Kollar ni inte ?

Hambo

Trådstartare
Jag blir faktiskt förvånad över en del hästmänniskor !
Jag läser ofta här på buke " när jag kom i morse, så hade han/hon inte ätit upp sin betfor/kraft etc"
Ger ni bara hästarna mat och går ?
Kollar ni inte åtminstone att dom börjar äta ?

Herj från en undrande Hambo

Sv: Kollar ni inte ?

Kollar alltid så att dom börjar äta hö först och sen kraftfodret. Kollar sen igen innan jag släpper ut dom att alla har ätit upp

Jag läser ofta här på buke " när jag kom i morse, så hade han/hon inte ätit upp sin betfor/kraft etc"

Att de börjar äta är liksom ingen garanti för att krubban blir tom...

Det kanske handlar om hästar som står i ett stall där man turas om med fodringar, in- och utsläpp, eller att det finns skötare som tar hand om hela biten. Då är det nog vanligt att inte alla hästar blir kollade om dom äter upp ordentligt.

Men man märker ju direkt om lusten finns där eller inte, dvs om man känner sin häst !
Annars också faktiskt !

Hej från hambo

Jag går oftast och fixar med något annat medans dom får sin middag bestående av krafftfoder...sen går jag runt och tittar så alla ätit upp.

Sen fodrar jag kväll, och då brukar jag soppa stallgången så jag ser att dom ätit lite av deras hö iaf.

Jag tycker det är viktigt att man kollar!...som Hambo sa...Men man märker ju direkt om lusten finns där eller inte, dvs om man känner sin häst...håller med!

Så tycker jag att det är självklart att man ska göra !
Förutom att sopa i Stallet när hästarna står inne ;)
Jag har en Dammkänslig !
Hej från hambo

Men man märker ju direkt om lusten finns där eller inte, dvs om man känner sin häst !
Annars också faktiskt !

Hej från hambo

ok... och om lusten inte finns?? Kommer den automatiskt om man står o glor på hästen...?
Vad hjälper det om man står o kollar?? Äter inte hästen sin mat märker man det vis nästa fodring, och om detta upprepas får man väl kolla upp om det är något som inte är som det ska. Men vad kan bli annorlunda om man kollar vid varje fodring?? Jag antar att du inte flänger iväg till vet. m pålle för att han äter sitt hö dåligt på kvällen?? Om hästen äter dåligt får man väl avvakta och se om det var en engångsföreteelse eller om den är nere.

Hehe, det är lite svårt att ta ut hästarna kl. 22 på kvällen:d...som tur har jag ingen dammkänslig!

jag kan inte se problemet. Jag har annat för mig på kvällarna än att stå o titta när hästarna äter

Jag kollar att de börjar äta. Men det är stor skillnad på att börja äta och att äta upp. Och fullblodet äter som en sniiigel, tar hösilage emellan, funderar lite på livet, äter lite till etc. Dvs ska jag kika så allt äts upp så kan jag ta ut en tältsäng dit och ligga och 'vaka'.

Däremot om någon inte stoppar huvudet i krubban och börjar äta, reagerar jag ju direkt.

Hösilage är ju samma sak, jag ser att de börjar äta, men det ska ju inte ta slut förrän långt in på småtimmarna, så där är det ju omöjligt att kolla.

Men som sagt, jag ser att de börjar äta, men inte resten, det märks på morgonen då. Börjar någon inte äta så lär jag hålla stenkoll på den genom natten, då bara går jag inte och lägger mig för att vakna till ett kolikanfall. Men de kan ju äta och verka som vanligt när man går, och sen stå där med nästan all mat orörd och kolik på morgonen (inte för det händer ofta, jag har varit rätt förskonad från kolik)

Precis , det är ju det jag menar... man kollar ju aptiten hos hästarna,
Jag hade inte kunnat slänga till dom mat, släckt lampan och gått.
Man vill ju se att dom inte tex får foderstrupsförstoppning eller liknande.
Självklart ska höet räcka hela natten, så det kan man ju inte kolla.

Hej från hambo

Det märker du när det kommer .
Men vi hoppas självklart för dina hästar att dom slipper det !
Hej från hambo

Hej från hambo

Okej, då är jag enig med dig, tolkade det mer som man skulle se att de ätit upp. Men kolla att de börjar äta och har normal aptit - där är jag helt med.

(Jag stannar och kollar när valacken rullar med. För att se så han inte rullar fast. Det kan han iofs göra senare under natten i alla fall, men då garderar jag mig ju mot att han i värsta fall ligger fast HELA natten i alla fall)

Hej från hambo

Jag delar upp kraftfodret på jämna små portioner under dagen så det är inget problem

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 832
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 029
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V