Vad du nhar för erfarenhet av hästar vet jag inte och kan därmed inte uttala mig om.
Jag har över 30 års hästhanterande och flera generationer hästmänniskor bakom mig. 15 års ykeserfarenhet av hästar.
Faktum är att ja har sett (oftast då hingstar) som är väldigt revir medvetna och gärna i andra sammanhang försöker ta komandot över människor. Några av dessa gör detta genom att sparka och hugga. Faktum är också att olika hästar är olika starka i sitt psyke.En kan vara som en lammunge en annan som en
Enligt mig måste man då och då visa en sådan häst vem det är som bestämmer=ledare.
Jag kan ge dig ett skräckexempel.
En avelhingst (imp från Frankrike) hade innan han kom till Sverige sprungit omkull och trampat ner sin skötare avsiktligt när denne skulle hämta honom i hagen.Skötaren avled.
I Sverige trampade han ihjäl en stackars ankflock som råkat spatsera in i hans hage. Denna hings var alltså väldigt revismedveten. Hagen var HANS!
Går in till denna hingst i hagen för att hämta honom.Givetvis är jag beväpnad med hjälm samt medhjälpare med långpiskor utanför hagen. Hästen kommer farande mot mig med öronen slickade bakot och tänderna blottade. Han menar alLVAR!
Blir faktiskt heligt förbannad och ger hästen en rak höger mitt i plyttet. Hästen stannar förvånat och låter sig fångas. Sedan inga problem att fånga honom. Han hade helt enkelt kommit på att det gick att skrämma människor och blev de rädda och sprang, så sprang han helt sonika över dem=INGEN RESPEKT!
Sedan ser jag det så här.
Om hästen har ont förstår jag att den kan vilja slippa undan på olika sätt. Inga problem med det. Men sedan anser jag att som alla vi andra måste ibland gå till jobbet fast vi inte vill, så måste faktiskt även hästen göra saker ibland fast den kanske inte har lust just då. Tex, stå uppbundenm,m. Träning/tävling får man anpassa till hästens kondition och vilja för dagen. Vissa dagar är du ju mer uppåt än andra, men måste kanske trots det sköta ditt arbete eller? :smirk: