Dåligt! eller? *låååångt täckes problem*

Sv: Dåligt! eller? *låååångt täckes problem*

Hmmm... alltså, hur ser man på en häst om den fryser? Jag har sett en del dyngsura hästar som skakat när dom frusigt... så gör man ju själv liksom :)

Skakar hästen i hagen/stallet?

En häst som fryser står stilla med benen in under sig, svansen lite ihopknippt. Om den är blöt så skakar den. Men jag har ALDRIG sett en torr häst stå och skaka.
Det enda gånger jag sett att mina hästar frusit är när det har regnat och blåst. Det är det värsta som finns ang väder för hästar. Men endast kyla är nåt som hästar klarar VÄLDIGT bra. Men folk fattar inte det utan drar paraleller till sig själv.
Tänk på exempelvis grisar... Jag har då aldrig sett grisfarmare lägga täcken på sina grisar när dom är ute, och då har grisen bara några strån på kroppen:smirk:

Preben skrev:
Så länge hästen är helt torr... ja! Vad jag menar med mina inlägg är inte att man ska släppa ut en häst under en längre tid om det är risk för blåst eller nederbörd när det gäller klippta hästar, det är mer att jag tycker att det är överdrivet att bulta på våra hästa tjocka täcken. Jag har aldrig förespråkat täckeslöst! Mer att beroende på vilket täcke man har, så fryser den oavsett hur tjock isolering det har för att det blir som att trä på en sopsäck på hästen.....

Jag ville bara påpeka/informera om att det är torrheten som är det viktiga huruvida en häst är varm eller inte, inte kylan.

Att hästen sätter päls (får annat fett, struktur, längd) gör den till största del för att den ska stå emot väta, inte för att den "behöver" tjockare isolering.

du har mycket fakta i dina inlägg men du har även missat en del.
När du lägger ett ofodrat täcke på hästen och det är kall grader, så har det effekten att du bidrar med en devis som trycker ner hästens hårstrån och hindrar dem att resa sig = hästens naturliga skydd mot både köld och visst, även väta.
Med andra ord, med ett ofodrat täcke i kall grader så tar du bort hästens naturliga förmåga att hålla värmen, och erbjuder inget i utbyte. ska man täcka hästen i kallgrader så ska man täcka med ett fodrat täcke. behöver inte vara 100 tals gram, men NÅGOT foder bör det vara.

en helklippt häst har inte päls funktionen kvar att resa hårstrån och därmed skydda sig mot kylan (eller sjävlklart vätan för den delen). Återigen har du därmed tagit bort ett naturligt skydd, och erbjuder inget i utbyte om du inte lägger på ett täcke. en helklippt häst är en helt annan sak än en häst som har pälsen kvar över rygg och kors - mycket värme går ut där. Hästen kan vara klippt på andra partier av kroppen och mycket väl klara sig utan täcke, men en helklippt behöver till 99% någon form av ersättning. = täcke.

foder tillgång är främsta källan till värme, men tar du bort alla andra funktioner hos hästen att hålla värmen så räcker inte fodret i sig.

det är oförsvarligt hur många nuförtiden som helklipper sina hästar utan att ha fattat innebörden av detta och vad det krävs av hästägaren i utbyte mot detta beslut.

:bow: :bow: tack för svaret

Kan man då säga att om pälsen står upp så är det för att den fryser, alltså den fäller ju upp pälsen när den behöver för att inte frysa.

Slösar det energi?
Vad det ser ut som har hästen inte så mycket energi kvar till arbete. Den står gärna stilla i hagen (med benen under sig när det inte är vindstilla etc.)

Den har ett sjöhagen vintertäcke ute. Den får ca. 5-6 kg hösilage ute på morgonen ca kl. 07.30 och kommer sedan in vid 13.00 och får då hösilage inne (utan täcke)

lektra skrev:
:bow: :bow: tack för svaret

Kan man då säga att om pälsen står upp så är det för att den fryser, alltså den fäller ju upp pälsen när den behöver för att inte frysa.

Slösar det energi?
Vad det ser ut som har hästen inte så mycket energi kvar till arbete. Den står gärna stilla i hagen (med benen under sig när det inte är vindstilla etc.)

