Så här skrev A:
"När man longerar så håller man i piskan och du står något framför hästen ALLT säger STOOOOOP för hästen medans piskan som är bakom säger GÅÅÅÅ frammåt. Är det inte bättre att slänga piskan och longerlinan och få hästen att gå dit du vill ENBART på ditt kroppsskråk???
Att inte säga 2 saker samtidigt till hästen att först att gå FRAMMÅT och sedan sammtidigt bakåt är en konst.
Vi gör det omedvetet och kliar oss i huvudet varför hästen börjar att bocka helt plötsligt."
Svaren (tror det första var ditt) blev bl a:
"Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen när du longerar den, då är du helt fel ute."
Och: "Om du har longerat genom att stå framför (??) hästen och samtidigt slå med pisken kan jag förstå att du varit tvungen att byta metod"
Och jag kommenterade:
"LIA: Kanske något svårläst, men det var väl inget fel i resonemanget, eller hur?"
Ni beskyller A för att slå hästen med piskan! Var ser ni att hon säger sig göra det?
Hon påpekar konflikten (dubbla budskap) i att DELS driva fram hästen med piskan (inte slå, alltså) och DELS med sitt kroppsspråk säga stopp! Poängterar än en gång, att det sätt A skriver om, INTE innebär att man ens rör hästen med piskan!
Kroppsspråk, användande av t ex piska osv, tar för mycket utrymme i anspråk för att kunna fördjupa sig i här. Jag förstår vad A försöker förmedla och kan inte se något fel i resonemanget, med undantag för grammatiken, men den kan vi väl bortse ifrån här?
Är vi överens om, att A blev missförstådd den här gången?
LIA