Sv: Frusna hästar, finns de?
Jag har en frusen connemaraponny Hon önskar ha på sig täcke när det är sånt väder som du beskriver. Och hon står verkligen och huttrar. Just det där med väta och blåst är ju lite känsligare än när det bara är kallt. Min gumma klarar sig finfint med ett tunnt fodrat täcke (vattentätt med teddyfoder) hela vintern utan problem. Så länge hon bara får vara torr. Så det är den där vätan som gör att hon fryser.Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke ), eller vad tror ni?
Kom ut till stallet vid 15.30-tiden idag och möttes av en snorig häst (vitt snor) som skakade som ett apslöv i hagen. Han hade sitt 100 g regntäcke på sig, och det var torrt men inte överdrivet varmt på insidan. Kallare på baken och över kors och länd, vilket är där han brukar spänna sig när det regnar, och han knep in svansen. Tog in honom i stallet och lät honom stå och mumsa hösilage iförd sitt fleecetäcke medan jag mockade. När han slutat skaka så blev han ryktad i typ 45 minuter (tror jag använde alla borstar som fanns i min ryktspann ) och lagom tills han hade torkat fick han gå ut i regnet igen. Den här gången med fleecetäcket under det fodrade regntäcket. Funderade flyktigt på vintertäcket (300 g), men tyckte att det var lite att ta i. Nåt mellanting har jag inte.
Hästen hade stått ute sen 8.30-tiden (möjligtvis inne en timme vid lunch, då de andra skulle ha hovslagare) och det har regnat utan uppehåll hela dagen. Ca 7-8 plusgrader, blåser en del också och vinden kommer från "fel" håll för att skogen ska skydda hagen. Går i en grushage, dvs det finns inte mycket att tugga på när lunchhösilaget är uppätet.
Kan det vara så enkelt att han hade hållt värmen bättre om det funnits mer att tugga på i hagen? (Fast han brukar i och för sig frysa på sommaren också, och då går han ju på bete...) Totalt äter han 12 kg hösilage (torrt) + 1 kr salsa basmüsli om dagen och är lagom i hull. Har haft proteinbrist i vinter men börjar muskla på sig nu igen. Varför han lätt spänner sig i ryggen vet jag inte riktigt, men han har haft låsningar i bog och höft tidigare. Var dock helt ren vid senaste kollen hos kiropraktiker i höstas. Har även lite problem med kortare steg med vänster bak, men varken veterinär, kiropraktiker eller equiterapeut hittar vad det beror på.
Tror ni något av det jag radade upp kan ha nåt samband med att han är frusen? Eller har jag helt enkelt fått tag på ett klent djur?
(Måste i rättvisans namn påpeka att han har klarat sig på 100 g hela vintern, utom när det blev snöstorm. Det är regnet som lockar fram klenisen i honom.)
Finns det fler frusna hästar här, och vet ni ägare/fodervärdar/medryttare om det beror på något speciellt? Berätta gärna vad i så fall.