Den har ett sjöhagen vintertäcke ute. Den får ca. 5-6 kg hösilage ute på morgonen ca kl. 07.30 och kommer sedan in vid 13.00 och får då hösilage inne (utan täcke)

Nej, man kan inte säga att hästen fryser för att den reser pälsen. den reser pälsen för att HINDRA sig från att frysa i första hand.

men pälsen som är klippt - det går inte att resa hårstråna där, - de är avklippta!
Om den har mycket mat inne och som sagt - är inomhus när den äter, så fryser den kanske inte. det är omöjligt att säga när man inte sett hästen! Men 5 timmar mellan fodringar är relativt mycket. varför åker täcket av inomhus om hästen är täckad ute - går de ut sen igen och får täcke på igen - eller står de inne från 13.00? Är det kall stall eller tempererat? Förlåt om du redan skrivit det i tråden - missat isåfall.....:o

Är det kall stall så måste man också ta i beräkning att uppstallningen hindrar hästen från rörelse, vilket den annars skulle använda för att hålla värmen om det knep. dvs kanske mer befog för täckning inne på stall i kallstall, än utomhus där rörelse tillåts. OBS! fortfarande pratar vi inte behov av 100 tals gram täcken.

självklart går det åt energi till att hålla värmen! Har man hull problem på sin häst så är det en dålig ide att tex klippa och sen ha ute i kalla grader/regn/rusk utan skydd och dåligt med tillgång på mat - energin går då åt till värme.

att hästen står still i hagen tror jag inte nödvändigtvis har så mycket med att göra med att den fryser. Men återigen, har inte sett hästen så det är svårt att veta.

Senast ändrad:

Ojsan! skrev väldigt fel :o 15.00 kommer den in. Jo det är lång tid mellan... Hästen står inne och sedan rids och står inne över natten och ut igen på morgonen.

Det är ett temprerat stall.

Jag menar om det går åt energi för att ha pälsen uppfälld

Senast ändrad:

lektra skrev:
Ojsan! skrev väldigt fel :o 15.00 kommer den in. Jo det är lång tid mellan... Hästen står inne och sedan rids och står inne över natten och ut igen på morgonen.

Det är ett temprerat stall.

Jag menar om det går åt energi för att ha pälsen uppfälld

Vad jag vet krävs ingen energi att hålla pälsen uppfälld. Fryser hästen så går det ju förstås åt energi, men inte att resa pälsen i sig vad jag vet.
står hästen på halm eller spån?
ett tempererat stall är ju en annan sak än ett kallstall. Möjligtvis klarar den då att stå otäckad inne. Men den där undertempen du nämde på 36 grader någonting är ju tecken på att ngt inte är som det ska. varför tempades hästen - var det för koll specifikt om den frös eller????? Kalla öron kan man också kolla, då är hästen ofta nedkyld....

mackan skrev:
du har mycket fakta i dina inlägg men du har även missat en del.
När du lägger ett ofodrat täcke på hästen och det är kall grader, så har det effekten att du bidrar med en devis som trycker ner hästens hårstrån och hindrar dem att resa sig = hästens naturliga skydd mot både köld och visst, även väta.
Med andra ord, med ett ofodrat täcke i kall grader så tar du bort hästens naturliga förmåga att hålla värmen, och erbjuder inget i utbyte. ska man täcka hästen i kallgrader så ska man täcka med ett fodrat täcke. behöver inte vara 100 tals gram, men NÅGOT foder bör det vara.

en helklippt häst har inte päls funktionen kvar att resa hårstrån och därmed skydda sig mot kylan (eller sjävlklart vätan för den delen). Återigen har du därmed tagit bort ett naturligt skydd, och erbjuder inget i utbyte om du inte lägger på ett täcke. en helklippt häst är en helt annan sak än en häst som har pälsen kvar över rygg och kors - mycket värme går ut där. Hästen kan vara klippt på andra partier av kroppen och mycket väl klara sig utan täcke, men en helklippt behöver till 99% någon form av ersättning. = täcke.

Visst tar du bort en del av hästens naturliga "väderskydd" om du klipper den. Dock är det så att hästar fryser mer om den blir fuktig (svettig, normal ånga- kalla det vad man vill) som en häst lätt blir om den täcks med FÖR tjocka täcken. Om din eller andra hästar, klippta eller ej fryser i ett stall som har typ -10 och det inte är drag på hästarna, ja- då skulle jag vilja att en veterinär tar en kik på dom.

Alla som har hästar vet också att pälsning är något som inte styrs enbart av temperatur, vi har kallare nu än i Dec, Jan och jag är villig att påstå att nästan alla hästar klippta eller oklippta, täckta eller ej börjar fälla nu.

Jag har aldrig påstått att man INTE ska ha täcke på sina hästar, för skydda mot väta och vind måste man. Men att klä in dem i isolering är :eek: . Som energiingenjör gjorde jag dessutom en liten överslagsberäkning på om man tar päls 20mm och isolering 40mm så kan jag meddela att päls (i ett vindstilla förhållande) har ca 5 gånger sämre isolringsförmåga än isolering per mm. (DETTA ÄR GROVT RÄKNAT MEN I RÄTT HÄRAD)

Alla får resonera som dom vill, jag ville bara berätta hur jag resonerar

mvh

Preben

Preben skrev:
Visst tar du bort en del av hästens naturliga "väderskydd" om du klipper den. Dock är det så att hästar fryser mer om den blir fuktig (svettig, normal ånga- kalla det vad man vill) som en häst lätt blir om den täcks med FÖR tjocka täcken. Om din eller andra hästar, klippta eller ej fryser i ett stall som har typ -10 och det inte är drag på hästarna, ja- då skulle jag vilja att en veterinär tar en kik på dom.

Du förutsätter en massa som aldrig sagts.
Min häst går med ytterst lite täcken, han är klippt och fullblod. Hästen har en comfort zon på ca 20 grader, vilket innebär att håller den sig varm i -2 grader med ett 100g fodrat täcke, så är den även i regel varm i samma täcke i -10 grader. osv.
Precis som du så är jag påläst om hur hästar hanterar kyla. Dock har jag aldrig nånsin täckat min häst eller mina tidigare hästar så att de blivit ens en tillsats till fuktig/svettig av täcken!

jag hävdar att en helklippt häst med pälsen borttagen från rygg och kors, inte ska stå otäckad i ett -10 gradigt stall.
Hästen trådskaparen pratar om står dock i ett tempererat stall, temperatur vet jag inte ännu, men då är det ju troligtvis en annorlunda sak.

mackan skrev:
står hästen på halm eller spån?
Halm med spån under (inte bädd)

mackan skrev:
ett tempererat stall är ju en annan sak än ett kallstall. Möjligtvis klarar den då att stå otäckad inne. Men den där undertempen du nämde på 36 grader någonting är ju tecken på att ngt inte är som det ska. varför tempades hästen - var det för koll specifikt om den frös eller?????

Vi har haft smitta så vi tempade alla hästar i stallet

mackan skrev:
Kalla öron kan man också kolla, då är hästen ofta nedkyld

Ja, men vad smart. Ska börja kolla det :bow:

vi har nog ca i genomsnitt 10-12 grader. men den varierar ju eftersom hästarna ger mycket värme när alla är inne. När alla är ute är det ca 4.

Senast ändrad:

Ja.. det finns människor till allt!
Okunniga sådana!

Stackars häst!
Vet ju hur känsliga endel hästar är.

Har du aldrig sett en torr häst stå och skaka? Då har du inte sett mycket. Dom i vårt stall som har helklippta hästar har ju naturligtvis täcken på. Men dom hästarna kan minsann stå och skaka medan dom gör igjordning dom för ridning innan ländtäcket kommer på.

Själv så försöker jag låta bli att helklippa när det går. Kör med täckesklippning eftersom jag är så infernalisk rädd om min hästs rygg. När hästen fryser så att den skakar är ju tyvärr skadan redan skedd.

Sen det där med att veta om hästen fryser, det är ju bara att se och känna. Skakar inte hästen och om den känns varm- då fryser den inte!

jag själv tror att alla hästar visar inte att de fryser på samma sätt. Min ponny till exempel står först stilla och spänner sig, pälsen är då rest och kall och luftig. Sedan kan hon börja skaka. Men jag tror hon skakar mest för hon spänner sig, hon tycker det är obehagligt med kyla och framför allt vatten.

Medan den här hästen står stilla hela dagen lång och energin går åt till att hålla värmen, pälsen är luftig och känslig dugnet runt så den blir trög vid ridning och tjurig vid ryckt.
på sommaren leker den gärna i hage, är pigg och glad. Jag tycker det låter som om den fryser.

Eftersom de växlade så kraftigt innan så fick hästen undertemp, nu när de har varit stadigare med täcken är hästen lite gladare och hälsar på de andra hästarna runt om i hagen. Men han är fortfarande känslig i päls och trög vid ridning. Modern rider inte med ländtäcke, men hon kan sätta på det om han blivit svettig när hon skrittar av. Hon tycker inte det är lönt eftersom hästen kommer bli varm när det ridit en stund.

En klippt häst måste självklart ha täcke som ersättning för avklippt päls. Täckning måste skötas och kanske ändras flera gånger/ dag. detta måste man tänka på innan man klipper. Dessutom måste den bra foder i lagom-riklig mängd för att kunna prestera något vettigt arbete. Rider man bara lite är det bättre att låta hästen vara oklippt från början. Jobbar hästen mycket mår den bättre av att vara klippt om den sedan sköts på ett bra sätt. Att en klippt häst KLARAR att gå utan täcke är en sak, jag vill att min häst ska må så BRA som bara är möjligt.....

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Wera
·
Islandshäst För nån dag sen hittade jag min lilla Filipus ståendes mitt i hagen, skakandes av köld efter en regnig natt. Han fick givetvis komma in...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: IrpaSnirpa
·
Hästvård Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 274
Senast: mackan
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka