av lite mer "hard-core" hästägare att jag är så fånig och att det är onaturligt med täcke och tidiga insläpp men jag resonerar som så: Har vi tagit ett stäppdjur, stängt in den i en hage och lagt en sadel på ryggen på den så kan vi lika gärna klippa och täcka med.

(Svamligt inlägg utan svar på TS inlägg...:p)

Sorry- my bad. Får väl leta upp dem, men egentligen inte baserat på henns slutsatser.

Det är skitsvårt att göra studier på djur. De som gör dem måste vara proffs på arten o kunna läsa dem.
Därför anser jag att de som skriver en studie baserat på deras egna hästar( stort antal) o under många många år mer kan visa på sanningar. De har även mött de individer som inte passar in i ett enda "fack".

I en annan artikel menade ngn att hästarna var "oberörda" fast de frös.

Ja vad ska de göra förutom att försöka härda ut?

Har du verkligen fattat / läst hela studien ?
Personligen vet jag inte en enda hästmänniska som köper studier rakt av utan att se till individ . Skulle snarare vilja hålla med Forest Autumn att folk mer ofta skiter totalt i studier och fortsätter behandla sina djur som de själva "tror" de behöver . Förstår nog inte riktigt div aversion mot denna studie öht faktiskt ?

Som ex, jag skiter i att folk hävdar att dubbla täcken inte hjälper. Min häst fryser och kräver tre täcken( när det är kallare än -20 och blåst här i fjällvärlden). Tjocka dessutom. Då får han det, det är han som bestämmer vad han behöver för att må bra. Inte en studie gjord på helt andra förhållanden än hur min häst lever eller vad andra människor tycker som inte har intresse i min häst.

Japp, samma här. Vid -20 och mer så behöver min gamling ett tjockt inne täcke med helhals under sitt vintertäcke, trots fri tillgång på grovfoder och skydd i hagen, och då får han det. Utan innetäcket under så står han i ett hörn och hänger hela dagen och darrar. Med innetäcket under så går han omkring i hagen, äter och leker med sin kompis. Så NÄR trivs han som bäst då egentligen? ;)

Du vet väl att många köper allt som är nytt som skrivs.

Gröna vågen= inget täcke alls o helst ingen ligghall heller eftersom deras hästar lägger sig i snön;)
Man anammar sånt som passar en o tolkningarna kan vara milsvitt skilda.

Du verkar ha anammat studien rakt av:grin:- inget halstäcke för att de inte avger värme från halsen, de 20 graderna utan hänsyn till de andra faktorerna osv..:angel:
Du vet att vi har haft den diskussionen många gånger.
Om hästen är tunnpälsad o/ eller får mkt kraftfoder, står i varmt stall. rel. kort utevistelse, tränas varje dag............. kan de hålla sig korthåriga.

en klippt hästhals avger massor. Har ingen pälsisolering.

Du verkar ha anammat studien rakt av:grin:- inget halstäcke för att de inte avger värme från halsen, de 20 graderna utan hänsyn till de andra faktorerna osv..:angel:

en klippt hästhals avger massor. Har ingen pälsisolering.

Vad är det för text du hela tiden hänvisar till?
Den där det uppenbarligen står att det inte avges ngn värme från halsen och ingenting om alla andra faktorer? Vilka faktorer menar du?

Om man läser texten jag länkar till i ett tidigare inlägg så framgår det tydligt att hela kroppen avger värme på de olika sätt som värme kan spridas på; strömning, strålning, ledning. Det står också att värmeavgivningen påverkas av vind mm.

Läs gärna texten, den är på svenska och lätt att förstå.

Eller svara på mina frågor ovan. Om du nu vill vara med i en diskussion.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·
Utrustning Dåligt! eller? Vi har en häst här i stallet som helklipptes på senhösten. Han had emed sina förra ägare täcke jämt, han har haft täcke...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 250
Senast: Osten1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka