Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Sv: Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Beroende på hur dålig hästen verkar så kan det vid mildare stunder vara effektivt att stressa hästen lite, då brukar de bli oroliga och skita. Ska naturligtvis inte göras om den verkar ha tokont (vilket man kanske har om man har haft kolik i 2 dygn...). En häst jag hört om var stressad över att åka transport och när den hade kolik så tog ägaren fram transporten och skydden och låtsades att de skulle åka iväg. Vid lastningen blev hästen nervös och bajsade... och bajsade... Effektivt i det fallet iaf.

Ni kan inte få dropp av vet och köra hästen till Ultuna med hjälp av det? Eller kramplösande eller så. Utan öppning skulle man ju tippa på att prognosen är ganska dålig med tanke på längden på anfallet.

Attans vad nedrigt :(
Jag har själv varit med och kört häst med svår tarmvred till närmsta djursjukhus i mitt fall ulltuna.. 20 mil bort.. Men jag har ju bara 20 mil..Du hadde det tredubbla..

En häst jag hört om var stressad över att åka transport och när den hade kolik så tog ägaren fram transporten och skydden och låtsades att de skulle åka iväg. Vid lastningen blev hästen nervös och bajsade... och bajsade... Effektivt i det fallet iaf.
Det där har vi oxå provat ett par gånger.. Det funkar faktiskt så jag tycker det är värt ett försök..

Nja, enligt vet så är ju just längden på anfallet kanske det som gör prognosen god. Hade det varit tarmvred så skulle förloppet ha varit snabbare. Dessutom har han bra puls (40) och det borde ha varit högre om han varit sämre. Det utesluter ju förstå inte att det kan BLI tarmvred av det hela, men just nu verkar det inte vara det utan snarare utmattning/uttorkning och lättare magsmärtor.

Senaste rapporten säger att han står upp och har ätit lite och nu är vet där med dropp.

/Camilla

Jag gillar idén med att åka en bit, men i det här fallet har vi att göra med en toklugn häst som inte blir nervös ens om himlen ramlar ner... Han tycker nog bara att det är jobbigt om han dessutom måste åka på tävling mitt i alltihop.. ;)

saken är den att när vi körde stoet med tarmvred var hon väldigt lugn när vi körde ner henne.. Jag tror att guppandet i transporten är skönt för magen..för så fort vi stannade var hon igång igen..Eller ja vi stannade inte.. men när vägen var för jämn började hon stöka..då gick vi ut i väggrenen på de vita stäcken och åkte där en liten stund då lugnade hon sig..

Senast ändrad:

Tack alla som svarat!

Nu lämnar jag jobbet och datorn och åker ut till stallet. Håll tummarna!

/Camilla

Att köra ner för op är ofta inte djurskyddsmässigt rimligt.
Men när pulsen är så låg finns det fortvarade chans att mer vätska skall hjälpa. 10 l är en ok början men nu är det läge att ge mkt mer.
PL

vi brukar ge melass när vi fått kolikhästar, Vanlig fil kan också funka. Hoppas det går vägen!!!

*knapplån*

Rapport till de som är intresserade av hur det gått med pållen:

Veterinär kom vid 16:00 ut igen. Hästen var då mycket fräschare. Fortfarande uttorkad men inte alls lika mycket som tidigare. Han hade normal tep.37.7, 32 i puls och fina hjärtljud, magen lät och bullrade. Han fick kramlösande och smärtstillande i förebyggande syfte och b-vit igen. Dessutom så fick han ytterligare 5liter dropp.

Gaskolik var troligen fallet, då han fått ett nytt parti hö, där det var klöverrikk och det är han inte van vid. Så rådet var å späda det ännu mer än tidigare med det andra höet.

Nu är Camilla där ikväll å tar äver efter oss andra, tror hela stallet gått skift.

Så kollar ägaren i kväll.

Får vi hoppas det har lugnat ner sig betydligt nu...

Vad skönt att det går åt rätt håll! Jag håller alla tummar för fortsatt tillfriskning! :bump:

/ Maris

Snälla, kolla in sidan Med Dynavena foder, som har ett specialfoder som hjälpt min häst att inte få fler kolikanfall.
Ges i förebyggande syfte.
Trodde aldrig min häst skulle bli kvitt sina kolikanfall, men det blev han, tack vare detta. Det var verkligen fruktansvärt innan dess!
Jag vet att man inte får skriva ut hemsideadresser här, men hoppas att nån har förbarmande och låter det passera, för jag vill dig verkligen väl! www.dynavena.nu Fodret heter Mash.

Kram och hoppas det blir bra!!

Jag har kollat in det där fodret förut.
Det finns annat mycket billigare foder som fungerar lika bra.
Dynavena är liksom inte ensamma i världen med att göra bra foder.

De rekommenderar detta.
"Ston efter fölning. Kolik-hästar. Konvalescent hästar etc.
Beredning: För att bereda en MASH-måltid, blanda 2 liter MASH med 1 liter kokhett vatten, vänta några minuter och dela ut. "

Tag och bered vilket foder som helst på det viset, så hjälper det mot kolik.
Det kallas att "stöpa" fodret och är mycket bra för hästar.
Så det är inget specifikt för fodret att det är bra för kolikhästar, det är hur det bereds.
Det där var en riktig luring från Dynavenas sida.
Med sådana utfodringsinstruktioner så blir själklart fodret jättebra.

Min morfar talade ofta om att när stona fölat så gav man dem "sörpa" som mormor kokat på spisen. Det gav de även till hästar med kolik och det var tydligen jättebra... men vad var det!?

Det är bra att vi får igång en diskussion om vad man kan göra mot kolik i förebyggande syfte, så hästar o hästägare slipper råka ut för otäcka sjukdomsfall i onödan, om nu hästen har en störning i mage-tarm, så den lätt får kolik.
Jag tror inte på att man kan "stöpa" precis vad som helst, så fungerar det mot kolik. Däremot finns det säkert många varianter. Hoppas fler vet!
Mash tillredning står dessutom fel angivet i instruktionerna.
Det är:tex 1l Mash+ 1l kokhett vatten...låta svälla några minuter. Äts varmt.
Jag och säkert många med mig, tar tacksamt emot billigare, lika bra recept, det är bara att skriva in hit.
Det ska bli intressant! Kanske gammalt hästfolk från äldre generationer vet? Ut och fråga släktingarna!

På hemsidan står att Dynavenas Mash innehåller Johannesört. Det är klart giftigt för hästar och bör undvikas. Nu kan det dock hända att de eg menar Johannesbröd som är svagt laxerande och av okunnighet skrivit fel. Verkar dock litet osäkert. HH

Är det ingen som har något bättre alternativ till Mash?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat