Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Sv: Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Tack alla ni som har svarat på denna tråd!

Jag släppte ut hästarna i morse och nu är Aritz återställd som det ser ut!

Det släppte rätt mycket redan i fredags kväll men även i lördags var han matt och tittade sig åt magen. Men i går och nu i morse ser han helt okej ut.

Otroligt skönt - men vi sparar tipsen till nästa gång någon i stallet får kolik!

/Camilla

Kontaktade du dem angående det? För om Mash innehåller Johannesört vore det ganska intressant att veta varför, för jag har alltid fått höra att det är giftigt.

Fast, om man kollar på Foderinnehållslänken på hemsidan står det;
"Johannesbröd Ger en lugnande effekt på nervsystemet", så antagligen har de väl skrivit fel.

Senast ändrad av en moderator:

Har mailat generalagenten och ställt frågan om Dynavenas Mash ang. om det är johannesört eller johannesbröd i fodret. Ska bli spännande att se vilket det är...

Camilla_H skrev:
Tack alla ni som har svarat på denna tråd!

Jag släppte ut hästarna i morse och nu är Aritz återställd som det ser ut!

Det släppte rätt mycket redan i fredags kväll men även i lördags var han matt och tittade sig åt magen. Men i går och nu i morse ser han helt okej ut.

Otroligt skönt - men vi sparar tipsen till nästa gång någon i stallet får kolik!

/Camilla
Vad skönt att allt slutade väl!!!

Gud vad skönt att det slutade väl! :bow:

En gammal man som jag jobbat för gav mig tipset att ge hästen i ett tidigt stadium av kolik: 2 koppar starkt kaffe som fått svalna utblandat med en sup.
Supen hjälper hästen att slappna av o kaffet sätter fart på magen. Själv har jag aldrig testat kuren men han säger sig bara tagit ut vet. en gång till en kolikhäst genom alla år (o det är många). :smirk:

Labero skrev:
En gammal man som jag jobbat för gav mig tipset att ge hästen i ett tidigt stadium av kolik: 2 koppar starkt kaffe som fått svalna utblandat med en sup.

Gäller bara att man inte ger för stor sup då, jobbigt om hästen blir fullkastrull och börjar sluddra och vingla omkring :rofl: :rofl: :rofl:

Har fått svar från Dynavenas generalagent ang. Mash, det står fel på hemsidan, det är Johannesbröd.

Antiqua skrev:
Gäller bara att man inte ger för stor sup då, jobbigt om hästen blir fullkastrull och börjar sluddra och vingla omkring :rofl: :rofl: :rofl:
För att inte tala om att bli sentimental och börja gagga om sina gamla ex...

Ett tips jag fick av en gammal hästgubbe som jag använde mig ganska frekvent av när gammelponnyerna fick kolik var att hitta ett lagom brett dike och gå med hästen fram och tillbaka över det. Meningen är att hästen ska 'hoppa' över det, och så att säga sträcka ut magen/kroppen. Det ska inte vara så brett att det kräver stor ansträngning att ta sig över, men inte heller så smalt att hästen går över det. Utan så att de tar ett litet förlängt 'skutt' över. Kan med fördel göras i skritt, dvs det behövs ingen fart.

Meningen är att man får en positiv effekt på tarmarna när de sträcks ut, och att rörelsen i sig påverkar/aktiverar tarmrörelserna. Ingen aning om det rent vetenskapligt är humbug eller ej, men det fungerade enormt mycket bättre än att gå och gå och gå med dem. Naturligtvis kräver det en häst som är i såpass gott skick att den 'orkar' det hela.

Men det var väldigt trevligt att knalla fram och tillbaka över diket i hagen en stund och sen släppte det än att gå mellan vårt hus och farmors hus (ca 400 meter emellan) fram och tillbaka, fram och tillbaka och fram och tillbaka. Jag minns den julafton när jag vandrade där fram och tillbaka, åtta år gammal. Jag såg en snutt kalle anka genom fönstret hos farmot när jag vände där, och en snutt kalle anka genom fönstret hemma när jag vände där. Varannan vända hos farmot kom hon ut med en kopp varm choklad, och varannan vända med en lussekatt.. Tror det får härledas till alternativt julfirande faktiskt. (FYRA jular i rad slog ponnyrackaren till med kolik.. Det var jag som 'avslöjade' jultomten, jag insåg att han åkte BIL till farmor och bara gick sista biten minsann.. så det var definitivt nåt skumt. Stackars 'tomten' hade väl inte räknat med att stå öga mot öga med en unge och en ponny fem minuter innan Kalle Anka slutade och såg rätt perplex ut ;))

Tölva skrev:
Är det ingen som har något bättre alternativ till Mash?

Klisörpa vet jag mer än en gammal hästgubbe som använde. Och kli har ju en stimulerande effekt på magen i alla fall så det borde fungera.

Kli (jag tar vetekli, vet dock inte om det var det i 'orginalreceptet'), och så slå på kokande vatten, så mycket att det blir som en 'gröt' (tänk på att vetekliet kommer svälla lite dock, så lite åt sopphållet direkt när du slagit på vattnet så blir det lagom gröt sen). Så fort det svalnat till ätbar temperatur så ge hästen det.

Om det fungerar eller ej har jag ingen aning om, jag har gett FÖREBYGGANDE (t ex efter långa transporter etc, när ny häst anländer till stallet osv) och har iaf sluppit koliker då, men om det är en slump eller ej kan jag inte svara på. De gånger jag haft kolikhästar (som är lätt räknade, två koliker under alla år, förutom på GAMLA hästar där både tänder och matsmältning börjat fallera) så när de visat koliksymptom har de inte varit intresserade av mat alls och inte gått att få i mat, så..

Problemet med islandshästar är att de väntar väldigt länge med att visa smärta, så när de väl gör det, vet man att man inte har så mycket tid på sig, utan det är bara att kasta sig på telefon efter veterinären, för då har hästen redan säckat ihop, och orkar knappt gå. Tyvärr förstår inte alla veterinärer detta.
Så kolikislandshäst= mycket bråttom!!
Därför är jag mycket mån om, att när man väl har en sådan häst, som gärna tuggar i sig en massa "skräp", gnager bark, äter allt möjligt den får tag på i skogen, och lätt får besvär av detta, att hitta ett sätt att "rensa" magen regelbundet, så det inte blir stopp i maskineriet. Hästen får mycket grovfoder, men är född på Island, och antagligen van vid att tugga i sig det mesta i naturen.

Hej, min häst går i en skogs hage o äter en massa "skräp", bark, kvistar.. jord..!?.. Han har haft kolik nu med ca 2mån mellanrum. Ganska kraftiga anfall men de har gått över bägge gångerna efter ca 3 timmars promenad!.. Jag brukar gå upp o ner för en brant backe, har hjälpt snabbare faktiskt än att bara gå på slät mark. Men är de för att de äter skräp grejer de får kolik? fattar de inte.. han har aldrig fått de förr.. Han får ca 12kg hö och knappt ett kg havre per dag. Dricker ca 40liter ute och ca 20 inne på natten. Vad kan va fel? är de mask tro? läste de nånstans.. Är de bra att ge olja i maten, för förebyggande?. Vill ha tips..

När man har kollat tänderna hos hästtandläkaren, att fodret är bra, att det inte finns giftiga växter i hagen, tagit träckprov (kolla www.vidilab.se), så kan man börja fundera på att ge något "utrensande" i förebyggande syfte.

hej hej!!

nu ska ja komma med lite kontroversiell ide.....

om nu hästen mått så dåligt så länge (2dagar förstår jag) så låt den vila, ja låt den ligga, om den inte slår sig eller kastar sig så låt den va, den behöver vila, tänkt själv hur kul e de o tvingas till rörelse när du mått pecka i 2 dagar, men rör på hästen endast några minuter per timme, så den får vila emellan. har den rosa slemhinnor o normal puls så är den inte döende. dricker den på de så ska ni vara jätte glada, blöt hö rejält o låt den ha de men lämna den även ifred mellan varven så att den får vila(hmmm tjat på vila eller :crazy: )

erfarenhet säger att olika raser e olika "mesiga", som ni skriver olika personer här, tex islandshästen visar aldrig smärta (dumt för så får den ju inte hjälp eller hur...), o full blod e super känliga. jaja ett sned språng...

en sak som e jätte bra i förebyggande syfte är att ge psyllium frön även kallat loppfrö, de funkar mot de mesta - sand, diarre o förstoppning, har en smörjande effekt på tarmen o plockar med sig sand på vägen ut o sånt.

Lycka till!!!!

sorry såg inte att hästen mådde bra redan
men ett bra tipps till nästa långdragna kolik

o igen....... loppfrö kan man få skickat till sig kolla på http://www.steneberg.se
flåååt om ja gör reklam men de funkar faktiskt, djursjukhuset i HBG rekomenderar de faktiskt i förebyggande syfte

Korven skrev:
För att inte tala om att bli sentimental och börja gagga om sina gamla ex...
Nämen ni är ju inte kloka :D

Trådskaparen: vad bra att det ordnade sig!!! :bow: Jag håller oxå på att åka trailer; har funkat på en häst i ett stall jag stått i två ggr. Hoppas hästen slipper detta i framtiden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka