Hej alla!
Så kul med en NH-tråd som inte omedelbums massakreras. Det kanske trots allt skulle gå att ha en vettig verksamhet även här? Många konstruktiva inlägg (och beröm, tack Appislover
) som ger inspiration att skriva lite till och komplettera mina svar.
Förslag som förekommit tidigare:
Dom som vill diskutera hästlivet enligt den vedertagna hanteringssynen mm, kan väl göra så under forumet ”Hästhantering”?
Dom som vill göra det enligt NH-filosofin kan då ostört få göra det här.
LÅt någon, t ex Dreamer, sköta forumet med makt att hålla det på hög och trevlig nivå.
Tänk så skönt det vore att slippa:
Fråga: Förslag på vad jag skall göra, för att hästen skall förstå galoppfattningen?
Svar: ”Låt en veterinär undersöka hästen i st f att hålla på med NH-tjafs”.
Min kommentar: Varför skriver man ett sådant svar (jodå, det finns flera exempel) på en fråga om NH?
Varför skriver vederbörande överhuvud taget på NH-forumet?
Varför förutsätter man att NH-folk inte har lika god koll på sina hästars hälsostatus som andra? Förolämpande, enligt min uppfattning.
Tänk om tråden i stället blev:
Fråga: Förslag på vad jag skall göra, för att hästen skall förstå galoppfattningen?
Svar: Vad använder du för kommandon på marken? Kombinerar du röst med skänklar? Etc, etc.
OBS! Bara fiktivt!! Bara för att belysa skillnaderna i hur forumet kan användas.
Det finns ju uppenbarligen en mängd häst-människor som vill veta mer om NH. Orsaken till det kan ju vara fler, men uppenbarligen är många inte helt nöjda med hur sakerna står till i deras nuvarande hästliv. Vore det inte fint om vi kunde använda forumet till seriösa diskussioner och generös information till dom som är intresserade? Att få visa och berätta hur vi ser på saker och ting? Att delge våra erfarenheter? Att kunna komma med tips i smått som stort? Jämföra hur saker och ting fungerar ute i övriga NH-världen?
Inte är vi väl alltid överens i detaljerna, men det är väl så det skall vara, för att både vi och NH skall kunna utvecklas.
Tack för nu!
LIA