Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Sv: Kolik! Hjälp - snabbt!!!

beatrice2 skrev:
erfarenhet säger att olika raser e olika "mesiga", som ni skriver olika personer här, tex islandshästen visar aldrig smärta (dumt för så får den ju inte hjälp eller hur...), o full blod e super känliga. jaja ett sned språng...

Och det där är en rejäl generalisering. Det finns 'pipiga' islandshästar precis som det finns 'extremtåliga' fullblod. Det bästa är att se till att man lär sig sin egen hästs signaler och smärttålighet etc.

/Alexandra - med två arabiska fullblod. En som är rätt normalt i sjåpighet/tålighet och så en herre som inte skulle säga pip ens om benet gått av på mitten..

ja men visst e de som du säger, men erfarenhet...min då.... man ska aldrig dra alla över en kam men de finns en viss generalisering för att man kan. de e väldigt sällan du hittar en sjopig islännig, men de finns. Araber enligt min generaliserings princip.....;) är väldigt tåliga, o lite heta men väldigt pålitliga, MEN de finns visst araber som e "pipiga" o helt opolitliga, men de händer inte så ofta jaja. om ja ni ska våga mig på MIN åsikt.... ;)

Men nu har vi spårat ur totalt, detta var ju för att hjälpa till vid akut kolik......
kanske ska ta en sådan disskution ngn annan stans......

beatrice2 skrev:
ja men visst e de som du säger, men erfarenhet...min då.... man ska aldrig dra alla över en kam men de finns en viss generalisering för att man kan. de e väldigt sällan du hittar en sjopig islännig, men de finns. Araber enligt min generaliserings princip.....;) är väldigt tåliga, o lite heta men väldigt pålitliga, MEN de finns visst araber som e "pipiga" o helt opolitliga, men de händer inte så ofta jaja. om ja ni ska våga mig på MIN åsikt.... ;)

Men nu har vi spårat ur totalt, detta var ju för att hjälpa till vid akut kolik......
kanske ska ta en sådan disskution ngn annan stans......

Jag tycker man ska LÅTA BLI att ta sådana generaliseringar kopplade till ras över huvud taget. Eftersom när 'lilla Lisa' läser så kan det slå så otroligt fel.

Det är helt okej (och viktigt) att påpeka att många hästar är tåliga, speciellt naturraserna, och att där får man vara medveten om att när de visar första symptom kan det gått ganska långt. Punkt. Dvs inte specificera att ras ditt är datt och ras si är så. För även om det stämmer generellt så blir det VÄLDIGT fel när någon väldigt okunnig läser och drar sina egna slutsatser utefter vad för ras han/hon har i stallet.

På samma sätt som det finns en förbaskad massa shettisar med GRAV proteinbrist därute, eftersom deras (okunniga) ägare feltolkat att de är en naturras och 'vana' att klara sig på knapert bete etc. Det SKA översättas till att naturraserna är framavlade för att klara sig på ganska lite, men att de självklart även de ska få deras proteinbehov etc tillgodosett. Men istället drabbas folk av total proteinskräck och så går ponnyn/ponnyerna där med grav proteinbrist istället. Och ser feta ut (för de har proteinbristmage soms er stor ut) och så dras proteinet ner ÄNNU mer. För de är ju vana att klara sig på knaper mat och är ändå 'tjocka' (vilket de inte är,d e är i underhull men det har personen inte kunskap att se) och då måste man ju dra ner ÄNNU mer.

De flesta generaliseringar går JÄTTEBRA när det handlar om människor med viss kunskap i botten. Men det här är ett internetforum och det finns folk av alla sorter här, och därför ogillar jag rasgeneraliseringar VÄLDIGT mycket just för de kan slå så fel.

o åter igen har du ju såååå rätt, men ja ska försöka att inte generalisera på forumet, men de e såååå svårt. man tänker nog inte sig för att andra skulle kunna mindre än en själv. man vill så väl fast de kan bli så fel men hade inte ordet men funnits så hade allt vatt rätt fyrkantigt.
jaja, gammal vana att generalisera, o lär hända fler gånger men med försök till eftertanke tror jag. Inte lätt o va perfekt alltid.... ;)

Generalisering e vad det är, en norm för saker, ting o varelser. Det finns ju alltid avarter o de tror jag att de flesta (generalisering) känner till(hoppas jag annars lägger ja ner mitt liv på denna jord, allt e inte så absolut som du vill få de till). Du har ju bara tatt upp de negtiva med genarilsering. tänk om dessa ignoratna människor som du beskrev i ditt inlägg hade haft de tvärt om. de hade struntat i shettis generaliseringen o givit dem massa proteiner för att de vill inte lyssna till "normen" att de e natur djur o får fång istället....
ja som sagt hoppas verkligen på mänskligheten fortfarande o TROR att alla vet att de finns av art på alla normer när de kommer till levade varelser....... detta tror jag man även kan applisera på ting, eftersom de oftast e tillverkade av levade varelser(generalisering - ting finns ju naturligt med, du ser)

hmmm vi måste hoppas att alla får ha sin egen åsik om saker o du får jätte gärna ogilla att jag gärna generaliserar men jag kommer ju o fortsätta för de funkar för mig, jag tror på människan som du tydligt inte gör.
Det finns av arter över allt o de kan man inte undvika

Du har ju bara tatt upp de negtiva med genarilsering. tänk om dessa ignoratna människor som du beskrev i ditt inlägg hade haft de tvärt om. de hade struntat i shettis generaliseringen o givit dem massa proteiner för att de vill inte lyssna till "normen" att de e natur djur o får fång istället....

Ja och tänk om man inte generaliserat utan bara konstaterat att ALLA hästar ska ha SITT proteinbehov täckt, och att enda sättet att veta det är att analysera sitt foder och en gång för alla ta reda på vad individen har för behov jmf med normen. Samt att folk lärde sig hur en häst i rätt hulls er ut (det är nämligen ingen skillnad på hur en shettis i rätt hull och ett fullblod i rätt hull ser ut).

Och det finns MASSOR med mindre kunniga människor därute som VILL lära, och försöker lära sig. Och när man själv inte vet är det rackarns svårt att veta vem som kan och vem som inte kan. Alla är barn i början, och man kommer mer än en gång göra fel och gå vilse bland alla åsikter. Ju mindre felaktiga/generaliserande sådana som finns dessto enklare för de som är påväg att lära sig.

Och du, proteinöverskott utlöser inte fång :devil: Däremot är ett proteinöverskott synnerligen onödigt, spec från kraftfoder, och det kan leda till otrevliga bieffekter som i SIN TUR kan bana vägenf ör fång. Men fång utlöses INTE av proteinöverskott.

hmmm vi måste hoppas att alla får ha sin egen åsik om saker o du får jätte gärna ogilla att jag gärna generaliserar men jag kommer ju o fortsätta för de funkar för mig, jag tror på människan som du tydligt inte gör.
Det finns av arter över allt o de kan man inte undvika

Avavrterna för mig är INTE de som inte kan - än - men försöker lära sig. Avarterna är de som TROR de kan - utan att göra det - ochs prider sin felaktiga information :devil:

Ja men hurra för dig att DU tycker så, men hallå snacka om över körd!!! Du vill ju inte acceptera mig för den JAG är.( o varför skulle du, du har ju inte med mig att göra)

O ditt uttalande om fång, hallå du lika lite som jag VET detta med säkerhet, inte ens vetrinärer VET med säkerhet detta. Man vet idag inte med SÄKERHET vad som egentligen UTLÖSER fång. man vet att fång är en reaktion i magen/tarmen som utlöser ett gift som ger störning i hoven/arna.

De e ju osså din mening att alla hästar i rätt hull ser lika dana ut, fel ett kallblod ser inte ut som ett fullblod(newsflash de e helt olika byggda), snacka om att dra alla över en kam!!!
Sluta bråka o se de fina i allas mening. de finns alltid ngn som stämmer på ngn.
Varför så aggresiv? ja säger ju att du säkert har rätt ide du säger.
Lika som ja KAN ha rätt i de jag säger.
De du önskar kommer aldrig att ske, de kommer alltid att finnas misstag som sker. Människan lär sig av sina egna misstag, har man tur tar man lärdom av andras oxå men de måste ske annars "finns" de inte.
Då kan vi börja härleda till hitler osv, de finns ju de som påstår att de aldrig har hänt. Om de hade hänt dem hade de inte förnekat de eller hur? men så e männskligheten.
Låt mig va den jag är jag lär mig inte om ja inte FÅR göra fel osäga saker
Du får gärna säga till men du kan inte förvänta dig att just DU har rätt.
Jag skriver faktiskt i mitt inlägg tidigare att de MIN erfarenhet eller hur.

Av mina egna erfarenheter, efter att ha haft helt olika typer av hästar i många år, halvblod, fjording, russ, islandshästar, har jag i allafall dragit slutsatsen att de som "håller inne" med sin smärta längst, tyvärr, är islandshästarna. Inte så bra överlevnadskonstruktion i ett modernt samhälle, där vi hästägare vill veta så tidigt som möjligt om något är fel. Har antagligen fungerat bra i naturen, för att inte bli uppäten och efter i flockens rörelser kanske.
Men det tar väl tid för evulotionen att göra sitt jobb. Undantagen bekräftar väl regeln också, som vanligt.

äähh nu har ja försökt skriva ngt 5 gånger o suddat ut de igen för allt ja skrev va bara elakt mot Alexandra o de vill inte jag för sån e inte jag.

men till Tölva visst e de så att undantagen bekräftar regeln o att alla känner till detta.
Jag har bara blitt på hoppad de senaste inläggen. Men men
tycker åter igen att vi lägger ner diskutionen för den har inte ngt med hästvård att göra

de ska ju handla om kolik!!!

En NY fråga då så att vi kommer vidare ngn gång o slutar ÄLTA(vi har alla olika erfarenheter o olika åsikter)

JA altså, vad har ni gjort när ni har haft kolik på era hästar o som har fungerat.
o vad har ni sedan gjort för att förebygga detta fenomen.

kanske skulle starta en egen tråd?

Ja men hurra för dig att DU tycker så, men hallå snacka om över körd!!! Du vill ju inte acceptera mig för den JAG är.( o varför skulle du, du har ju inte med mig att göra)

Jag har aldrigs agt jag inte accepterar dig/dina åsikter, men jag tycker inte om generaliseringarna. Dig vet jag för lite om för att tycka någonting om.

O ditt uttalande om fång, hallå du lika lite som jag VET detta med säkerhet, inte ens vetrinärer VET med säkerhet detta. Man vet idag inte med SÄKERHET vad som egentligen UTLÖSER fång. man vet att fång är en reaktion i magen/tarmen som utlöser ett gift som ger störning i hoven/arna.

Du, få saker har det forskats så intensivt på som fång. och man vet fortfarande än idag inte exakt VAD som utlöser magtarmstörningen som frisätter toxiner ut i blodet - nej. Men man vet en hel massa som man trott varitd en utlösande faktorn som INTE är/var det. Och giftet (toxinerna) ger inte en störning i hovarna, men detf risläpps mer toxin ju långsammare blodet transporteras genom en viss kroppsdel. och hovarna har bland den sämsta blodcirkulationen hos hästen (långt/längst från hjärtat etc) och därför frisläpps toxiner ffa där, och skapar inflammationer och skador i vävnad osv.

De e ju osså din mening att alla hästar i rätt hull ser lika dana ut, fel ett kallblod ser inte ut som ett fullblod(newsflash de e helt olika byggda), snacka om att dra alla över en kam!!!

Gott hull bedöms EXAKT likadant oavsett ras. Alltså du tittar efter exakt samma saker på ett fullblod som en shettis när du bedömmer gott hull. Sen kommer ett fullblod i normalhull se 'smalare' ut än en shettis i normalhull ja, eftersomd e har väldigt olika kroppsbyggnad. Men det är samma parametrar man tittar efter. En shettis med synliga revben är i samma hull som ett fullblod med synliga revben t ex. Däremot kommer man antagligen fortfarande uppfatta fullblodet soms malare. Samma sak med överhull, man tittar efter samma sak (dvs kriterierna för bra hull för en normal ridhäst är desamma) oavsett ras.

Sluta bråka o se de fina i allas mening. de finns alltid ngn som stämmer på ngn.
Varför så aggresiv? ja säger ju att du säkert har rätt ide du säger.
Lika som ja KAN ha rätt i de jag säger.

Jag är inte aggressiv, men du tycks ta att någon inte håller med dig som påhopp och mothugg?

Låt mig va den jag är jag lär mig inte om ja inte FÅR göra fel osäga saker
Du får gärna säga till men du kan inte förvänta dig att just DU har rätt.
Jag skriver faktiskt i mitt inlägg tidigare att de MIN erfarenhet eller hur

Har jag nånstans sagt något annat än att MIN åsikt är.. Dvs har jag sagt att du INTE FÅR säga/tycka si eller så? nej. Däremot så tycker JAG inte att det är bra att säga si/så. Vilket du översätter rakt av som en provokation mot din person.

men ja tänker inte kommentera ngt annat än fånget

Vi menar samma saker fast har olika svenska, för mig betyder de du skrivit samma som de jag skrivit.
Toxinet är orsaken direkt eller indirekt spelar väl ingen roll till störningen i hoven, detta har både du och jag konstaterat med olika språk i samma språk.

citat från tidigare:
Och giftet (toxinerna) ger inte en störning i hovarna, men detf risläpps mer toxin ju långsammare blodet transporteras genom en viss kroppsdel. och hovarna har bland den sämsta blodcirkulationen hos hästen (långt/längst från hjärtat etc) och därför frisläpps toxiner ffa där, och skapar inflammationer och skador i vävnad osv.
slut citat.

eller har ja förstått dig helt fel?
om toxinerna frigörs mer i hoven för att där har blodet sämst cirkulation, så skapar de där i hoven skador o inflamationer i hoven, pga toxinet......?????

utan toxin ingen nerbrytning????? ingen rotation????
nu e ja lite frågande, o vill gärna att du e snäll o hjälper mig med att rätt till begreppen på ett trevligt sätt

På de hästar jag haft kolik på, har jag:

1- tagit träckprov på-allt bra.
2- kollat tänder hos hästtandläkaren- allt bra
3-tagit höanalys för att kolla kvaliten på höet-allt bra
4- kollat hagens innehåll- inget konstigt vad vi kan hitta

Alltså, förutom att veterinären har fått komma på stört till mycket dåliga hästar och sätta in alla åtgärder på momangen, då har de frisknat till ganska snart.
Själv har man i samband med det haft sömnlösa nätter, med att efterkolla varannan timma så de är ok.

Förebyggande: har jag valt att fodra med Dynavena Mash varannan dag. Inga kolikanfall sedan dess (1 år sedan).

(finns säkert andra lika bra preparat, men det här är det som funkat för mina hästar)

intressant hur ett foder kan hjälpa så mkt.
ska kolla va de e för foder låter trevligt.
varför varannan dag?
kanske ska läsa om de, de kanske står om de.
mm nu ska ja läsa todolooo

beatrice2 skrev:
men ja tänker inte kommentera ngt annat än fånget

Vi menar samma saker fast har olika svenska, för mig betyder de du skrivit samma som de jag skrivit.
Toxinet är orsaken direkt eller indirekt spelar väl ingen roll till störningen i hoven, detta har både du och jag konstaterat med olika språk i samma språk.

citat från tidigare:
Och giftet (toxinerna) ger inte en störning i hovarna, men detf risläpps mer toxin ju långsammare blodet transporteras genom en viss kroppsdel. och hovarna har bland den sämsta blodcirkulationen hos hästen (långt/längst från hjärtat etc) och därför frisläpps toxiner ffa där, och skapar inflammationer och skador i vävnad osv.
slut citat.

eller har ja förstått dig helt fel?
om toxinerna frigörs mer i hoven för att där har blodet sämst cirkulation, så skapar de där i hoven skador o inflamationer i hoven, pga toxinet......?????

utan toxin ingen nerbrytning????? ingen rotation????
nu e ja lite frågande, o vill gärna att du e snäll o hjälper mig med att rätt till begreppen på ett trevligt sätt

Beroende på HUR mycket hår man klyver så är det eg inte frisläppandet av toxiner som ger hovbenssänkning. Utan de skador toxinet ställer till med i hoven. Hänger du med? Utan den inflammatoriska processen som blir skulle inte hovbenet kunna sänkas/roteras.

Sen, för att klyva lite mer hår så behöver man INTE se varken hovbenssänkning eller hovbensrotation vid fång, det är egentligen om man ska hårddra det ett sekundärt problem (som dock kan komma väldigt fort).

En störning/feljäsning/etc i tarmen ger en överväxt av de 'elaka' bakterierna, som i sin tur gör att du får toxintillväxt och via tarmväggen etc sprida ut i blodet. Du hur egentligen, för att förklara det enkelt, en allmän blodförgiftning. Dock blir symptomen i hovarna eftersom du har sämre cirkulation där och det är där 'effekten' av överväxten/frisläppandet av toxiner kommer skapa störst skada. Du får en inflammation/skada mellan mjukdelar och skelett (hovben etc) i hoven. Hornkapseln försvagas och hovbenet är inte så 'fast' om det ska vara.

Hovbenet är ju inte 'fäst' mot någonting 'nedtill' i hoven, utan om man förenklar så hänger det fritt, upphängt i mjukdelar. Det tar alltså inte i marken eller fäster i något annat solitt 'nedtill', men när du får inflammation och skador i mjukdelar och upphängningsanordningar etc runtomking kan hovbenet röra sig, te x sjunka och/eller rotera. Detta är ju bäddat för via inflammationen, men ska man vara PETIG som sagt så är det en skundär skada, orsakad av den första. Och det är därför t ex en överviktig häst har lättare att få 'värre' skador vid fång, för då är det än mer vikt som 'pressar på' hovbenet.

Så, beroende på hur peti man är så hovbenslägesförändringar är ett sekundärproblem, och behöver inte inträffa 'bara' för hästen fått den inflammatoriska/nedbrytande processen i mjukdelar etc.

Men hade inflammationen, igångsatt av toxinerna från tarmen, inte varit så hade det ju inte funnits något 'grund' för hovbenet att lägesändra, så som sagt det är hårklyveri.

Hängde du med? =)

jaje mensan, ja vet ju egentligen allt de där men de va länge sedan ja läste de så tack för en intressant uppfrächning av mitt minne, klart att de e så ju :)

mmm hårklyveri de e precis på pricken bra uttryckt.

då leder de till en annan fråga eller snarare en fundering kanske :confused:
ja blodförgiftning i alla ära, (nu kommer ja o spekulera massa) undrar om fång kanske rent av kanske orsakar andra oreprabila skador i kroppen?? :confused: finns de ngn forskning på de tro? inte för att ja säger att du ska veta men du kanske vet?? lixom en fång häst kanske har lättare för kolik.....(en ren spekulation inget på stående) eller svårare att bli dräktig för att äggstockarna kanske tatt skada (åter spekulation inget påstående) finns de ngn sådan info eller man inte kommit så långt i forskningen ännu????

undrande o frågvis

beatrice2 skrev:
då leder de till en annan fråga eller snarare en fundering kanske :confused:
ja blodförgiftning i alla ära, (nu kommer ja o spekulera massa) undrar om fång kanske rent av kanske orsakar andra oreprabila skador i kroppen?? :confused: finns de ngn forskning på de tro? inte för att ja säger att du ska veta men du kanske vet?? lixom en fång häst kanske har lättare för kolik.....(en ren spekulation inget på stående) eller svårare att bli dräktig för att äggstockarna kanske tatt skada (åter spekulation inget påstående) finns de ngn sådan info eller man inte kommit så långt i forskningen ännu????

undrande o frågvis

Ingen aning, men då det enda jag stött på under ändlöst många timmars läsande av både svenska och 'utrikiska' avhandlingar, diagloger med forskare osv osv är att en gång fång - lättare att få fång igen. Inte hört om några andra 'men' av det (under förutsättning då att de blir återställda) faktiskt. Om det beror på att det inte finns eller ej vet jag inte.

Så inte vad JAG vet, men jag har inte uppdaterat mig på området senaste året heller.

Uppblött linfrö, uppblött kli, betfor och olja är laxerande och bra förebyggande till hästar som lätt får förstoppningskolik. Fri tillgång till vatten tror man är självklart men många hästar har inte vatten ute i sina hagar för att de "bara är ute några timmar" och det är ännu viktigare för hästar som lätt får förstoppning. Stress, långa transporter, snabba foderbyten, för hästen helt nya fodermedel mm är riskfaktorer för kolik.

Alltid veterinärvård till hästar med kolik som inte går över med motion! Aggressiv vätsketerapi är A ch O till ALLA kolikhästar. Motion i olika former fungerar smärtlindrande och hjälper till att få igång tarmmotoriken. Och så kramplösande och smärtlindrande läkemedel. Och vid behov slanga med parafinolja och vatten.

Tips! Puls, slemhinnor och tarmljud kan man alltid lita på oavsett hur tålig hästen/rasen är för smärta.

// Karin

Har du förslag på mängd av linfrö, kli, betfor, olja om man ska ge i förebyggande syfte. Per 100 kg häst, ca hur mycket ger du?
När du slangar med parafinolja och vatten, exakt hur gör du och vilka mängder?

Tölva skrev:
Har du förslag på mängd av linfrö, kli, betfor, olja om man ska ge i förebyggande syfte. Per 100 kg häst, ca hur mycket ger du?
När du slangar med parafinolja och vatten, exakt hur gör du och vilka mängder?

Hon menade nog att veterinären ska göra det. :smirk: Det är inget man i första hand gör själv men jag vet inte om man kanske kan få lära sig det av veterinären kanske...

Min häst var en kolik häst - jag PM:ar dig!

Jag menar alltså att veterinär ska slanga med parafinolja. Vissa verkar göra det själva hemma men det är alldeles för riskabelt tycker jag. Risk för aspirationspneumoni och jättesjuk eller tom död häst.. Dessutom har man ju fördelen att när veterinären nässvalgsondar så kollar han/hon om det föreligger magsäcksöverfyllnad vilket tyder på mer komplicerad kolik, slangar man på egen hand vet man ju inte om det föreligger magsäcksöverfyllnad och kan alltså förvärra tillståndet.
Mängd rekommendationer är svårt eftersom det är individuellt. Rekommenderar att man provar sig fram till det som passar den egna hästen.

Absolut Ingen Mat!!!! Kolik Beror PÅ FÖrstoppning. Vad Du Än GÖr Ge Bara HÄsten Vatten Annars E Det KÖrt. LÅt HÄsten StÅ Utan Mat I 24 Timmar I Box Och FortsÄtt GÅ.

Hoppas Det HjÄlper. Min HÄst Överlevde Tack Vare Detta!!!!

//malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka