Dåligt! eller? *låååångt täckes problem*

Sv: Dåligt! eller? *låååångt täckes problem*

Jo, men om man ska lära sig av sina misstag så får man vara medveten om att det är ett djur som man gör misstag om, när man istället kan be om hjälp när man inte vet så att inte ett stackars djur lider för att man inte vet bättr

Eem skrev:
Hästen klarar sig utan täcke ute bara den har hö att äta.
Mvh Eem

jag skulle faktiskt inte tippa på att en HELklippt häst klarar sig i cirka 10 minusgrader ute UTAN täcke. Om det var det du menade.

jorå går så bra så bara den får ett energirikt hö.
Men är det blåsigt och det snöar/regnar så skulle jag då vilja se täcken på de klippta hästarna, alternativt vindskydd, för att skydda från just vätan och vind. Värmen får den genom att äta hö.

funkar det verkligen så? Vi har hösilage, kan kolla energihalten för skojsskull

Hästen är 16 om ni undrar och har levt med täcke hela livet

Eem skrev:
jorå går så bra så bara den får ett energirikt hö.
Men är det blåsigt och det snöar/regnar så skulle jag då vilja se täcken på de klippta hästarna, alternativt vindskydd, för att skydda från just vätan och vind. Värmen får den genom att äta hö.

Nu kan jag inte låta bli längre men :eek: :eek: :eek:

När man klipper en häst så tar man bort MKT av dens naturliga skydd, pälsen är både värmande och isolerande. Ja visst håller dom värmen genom att äta hö, och det ska man själklart inte ta ifrån dom MEN pälsen spelar grymt stor roll också, varför skulle hästarna annars sätta vinterpäls?

Helklipper man en häst så SKA man kompensera pälsförlusten med ett täcke, jag tycker att det är gräns på djurplågeri att låta en helklippt häst vara ute utan täcke, även om det inte snöar/blåser, i - 10 :mad:

Jaa visst är täcke det optimala på en klippt häst. Men i det här fallet så ville ju inte ägarna sätta på hästen ett riktigt täcke så ett altenativ då är om hon kan få ägarna att ge hästen hö ute.
Sedan tycker jag att en häst som är klippt gott kan vara utan täcke om det är soliga vindstilla dagar, det mår den absolut inte dåligt av! Har då inte mina hästar mått dåligt av det minsta, tvärtom! Blir mycket mera fart på dom.
Nog för att det inte är normalt för en häst att bli klippt men det är då inte normalt att den ska gå med ett täcke på sig precis hela tiden heller:mad:

lektra skrev:
Kan du inte skriva lika bra om hur en häst är när den fryser (utan fukt) och är i behov av ett till täcke

Jag ska försöka förklara vad jag menade. Beroende på vad för täcke man lägger på blir hästen mer eller mindre "svettig", det krävs inte så mycket "svett" för att hästen ska börja frysa. (stoppa in en hand i en plastpåse när det är kallt ute, även om du inte fryser så blir det fuktigt i påsen)

Jag kan garantera att en häst som står i ett kallt stall typ -10 grader (även helklippt) inte fryser så länge det inte är drag i stallet. Hästar har en helt annan hud än vad vi människor (och grisar för den delen) har. Jag personligen använder inte mer än ett väldigt vattentätt/vindtätt/andasfunktiontäcke helt utan isolering tills det kanske är -5/-10 grader, då lägger jag i ett tunnt stalltäcke med en glatt nylonliner för att inte få skav på dom ( och ja, det finns en del nyloner som inte släpper igenom fukt och det ska man kolla upp innan)

Ett täcke även horseware typ som i övrigt är ett jäkla bra täcke har inte tillräckligt med andasförmåga för att transportera bort "fukten" från hästen. Naturligtvis så är det många som har täcke på sin häst för att den inte ska sätta päls, och faktum är att hästar precis som andra djur sätter päls på grund av fler faktorer än just temperatur. Ljus och normal "årsrytm" sätter igång pälsningen, kolla på era katter hundar- precis samma sak där.

Naturligtvis gäller det att hästen är i övrigt god kondition och inte är sjuk på något vis.

Jag tycker att det känns schysstare mot hästarna att dom kan ha ett tunnt lätt täcke som håller dom torra och skyddar mot vind än att dra på dom en tjockt tungt åbäcke. Tror inte Gunde Svan hade vunnit några OS medaljer i en termoöverall i bävernylon :rofl: :rofl:

Konstigt att det blir emr fart på dom, dom måste ju röra på sig så dom inte fryser ihjäl:mad:

Och du kan ju knappast ge dom tillräckligt med hö så att dom ÄTER höet ALLA de timmarna de är ute.

Nej, ska man helklippa en häst så ska den ha täcke.

Qyenn97 skrev:
Konstigt att det blir emr fart på dom, dom måste ju röra på sig så dom inte fryser ihjäl:mad:

Och du kan ju knappast ge dom tillräckligt med hö så att dom ÄTER höet ALLA de timmarna de är ute.

Nej, ska man helklippa en häst så ska den ha täcke.

Jämför inte hästars kropp med våran egen, visst ger hö en del energi och dom blir aningen varma att så och tugga det. Folk är rent för tramsiga och pjalliga med sina hästar.

Säg att man har följande senario, -10 grader ute 100% vindstilla, ingen nederbörd. Jag lovar att om du har 2 identiska hästar och den ena är "naken" och den andra har ett tjockt täcke som inte andas (jaja alla täckestillverkare säger sig ha andasfunktion) så bra. Efter en stund kommer den påklädda hästen frysa minst lika mycket som den nakna. 20 gradig luft är varmare än 20 gradigt vatten :smirk:

Folk får göra vad dom vill med sina hästar, jag är definitivt inte nån som bedömmer folks hästhållning- det är upp till var och en. Jag vill endast informera om att det är onödigt med alla dessa tjocka täcken avsett häst och huruvida den är klippt eller inte.

var i min text har jag jämfört hästar med människor?

JAG tycker att det är rent ut sagt idiotiskt att släppa ut en helklippt häst i hagen utan täcke. Om hästen hade kunnat gå ute utan så mycket päls, varför tror du den får vinterpäls? Klipper du bort den så måste du ersätta den. En häst med ett täcke fryser inte, ingen häst jag någonsin haft eller mina kompisar har frusit med täcke på sig, hallå. Hästen kanske äter hö den första halvtimmen, men sen de andra timmarna? Tror du seriöst på att den håller värme från den första halvtimmen till den sista timmen den är ute? Och varför ens ta risken att den fryser. Jämför inte vildhästen med dagens tamhäst.

Tycker det verkar lite märkligt att de som hästägare inte
har kunskap om vad som händer när man helklipper en häst.
Det är inte bara risk för korsförlamning, hästens njurar tar
lätt stryk av att bli nedkylda.

Självklart ska hästen vara utrustad så den klarar av att
vara ute när det är kallt, har man tagit bort dens naturliga
skydd får man ersätta det. Det är ju självklart.
Nu vet jag inte vad ni har för stall, men jag skulle aldrig
låta min häst stå naken inne. Det blir lika kallt inne i vårt
stall och inte utrymme för att röra sig.

Jag förstår att du tycker det är svårt att säga till, hade
samma problem med en häst i stallet. Ägarna tyckte att
de utövade nh. Hästen gick oskodd, vilket är bra om den
har hovar som klarar osv, men de "verkade" hans hovar själva.
De hade köpt en bok och läst..Det var ingen vacker syn..

Qyenn97 skrev:
Tror du seriöst på att den håller värme från den första halvtimmen till den sista timmen den är ute? Och varför ens ta risken att den fryser. Jämför inte vildhästen med dagens tamhäst.

Så länge hästen är helt torr... ja! Vad jag menar med mina inlägg är inte att man ska släppa ut en häst under en längre tid om det är risk för blåst eller nederbörd när det gäller klippta hästar, det är mer att jag tycker att det är överdrivet att bulta på våra hästa tjocka täcken. Jag har aldrig förespråkat täckeslöst! Mer att beroende på vilket täcke man har, så fryser den oavsett hur tjock isolering det har för att det blir som att trä på en sopsäck på hästen.....

Jag ville bara påpeka/informera om att det är torrheten som är det viktiga huruvida en häst är varm eller inte, inte kylan.

Att hästen sätter päls (får annat fett, struktur, längd) gör den till största del för att den ska stå emot väta, inte för att den "behöver" tjockare isolering.

tyvärr är det inte många som ser sambandet mellan tjockt täcke som inte andas> hästen börjar avge fukt (svett)> hästen fryser.

Nog språkat om detta... hoppas det löses sig med hästen i stallet!

Nej, dom rör sig mer för att dom tycker det är skönt att vara utan sina täcken som hindrar dom från att röra sig helt obehindrat.
Mina hästar avskyr täcken, dom hugger o sparkas när man lägger på på. Och jag förstår dom.
När dom är utan täcke så brallar dom och har sig i hagen och sedan så går dom och ställer sig vid hörullen och äter. Så JA, det går visst att ge hästar hö hela dagen. Har du hört talas om fri tillgång på hö.
Hästar är hästar och jag behandlar dom så redan från början. Inte som nåt gosedjur som behöver lindas in i bomull.
Och mina är fullt friska, glada välmående hästar, och dom fryser INTE!
En häst som fryser står stilla! Dom har inte sånt logiskt tänkande att "om jag springer så blir jag varm":smirk:

Och sen såg jag nån återigen skriva att hästar kan få korsförlamning av kyla. Det stämmer INTE! Hästar får korsförlamning av att få vilat en tid utan minskad kraftfodermängd och sedan sätts igång för snabbt. Det är oftast något som nedärvs också och det är mest vanligt bland nerviga ston.

nu var dne ju inte helt utan täcke. Läs där uppe en gång till...

Hasn har inget täcke inne och ett vintertäcke ute.. vi har -15

men varför säger då veterinärerna till ägare att sätta på hästarna varmt hedan efter, den får inte kylas ned :confused: när det gäller korsförlamning

Eem skrev:
En häst som fryser står stilla! Dom har inte sånt logiskt tänkande att "om jag springer så blir jag varm":smirk:

Denna hästen står stilla i hagen

När en häst väl har drabbats av korsförlamning är det viktigt att hålla den varm.
När en häst får korsförlamning så bryts musklerna ner och det bildas en massa slaggprodukter som ska bort. Viktigt att få bra blodcirkulation då så att slaggprodukterna transporteras bort och så att nya muskelceller kan byggas upp.
Dom blir ju också väldigt stela i musklerna då så värme hjälper till att mjukna upp.

Men korsförlamning har med träning i samband med mat att göra, inte kyla.
Ett tips är att googla på korsförlamning. Det finns lite att läsa om:)

lektra skrev:
nu var dne ju inte helt utan täcke. Läs där uppe en gång till...

Jag svarade inte dig.

Eem skrev:
Jaa visst är täcke det optimala på en klippt häst. Men i det här fallet så ville ju inte ägarna sätta på hästen ett riktigt täcke så ett altenativ då är om hon kan få ägarna att ge hästen hö ute.
Sedan tycker jag att en häst som är klippt gott kan vara utan täcke om det är soliga vindstilla dagar, det mår den absolut inte dåligt av! Har då inte mina hästar mått dåligt av det minsta, tvärtom! Blir mycket mera fart på dom.
Nog för att det inte är normalt för en häst att bli klippt men det är då inte normalt att den ska gå med ett täcke på sig precis hela tiden heller:mad:

Vill man inte ta på sin häst täcke så ska man inte klippa den heller. Så resonerar jag.
Hur man ens kan prata om normalitet när det gäller dagens hästhantering förstår jag inte :confused: Nej det är inte normalt för en häst att bli klippt, men gör man det ska baskemej ersätta det skydd som pälsen utgör. Hästar som inte är klippta har sina tjocka päls även dom dagar det soligt och vindstilla (och hur ofta är det det under vintern!) dessutom blir det oftast väldigt kallt när det är klart väder på vintern.

lektra skrev:

hur varmt har ni inne i stallet då? Ett vintertäcke ute kan vell räcka gott och väl, tänk på att hästar är individuella och dessutom klarar temperatursvängningar mkt bra. 100 grams täckesfoder hit och dit brukar inte spela någon roll.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Wera
·
Islandshäst För nån dag sen hittade jag min lilla Filipus ståendes mitt i hagen, skakandes av köld efter en regnig natt. Han fick givetvis komma in...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: IrpaSnirpa
·
Hästvård Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 274
Senast: mackan
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka